1986 жылы көрнекті этнограф-ғалым Жағда Бабалықұлы тапқан таста домбыраның және онда билеп тұрған бес адамның суреті бейнеленгені мәлім. Оны ғалымдар неолит дәуіріне жатқызғаны және аян. Қазақтың дөңмаңдай ғалымдары сонау алты мың жыл бұрын пайда болғанын дәлелдеп берген қазақтың сол қасиетті домбырасы бүгінде арзандап кетті. Бүгінгінің сәнді сөзімен айтқанда, қазақтың бренді болуы тиіс ұлттық аспап құнтқа мұқтаж.
Домбыраның қадір-қасиетін, тарих-тағылымын жата-жастана зерттеген қазақтың ғалымдары домбыра сапасызданып бара жатқанын жарғақ құлақтары жастыққа тимей айтудан әсте жалыққан емес. Алты мың жылдық тарихы бар қазақтың домбырасының бүгінде тек қолөнер бұйымы деңгейінде қалып қойғандығын құлындай шырқырап, ашына айтқан ғалымдарымыздың сөзі жетімсіреп әлі жүр. Қара базардан бастап, хан сарайындай сыңғырлаған дүкендерде тұрған домбыра көз алдау үшін кәдесыйға жарағанымен, қазақтың нағыз домбырасы деген атаққа лайық еместігін де домбыраны танитын жұрт көріп жүр. Ал кәдесый атаулының өзімізге емес, өзгеге, сырттан келген қонаққа арналатынын ескерсек, тілі күрмелген, үні булығып шыққан домбыраны көрген олар қазақтың домбырасы осы екен демесіне шүбә жоқ. Домбыраның мұндай күйге түсуін ғалымдар, зерттеушілер арнаулы ғылыми орталықтың, оны жасайтын цехтың жоқтығымен тікелей байланыстырған-ды. Домбыраның ішегін балық аулайтын жіп алмастырғаны да домбыраның қадірін мосқалдап емес, батпандап кемітіп барады.
Естуімізше, кеңес кезінде Семей қалалық ет комбинатында домбыра үшін қой ішегін өңдеу цехы болыпты. Консерваторияның қасынан ғылыми орталық ашылып, қой ішегін домбыраға жарату ісі де қолға алынған. Бірақ оның бәрі бүгінде жоқ. Алайда жоғымызды түгендеп, барымызды паш еткен осы күнде домбыраның қадір-қасиетін қалпына келтіру үшін ондай орталық пен арнаулы цех қажеттігін талай айтқан-ды баспасөз беттерінде ғалым Жұмагелді Нәжімеденов.
«Қазіргі домбыраға қатысты нөмірі бірінші проблема – ішектің жоқтығы.
Дыбыстың дұрыс шығуы 50-60 пайыз ішекке байланысты. Баяғы шешен домбыралардың орнына қазір маңқа домбыралар қаптап кетті. Ал ол маңқа домбырамен қазақтың рухын көтере алмайсыз. Қазақтың рухын көтеретін – қоңыр үнді домбыра. Қоңыр үнді қалыпқа келтіру арқылы қазақтың ақыл-ойы, санасы өзгереді. «Домбыра тартқан бала жамандыққа бармайды», «Домбыра ұстаған бала адаспайды» деген тақырыптарда мақала да жаздым. Биліктегі кейбір қазақтарда домбыраға деген менсінбеушілік қалыптасқан сияқты. Мәдени саясат және өнертану институттың директоры Ерлан Саиров былтыр республикалық форумда «Домбыраны бренд қылып алайық» деген бастама көтерді. Қабылданбай тасталды емес пе? Мәңгілік рухани байлығымыз қазір мемлекеттік стандартқа кірмей отыр. Биліктің қазақ руханиятына деген көзқарасы осыдан-ақ көрініп тұрған жоқ па? Домбыра қазіргі жағдайда тек қолөнер ретінде қалып отыр. Ғылыми орталық ашқанда ғана акустикасын зерттеу арқылы домбыраны мемлекеттік стандартқа енгізе аламыз. Сосын мықты ғылыми кеңес қажет болады. Арнайы ішек жасайтын цех ашу мәселесі өз алдына. Гитара мен скрипканың арнайы өзінің ішегі бар. Домбыраның ішегін шығаратын цех неге болмауы керек? Қатты бұрауға шыдайтын болғандықтан, кейін балық аулайтын лескіні тағып қойдық. Ал ол созыла береді. Ішектің созылуы музыканттарға кері әсерін тигізіп жатыр. Сахнада тұрып ішегі созылып кетеді де, құлағын бұрай береді. Баз біреулер қойдың ішегінен жасалған ішекті үзілгіш, түтілгіш, кірлегіш деп жүр. Бос сөз. Домбыраны зерттеп жүрген кейбір жігіттердің ілімі, білімі бар, бірақ ғылымы жоқ. Украинаның Полтава деген жерінде қойдың ішегін біздің елімізден алып, халықаралық стандартқа сай өндіреді екен. Ендеше өзімізде де неге ғылыми орталық, цех ашып өндірмеске? Кезінде ұршықтан иірген ғой. Келісемін, ұршықтан иірген ішектің диаметрі жуан немесе жіңішке болып шығуы мүмкін. Ал арнайы цехта қалай сақталуы керектігі, көлемі ескеріліп жасалатын еді» деген-ді. («Абай.кз»)
«Кеңестік жылдарда Семей қалалық ет комбинатында домбыра үшін қой ішегін өңдеу цехы болған, кейін ол жабылып қалды. Жұмагелді әмірі, мүмкіндігі барларға сол цехты қайтадан ашу жайында әлденеше рет тілек білдірді, бірақ «көрейік» деген селқостыққа тап бола берді. Ондай цех Украинада бар дегенді естіген Жұмагелді өз қаражатымен әдейілеп барып, мән-жайға қанып, он пар ішек алып қайтты да, мұндағы атақты күйші ағаларына үлестіріп, өзімізде ішек цехын ашуға атсалысуды өтінді...» деп жазады Ғаббас Қабышұлы («Адырна»).
Оған қоса, домбыра жасаушы шеберлердің арасында сабақтастықтың жоқтығы да шеберлерді кемітіп отыр. Яғни бүгінде домбыра жасайтын шеберлер елімізде санаулы-ақ болса, олардан дәріс алып оның үрдісін жалғастырып отырған мектептің де кемшіндігі көрініп тұр. Ал «әлемде ұлттық саз аспаптарын әспеттеп, көкке көтеріп отырған жұрттар ұрпақ сабақтастығын берік ұстанған» дейді деректер. Айталық, Италияның Кремон қаласында XVI ғасырдың аяқ шенінде қалыптасқан скрипка жасаушылар мектебінің майталман қас шеберлері – Амати, Гварнери, Страдиварилер жасаған аспаптардың дүниежүзіне әйгілі болуының сырын қысы-жазы бір жерді мекен еткен мектептің дәстүр сабақтастығының үзілмеуінде, бір тәжірибені бастаған ұстаз оны өз шәкіртіне ұластырып отыруында, шәкіртінің сол істі жалғастыруымен байланыстырады. Бұл сөздің де жаны бар.Өкінішке қарай, бізде бұл да ақсап тұр.
Бір кездері қазақтың ұлттық киімі – шапанды қытайдың арзанқол шүберегі арзандатып жіберген күйді кешпес үшін ұлттың ұлы аспабы – домбыраға ден қоятын кез келгелі қашан?! Бірақ соған мойнымыз жар бермейді. Ұят, тіпті!
Қазақтың зарын домбыра айтар, домбыраның зарын кім айтар?
Последние статьи автора