Қалижан қажы ЗАҢҚОЕВ, Қазақстан мұсылмандары діни басқармасының найб мүфтиі, Астана қаласының бас имамы:
– Қалижан қажы Байырбекұлы, Құрбан айт барша мұсылман халықтарының ортақ мерекесі екені белгілі. Сөз басында осы ұлы мейрамның мән-мағынасы туралы қысқаша айтып берсеңіз?
– Бисмилләһир рахманир рахим, құрметті оқырман қауым! Араға жыл салып, күллі Ислам үмметі аңсай күткен ұлық мереке – Құрбан айт та келіп жетті. Бүгін осы айтулы мерекенің алғашқы күні. Осы сәтті пайдалана отырып, баршаңызды Қазақстан мұсылмандары діни басқармасы және «Нұр Астана» орталық мешіті ұжымының атынан Құрбан айт мерекесімен шын жүректен құттықтаймыз! Бұл күні Меккеге барған барша қажылар Мина жазығында құрбандық шалу рәсімі мен қажылықтың басқа да шарттарын атқарады. Ал қажылыққа бара алмағандар жергілікті мешіттерде айт намазын оқып, айтулы мерекенің ең маңызды рәсімі – құрбандық шалады.
Әрине, Құрбан айттың мән-маңызын түсіну үшін оның тарихын білу ләзім. Ұзақ уақыт перзент күткен Ибраһим пайғамбарға Алла тағала ұл береді. Оның атын Исмаил деп қояды. Ол өсіп, бұғанасы қатайған шақта, Ибраһим пайғамбар түс көреді. Түсінде өз ұлын құрбандыққа шалып жатқандығын көреді. Бұл – Зүлхижжа айында болған оқиға. Әкесі бұл түстің шынайы екендігіне сене алмай екіленеді. Сондықтан бұл күнді «Тәруия», яғни «екілену» деп атайды. Өйткені өз баласын құрбандыққа шалуға қай әкенің дәті барады? Ертесі күні ол тағы да осы түсті көреді. Міне, осы күнді «Арафа күні» дейді. Қазанның 26-сы Құрбан айт болса, 25-сі Арафа күні болып саналады. Араб тіліндегі бұл сөздің мағынасы – «анығын білді», яғни Ибраһим Пайғамбар ол түстің шын мәнінде Алла тағаланың аяны екендігін анық білді. Келесі күні ол баласын таудың етегіне алып барып, құрбандыққа шалуға кіріседі. Бірақ тасты қақ жарған пышақтың жүзі баланың жұп-жұмсақ мойнынан өтпейді. Әлбетте, оның бәрі Алланың хикметі еді. Алла тағала өзінің сүйікті құлы – Ибраһимді сынаған болатын. Баласы да Алла тағаланың сынағына мойынсұнып, әкесіне былай деп айтады: «Ей, әкетайым! Өзіңе не әмір етілсе, оны орында. Алла қаласа, мені сабырлылардан табарсың», – дейді. Яғни, Исмаил сабырлылық танытып, Алла тағаланың сынағына дайын екендігін көрсетті. Осыдан кейін Алла тағала Жебірейіл періште арқылы аспаннан көк қошқар түсіреді. Сол кезде Жебірейіл періште «Аллаһу акбар, Аллаһу акбар!», – деп қошқарды алып, түсіп келе жатқанда, әкелі-балалы: «Лә иләһә илләллаһу, Аллаһу акбар, Аллаһу акбар, уа лилләһил хамд» деген екен. Міне, осы екі Пайғамбар мен бір періштеден қалған «тәкбір ташрихты» 25 қазан күні таң намазынан бастап, әр парыз намазы біткен соң, Құрбан айттың соңғы күнгі екінді намазына дейін біз осы «Тәкпір тәшрихты» айтуымыз қажет.
Енді, осындайда «Ибраһим Пайғамбарға көк қошқар түскендіктен, Құрбан айт кезінде тек көк қошқарды шалу керек пе?» деген сұрақтар жиі қойылады. Әрине, хайуан малдың түсінде тұрған ештеңе жоқ. Сосын «Менің қой союға шамам жоқ, тауық сойсам бола ма? Неге жылқы құрбандыққа шалынбайды?», – деп сұрайтындар бар. Шариғатта құрбандыққа шалынатын малдар аталып өткен. Одан аттауға болмайды. Себебі тауық пен жылқыға дәлел жоқ. Енді қараңыз, шариғат бойынша қой, ешкі, сиыр және түйені құрбандыққа шалу қажет. Қой мен ешкі бір адамның мойнындағы құрбандық болса, түйе мен қара малды жеті адамға дейін құрбандыққа шалуға рұқсат бар. Осы орайда атап өтер жайт, жеті адамның ішіндегі біреудің ниеті дұрыс болмаса, ол құрбандық жеті адамның барлығынан да қабыл болмайды. Сондықтан серік таңдаған кезде, ниеті түзу, сенімі берік адамдармен қосылған дұрыс.
Алла тағала Құран Кәрімде: «Раббың үшін намаз оқы және құрбан шал» –деп әмір етіп, құрбан шалудың уәжіптігін білдірген. Құрбан шалу арқылы мұсылман баласы Алла тағалаға әрі адамдарға жақындай түседі. Осының нәтижесінде пенде адамгершілік қасиетке мән беретін және баршаға мейірім көзімен қарайтын кәміл мұсылманға айналады. Сондай-ақ қасиетті Құрбан айт жамағаттың бірлігін күшейтіп, өзара бауырластықты арттырады. Айт мерекесі Ислам дінінен бұрын ежелгі Араб елінде дүниеге келген. Асыл дініміз мұны діни дәстүр, мұсылмандардың ең ұлық мерекесіне айналдырып, айрықша нұрландырды. Мінекей, содан бері Құрбан айт мұсылман күнтізбесіндегі Зүлхижжа айының оныншы жұлдызында басталып, үш-төрт күнге жалғасады.
– Құрбан айт мерекесін қалай атап өткен жөн? Құрбандық шалудың негізгі шарттарына тоқталсаңыз?
– Мұсылман үмметі Құрбан айт күні таңертең дәрет алып, өзінің алғашқы қадамын тазарудан бастап, мұнан кейін үстіне кіршіксіз таза, жаңа киімдерін киіп, хош иіс себініп, мешітке барып, көпшілікпен бірге мерекелік намаз оқиды. Айт намазынан кейін барша мұсылман баласы бір-біріне құшағын жайып, «Алла айттан айтқа аман-есен қауыштырсын!», – деп, өзара дұға жасап, қуанышқа ортақтасады, қуаныш-қызықты бірге бөліседі. Ренжіскен ағайындар татуласып, бір-біріне деген туыстық қатынасын онан әрі арттыра түседі. Осылайша, «Құрбан айт» мерекесі құлшылықпен басталып, өзінің барлық сән-салтанатымен ел ішінде жалғасын табады. Иә, құрбан айт мерекесімен келетін бақыт, тыныштық, берекеге толы бір жыл, келесі жылғы Құрбан айтқа дейін осылай жалғаса бермек.
Дық шалу – дініміздегі сүйікті амалдың бірі. Оның негізгі шарттарына тоқталатын болсақ, төрт түлік малдан тек қана қой, ешкі, сиыр және түйе ғана құрбандыққа шалынады. Қой мен ешкі бір жасқа, сиыр екі жасқа, түйе бес жасқа толуы керек. Алты айдан асқан тоқтының сыртқы көрінісі күйлі болса, құрбандыққа жарайды. Ал ешкі міндетті түрде бір жасқа толуы керек. Сиырдан тек екі жасқа толғаны, түйеден бес жасқа толғаны құрбандыққа жарамды. Құрбандық малдың дені сау, етті және дене мүшелері түгел болуы керек. Атап айтқанда, екі немесе бір көзінің соқыр болуы, бауыздалатын жерге өздігінен жүріп бара алмайтындай әлсіз, көтерем болуы, екі құлағының не бір құлағының басым бөлігі болмауы, тістері түгелдей немесе бір бөлігі түсіп қалған болса, қос мүйізі немесе бір мүйізі түбінен түсіп қалған болса, сондай-ақ желін ұшының түсіп қалуы, жетекке көнбейтін, үйірге қосуға жарамайтындай асау немесе ауру екендігі анық белгілі болса, мал құрбандыққа жарамсыз болып саналады.
Құрбандық малын сол жағымен құбылаға қаратып жатқызады. Сосын бауыздайтын кісі «Бисмилләһи аллаһу әкбар» деп айтады. Малды иегінің астынан өңешін, кеңірдегін және күре тамырларын кесе отырып бауыздайды. Малдың жаны шықпастан, алдын ала жұлынына пышақ салу, басын кесіп алу және терісін алу – мәкруһ амал. Малды бауыздап жатқанда «Бисмилләһ» сөзін әдейі айтпай қойса, ол малдың етін жеуге болмайды. Құрбан шалушы адам сойылған малдың терісін пайдалана алмайды және қасапшыға ақы ретінде де беруіне болмайды. Терісі садақа ретінде берілуі тиіс. Құрбандық малдың бас-сирағы мен ішек-қарнын ысырап етіп тастамай, оларды тазалап алып, мұқтаж жандарға үлестіріп беру керек. Құрбан айттың ең сүйікті амалы және осы мерекенің басты құлшылығы болған құрбандығымыз толықтай қабыл болуы үшін малдың жеуге жарамды болған ешбір ағзасы күл-қоқысқа тасталмауы тиіс.
Құрбандық шалу тек мал бауыздаумен ғана шектелмейді. Онда адамның ішкі ниеті, шын пейілі, дінге бекемдігі, тақуалығы, басқаларға жанашырлығы таразыға түседі. Сондай-ақ пенденің пендешілігі мен мәрттігі, сараңдығы мен жомарттығы да сыналады.
– Осы Құрбан айтқа бір күн қалғанда, құрбандық шалатындар болады. Сол дұрыс па?
– Бұл мәселені біз бірнеше жыл айтып келеміз. Құрбан айтқа бір күн қалған кезде, Арафада адамдар шек күні деп, өткен аруақтарға арнап бір мал сояды да, ертесінде құдай тамақ ретінде беріп жатады. Негізі, Арафа Құрбан айтқа дайындық күні болып саналады. Ол күні біз шелпек пісіріп, жан-жақты дайындаламыз. Ол – дұрыс. Бірақ мал союға болмайды. Себебі бір хадисте айтылғандай, Құрбан айтта біздің бірінші міндетіміз – мешіттерге барып, Құрбан айт намазын оқу. Осыдан кейін үйге келіп, құрбандық шаламыз. Бұл сүннетке сай жасалған амал болып саналады. Ал Құрбан айт намазын оқымай тұрып, құрбандық шалатын болса, ол өзінің отбасы үшін дайындалған ет болып қалады. Демек, ондай мал құрбандыққа жатпайды. Осыны ұмытпау қажет.
– Ал құрбандық шалмай, садақа жасай салуға бола ма?
– «Кімде-кімнің шамасы келе отырып, құрбандық шалмайтын болса, біздің намаз оқитын жерімізге келмесін!», – деген екен Пайғамбарымыз (с.ғ.с.). Бұл – өте ауыр айтылған сөз. Сондықтан жағдайы бар адам бір қой, я болмаса, жеті адам бірігіп, сиыр немесе түйені құрбандыққа шалуы тиіс. Құрбан айттың бірінші күні шала алмаса, одан кейінгі екі күннің ішінде сол мұсылмандық міндетін орындап шығуы шарт. Ал үлгермей жатса, құрбандыққа шалатын малдың ақшасын садақа ретінде берсе де болады. Алайда Құрбан айт болғаннан кейін құрбандық шалған жөн. Оның еті, қаны мен жүні Алла тағалаға жетпейді. Аллаға біздің жүрегіміздегі тақуалығымыз, шын ниетіміз жетеді. Құранда «Хаж» сүресінің 28-аятында: «Құрбанның етінен өздерің жеңдер, әрі міскіндер мен кедейлерге жегізіңдер», – делінген. Демек, құрбандыққа шалынған малдың етінен өзі және өзгелер де жей алады. Дұрысы, құрбан етін үшке бөліп, бір бөлігін мұқтаж жандарға, екінші бөлігін туған-туыстарға немесе көршілерге, ал қалған бөлігін өз отбасына алып қалған жөн. Сондай-ақ «барлығын Алла жолында атадым» деп құрбан етін түгелдей тұрмысы төмен жандарға таратып беруге де болады.
– Ал адамның құрбандық шалуға мүлдем жағдайы болмаса?..
– Шариғат бойынша нисап мөлшеріндегі, яғни 85 грамм алтынға тең ақшасы бар, бас бостандықтағы, ақыл-есі бүтін, жолсапарда емес мұсылманға құрбан шалу уәжіп етілген. Ал құрбандық шалуға шамасы жоқ мұсылмандар, ниеттері арқылы сауапқа жете алады. Хадистерде «мұсылман баласының ниетінің тазалығына қарай сауабы беріледі», «оның ізгі ниеті амалынан қайырлы» деп айтылған. Яғни, қай істе болмасын мұсылман баласын ниетін таза ұстауға шақырады. Сол себепті «Раббым, мүмкіндік нәсіп еткеніңде мен де құрбандық шалар едім» – деген ниетте болса, «мейірімді Раббымыз оған да құрбандық шалған жанның сауабындай сауап береді», деп жазылған. Құрбан шалуға жағдайы жоқ кісілерге жасалған және бір жеңілдік, ол – айт күні жуынып-шайынып, тазалану. Себебі бұл тазалық оларға құрбандық шалғандай сауап әкеледі.
– «Нұр Астана» мешіті Құрбан айт мерекесі аясында жыл сайын сан алуан қайырымдылық іс-шараларын өткізіп тұратыны белгілі. Биылғы ұлық мейрам қандай шаралармен ерекшеленеді екен?
– Құрбан айт мерекесі – пендені Алла тағалаға жақындатып, адамдар арасындағы өзара қарым-қатынасты жақсартатын және ынтымақ-бірлігін арттыратын ұлық мереке. Қаладағы қоғамдық қорлар мен мұқтаж жандар өтініштерін беріп жатыр. Сондай-ақ қалалық әкімдік ұсынған тізім бойынша Құрбандық еттері таратылатын болады. Сондай-ақ қарттар үйі, жетім балалар үйі және мешіт аулаларында мерекелік дастарқандар жайылмақ. 20 қазаннан бастап, елордамыздың үлкен көше бойларына және мешіт маңдайшаларына Құрбан айт мерекесімен құттықтау билбордтары ілінді. Мемлекеттік қызметкерлер мен түрлі мекемелерге мешіт атынан арнайы құттықтау хаттары жолданды. Мұның өзі – қала мұсылмандары мерекені сезінсе екен деген игі мақсатта жасалып отырған шара. Мерекенің сүйікті амалы құрбандық шалудың мән-маңызы мен шарттары қамтылған кітапшалар мен парақшалар таратылып, жамағатқа түсіндіру жұмыстары жүргізілуде.
– Әбсаттар қажы Дербісәлі бір сөзінде: «Қазақстанның бүкіл қалалары, аудандары, өңірлері мен шағын ауыл-аймақтарына дейін осы айт мерекесінің ерекше көңіл күйін қалыптастырып, оны ұлттық, бүкілхалықтық деңгейге көтеру қажет», – деген еді. Қалай ойлайсыз, біз осы деңгейге жеттік пе?
– Жуырда, Дінбасы Әбсаттар қажы Дербісәлі хазірет өкіл имамдардың басын қосып, құрбан айттың дайындығын пысықтай келе мерекені жоғары деңгейде атап өту қажеттігін айтып, нақты тапсырмалар берді. Құдайға шүкір, бұрынғымен салыстырғанда, Құрбан айт мерекесі ел арасында жоғары әрі елдік деңгейде атап өтетін мейрамымыздың біріне айналды. Оған Елбасымыз Н.Ә.Назарбаевтың бастамасымен аталмыш мерекенің алғашқы күнін республикалық деңгейде демалыс ретінде атап өтуге қол жеткіздік. Мұның өзі мерекені айрықша сезінуге жол ашпақ. Бұл күні әуелі мешітте мерекелік айт намазын оқыған соң, жағдайы жеткен мұсылмандар құрбандығын шалып, ағайын-туыс бір-біріне айтшылайды, сыйлықтар тарту етеді. Қарап отырсаңыз, айт намазын оқығанда да, құрбан шалғанда да, бір-бірінің үйлеріне айттағанда да адамдар көпшілікпен бірге болады. Міне, бүкілхалықтық деңгейде атап өту дегеніміз осы емес пе?!
Жағдайы жеткендердің бәрі құрбан шалса, оның еті тұрмысы төмендерге таратылса, халқымыз арасында ауызбіршілік пен сыйластық та артқан үстіне арта береді. Айт келгенде, әр отбасында қуанбайтын, шаттанбайтын кісі қалмауы ләзім. Бесіктегі баладан төрдегі ересектерге дейін барша отандастарымызды айт мейрамын жыл сайын сағына күтетін деңгейге жеткізуге тиіспіз. Балаларға арнайы ойыншықтар мен сыйлықтар таратуды ұйымдастырсақ, бұл мереке олардың да сағына күтетін мейрамына айналары анық. Жақын-жұраттарымызға да сый-сияпат, тарту-таралғыны дәл осы айт күндерінде көбірек жасауды әдетімізге айналдырған дұрыс. Сонда жердегілер осындай иләһи мерекені тойлап, мәз-мейрам болып жатқанда, көктегі періштелер де мұсылман жұртшылығының бірлік-ынтымағына тілектес болатыны сөзсіз.
– Биыл әлем бойынша 2 миллионнан астам адам қажылық сапарына аттану үшін Құрбан айттың басталуын асыға күтті. Олардың ішінде бес мыңға жуық қазақстандық азамат бар екен. Сіздіңше, 11 миллион қазақ үшін бұл аз емес пе?
– Әрине, 11 млн мұсылман халқы бар Қазақстан үшін бұл үлкен квота емес. Ағымдағы жылы бас мүфти бастаған делегация Сауд Арабиясына барып, сол жердің Қажылық министрімен кездескен болатын. Сол кезде ол жақ қанша адам жібере алатынымызды сұрады. Былтыр 4 мың болды. Биыл болса, 5500 квота сұрадық. Құдайға шүкір, бес жарым мың адам қажылыққа аттанды. Бұл – шектеу емес. Егер Қазақстаннан 10 мың адам барам дейтін болса, ондай квотаны да алуға болады. Әзірге бізге түскен өтініштердің саны оған жетіп отырған жоқ. Ал 3 млн халқы бар Дағыстанның өзінен 14 мың адам қажылыққа барып жатады. Түркияда 72 млн халық тұрады. Олар жыл сайын 150 мың адамға тапсырыс береді. Бірақ Сауд Арабиясы оған шектеу қойып, тек 100 мың адамға ғана квота бөлді. Әрине, Қазақстан да ондай шектеуге жетсін деп тілейік!
– Қажылық кезінде азаматтардың туристік фирмалардың қызметіне көңілі толмайтыны туралы жиі естіп жатамыз. Ондай оқиғалардың алдын алу үшін Қазақстан мұсылмандары діни басқармасы қандай іс-шараларды қолға алып отыр?
– Ертеректе, кейбір туристік фирмалар уәдені беріп-беріп, артынан орындамай жатады. Ондай жағдайлар бар. Қазақстан мұсылмандары діни басқармасы мен Дін істер агенттігі ондай оқиғаларды бақылауда ұстайды. Әрине, біз жеке меншік фирмалардың туристік куәліктерін алып қоя алмаймыз. Бірақ олардың қазақстандық азаматтарды қажылыққа апару туралы рұқсат құжатын жойып, оларды келесі жылғы қажылыққа қатыстырмауға құқығымыз бар. Осы орайда тағы бір мәселені атап өткім келіп отыр. Қажылыққа бара жатқан адам да қандай сапарға аттанғанын жете түсінуі қажет. Ол – жайбарақат жатып, демалып қайтатын сапар емес. Оның кезінде әуежайдағы кезектер, ауа райының қолайсыздығы және тағы басқа қиыншылықтар болуы мүмкін. Оған да сабырлылық таныта білу керек. Неге осы Мекке сияқты қасиетті жерге барған кезде, «анау болмай қалды, мынау болмай қалды», – деп бәрін айыптаймыз? Жүректегі сабырлылық қайда? Өз басым жап-жас бір жігітті көрдім. Ол қонақүйдегі сүлгінің дұрыс болмағанына ренжіп жатты. Сонша сауап амал тауып, болмашы бір нәрсе үшін қажылықтың сауабын жоғалтуға болмайды.
Жақында ғана біз хабарын алдық. Қазақстаннан барған қажыларға барлық жағдай жасалып, Меккенің Қажылық министрі 600-ге жуық автобус бөлді. Оларға сегіз тілде қызмет көрсетіліп жатыр. Әрине, біз де алыс сапардың алдында Қазақстандық қажылар үшін арнайы курстар өткіздік. Себебі Алла тағаланың қасиетті Қағбасына барғаннан кейін, ол жерде ешбір жалқаулыққа жол беруге болмайды. Мекке мен Мәдинеде мұсылман азаматтардың өзін-өзін ұстау ережелері бар. Біз оған да үйретіп, екі апта бойы дәрістер оқыдық.
– Құрбан айт қабыл болсын! Cұхбатыңызға рақмет!
– Алла разы болсын! Жаратқан Иеміз құлшылықтарымызды қабыл етіп, мақсат-мұраттарымызды асыл еткей! Қасиетті орындарда қажылық парыздарын өтеу үшін жолға шыққан бауырларымызға дін аман елге оралуды жазсын! Алла тағала күллі мұсылман үмметін жарылқап, асыл дініміз – исламға күш-қуат бергей! Құрбан айт мерекесі құтты болып, баршамыздың шалған құрбандығымыз қабыл болсын!
Алашқа айтар датым...
Құрбан айт кезінде қой сататындар бағаны күрт көтеріп тастайды. Бұл адамгершілікке мүлдем жатпайды. Құран Кәрімде: «Бір-біріңе тақуалықта, жақсылықта жәрдем беріңдер!», – делінген. Демек, Алла тағаланың разылығына кенеліп, сауап ететін Құрбан айтта біз бір-бірімізге жәрдем беруіміз қажет. Адам баласы бір күнде байып қалмайды. Ашкөздік пен тойымсыздық жақсылыққа апармайды. Сондықтан сатушыларға айтарымыз, сәл ынсап болсын, адамгершілікті ойлайық! Алла тағала мұсылман баласын ойлап, оған құрбандық сатқан адамның бір теңгесіне де береке береді.