Сауатсыз жарнамада саяси астар бар ма?
Намысың болса – жарнамаңды түзе!
«Алаш айнасы» мен «Бауыржан» қайырымдылық қорының бірлескен жобасы
Маусымның 5-і күні Алматы қаласындағы Орталық көрме залында «Алаш айнасы» республикалық газеті мен «Бауыржан» қайырымдылық қорының бірлескен «Намысың болса – жарнамаңды түзе!» атты жобасының көрмесі өтті. Көрмеге бүкіл республикадан жиналған сауатсыз жарнамалардың суреттері қойылды. Бұрын-соңды болмаған ерекше шараға қоғам қайраткерлері, белгілі саясаткерлер, БАҚ өкілдері, заңгерлер мен өнер жұлдыздары қатысты.
Естеріңізде болса, биыл сәуір айының ортасында мемлекеттік тілде әзірленген сауатсыз жарнамаларға қарсы «соғыс» жариялаған болатынбыз. Сол уақыттан бері редакциямызға бірнеше хат, суреттер мен ұсыныстар келіп түсті. Оның бірнешеуін газетімізде де жарияладық. Жер-жерден келіп түскен қате жарнамалардың легі әлі де толастар емес. Лек-легімен ағылған суреттердің ішінен іріктеп алып, маусымның 5-інде көрме өткіздік. Көрмеге қойылған 100-ге жуық суреттің «масқарасы» бірінен-бірі асып түседі. Шараға келіп қатысқан жарнама саласы мамандарының өзі жағаларын ұстап, «ұятты» ойға қалды. Келген қонақтардың бірі – «бұл суреттерді жинақтап, әкімдіктердің, тіл басқармаларының және Парламенттің маңына ілейік» деген ұсыныс айтса, енді бірі – «кітапша шығарып, атқамінерлерімізге сыйлайық» десті.
Асылы ОСМАН, «Мемлекеттік тілге құрмет» бірлестігінің, Алматы облыстық әзірбайжан этно-мәдени орталығының төрайымы, Қазақстан халқы Ассамблеясының мүшесі, филология ғылымының кандидаты, профессор:
– Мемлекеттік тілдегі сауатсыз жарнамалар мәселесі тек бір ғана тұлғаға немесе газетке байланысты мәселе емес. Бұл – бүкіл қоғамға қатысты мәселе. 21 жылдың ішінде бұған мән бермей келуіміз – қазақ тілі мен сауатымызға деген немқұрайдылығымыздың айғағы. Жарнама – тілді өрістетудің, дамытудың бір тетігі болып табылады. Ата заңымызда да Ана тілімізді дамыту туралы талап қойылғанымен, атқарушылық жағы жоқтың қасы. Олай болса, заң орындары да жұмыстарының нәтижелерін көрсін, сауатсыз жарнамалардың суреттерін Парламенттің қабырғаларына іліп қою керек. Әйтпесе Қазақстанда тұрып, қарапайым көше атауларын екі тілде жазудың қандай қажеттілігі бар?
Иә, расында да, қазақ жерінде тұрып қала көшелерінің атауын екі тілде жазғанымызбен қоймай, енді үш тілде жазуға көштік. Туристерге бола үш тілде жазамыз деп ақталғанымызбен, әлемдік тәжірибеде бұл жоқ. Алысқа бармай-ақ, бір Алматы қаласын алып қарайтын болсақ, көше атауларын жазуда орысша нұсқада еш қатесіз, ал қазақ тіліндегі атаулардың басым бөлігі қате жазылады. Ал оған жауапты кәсіпорындарға салынатын айыппұл «ұсақ-түйек тиын» ғана.
Дос КӨШІМ, «Ұлт тағдыры» қозғалысының төрағасы, саясаткер:
– Әлі есімде, 80-жылдары Алматының Көктөбесіндегі бір «закусочныйға» бардым. Маңдайшасына «шайнама» деп жазып, іліп қойыпты. Кейіннен әйтеуір ауыстырылды. Демек, бұл мәселе сол жылдардан бері бар, бірақ тәртіп пен талап жоқ. Әйтпесе әлі күнге әжетханаларда «Е», «Ә» деген жазба жоқ, барлық жерде «М» мен «Ж». Оған қарап жатқан ешкім көрінбейді, мысалы, Францияда осындай келеңсіздіктер үшін 5 мың евро айыппұл салынады, ал бізде ескерту айтатындар да жоқ. «Алматы-2», «Айнабұлақ-4» ықшамауданы деген сияқты таудай жазбашалармен елімізге келіп жатқан шетелдік қонақтарға мазақ болып жүрміз.
Әншейінде маман тапшылығын сылтау қылатындар бұл көрмеден де табылды. Тіл басқармасының басшылары елімізде мемлекеттік тілде сауатты жарнамалық өнім өндірушілер тым аз дегенді алға тартады. Бірақ мемлекеттік тіл мәселесін жүйелі түрде көтеріп келе жатқан Жанұзақ Әкім мырза «Тіл білмегендерді жұмыстан шығарыңдар, білмесеңдер өздерің де шығыңдар!» деп отыр.
Жанұзақ ӘКІМ, Халықаралық Адам институтының президенті:
– Біздің қолда да үлкен жоба бар. Жобаның мақсаты – мемлекеттік тілді білмейтін шенеуніктерді, әкім қаралардың барлығын орнынан босату. Қазірдің өзінде мемлекеттік қолдауға ие болдық, демек, бұл шара өз мақсатына міндетті түрде жетеді. Заңды қуған адам – сылтау іздеген адам. Ешқандай заңға өзгерту енгізудің қажеті жоқ, тек қазақ болсақ, болды. Көрмеге жиналған қате жарнаманың барлығына жауапты адамдардың аты-жөнін толық көрсетіп, жоғары жаққа жіберу қажет. Мысалы, Алматы қаласы болса, әкімі – А.Есімов, Тіл басқармасының басшысы – М.Ахетов.
Көрмеге келген қонақтардың барлығы жапа-тармағай Алматы қаласының Тілдерді дамыту, мұрағаттар және құжаттама басқармасының бастығы Мамай Ахетовке сұрақтарын қойып, «жағадан алғандай» болды. Қарауға ұят алматылық қате жарнамаларға, расымен-ақ, осы кісі басқарып отырған орган жауапты. Бірақ «Алматы Жарнама» сынды кәсіпорындары да жарнаманы жариялауға рұқсат беруші өкілетті орындардың қатарында. Кездесуге келуден бас тартқан аталмыш кәсіпорынның басшылары көрмесе де, өз кемістіктерінен хабардар сияқты. Сол үшін жалғыз «жауапты» Ахетов мырза жақында қабылданған Ономастика туралы заңдағы өзертулер барлық олқылықты реттейді деп сендірді. Аптасына жүздеп емес, мыңдап сауатсыз жарнамамен кездесіп қалатынын мойындаған ол, жауапты прокуратурадан сұрау керектігін айтады. Ал белгілі әнші Жұбаныш Жексенұлы «мұның саяси астары бар болар?» деген күдікті ойда.
Мамай АХЕТОВ, Алматы қаласының Тілдерді дамыту, мұрағаттар және құжаттама басқармасының бастығы:
– Прокуратураға мыңдаған арыз түсіреміз, бірақ еш нәтиже жоқ. Президент 21 қаңтарда «Ономастика мәселелері жөніндегі Қазақстан Республикасының кейбір заң актілеріне түзетулер мен толықтырулар енгізу туралы» Заңға қол қойды. Енді бұл заңға сәйкес, сапасыз жарнамалық өнім шығарғандарға 10-50 АЕК көлемінде айыппұл салынады. Қазірдің өзінде ешбір органнан рұқсат сұрамастан жарнама тарататындар бар. Біз оларды анықтап, жауапқа тартқанша ұзақ уақыт өтеді. Ол аздай, маман тапшылығы да жарнама саласын қыспаққа алып әлек. Қазіргі жалғыз үмітіміз – сол жаңа заң жобасында.
P.S.
10-50 айлық есептік көрсеткіш дегеніңіз – 17 310 – 86 550 теңге. Ал ірі кәсіпорындар үшін бұл соманы төлеу аса қиындық тудырмасы анық. Жарнаманың өндірістік орындар үшін қаншалықты пайда көзі екендігі баршамызға аян. Кейбір дамыған елдерде сапасыз жарнама мен заңсыз көрнекі ақпарат тарату қылмыс болып саналады. Тіпті бас бостандықтарынан айыратын елдер де бар. Дегенмен біздің елде де бұл мәселе мемлекеттік деңгейде қаралып, қатаңдатылған талабы бар заң жобаларының қабылдануы қуантады. Біз өз кезегімізде мемлекеттік тілімізде тарап жатқан жарнамалар мәселесін назарымыздан тыс қалдырмауға бел будық. «Алаш айнасы» әлі де болса жарымжан жарнамаларды жария етіп, жауаптыларға іздеу салады...