Әдебиеттану ғылымына қосылған байсалды еңбек

Әдебиеттану ғылымына қосылған байсалды еңбек

Жуырда қолыма бір кітап түсті. Кереқарыс қампиған дүние емес, көлемі шағындау болғандықтан соншама ежіктемей, бірер аударыс­ты­рып қоя салғанмын. Арада біраз күн өткеннен соң, тиесілі дема­лыс­ты пай­даланып қайта ақтарғанда салмақты зерттеуге жолыққанымды тү­сіндім. Тақырыбы айқайлап тұрған жоқ – «Ұлттық әдебиет және дәс­түрлі ментальдік». Үш автордың (Д.Қамзабекұлы, Б.Омарұлы, А.Шә­­ріп) шығармашылық ынтымақтастығының жемісі екен.
Ұлттық әдебиет, ұлттық сана, ұлттық мі­нез, дәстүрлі ментальдік қазақ әде­биет­та­ну ғылымына да жат емес. Қазақ халқының өне­рі, мәдениеті, әдебиеті зерттеу объек­ті­сіне айналғалы бері ен салып, ат қой­масақ та, зиялы ғалымдар зерттеуінде жа­расымды өріліп, үнемі ой жарысына түс­кендей күйде.
Сонау кеңестік қаһарлы, қытымыр тұс­та аса ірі ғалым Георгий Гачев тыңнан түрен сал­ған еді. Әуелде «Национальные образы ми­ра» (1988), беріректе толықтырулармен бас­па көрген «Ментальности народов ми­ра» (2008) монументальды еңбектері же­ке дара тұрған құбылыс іспетті. Ұлты бол­гар, саяси эмигранттың жанұясында дү­­ниеге келген, тәрбиеленіп шыңдалып өс­кен Г.Гачевтің әлем халықтары таным-түй­сінуіндегі ұлттық бейне, ұлттық модель мә­селелерін мүлдем басқа деңгейде қа­растыруы ғалымдарға зор ойтүрткі бол­ған­дығы анық.

Г.Гачев болгар халқының ежелгі аңызын оқырманға ұсынады: «Жаратушы ха­лық­тардың тілегін орындауда. Алдымен тү­рік­тер келеді. Оларға Жаратушы билік сый­лай­ды. Іле-шала болгарлар жетеді. – Не ті­лектерің бар? – Билікті сыйласаң, Жа­ра­ту­шым. – Билікті түріктерге бердім, сен­дер­ге сый – еңбек болсын. Баршасының сұ­рай­тыны билік. Солай жалғаса береді. Ев­рей­лердің еншісіне – есеп-қисап, фран­цуздарға – өнер, сығандарға – ке­дей­лік, тағысын тағылар». Билік пен бай­лықты аңсаған халықтардың пешенесіне жа­зылған тағдыр-талайы ойлана, толғана келгенде ғалымның тиянақты тұжырым жа­сауына жол сілтейді. «Так вот Инвариант Единого видится-понимается-сказывается каждым народом в особой проекции и это есть национальный образ мира», – деп тұ­жырымдайды Г.Гачев. Осы орайда, ойға ака­демик Ахмет Жұбановтың: «Ән аспанда қа­лықтап ұшып жер бетіне жақын келеді. Құ­дайдың құдіретімен келген ән қазақ же­рінде, тіпті төмен ұшқанда да, қазақ халқы оны естіп, әнді жақсы айтатын болған. Қа­зақ­тардың басқа халықтардан әнді жақсы айтатын себебі – осы», – делінетін Шоқан Уәлихановтан арна тартқан әпсананы тамсана баяндауы ойға ой қосады. Қазақ менталитетіне үңіле түсуге жол ашады.
Ендеше, жер шарын мекендеген әр ха­лық­тың тілі, ділі, өмір салты, мінез бай­лығы, парасат биіктігі, асыл мұраттары сияқ­ты ұлттық ментальдіктің белгі-си­пат­та­ры адамзаттың өзімен бірге туып, қа­лыптасып, жетілетіндігі сөзсіз. Осы орайда, монография авторларының алдарына қойған мақсаты биік, зерттемек объектісі актуальды екендігі дау туғызбайды. Дихан Қамзабекұлы, Бауыржан Омарұлы, Амантай Шәріп сынды қазақ әдебиеті ғы­лы­мында есімдері белгілі ғалымдардың қол­ға алған шаруасы қомақты, бүгінгі қо­ғам, келер заман кәдесіне асуға бек лайық өрнекті арна.
«Әдеби-тарихи үдеріс және дәстүрлі мен­тальдік» (А.Шәріп) аталатын алғашқы та­рауда зерттеудің мақсат-міндеттері, пай­даланылған әдіс-тәсілдері, қолданылған пәнаралық байланыстар нақты сараланған.
Көптеген ұлттардың әдебиеті мен өнеріне зер салу нәтижесінде төмендегідей байламға келеді: «Қазіргі парасатты, пә­туа­лы ғылымның қарауылынан қарағанда, мәдениеттер тоғысының шет-шекарасын диалогизм принципіне орайласқан (М.Бубер, М.Бахтин, В.Библер, Ю.Лотман) мә­­дениеттер мәмілесі (диалог культур) қа­ғидасымен қиыстырған ұтымды. Өйткені бел­гілі бір мәдениеттің бөтен мәдениетпен жүз­бе-жүз жолығып, теңбе-тең сұх­бат­тас­қан, сырласқан сәтінде ғана өзін ана­ғұр­лым толығырақ, тереңірек танып-түйсініп, қа­дір-қасиетін қайта құнттайтыны сөзсіз» (20-б.). «Жаhандану үрдістері ша­ғын ұлттардың жойылып кету қаупін күшейтеді» деп байбалам салушыларға байсалды жа­уап. Ұлттың санасын, тілін, ділін сақтау, дәс­­түрлі ментальдікке мән беру – уақыт оз­ған сайын көкейкестілігін белгілейтін бұл­жымас қасиет.
Тарау арқалап тұрған салмақ – көр­кем­­дік са­на түрлері мен ментальдік ме­та­­мор­­фо­засы, ментальдіктің мәмілесі жә­не ұлт­тың мі­нез, жыраулық жер­ұйық­нама, Абай – бей­­уақ тұстың бағыты та­рау­­ша­ла­рында та­рамдалып сараланған. Ұлттық мен­талитетті жи­нақтап, топ­тас­ты­ратын айы­рым бел­гілер ғылым та­ри­хы­нан сү­зіліп алынып, са­лиқалы әңгіме ауа­нына тар­тылған.
Зар заман поэтикасы әнебір жылдары құбыжық ретінде бағаланып, ел-жұрт ат-тонын ала қашып, үрпие қарағанымен бү­гін­де отаршылдық өктемдікке, шексіз зор­лық-зомбылыққа қарсы «заманның дерті – улатқан ақынның жүрегінен қайнап шық­қан шын жалын, шын қайғы» (М.Әуе­зов) екен­­дігін әбден ұқтық. Зар заман таби­ға­тының шынайы ашылуы қазақ дү­ние­та­ны­мының, мінезінің, салт-ғұр­пы­ның, тіпті оған бодандық мойнына салған қар­ғыс қа­­мытының ұлт менталитетінің қа­лып­та­суы­на тигізген кері әсерін бедерлей бел­гі­лемек.
Зар заман дәуірі кейінгі буынға қал­ды­рып кеткен жұмбақ сауалдар ұлы Әуезов айт­­пақшы, «алғашқы рет келешек за­ман­ның құбыжығын сезіп, тұспалмен белгі бе­ріп, болжам айтқан – Асан қайғы» фено­ме­ні, «зар заман ақындарының бар­лы­ғындағы сары уайым» тылсымы әлі де болса ой бөлісіп, ақыл тоғыстыруды тілейді.
«Зар заман поэзиясы және ұлт мен­тальдігінің трансформациясы» тарауын жазған белгілі әдебиеттанушы ғалым Бауыржан Омарұлы оқырман қауымның аңсары ауған, толғақты мәселелердің тү­йінін шешуді жан-жақты ойластырған. Зерттеу материалдарын тиянақты тексере келе, қорғасындай салмақты тұжырым жа­са­уы жемісті ізденістерден туған. Ға­лым­ның: «Зар заман – отаршылдық қысымын көр­ген елдің әдебиетінде рухани құн­дылықтардың азып-тозуына налудан, қоғамның болашағына үміт артпай, із­гі­лік­ті өткен өмірден іздеп, халықтың салт-дәс­түрлері салтанат құрған кешегі күнін аң­сау­дан, ежелден ұлттық танымына, көшпелілік та­биғатына жат құбылыстарды қабыл­да­май, дәуірге наразылық біл­ді­руден туған ағым» (62-б.), – деп са­на­ма­лап келтіруі жа­расымды. Гәп зар замандық идеяның мезгілінде жауапсыз қалуында. Дер ке­зінде шешімі қиын жұмбақтай болған ел­дік­ке ұмтылу идеясы XX ғасырдың басында ұлттық оянуға ұласты.
Зар заман құбылысының басты бел­гі­ле­рін құрайтын отаршылдықтың мейлінше етек жаюы, келімсектердің «бос жерлерді» иеленіп жергілікті халықтың тынысын та­рыл­туы, жердің, малдың, жанның есепке алы­нуы, небір көз көріп, құлақ естімеген мі­нездердің қазақ ортасына батпандап енуі, жақсының жаннан, жаманның мал­дан түңілуі ақыр аяғында ұлттық мен­тали­тет­ке тайға таңба басқандай таңба салды. Өз кезегінде ұлт болмысы қоршаған орта ықпалымен соны өзгерістерге ұшырай бастағаны анық.
Профессор Дихан Қамзабекұлы қала­мы­на тиесілі «Түркі ментальдігі және қазақ ағар­тушылығы» тарауы жүрекке қон­ған есті сөз әлеуметтік әуезділігімен тар­тым­ды оқылады. Жалпы алғанда, ағар­ту­шылық идеясы, жәдитке ден қою, ұлт­шылдық сана-сезімнің жедел оянып, қа­лыптаса бастауы қазақ қоғамының ай­рықша сапалық қасиеттерін танытатын бел­гілер. XIX ғасырдың аяғы мен ХХ ға­сырдың алғашқы ширегінде санада сер­пі­ліс туғызған соны идеялар, ең алдымен, ақын­дар шығармашылығында өріс тапты. «Ұлт», «ояну» ұрандары Алаш арыс­та­рының туындыларында жүйелі құбылысқа ұла­сып, барша қазақ болып бірігу, бо­дан­дық құрсауынан құтылу, дамыған, азат елдердің қатарына қосылу сияқты биік идеялық нысанаға жол алды. Алаш ұранды әдебиеттің өкілдері негіздеген өткір әлеуметтік мәселелер «Қазақ» газеті мен «Айқап» журналы арқылы халықтық та­ным­ды тәрбиеледі, оқырман жүрегіне со­ны пайымдар ұялатты. Сөйтіп, қазақ қоғамы күрескерлік рухты бойына сіңірді. Ұлттық санада қозғалыс бой көрсетті.
Монографияны жазу барысында ав­тор­лар қол жеткізген ортақ түйін бар. Ол: «Қа­­зақтың сөз өнерінде дәстүрлі ұлттық мен­­тальдіктің көркем бейнеленуінің түп­­қай­нарын, жетілуін және түрленуін зер­де­леу әдеби дамудың мәнді, маңызы же­лі­лерін, қадау-қадау тұстарын елдің та­рихи тағ­дырымен тығыз тұтастықта танып-түстеуге әркез кең көкжиек, шетсіз-шексіз зерттеушілік мүмкіндіктер ашып беретіндігі анық». Расында, аталмыш монография әде­­­биетті зерттеуді міндетіне алған кексе ға­­­лымға да, жас ізденушіге де ойтүркі бо­лар­­лық пайдалы шығарма екендігі сөзсіз. Бұл – жан-жақты зерттеулерге, терең тал­дау­­ларға зәру бүгінгі әдебиеттану ғылы­мы­­на қосылған байсалды теориялық ең­бек.
Арап ЕСПЕНБЕТОВ, филология ғылымының докторы, профессор

Автор
Последние статьи автора
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста