КЕРБҰҒЫ
Алтайдың ақиығы Оралхан бөкейдің туғанына – 70 жыл
Асылы, білімдар адамдар өлгенше оқисың, білімнің ұшы-қиыры жоқ деп жатады. Ұлы Мұхаңның «Пәлі, Абай деген дария ғой, мен одан қасықтап қана алдым» дегені секілді біздің көп адамнан қасықтап үйренеріміз көп. Үйрене алмай жатсақ, оның серті өзімізге жүретінін көп парықтай бермейміз. Сондай біздің әлі үйренеріміз көп жазушының бірі – Оралхан Бөкей.
«Менің Оралханым» деген естелік кітапты оқығаннан кейін Жұмабай Шаштайұлының «Оралханның балаң күнінде жазған дүниелерін қарап отырып, соншалықты мықты қаламгер шығады деп ойламайсың. Бірақ ол шарықтап кетті. Осының себебі не екен» деген сауалына әлі толық жауап табылмағаны қалай?
«Оралхан Бөкей несімен мәңгілік» деген сауалдың жауабын оның том-том кітаптарын оқумен ғана жауап бере алар едік. Осы сөзді айтуға менің қаншалықты құқығым бар екенін білмеймін. Өйткені Оралханды түгел тауысып оқымадым, зерттемедім.
Адам туып, жастық шағын бастан кешіріп, дүниеден озғанымен, жастар деп аталатын кеңістік өзгермек емес. Бір толқын өтеді, келесі толқын жетеді. Ал бірақ барлық адамның жас кезінде кешетін сезімдері, албырттықтары, лапылдап тұрған от сезімдері ұқсас келеді. Оралхан болса әр жастың жүрегін шабақтаған сезімнің диагнозын дәл қойып, әр нотаның үстінен дөп түседі. Оралханның бірінші мәңгіліктігі – осы.
«Аспирант қыздың тракторшы жігіті» деген әңгімесіндегі жігіттің бастан кешкен сезімі, психологиясы студент жастардікі. Әркімнің өз Қалқашы бар. Айтатын ойы, ойлаған күдігі – бәрі жастыққа тән. Сол шығарманы оқыған түні өзің ғашық болған қызға Оралханның абзацтарын ұрлап, хат қып жазғанымыздың несін жасырайық. Болмаса «Жылымығын» жақсы көрмейтін жасты табыңызшы. Соқыр қыз бен жігіттің арасындағы диологті оқып отырып, көздің соқырлығынан жан соқырлығы қорқынышты екенін түсінгенде өзіңнен өзің шошып, өз рухыңа, болмысыңа үңілетінің қалай?.. Бұл жазушының шеберлігі ме?!. Содан бастап сен өзіңнің рухыңның, көкірегіңнің көзін ашуға ұмтыласың. Жаныңды тәрбиелейсің.
«Рокуээл Кенттің автобиографиялық шығармасын оқып, менің де өмірбаяндық шығарма жазғым келді. Менің өмірім – қатарластарымның ішіндегі ең қызықтысы», – деген Оралханның өмірі шын мәнінде оқиғалы өмір еді. 25 жасында Шыңғыстайдан атақты болып келген жазушы сол атағымен өмірден озды. Өмірге бірнеше оптикалық құралдармен қарайтын Оралхан шығармаларында ешкім айтпаған, байқамаған тұстарды, қалтарыстарды жазуға тырысады.
«Бәрі де – майдан». Жоғарыдағы рухыңызды тәрбиелеудің өзі – майдан. Осы повесіндегі Ақан шалдың ғұмыры, трагедиясы, адалдығы ешбір оқырманын бейжай қалдырған емес. «Сендер курортта болдыңдар. Не көрдіңдер?» деп өмір бойы қажап өткен көршісінің иттігі бір оқырманын жиіркендірмей қоймайды. Сонда біз Ақан сияқты ер болуға, оның жары секілді төзгіш, мұратшыл жан болуға ұмтылдық. Енді қарасаңыз, Оралхан біздің тәрбиешеміз екен. Бұл – Оралханның тағы бір ерекшелігі.
Осы повесінің жоғары жағында «ардақты әкем Бөкей мен аяулы анам Күлияға арнадым» деген эпиграф бар. Расымен, ата-анасына мәңгілік мөлдір ескерткіш болды. Шығармадағы Ақан мен Алманың арасындағы қарым-қатынас шын өмірдегі Оралханның анасы мен әкесі арасындағы сыйластық еді. Оны қарындасы Ғалия Бөкейқызы айтқан. Сонда арғы аталары Дос шешен болған, өз әкесінің болмысын Ақан арқылы, анасының кісілік келбетін Алма арқылы түсінгенде, Оралханның шыққан тегі ақсүйектікке, бекзадалыққа жетеқабыл екенін білесің.
«Адамдар асығады да жүреді. Қайда асығатындарын өздері де білмейді. Білсе, асықпас еді ғой» деген сөз шеберінің өзі де арамыздан асығыс аттанғандай. Оралхан туралы сөз айтудың қиындығын сезінген сайын, өзінің айтқан әр сөзін төбе бидің айтқан сөзіндей қабылдай бермекпіз. «Жоспарланған дүниемнің көптігі сондай, олар – ешқашан жазып тауыса алмайтын шығарма», – деп қиналғаны Тәңірден жетер бұйрықтың аяқасты екенін сезгеннен кейін шығар.
«Цензураның мың ширатылған қызыл жылан жіптерімен қол-аяғы мықтап байланған О.Бөкей кеңесті кемсітудің жолын дәл тапты; ол – қазақты биіктету, рухын ояту... Қаламгер сондықтан да кітаптан кітапқа қазағын Алтайдың асқар шыңына өрлете берді. Ең аяғында өзі де қасқа құлынын жетектеп, қар жамылған Мұзтаудың ұшар биігінде күнге қасқая қарап, Кербұғыдай қарысып тұрып қалды. Мәңгілікке!..» – деп әділ, тура айтқан Марат Қабанбайдан асып не сөз айтпақпыз?!.
Бағашар ТҰРСЫНБАЙҰЛЫ
Оралхан рухы туған өлкесінде асқақтады
Алғаш рет қазақтың Оралханына айналған қаламгермен «Ұйқым келмейді» кітабы арқылы таныстым. Онда алтыншы сыныпта оқитын кезім. Алматыда оқитын әпкем қысқы демалысында маған бес-алты жазушының шығармаларын сыйлыққа алып келіпті. Арасында Орағаңның да кітабы бар екен. Содан бері Оралхан Бөкей менің ажырамас бір бөлшегіме айналды.
Биыл Алтайдың Кербұғысына айналған жазушыға 70 жыл толды. Суреткердің 70 жылдық мерейтойын бүкіл Алтай тойлады. Астанадан, Алматыдан ат арытып жеткен қонақтар үш күн бойы Шыңғыстайда Алтай жыршысын еске алып жатты.
Табиғаты ерекше, Бұқтырмасы бөлек әсем Алтайдың сұлулығын көрсеңіз, Орағаң елестейді. Орағаң мен Алтай, Орағаң мен Шыңғыстай егіз ұғым сияқты. Той әуелі Катонқарағайдағы суреткерге қойылған зәулім ескерткішпен ашылды. Катонқарағай ауданының төрінде орын тепкен Орағаңның ескерткіші тірі жазушының өзін көз алдымызға әкеледі. Бұл ескерткіштің жазушының образын берген еліміздегі бірден-бір ескерткіш екенін айтып жатты тойға жиналған қауым. Бір жағы Алтайға, бір жағы қалың қазағына қасқая қарап тұрған Орағаңның сұлулықты, табиғаттың көркемдігін жырлау үшін келгенін паш еткендей.
Ескерткіштің ашылу салтанатында сөз алған Шығыс Қазақстан облысының әкімі Бердібек Сапарбаев: «Әкімдер, министрлер бұл өмірге келеді, кетеді. Көбі есте қалмайды. Мәңгілік есте қалатын – ақындардың, жазушылардың, композиторлардың туындылары. Сол кісілердің еңбегінің арқасында ұлт бар екенін, мемлекет бар екенін таниды. Қазақ дейтін ұлт бар екенін, Қазақстан дейтін мемлекет бар екенін білдіргендердің біреуі – жерлесіміз Оралхан Бөкей. Осы Оралханның арқасында ең бірінші әрбір қазақ өзінің туған жеріне, еліне деген махаббатын түсіне бастады. Әрбірі өзінің елін, жерін сүюді Оралханнан үйрену керек», – деген еді.
Қатондағы Мәдениет үйінде Оралхан Бөкейдің 70 жылдығына орай ғылыми-тәжірибелік конференция өтті. Ғылыми-тәжірибелік конференцияны белгілі жазушы Әлібек Асқаров жүргізді. Ғылыми-тәжірибелік конференцияға қаламгердің қаламдас достары Кәдірбек Сегізбаев, Қуанышбай Құрманғалиев, Төлен Әбдік, Марат Мәжитов, белгілі театр сыншысы Әшірбек Сығай, інілері Дидахмет Әшімханұлы, Тұрсын Жұртбай, ақын Жанат Әскербекқызы қатысып, қаламгер туралы ойларын ортаға салды. Тұрсын Жұртбай өз сөзінде қаламгердің атақты шығармасы «Атаукеренің» қалай жазылғанын айтқан еді. «Атаукеренің» әуелдегі аты «Қауіпті будан» болған екен. Тұрсын аға оның «Қауіпті будан» деген атауынан гөрі «Атаукереге» көбірек келетінін айтқан екен. Осылайша суреткер ғалымның пікіріне құлақ асып, әйгілі шығармасын «Атаукере» деп атапты.
Конференция барысында суреткер туралы әдемі естеліктер, әдемі әңгімелер өрілді. Алтай туралы сөз болса, Орағаңды айтпау мүмкін емес. Оралхан Бөкей туралы айтылса, Алтайдың таулы сілемдері сөз болар. Әлде «табиғат та адам секілді, өзін кім сүйсе, соған ғана ықыласы ауып, ырқына көне ме екен?..
Белгілі публицист, «Айқын» газетінің редакторы Нұртөре Жүсіп Өрел ауылында өткен кездесуде: «Біздің жақта қыс ұзақ» деген шығармасын оқыған шығарсыңдар. Алтайда сегіз ай қыс болады. Қасат қардың биіктігінен адам аяқ алып жүре алмайды. Бораны аңыраған аязды қыста пеш түбінде, сол пештің бірде гүрілдеген, бірде ышқына ысылдап шыққан дауысын естіп жатып қиял әлеміне енетін шақтар болады. Оралхан ағаларыңды жазушы еткен – сол қиял», – деген әдемі сөзді айтқан еді. Қиял әлеміне шарықтаған әрбір баланың өз Мұзтауы, өз қасқа құлыны болады. Ең бастысы, Орағаңның бізге «Мұзтаудың қасқа құлынына» айналғалы қашан?!
Атаукере
(Тағанның монологінен)
...Егер әлем саясаткерлері мен тарихшылары Тағанға ізгілік, ақиқат, болашақ туралы болжамдар мен өмірлік проблемалардан емтихан тапсырса, ешқайсысы да зачет ала алмас еді. Ондай атты күн қа-й-да-а... «НЕГЕ БІЗ ОСЫ?..»
***
...Жер бетінде өткен соғыстан соң да жетіліп кеткен адамзат болашағы өздері байыбына бара қоймаған айқастың құрбаны боларын аспансығандар сезе ме, — сезеді, бірақ өлермендікпен өшігеді өмірге. Неге? Бұл сұрақтың жауабын мал баққан қаймана ел бере алмақ емес. Сондықтан да аяйсың әрі осы бір өз жаныңда әмір жоқ бейнетқорлардың кәперсіз кәсібіне қызығасың. Ең бастысы — олар қару жасамайды екен.
«НЕГЕ БІЗ ОСЫ?..»
Гүлзина БЕКТАС
Әр қазақтың сырласы
Оралханды оқымаған оқырман жоқ десек, ешкімнің таласы болмас. Бүгінде ең көп оқылатын шығармалар Оралхан Бөкейдің қаламынан туған дүниелер екені де даусыз. «Оралхан шығармаларының көп оқылуының, автордың оқырмандардың сүйіктісіне айналуының сыры неде?» деген сауал төңірегінде қаламгер қауымы көптеген жауап айтты. Өз пікірлерін білдірді. Ал біз бүгін «Оралхан Бөкей сізге несімен қымбат?» деген сауалды оқырманның өзіне қойдық.
Болат МҮРСӘЛІМ: Оралхан Оралханның ғана көзіне ілігетін, Оралханның ғана нәзік түйсігі сезетін өмірдегі көркемдікті прозаға саф та мөлдір бояуын төкпей-шашпай әкелді. Оралханның өнердегі поэтикалық сөзі мен абстракциялық биікке шыққан толқын да толқын импровизациясы прозадағы шарттылықтарды бұза отырып, жаңаша жазу стилін әдебиетке әкелді. Өзі «әдебиетке есіктен емес, терезеден секіріп кіру керек» деп сыпайыласа, бүгінде оның терезеден секіріп қана емес, әйнектерін күл-парша етіп шашып кірген еркіндігін көреміз. Оралханның мәңгілігі де осы еркіндігінде болса керек.
Қайсар ҚАУЫМБЕК: Маған ерекше әсер ететіні – Оралхан шығармаларының лирикалығы мен кейіпкер психологиясын шегіне жеткізе ашып беретіндігі. Мысалы, «Атаукерені» оқып отырып, қанша жек көрсеңіз де, Еріктің мінезінен өзіңізді тауып алып отырасыз. Саналы оқырман, осыны бір сәт мойындаңызшы. Ал Тастың (Тасжан), Барханның, Нұрланның, Нұржанның т.б кейіпкерлерден де өз бойыңыздағы нәзік сезімдерді тауып алып отырасыз. Оралхан шығармаларының мәңгілігі осында шығар. Ал мынаған таңғалам, Оралхан ақын болса қайтер еді?! Ол өз дәуірінде ақын болып туылса, сол кезеңдегі қазақ поэзиясының олқы тұсын толтырар еді де, сол жерден асқаралы шың болып көтеріліп кетер еді. Ал содан кейін оның құзар шыңына қалпағымыз түскенше шалқая қарап, соңыра етегіне жармасып еліктеп кетер ме едік Демек, қазақ поэзиясы бүгінгідей емес, мүлде басқа арнамен ағар еді деп ойлаймын.
Заңғар КӘРІМХАН: Шығарма көркем шығарма болғалы адам тағдырын арқау етеді. Сондықтан оның құндылығына баға бергенде туындыдағы әр образдың астарына үңілуге тура келеді.
Оралханда жағымды, жағымсыз деген кейіпкер жоқ, бірақ солардың түрлі әрекеті бар. Сол арқылы олардың адамдық қасиеті танылады, кісілік келбеті көрінеді. Ондағы кейіпкердің қилы жолға түсуіне не себеп, олар өмірге не үшін қапалы, не үшін қуанады, неден түңіліп, нені үміт етеді, міне, осындай сауалдарға жазушы туындыларының қадір-қасиетін ұққанда ғана жауап таба аламыз. Айналып келгенде, кейіпкер тағдыры – оқырман тағдыры. Кейіпкер бейнесінен, іс-әрекетінен әркім өзін таниды. Оралхан шығармаларының құдіреті сонда, кейіпкер тағдыры арқылы өз жаныңа үңілуге, өзіңді-өзің іздеп табуға жетелеп отырады.
Ая ӨМІРТАЙ: Оралхан десе, көз алдыма жер тарпыған сәйгүлік келеді, мүмкін, жазғандары сұлулықты сипаттағаннан соң шығар, бәлкім. Қаһарлы Алтайдың қар басқан шыңын көз алдымызға тіреп қойып, тоңдыра алады, өткел бермес Бұқтырманы күркіретіп, қиялмен сарқырай асау өзенге үнсіз меңірейтіп қаратып қоя алады. Ешқашан көрмеген өзенді ойша елестетіп, жағасында ұзақ отырасың. Аспан шал мен ұлының өте алмаған сайтан көпірінен де жүріп өтеміз... Меніңше, Оралханны мәңгілігі – сұлулықты, паңдықты тамсандыра шынға айналдыра жазғанынан. Әрі адам жанына шырақ алып терең үңілуі, әр жазған шығармаларынан әркім өзін көре алуында.
Олжас БЕЙСЕНБАЙ: Табиғат. Өмір. Адам – осы үш ұғымның үкілі үндестігін шебер өре білген сөз ұстасы.
Адамзат тіршілігінің жөн-жосығын, адам өмірінің сиқырлы сандықтарда жасырылған құпия кодтарын табиғаттың тылсым да қарапайым құбылыстарынан дәл тауып, тамырын баса білген, табиғат-ананың әрбір аттап басқан іс-қимылын өңменінен өткізе білген ой зергері. Табиғаттың сақшысы. Бәлкім, табиғаттың жоқтаушысы...
Мен үшін қазақтың өр рухын қайта оятқан, кербұғылық қасиетін қайта оралтқан қамшыгер Оралханы.
Бақтыгүл МАХАНБЕТОВА: Менің өмірімдегі бақытты сәттер – Оралхан Бөкейдің анасының тәрбиесінде болған жылдар, ағаның шығармаларындағы кейіпкерлерді өз көзіммен көрген жылдар, ағаның балалық шағы өткен қара шаңырақта Күлия апа мен Ғалиямен өткен жылдар. Аллаға сансыз шүкір деймін! Ағаның шығармаларының әлі айтары көп. Оқыған сайын ойың тереңдей береді.
Мұрат АЛМАСБЕКҰЛЫ: Алтайдай асқақ мекенді жүрегімен суреттеді. Және сол асқақ мінезді қазақ әдебиетіне дәстүр етіп қалдырды. Маған Оралхан Бөкейдің Кербұғыдай кербез дара тағдыры, сүйінуге тұратын тәкаппар тұлғасы ұнайды.
Балғын БЕЙСЕНОВА: Оралхан шығармаларының өміршеңдігі – жалаң ұран, жадағай қоғамды сөз етпеуінде. Адам жанының мың қатпарын қопарып, колмен койғандай айта білуінде. Кестелі сөзді төгілдіріп жазуын айтсаңшы!
Досым ЗІКІРИЯ: Оралханның шығармаларын оқымайсың, онымен сырласып, достасып кетесің...
Кербұғы
Ааааа, ууууу, аааааа!
Кеше таң алагеуімде Кербұғы әдетінше маралдарды алдына салып тауға беттей бергенінде, өліспей беріспейміз дегендей басқа бұғылар үйірді шыр айнала қоршауға алып, жібермеп еді. Кербұғынікі – жыл сайынғы жекпе-жекте жеңіске өзі жетіп, дәнігіп алған менмендік. Күйектің алғашқы кезегі өзіне еңбексіз тимейтінін сезген соң, маралдарды бетімен жіберді де, танауын желдете көкке көтеріп: «Ааууаа» деді. Осы үн шығуы мұң екен, бағанадан бері бастарын кекжеңдетіп, жер тарпып ойқастап жүрген тамам бұғы қаз-қатар болып екіге жарылып тұрыса қалды.
***
«Сарт!» Есін жиғанда, өзінің теңселіп құламай тұрғанын, ал Жасбұғының қисалаң қағып әлдеқайда ұзап бара жатқанын көрді. Сонда ғана көзден ыршып жас шығып, бар даусымен баяғыша, жас шағынша күйек шақырды. Бұл Кербұғының басқа бұғылардан бөлекше үнін баяндайтын ең ақырғы шақыруы еді.
– Ааааааааа, уууууууууу, ааааааааа, ууу!!!
***
– Аааааааа, ууууууууу, ааааааааа, ууууууууу, ууууууу!
Бұл үнді күллі тау әулеті үздік-создық ұзақ қақпақылдады, қайталады-ау... Осы сәтте бүкіл өмір «ауа» секілді еді бұғы үшін. Бірақ олай емес екен: жаңадан ғана жетіліп, үлпілдеп тұрған қос мүйіздің түбінен қос оқ сақ етіп тиді де, Кербұғы омақаса құлады. Қайтып тұяқ серіпкен жоқ.