Сұлтан СРАИЛОВ, «Оңтүстік-Цирк» мемлекеттік коммуналдық қазыналық кәсіпорнының бас директоры:
– Сұлтан аға, осыдан тура бір жыл бұрын іргесі қаланған өнер ошағының жұмысы туралы әңгімелеп берсеңіз...
– Әрине, «Оңтүстік-Цирк» өнер ұжымы Қазақ елінің 20 жылдық мерейтойы қарсаңында ашылды. Осы алқалы іс облыс әкімі Асқар Мырзахметовтің батылдығының арқасында жүзеге асты деп ойлаймын. Сол мерекеге орай қаламызға Ресейдегі аты аңызға айналған Ю.Никулин атындағы цирк өз бағдарламасымен өнер көрсетуге арнайы шақыртылды. «Оңтүстік-Цирктің» ашылғанын білген көптеген цирк әртісі өз туған өңіріне өнер көрсетуге келді. Көрермен көзайымы болып жүрген әртістердің көпшілігі – осы өңірдің тумалары. Солардың сапында Мұстафиндер отбасылық труппасы, гимнастар Маргарита Аман мен Владимир Аман, Надежда Ефименко, клоундар Ержан Таңатов пен Олжас Мұсабеков, күш атасы Бахтияр Түйебаевтар бүгінде осы ұжымдық жұмыстың пұшпағын илеуде. Өз тарапымыздан қолымыздан келгенше кадр жасақтап, көрерменнің талғамына сай өнер көрсетіп келе жатырмыз. Иә, өнер ұжымы үшін бір жылдың өзі аз уақыт емес. Жалпы көлемі 3,5 гектар, аумағы 5579 шаршы метрді құрайтын 1200 орынды өнер ордасының 11 бөлімінде 169 қызметкер жұмыс істейді. Циркте эстрадалық оркестр құрылған. Құрамында 25 музыкант, үш солист бар. Бас дирижері – С.Өтегенов. Бізге ең жақын Ташкент, Алматы қалаларының циркіне барып, олардың тұрмыс-тіршілігімен таныстым. Жүсіпбек Елебеков атындағы республикалық эстрада-цирк колледжімен келісімшарт жасастым. Сондай-ақ Астана циркінде жұмыс істеп жүрген оңтүстіктің талантты жастарын іздедік. Мұндағы жалғыз мақсат осы аймақтан шыққан азаматтарды туған жеріне жинап, цирктің дамуына үлес қосуға шақыру еді. Филармониядағы үш цирк әртісі бізге бірден ауысты. Спорт, гимнастика, балет мектептерін аралап, олармен бірлесе отырып байқау өткіздік. Би үйірмелерінен де пластикасы жақсы, талапты жастарды іріктеп, ұжымға қабылдадық. Спорттық дәрежесі жоғары, шыныққан, шымыр жігіттерді де құр қалдырмадық. Олардан арнайы труппа құрып, «Денсаулық тобы» деп атадық. Сөйтіп, Оңтүстік Қазақстан облысының әкімі Асқар Мырзахметовтің «Өңірдің өз циркі бар. Мектеп оқушылары жазғы демалыстарын бос өткізбесін» деген тікелей тапсырмасымен, өткен жылы 26 мамырда халықтың алдына шықтық. Аз уақыт ішінде толыққанды есеп бердік. Жан-жақтағы әріптестеріміз көмектесті. Бағдарламаны «Балақай-алақай» деп атадық. Демек, Оңтүстік Қазақстан циркі өзінің труппасымен қойылым қойған 2012 жылдың 26 мамырын тарих бетіне алтын әріптермен жазылған күн деп айтсақ, қателеспейміз. Дегенмен, шындығын айтар болсақ, облыс орталығында цирк ұстап тұру – бұл қиынның қиыны. Неге? Бұл – өте қомақты қаражатты, жан-жақтылықты қажет ететін күрделі процесс. Мысалы, опера театрын хор, оркестр, балет деп бөлсек, циркте де жан-жануарлар, акробаттар, оркестр, хайуанаттар бар. Цирк – жануарларды тамақтандыру, медициналық қызмет көрсету сияқты көпсалалы шаруалардан құралған күрделі құрылым. Елбасының «Астана, Алматыдан кейінгі Қазақстанның үшінші қаласы – Шымкент» деген сөзіне нақты дәлел – осы «Оңтүстік-Цирк». Көршілес өзбек, түрікмен, қырғыз елдерінде бір ғана цирктен жұмыс істейді. Әуелі көптеген елде цирк өнері тоқыруаға ұшырауда. Тіпті жабылып қалу қаупі бар. Өйткені әлеуметтік жағдайлары көтермейді. Шым шаһарымыздағы өнер ұжымын облыс жасөспірімдерінің бақытты балалық шағын мәнді де мағыналы өткізетін аренасы деп айтар едім. Негізі цирк ең алғаш 2012 жылдың 25 мамырында «Балақай-алақай» қойылымын көрермен назарына ұсынды. Бұл өнер ордасының тарихи сипатты қойылымы болып, содан бері толыққанды қызмет етіп келеді.
– Оңтүстік циркке қалай келдіңіз? Өткен өнер жолыңыз хақында да сыр шерте отырсаңыз...
– Менің негізгі мамандығым – театр және кино режиссері. Осы салада 15 жылдай жұмыс істедім. Қалибек Қунышбаев атындағы Қазақ музыкалық драма театрында режиссер, кейіннен әдебиет бөлімінің меңгерушісі, директордың орынбасары болып қызмет атқардым. 2005 жылы цирк жаңадан ашылған кезде басы-қасында болып көмектестік. Араға біраз жыл салып, Астанадан осында бас директор болып ауысып келдім. Сондықтан ол менің жаныма, табиғатыма жат емес. Көркемдік деңгейі жоғары қойылым қою – цирктің басты міндеті. Театрда жүйеге түскен дайын дүние көп, мысалы, Мұхтар Әуезовтің, Дулат Исабековтің пьессалары дегендей. Ал цирк қауіп-қатерге толы өнер болған соң, әртістер әр іс-қимылына мұқият болып, ыждахатпен жұмыс жасайды. Күнделікті дайындық керек. Бір трюк әр кезде әрқалай болып шығады. Сондықтан олар ізденісте жүріп көп өзгерістерді енгізіп отырады. Өйткені қазір көрерменің талғамы жоғары, оны таңғалдыру қиын. Театрдың мақсаты – қилы персонаждардың қарым-қатынасы, олардың қақтығысы арқылы көрерменге ой салу. Цирктің басты көрермендері жас балалар болғандықтан, оларға бір сәт қиял әлемін, ертегілер еліндегідей көңіл күй сыйлау қажет. Бүгінде технологияның дамыған кезеңінде жастарға барлық мүмкіндік жасалған. Сондықтан олар көбінесе өнерге енжарлық танытады. Ал оларды сол енжарлықтан, мысалы, компьютердің, теледидардың алдынан еріксіз жетелеп алып кететін сиқырлы күш цирк болмақ. Футболға немесе түрлі курстарға, концерттерге барғысы келмейтін жасөспірім болғанмен, циркке келгісі келмейтін жасты өз басым көрген емеспін. Осы сала жақсы дамыған елдер цирк өнерінің балаларға әсерін мойындады. Ол бүлдіршіндердің сымбатты өсуіне ықпал етті. Күш атасы палуандар, сайқымазақтар, акробаттар, қауырсын секілді ұшып жүрген әуе гимнастарын көрген балғын міндетті түрде екінші қайтара келгісі келіп тұрады. Бала қиялында өзін солармен салыстырып көреді. Ғылыми негізде дәлелденгендіктен, шығыстағы Жапон, Қытай елдері бар күшін циркке салуда. Бұл арада жас балаға жүз рет ақыл айтып миын ашытқаннан бір рет ұшқыр қимыл арқылы мендей бол деп қызықтыра білу артық. Қойылымда өнерлі клоундар көрермен ортасынан бір баланы шақырса, оған ілесе барлығы шыққысы келеді. Манежде тұрып клоунның өнеріне тәнті болғысы келеді. Бір сөзбен айтқанда, бұл – жас өскінге тазалықты, ептілікті, ой жүйріктігін үйрететін идеологиялық қару. Менің соңғы кезде бір байқағаным, ешқандай телеарна циркті тікелей эфирден көрсетпейді екен. Мұның себебі не? Әрине, бұл өнер түрінің шынайылығында, нақтылығында жатса керек, сіз циркте «жасандылық» деген атаумен біржолата қоштасасыз.
– Өзңіз айтып өткен күш атасы, түрлі сайқымазақтар ұлтымызда да көптеп кездеседі. Ендеше, қазақ цирк өнерінің тарихы қайда жатыр?
– Қазақ циркінің тарихы кітаби деректерде 1972 жылдан басталады деп жазылған. Сол жылы Алматы қаласында ұлт тұлғасы Дінмұхамед Қонаевтың бастамасымен алғаш цирк ашылды. Бұл – біз білетін оқулықтарға енген нақты дата. Бұрынырақта Қоянды, Қарқаралы жәрмеңкесі болған. Сонда Қалекидің бір өзі түрлі кейіпке еніп сайқымазақ болса, Қажымұқан бабамыз гір тасын көтеріп, денесінен арба өткізген. Қазақтардың қимылын ежелгі цирктің бір түрі деп есептеуге жарайды. Бүгінде бұл өнерді аң-құс, түрлі жануарларсыз елестету мүмкін емес. Астананың маңында Бозоқ деген қала табылды. Сондағы қазба жұмыстары барысында ер қанаты аттың ер-тұрманы, ауыздық, жүгені, тағасы табылыпты. Осыдан 5 мың жыл бұрын деп болжанған құнды жәдігерлерге қарап отырсаңыз, біздің ата-бабаларымыздың жылқыны қолға үйрете білгендігін аңғарамыз. Көшпенділіктің бір артықшылығы – адамның табиғатпен үндестігі, тепе-теңдігі сақталған. Сондықтан аспан серісі қыранды қолға үйрету, жүйрік атты баптау, теңге ілу, аударыспақ, жамбы ату, көкпар тарту, тазы жүгіртуді цирк өнеріне сай келмейді деп кім айта алады? Ғылыммен айналысып жүрген азаматтар, зерттеушілер осыны зерттеп, бір жүйеге келтірсе, қазақ циркінің тарихын көшпенділер заманынан тарқатып алып кетуімізге болады. Онда күні кеше «цирк біздікі» деп ұрандаған орыс ағайындарға «кешіріңіз, бұл салихалы өнермен бұдан 5 мың жыл бұрын ең алғаш айналысқан түркілердің ата-бабалары екен» деп дәлелдеуімізге әбден болар еді.
– «Табиғаттың сырын меңгерген адам – әулие» деген Шәкәрім қажының сөзіне жүгінер болсақ, жан-жануарлардың күтімін тапқан көшпенділер осы атқа лайық шығар. Әрине, сол табиғаттың бір бөлшегі – хайуанаттарды қолға үйрету де оңай емес. Өз ұжымыңыздың «жұлдыздары» туралы айтып берсеңіз...
– Жануарлардан екі арыстан, үш қонжығымыз бар. Қонжықтарға Маймақ, Мойнақ, Жайнақ деген аттарды цирк қызметкерлері қойды. Үш қонжықты бұқаралық ақпарат құралдары «Қаражорға» биін биледі деп газетке жазып, экраннан көрсетіп жатты. Әрине, олар «Қаражорға» биін тура нақышына келтіріп билей алмас. Дегенмен, шын сезінбесе де, музыка әуеніне сай қимылдары бидің ритміне келеді. Әр қойылым сайын «биші қонжықтар» қолдарын икемге келтіріп, музыканың ырғағына түскен кезде жұртшылықтың риза болатыны сондай, тікеден-тік тұрып қабылдайды. Міне, осы аңдармен Асатулла Қушвоқов деген аң үйретуші жұмыс жасайды. Одан басқа Асатулла жас аюларға велосипед мінгізіп, аренада аунау тәсілін үйретіп жатыр. Жан-жануарды баптаумен, тәрбиелеумен айналысу да – үлкен өнер. Ол – ешқандай жоғары оқу орнының дипломынсыз, атадан балаға қалатын табиғи дарын, құпиялығы мен қажеттілігін ұрпақтан-ұрпаққа жеткізіп отыратын мұра. Қазақтың құсбегілігін жалғаған құсбегі қай университетте арнайы оқыды, қай атбегі төрт жылдық бакалаврды тамамдап, диплом алып жүр дейсің? Мұның барлығы қанымыздағы тектіліктен тараған. Атты қазақтай бағалаған халық әлемде кемде-кем шығар. Алайда жыртқыш аңдарды баптап бағуда ұлтымыздың аздап кенжелеп отырғаны – шындық. Мәселен, аңыз-ертегілерде хан тағының екі жағында жататын жолбарыс, қабланды, босағадағы маң төбеттерді елестеткеніміз болмаса, шынайы өмірде тіксінетініміз белгілі. Оны арнайы кәсіп етіп, пайдаға асырмағандықтан, цирктерде де онымен айналысатындардың көбі – өзге ұлттың өрендері. Мен Асатулланың қасына үш қазақтың қарадомалағын қосып бердім. Олардың біреуінің әкесі атбегі болған. Енді, Алла қаласа, осы жігіттер сол кенже тұсымызды толықтырар деген ниеттемін. Ұжым жуырда тағы бір жаңа әртіспен толықты. Шымкенттегі Орталық зообақ қызметкерлері жаңадан туған арыстан күшігін сыйға тартты. Цирк ұжымы ақылдаса келе оған Надин есімін берді. Надинің 1 маусым –Халықаралық балаларды қорғау күніне орай ұйымдастырылған «Балақай-алақай» қойылымында тұсауын кесіп, көрермен әбден риза болды.
– Мәселен, «Ертөстік» ертегісіндегі жеті қабат жер астындағы батырлар туралы бейне әлі есімізде. Осыларды ескере отырып, қазақ мифологиясындағы кейіпкерлерден отандық цирк өнеріне ұлттық бояуы қанық, заманға лайықталған образдар сомдауға бола ма?
–Мультфильмге өте жақсы сәйкес келеді. Ал циркке бейімдеу – қиындау шаруа. Мен ғимараттың екінші қабатында осы аңыз кейіпкерлердің суретін ілдіріп қойдым. Оның ішінде Алдаркөсе, Тазша бала, Шық бермес Шығайбай, Қожанасыр бар. Осылар біздің цирктің төл кейіпкерлеріне айналса деген арман да жоқ емес. Мүмкін біз осы өнер саласын іштен толық түсініп, танып білгенде ғана іске асатын шаруа шығар деп ойлаймын. Барлығы уақыттың еншісінде. Оларға қойылым жасауға әлі дайын емес екенімізді мойындаймын. Армандаған дүниелердің тетіктерін таба алмай жатырмын.
– Кейде түрліше ұстанымдарға, кереғар пікірлерге кездесіп жатамыз. «Цирк – көзбояу, жұртты алдау» деген сөздер де айтылып жүр. Циркті қайткенде қоғамға жалпыластыруға болады?
– Біздің ұлттық дүниетанымымызда «Асық ойнаған азар, доп ойнаған тозар» деген қате ұғым бар. Бірақ доп ойнаған ел тозып жатқан жоқ. Керісінше, ағылшындар ойлап тапқан ойын түрін Бразилия жандандырып, өз елінің брендіне айналдырды. Сол сияқты циркті брендке айналдырып отырған – Қытай. Қандай бір елде немесе жерде цирктің жаңа бір нөмірі шыға қалса, соны қытайлар бір көріп алғасын екі-үш есеге дейін деңгейін көтеріп қойылым жасайды. Соңында «осы өнер түрін ойлап тапқан орыстар ма, әлде қытайлар ма?» деген ойға қаласың. Демек, ептілік, батылдық, көркемдік, музыка – бәрінің жиынтығы, синтез өнері – циркті, өмір мен өлім ортасына алып келіп жүректерді лүпілдететін өнерді қытайлар брендке айналдырды. Қытайда неге цирк соншалықты көп? Әрі билет бағасы да арзан. Себебі сол өнерден жылдамдықты, еңбекқорлықты, тазалықты көріп өскен бала сылбыр, жалқау әдеттерден бойын аулақ ұстайтын болуы мүмкін деген ой келеді. Тағы бір жайт, түркілер кезеңінен бері келе жатқан Наурыз, Сабан тойларында ертеде екі ауылдың басы қосылып, аламан бәйгеге шауып, көкпар беріп, балуан күрестіреді екен. Сонда есі кірген баладан еңкейген қартқа дейін ауылдың намысын жыртып, бойындағы барын салатын болыпты. Олар неге соншалықты қызылтанау болып жарысқа түседі? Бұлардың бейбіт сайысы көреалмаушылық, жауласушылық емес, бәсекелестікке шақыру, келесі маусымға дейін өзін баптау, сабырлылық таныту екендігін тарих бізге түсіндіріп берді. Елбасы Жолдауында айтқандай, салауатты өмір салтын қалыптастыру керек. Спортпен айналысуымыз қажет. Кезінде Бекзат бауырымыздың жеңісінің арқасында қаншама қазақ балалары былғары қолғаппен достасты. Цирк те солай. Қойылымдағы мығым денелі жігітті көрген жасөспірім өзін сонымен салыстырмасына кім кепіл? Ұлттық тәрбиенің бастауы осыдан басталатындығын әр қазақ азаматы жадында жаттап алғаны абзал.
– Бір жыл ішінде өнер ұжымының жеткен жетістіктері туралы баяндап берсеңіз...
– «Оңтүстік-Цирк» мемлекеттік коммуналдық қазыналық кәсіпорнының көрермен көзайымына айналғанына да бір жыл толды. Осы уақыт аралығында өнер ұжымы 98 500 көңілді көрерменді қабылдап, 88 рет қонақтарына есігін айқара ашты. Жетістігіміз де жас мекемеге жарасымды, көңілге қонымды. 2012 жылы 1-8 шілде аралығында Астана күніне орай өткізілген «Азия жаңғырығы» цирк өнерінің дәстүрлі V халықаралық фестиваліне қатысып, Ресей, Қытай, Саха (Якутия), Моңғолия, Өзбекстан, Қырғызтан Республикасы өнерпаздарымен теңесе алды. Әртістеріміз Бауыржан Бекберген, Бағлан Ережепов, Махмуд Ахмедов және Нилуфар Халықбердиева «Факир» нөмірімен қатысып, үшінші орынды иеленді. Әрі сол жеңісімізді облысымыздың 80 жылдығына арнаған болатынбыз. Қараша айында Астана қаласында өткен халықаралық «Шабыт» фестиваліне әуе гимнастарымыз Надежда Ефименко, Владимир Аман және Аман Маргариталар қатысып, «Цирк өнері» номинациясы бойынша Астана қалалық мәдениет басқармасының арнайы дипломымен марапатталды. Әр бүлдіршіннің жанына жылулық сыйлау мақсатында цирк ұжымы бір жыл көлемінде үш рет қайырымдылық шарасын өткізді. Алғаш рет 1 маусым – Халықаралық балаларды қорғау күніне орай облыстың барлық аудандарындағы балалар үйінің, мүмкіндігі шектеулі мектеп-интернаттардың тәрбиеленушілеріне, әлеуметтік аз қамтылған отбасылардың балаларына тегін қойылым көрсетті. Өңірдің кішкентай бүлдіршіндері үшін цирк ұжымы алғаш рет жаңажылдық думанды қойылымдарын қойды. Ресей циркінің еңбек сіңірген қызметкері Владислав Петрович Булавский режиссерлік еткен шоуға кениялық акробат Бэн, Ресейден 1,5 тонналық морждар мен теңіз мысықтары, Украинадан қара түсті дог пародалы иттер мен ақылды мысықтар, сонымен бірге ат құлағында ойнайтын «Номад» кинокаскадерлер тобы өнер көрсеткен болатын. Биыл 20 сәуір – Халықаралық цирк күнін «Оңтүстік-Цирк» ұжымы оңтүстіктіктермен бірге атап өтті. Осыған орай, Украинаның ұлттық циркі келіп өнер көрсетті. Олармен шығармашылық байланыс орнатудағы мақсат – Украинаның мұздағы циркі Қазақстандағы цирк ғимараты бар төрт қалада қойылым көрсетті. Алматыда, Астанада, Қарағандыда өткен шара Шымкентте жалғасын тапты. Жоба жоғары дәрежеде аяқталса, биыл қыркүйек айынан бастап Астана және Алматы қалаларындағы цирктердің ең үздік қойылымдарын біріктіріп, қазақтың ұлттық циркі ретінде бір жыл ішінде Украинаның тоғыз қаласын аралап қойылым қоюға келісімге келдік. «Оңтүстік-Цирк» әртістері де қыркүйек айында ең жақсы нөмірлерін көрсететін болады.
– Уақыт бөліп ашық әңгіме шерткеніңізге рақмет!
Алашқа айтар датым...
Шүкіршілік айтамын, «Оңтүстік-Цирк» қазағы көп күнгей өлкеде ұлтқа қызмет етіп келеді деп есептеймін. Әлем циркінде жан-жануардың барлық түрі дерлік қолға үйретілді. Әйтсе де солардың бірде-бірі түз тағысы қасқырды өздеріне бағындыра алмады. Көк түркі ұғымындағы көк бөрі ешкімге бағынышты емес. Сондықтан осы қасиетті бас имес өр рух бойынан менмұндалап тұратын қазағыма цирк өнерін қызмет еттіру – менің арманым.