Мемлекет жаһандық мәселелерге ден қойды
Кез келген елдегі кейбір геосаяси оқиғалар уақытша климаттық мәселелерді ұмыттырғанымен, климаттық өзгерістер адамзат үшін басты мәселе болып қала береді. Алдағы қыстың ауыр, жаздың құрғақ болмайтынына ешкім кепілдік бере алмайды. Өйтені қазіргі таңда жаһандық климат әжептәуір өзгерген.
Мемлекет осы жаһандық міндеттерге ден қояды. Қазіргі таңда энергетикалық тиімділік саясаты, экологияны қорғау жөніндегі жүйелі шаралар іске асырылуда. Сарапшылар қоғамдастығы олардың тиімділігін қалай бағалайды? Жалпы климаттың өзгеруі жөнінде танымал сарапшылар не дейді. Осы мәселе төңірегінде әлеуметтік-экологиялық қордың қамқоршылық кеңесінің төрағасы Вадим Ни өз пікірін білдірді.
"Жасыл Қазақстан" ұлттық жобасы — экологиялық, экономикалық, әлеуметтік аспектілерді қамтитын мемлекеттік саясаттың басымдықтарының бірі, оны жүзеге асыру қалай жүріп жатыр?
Осы ауқымды тұрғыда экологиялық мәселелер саласындағы заң шығарушылықты бөліп көрсетуге болады. Бірінші кезекте, өткен жылы қабылданған Қазақстан Республикасының жаңа экологиялық кодексі. Атап айтқанда, ол енгізген жоспарлар мен бағдарламаларды жүйелі, стратегиялық экологиялық бағалау. Яғни, экономиканың жекелеген салалары немесе елдің өңірлері деңгейінде даму жоспарлары мен бағдарламалары қабылданған кезде олардың ықтимал экологиялық салдары мен әсерлері зерттелуі керек. Бұл жоспарлау деңгейінде тәуекелдерді болдырмаудың маңызды құралы.
Мысалы, Ресейде практикалық деңгейде стратегиялық бағалау бар және кеңінен қолданылады, бірақ заңнамалық деңгейде ол аз дамыған.
Жаңа экологиялық кодекстегі екінші маңызды жаңалық-онда экономиканың белгілі бір салалары деңгейінде жоспарлау енгізілді. Әңгіме су, орман және ауыл шаруашылығы және ТЖ ден қою жүйесі туралы болып отыр. Яғни, егер осы салаларды дамыту бойынша қандай да бір бағдарлама әзірленсе, климаттың өзгеруі тұрғысынан оның осалдығын алдын ала бағалау қажет. Ал одан әрі бар тәуекелдерді төмендету үшін шаралар әзірленетін болады. Мысалы, жеміс өндірісін дамыту. Бау-бақша тұрақты және ұзақ мерзімді сумен қамтамасыз етуді қажет етеді, демек, тамшылатып суаруды қолдануды дереу бастау керек.
Ережелер қабылданды, олар бойынша әдістемелік нұсқаулықтар бар. Кодекс өткен жылдың ортасында қабылданды және тиісінше практика осы жылы пысықтала бастауы тиіс. Бұл өте өзекті құрал. Мысалы, белгілі бір аймақта егіс алқаптарын кеңейту болжанады, сонымен бірге онда суармалы су жетіспейді. Бұл сирек кездесетін оқиға емес. Нәтижесінде егін есептен шығарылады және агросектор тек егістік материалын жоғалтқаны және ресурстарды ысырап еткені белгілі болды. Су ресурстарын алдын ала талдаусыз алаңдарды жалпы кеңейту жүргізілмеуге тиіс және жаңа кодекс мұны шешеді.
Бірақ бұл кодекс күшіне енген кезде тағы не табу керек. Жасыл проблематикадағы сәтті тренд деп нені атауға болады?
Әрине, жаңартылатын энергетиканы дамытуда серпіліс болды. Оны бағалау үшін 2015 жылы Қазақстанда оның электр энергиясын өндірудің барлық көлеміндегі үлесі жарты пайыздан аз болғанын еске түсірген жөн. Жаңартылатын энергия көздерін дамыту жобалары бизнесті қызықтырмады, өйткені олар аз қуатты болды. Бірақ 2020 жылы біз бүкіл генерацияның үш пайызына жеттік және өсу өткен жылы да жалғасты, пандемия шектеулеріне байланысты өте қиын жыл-қазірдің өзінде 3,5 пайыз болды. 2022 жылы жоспар бойынша жалпы белгіленген қуаттылықтың екі гигаваттына дейін төрт пайызға шығу керек. Жалпы алғанда, бұл өте үлкен санға ұқсамайды, бірақ өте маңызды динамика бар. Бұл көп жағдайда осы процестердің заңмен қамтамасыз етілуінің нәтижесі және бұл сектор инвесторлар үшін қызықты болды. Әзірге шешілмеген жалғыз нәрсе: шағын жел станцияларында өндірілетін энергияны энергия жүйесімен сатып алуды реттеу жоқ.
Мемлекет те, қоғам да осы бағыттағы қозғалыстың қажеттілігін түсінеді. Еуропалық Қайта Құру және даму банкі және қазақстандық даму институттары сияқты жасыл технологиялар саласындағы инвесторлар да бар. Бұл алаңда ойыншылар пайда болды. Мемлекет тарифтерді реттейді, бірақ бұл жақсы нұсқа.
Германияда, жасыл энергетиканы дамыту бойынша әлемдік көшбасшы, ол осындай практикадан басталды.
Ия, әрине. Ескі электр станциялары ұзақ уақыт және толықтай амортизацияланғанын ескере отырып, біз бірден үлкен секіріс күте алмаймыз. Жасыл энергетикаға көшу қарқыны Париж келісімі бойынша біз уәде еткеннен артта қалып отыр, бірақ олар бар және өсіп келеді.
Өткен жылы Үкіметтің әкімшілік шешімдерінен, экология үшін маңызды мәселелерден мен екі ұйымды — бұрынғы климат экологиясы институтын, қазір ол "Жасыл даму" АҚ мен ақпараттық-талдау орталығын жеке салаға беру идеясынан бас тартуды атап өткім келеді. Егер осы салада нарық болмаса, оларды нарықтық салаға қалай беруге болады? Мен, мысалы, парниктік газдар шығарындылары мен сіңірулерін ұлттық түгендеу, көміртегі бірліктерінің тіркелімін және ластаушы заттардың шығарындылары мен тасымалдарының тіркелімін жүргізу, халықаралық экологиялық конвенцияларды іске асыруды қолдау сияқты функцияларды айтамын. Нәтижесінде бұл ұйымдар мемлекеттік құрылымдар мәртебесінде қалды.
Әрине, Экология министрлігін қалпына келтіру өте дұрыс шешім болды. Осы аспектілермен айналысатын реттеушінің болуы маңызды.
Айнұр Нұрсабет