Қазақ қыздарына ұлттық танымға жат есімдердің жиі қойылуының себебі неде?
Мекемтас МЫРЗАХМЕТОВ, абайтанушы, бауыржантанушы, филология ғылымының докторы, профессор:
– Халықтың түсiнiгi бойынша, қыз балаға нәзiктiкке бесiктен құлағы үйренiп, жаны сұлу болып өсуi үшiн әуездi де әдемi есiмдер таңдалған. Сонымен бiрге өзгеден келер тiл-көз сұлу да нақышты қойылған есiмге ауып, нәрестенiң өзiне дарымайды деген де сенiм болған. Ер балаға батыр болсын деген ниетпен қаталдау дыбысталатын есімдер қойған. Ал қыз баланың есiмiне аспан әлемiнiң, жер үстiнiң ең сұлу да мөлдiр жаратылыстары iрiктелiп алынған. Мәселен, Айман, Шолпан, Жұлдыз, Құралай, Тоты, Маржан, Алтынай, Күмiс, Жiбек, Мақпал, Шынар, Раушан, Қызғалдақ деген секiлдi. Қазақстанның жерін жаулар жеті рет таптап өткен. Жерімізге қытай, парсы, грек, араб, қалмақ, орыс елдері шапқыншылық жасады. Қазақтарға қытайлар есімі қойылмапты. Парсылардың шамалы болса да мәдени ықпалы болған. Ал арабтардың жаулау кезінде есімдеріміз өте қатты өзгеріске ұшырапты. 50 пайыздан астам антропонимдер өзгеріске түскен. Сосын орыстардың аттары қазаққа жиі қойыла бастады. Қазіргі жастарда батыстың есімдері көп. Жаһандану әсерінен ұлттық дәстүрімізден айырылып қалған халықпыз. Өзіміздің түпкі түркілік, қазақы аттарымызды қайтаруымыз керек.
Зейнеп АХМЕТОВА, этнограф:
– Осы күні ат қою мәселесінің қабырғасы қақырап кетті. Барлық есім атаулы бұзылды. Бұған басты себеп – ұлттық қадір-қасиет, тәлім-тәрбиеден ажырауымыз. Бізде еліктеушілік басым. Сырттың қаңсығын таңсық көреміз. Қазақ ат қоюға шебер халық. Даламыздың бастау-бұлақтан бастап жылтырап аққан жылғаға дейін керемет атаулары бар. Текті, үлгілі, ақын-жырау, балуан адамдардың есімін нәрестеге беру салты әлі күнге сақталады. Солардай болсын, олардың шарапаты тисін деп ниеттенеді ата-ана. Сәбидің туған уақытына, бет-бейнесіндегі ерекшелікке байланысты да есім беріліп жатады. Кейінгі кезде қыздарының қазақша есімдеріне «а» әрпін қосып атаушылар артты. Түсініксіз шетелдік аттар көбейді. Бұл – қазақ тілін дұрыс меңгеріп, кәусарына қанбағанымыздың салдары. Ұлттық сана-сезімнің, намыстың жоқтығы тағы бар. Қазақта «Ықтырмаң болмаса, желге өкпелеме» деген нақыл бар. Ұлттық санамыз қалыптаспай, жаһандануға төтеп бере алмаймыз.
Кәкен ҚАМЗИН, филология ғылымының докторы, профессор:
– Бұл мәселенің ең басты себебі – еліктеушілік. Екіншіден, төл мәдениетін бағаламаушылық түсініктің пайда болуынан деп білем. Үшіншіден, құлдық пиғылдан арыла алмай отырғанымыз бар. Төртіншіден, қазақтың басқа елдің мәдениетінен, өркениетінен, әдебиетінен хабардарлығы ескерілуі тиіс. Бесіншіден, қазақтың толеранттылығы басым. Бұл жерде қазаққа қасірет болып отырған өзінің ұлттық танымын, тамырын сыйламауы екені айдан анық. Елімізде дарынды адамдардың атын ырымдап қою дәстүрі бар. Академик Мәлік Ғабдуллин, ҚазҰУ-дың бұрынғы ректорлары Асқар Закарин, Өмірбек Жолдасбеков, жазушы Әнуар Әлімжанов сияқты азаматтардың есімі қайта жаңғырғанын қалар едім. Қыз балаларға тарихи тұлғаларды өмірге әкелген аналардың, өздері сондай барлығымен, ақылымен әйгіленген арулардың есімін бүгінгі өмірде қолданысқа енгізген жөн.