Қазақстандық лаңкес. Ол кім?
Кеше Мәжілісте «Қазіргі кезеңдегі терроризмге қарсы іс-қимыл» тақырыбына арналған бірінші жыл сайынғы халықаралық конференция өтті. Оның барысында Қазақстандағы терроризмге қатысты проблемалар кеңінен талқыланып, қатысушылар замана қатерімен күрестің тиімді жолдары жайында әңгіме өрбітті, пікірлер ортаға салынды.
Ескере кететін жайт, соңғы бір-екі жылдағы елді елең еткізген оқиғаларға дейін Қазақстанда терроризм пәлендей шынайы қатер ретінде қарастырылмай келген еді. Сондықтан да ұлттық қауіпсіздікпен айналысатындар дәл осы мәселені нысанадан алшақ ұстағандай болатын. Жағдайды 2011 жылғы жайт күрт өзгертті. Сосын биылға дейін ұласқан жан түршіктірген терроризм әрекеттері көп істе кешігіп қалудың салдарын алдыға тастаған болатын. Бұл – жоққа шығарылмайтын шындық. Дегенмен жіберілген олқылықтың, жол берілген кемшіліктің орнын толтыру үшін соңғы уақытта терроризмге қарсы құрылымдар күшейіп, оның алдын алуға, болдырмауға қатысты шаралар жүйеге келе бастады. Заңнамаларға өзгерістер де енгізілді. Мәжілісте өткен конференция да сол олқылықтың орнын толтыруға ұмтылыстың нақты дәлелі бола алады.
Жыл басынан бері 24 террорлық әрекеттің жолы кесілген
Мүдделі мемлекеттік органдардың, халықаралық ұйымдардың өкілдері қатысқан жиын барысында айтылған мәліметтерге сүйенсек, ағымдағы жыл басынан бері Қазақстанның арнайы қызметі еліміздегі 24 террорлық әрекеттің алдын алыпты. Өткен он айдың ішінде лаңкестікке және экстремизмге байланысты барлығы 112 қылмыс анықталған. Бұдан бөлек, соңғы бес жылда өзге мемлекеттердің аумағында террористік ұйымдардың қызметіне қатысы бар делінген Қазақстанның 40 азаматы ұсталды. Олардың заңсыз қарулы құрылымдарға қатысқаны да анықталыпты. Ал Қазақстанның аумағында халықаралық террористік және экстремистік ұйымдардың 68 мүшесі құрықталды. Соңғы бес жылда террористік қылмыс бойынша 148 адам сотталса, экстремистік белгілері бойынша қамаққа алынғандар саны 160 адамды құраған. Полициямен текетіресіп ажал құшқандары да біршама. Сонымен бірге Бас прокуратураның талабы бойынша Қазақстанда 15 шетелдік ұйым террористік деп танылған. Алғаш рет 2004 жылы Жоғарғы сот Қазақстанда халықаралық террористік әрекеттерге қатысы бар делінген төрт ұйымның жұмысын жойды. Атап айтқанда, әлгі ұйымдар «Әль-Каидамен», «Шығыс Түркістанның ислам партиясымен», «Күрд халық конгресімен», «Өзбекстан ислам қозғалысымен» байланысы бар болғаны анықталған еді. Осындай мәліметтердің өзі лаңкестіктің елімізге дендеп кеткенін және бір айғақтаса керек-ті.
Айтпақшы, жиын барысында террористердің нені көксейтіні, мақсат-міндеті айтылып, қазақстандық лаңкестердің портретіне дейін салынды. «Мамандар «Әл-Каида» мен «Талибан» секілді халықаралық терроризмнің тірегіне айналған ұйымдардың Ауғанстанда сақталуы, сосын халықаралық күштердің сол елден кетуі экстремистік-террористік бағыттағы басқа да топтардың белсенді әрекет етуіне жағдай туғызатынын айтады. Жалпы, мұндай топтардың мақсаты біреу – Орталық Азия аумағындағы барлық республикалардың конституциялық құрылымын бұзып-жарып, зайырлы сипаттағы дамуды жою, оның орнына осы аумақта орта ғасырдағы секілді халифаттық басқарулар енгізу», – дейді Бас прокурор орынбасары Иоган Меркель. Сосын қауіптің бет-бейнесі туралы сөз еткен прокуратура өкілі бүгінгі замандағы терроризмнің ұйымдасқан трансшекаралық қылмыспен тығыз байланысып, ұйысып отырғанын да алға тартады. Ал ондай тұтасудың негізгі себебі террористік ұйымдардың қаржыға тәуелділігіне байланысты болып табылады. Террористік ұйымдар ең алдымен дәстүрлі түрде есірткі бизнесінен, қару-жарақтың заңсыз айналымынан, адам ұрлап саудалаудан, қоқан-лоқылық әрекеттерден алынған қаражаттармен күн көретінге ұқсайды.
Террорлық топтар мемлекеттік сатып алуларға да араласпақ болған
Қазақстандағы терроризмді қаржыландыруға келсек, мұның белгісі еліміздегі кейбір ұйымдардан да табылған. «Қаржылық мониторинг комитеті құрылған 2008 жылдан бері қарай қылмыстық жолмен алынған кірістерді жылыстатуға, сондай-ақ терроризмді қаржыландыруға қатысы болуы мүмкін ұйымдар мен тұлғалар туралы 190 материал құқық қорғау органдарына жолданған. Құқық қорғау органдарының 110 сұрау салуы бойынша, жекелеген қаржы операцияларының түп-төркіні түгел тексеріліп, қадағаланып, соған орай сәйкес шаралар қабылданған. Жалпы, әлемдік қаржылық бақылаудың бөлімшелерінің арнайы бірлестіктеріне енгеннен соң, қаржы мониторингі комитеті террористердің еліміздегі, сондай-ақ шетелдердегі қаржы мекемелері арқылы жасалатын кез келген трансакциясын бақылаудың айтарлықтай мүмкіндігіне ие бола алады», – деді Иоган Меркель.
Бұл ретте Бас прокуратура Қазақстанда терроризмді қаржыландырған ұйымдардың тізімі жасалатынын да алға тартады. Айтуынша, мұндай тізімді құқық қорғау органдарының мұқият тексерулері негізінде жүргізетін болады. Осыған орай, Бас прокурордың орынбасары қолданыстағы заңнамаға өзгерістер енгізілуі мүмкін екенін де жоққа шығармайды. Әлбетте, бұл шара кезек күттірмейтін өзекті дүние екені сөзсіз. Өйткені Иоган Меркель кейбір өңірлерде террористік топтардың бизнес саласына бақылау жасауға әрекеттенгенін, тіпті анау-мынауды қойып, өздерінің іс-әрекеттерін қаржыландырудың көзі ретінде мемлекеттік сатып алу үдерістеріне қол жеткізуге тырысқанын да айтады.
Ал қатердің осы түріне қарсы атқарылған шараларға келсек, Қазақстанда дәстүрлі емес діни топтарды, оның ішінде бірінші кезекте салафиттерді криминалсыздандыру жұмысы қолға алынған. Сонымен түптеп келгенде.
Бүгінгі қазақстандық террорист деген кім?
Дәл осы сауалға жауап беру үшін Бас прокуратура алдымен статистикаға сілтеме жасауды жөн көреді. «Мәселен, сотты болған лаңкестердің 60 пайызға жуығының жасы 29-ға толмағандар. Басқаша айтқанда, бұлар – кіл жастар. Сосын барлығы дерлік, нақтылап айтсам 95 пайызы – жұмыссыздар. Осылайша Қазақстандағы террористің жинақталған портретін суреттеуге болады – бұл өмірде өз орнын тапқысы келетін, білімі жоқ, болашақтағы перспективалары да айқын емес жастар», – дейді Иоган Меркель.
Наталия ЗАРУДНА, ЕҚЫҰ Астана орталығының жетекшісі:
– ЕҚЫҰ құжаттарында айрықша аталып өтілетін адам құқын қорғау мен оны дамытудың өзі терроризмнің алдын алудағы аса тиімді құралдың бірі болып табылады. Бұл ретте лаңкестердің әрекеттеріне жауап ретінде мемлекет адам құқықтарын шектеп, заңын қатайтпайтын болса, онда терроризмді өз мақсаттарына жеткізіп, мемлекет жеңіліс табуы әбден мүмкін. Cол үшін де құқық қорғау органдары төніп тұрған қатерге кәсіби түрде жауап берулері қажет. Алайда мұндай жауаптың адам құқы мен бостандығына негіз болған Конституцияның кепіліне зияны тимеуі шарт.