«Банкеттік мәдениеттен» құтылмай, біз ұзаққа бармаймыз!
Қуаныш МАҚСҰТОВ, ақын, «Маздау» қоғамдық қорының директоры:
– Қуаныш аға, Алаш жұрты өзіңізді талай жылдан бері айтыскер ақын деп біледі, тіпті тайсалмай, нені болсын тура айтып салатын тік мінезіңізге сүйсінген көрерменіңіз сізді «Сары тентек» атандырғаны жайдан-жай емес. Алайда сіз өзіңізді алғаш жазба поэзия арқылы танылған ақынмын деп, ал ең қызығы бардпын деп санайтын көрінесіз. Осы бард дегеннің өзі кім, ол ақыннан да биік адам ба, әлде ол жырау ма, мүмкін, сал-серінің заманға сай атауы шығар? Әңгімені осының аражігін ажыратудан бастайықшы?
– Мен осы «айтыскер ақын» деген атаудың өзіндегі «айтыскер» сөзіне қарсымын, яғни мен немесе айтысқа шығып жүргендердің бәрі де – ақын. Неге? Өйткені айтыс – фольклор, яғни ауыз әдебиеті.Олай болса біз айтыскер деу арқылы ақындарымыздың поэзиясын жоққа шығарған боп қаламыз. Ал менің поэзиям бар ғой?!. Поэзияммен мен тіпті 1985 жылы республикалық «Жігер» фестивалінің лауреаты болғанмын. Биыл сонау кезден күні бүгінге дейін жазған өлеңдерімді іріктеп отырып «Тәкаппар мұңның кербез тамшылары» атты жыр жинағымды шығардым. Жалпы, жазба ақындарды Шығыс халқы бұрын шайыр деген ғой. Мысалы, Физули, Рудаки, Омар Хайямдарды шайыр деп атаған. Ендеше, біз айтыскер дегенше, суырыпсалмалығы әрі жазба поэзиясы бар ақындарды шайыр дейік одан да. Ақындығымнан гөрі бард екендігімді негізгі қырым деп санайтынымды осы күнге дейін екінің бірі біле бермейді. Мен өзімнің ең алғашқы бард әнімді 1978 жылы жазғанмын, ол кезде мен 15 жастағы бала едім. Алайда арадағы сан жылдарда бұл өнерімді елеусіз қалдырып, басқа сүрлеуге түскен едім, биыл ғана қазақтың маңдайалды кәсіби музыканттарын топтастырып, «Мәңгілік мұңның әуені» атты өзімнің алғашқы ән жинағымды жазып бітірдім. Алла қаласа, осы наурыз айында Мәскеуде жарық көріп қалар.
– Қазақта бард кім? Біз білетін бір бард марқұм Табылды ағамыз еді. Жалпы, бардтық өнер біздің қанымызда бар ма, әлде ол кейін өзге жұртқа еліктеуден туған өнер ме?
– Бардтың түпнегізі біздің сонау жырауларымызға барып тіреледі. Одан қалса термелеріміз бар. Бірақ мәселе біздің соны заманға сай дамытып, ұлттық құндылықтарымыз бен музыкалық стиль атаулыны үйлестіре алмай, көше әндері деңгейіне түсіріп жібергендігімізде болып тұр. Қазақта «Жібекті түте алмаған жүн қылады» деген сөз бар ғой, сол тап осы жағдайға арналғандай. Ал енді бард деген кім дегенге келсек, ол ең алдымен жазба ақын екенін білуге тиіспіз. Мысалы, Высоцкийді қазір орыстар «поэт-песенник» деп жүр ғой. Ал біздің бард өнерінің бастауында ең бірінші Қорабай Есеновтің аты аталуға тиіс. Себебі қазақта гитараны сахнаға тұңғыш алып шыққан – осы ағамыз. Қазір менің бір керемет досым бар, мен оны «әлемдік адам» деп айтар едім, ол – Ержан Белғозиев. Әрине, бұл ретте Табыл Досымовқа тоқталмай кету күнә дер едім. Табылдың бард әндері бір бөлек, шансондары бір бөлек, лирикалық әндері – өз алдына. Біз осы Табылды әлі дұрыс тани алмай жүрміз. Тағы бір сол сияқты тани алмай жүрген азаматымыз – Жарылқасын Дәулетов. Өкінішке қарай, ел бүгінде оны сазгер, баспагер деп қана біледі, ал бард екендігін ешкім біле де бермейді, елей де бермейді. Жарылқасынның «Елге сәлем» дейтін әні бар, сол әннің маған әсіресе «Сүйеніп тұрып әкем сүйенген шарбаққа» деген жолы қатты ұнайды, бүкіл әннің бар ойын сол бірауыз сөзбен әдемі келтірген. Менің қарнымды аштыратын жағдай – музыкалық сауатымыздың төмендігінен Табылды Досымов, Қорабай Есенов, Жарылқасын Дәулетовтің шансон стиліндегі биік деңгейдегі әндерін көше әндерімен шатастырып алдық. Бұл – білімсіздік. Ал өнерді құрдымға кетіретін – осы білімсіздік. Біз осы мәселені қолға алып, ҚР Парламенті мен Үкіметінің қолдауымен «Дастан» студиясымен бірігіп, «Қазақ бардтары» атты жеке ән жинағын құрастырмақпыз. Тіпті жеке фестиваль өткізуге де дайындық жұмыстарын бастап кеттік.
– Шансон, бард, джаз, рок-н-ролл дейміз бе – барлығы да музыкалық жанр атауы болғанымен, неге екені белгісіз, қазақ әлі күнге дейін солардың әрқайсысын өзіне жақын тарта алмай, тіпті жеке-жеке тануға да немқұрайдылық танытып келеді. Былайша айтқанда, бізге бәрі – ән бе, ән. Ендеше, бард пен шансонды қазаққа түсінікті тілде талдап берейікші...
– Шансон, ол – әр адамды тебіренте алатын, әр адамның тірлігі мен тағдырында сәт сайын ауысып отыратын ішкі мұңын, жан дүниесінде жасырынып жатқан сырларын суырып шығаратын ой әндері. Шансонның тағы бір артықшылығы – оның да бард секілді поэзияға құрылуы. Мұнда әншілік, композиторлық, орындаушылық бір-біріне ұласып жатады. Бардта мүлдем әншілік жоқ, ол сөзді жеткізеді, бар мақсаты да – сол. Сондықтан ол музыкалық өлшем, жанр дегенге, гармонияға сыймауы мүмкін. Жасыратын түгі жоқ, менің бард стиліндегі әндерімді «ұрып-соғып», «алдап-сулап» малды қораға айдап кіргізгендей қылып, әзер дегенде гармонияға келтірдік. Жалпы, Е.Брусиловский сынды әннің атасы «Қазақтың әндері нотаға сыймайды» деп айтқан ғой. Ол – таза шындық, біздің табиғатымыз да дарқан даламыз секілді кең. Біз бірауыз сөздің қадірін білген, қара қылды қақ жарып, ақиқатты айтқан елміз, ешқашан да бас кессек те, тіл кеспеген елміз. Сондықтан да біздің қанымызда бард бар деп мен толығымен айта аламын.
– Түпнегізін жыраулық өнерден алады десек, бардты «бүгінгінің Бұқары» деп айтуға келе ме?
– Жоқ, келмейді. Неге? Себебі – біз егер бард, шансон атаулыны қайтадан апарып қазақша киіндіріп, ұлттық шеңберге қамап қойсақ, онда біз кері кетпесек, одан алға дами алмаймыз. Себебі олар бүкіладамзаттық дүниелер. Олар Италияда бар, мысалы, Челентано мен Джо Дассеннің кейбір әндері – шансон.
– Өзіңіз айттыңыз ғой, бізде ол жыраулардан бастау алады деп, ал енді келіп, ұлттық кейіп болмайды дегенге саясыз? Өз ойыңызға өзіңіз қайшы келіп отырған жоқсыз ба?
– Түптамырын сонау жыраулар поэзиясынан алғанымен, бұл әлдеқайда космополиттік деңгейде дер едім.
– Сіз шансон орындайсыз, бардсыз. Демек, космополитсіз бе? Сіз қазақтың Қуанышы емессіз бе?
– Міне, біз өте жақсы түсінісіп, ненің не екенін ажырататын дұрыс жолға келіп қалдық, тыңдаңыз, ендеше. Мен қазақтың бардымын, яғни қазақтың тілінде, қазақша әуенмен орындаймын, мақсатым – қазақты ынтымаққа үндеу, ояту, сол арқылы қазақтың елдігін нығайту. Алайда бәрібір менің шығармаларымда адамзаттық кейіп тұрады.
– Жә, бард деп, басқа деп бөлмей-ақ қоялық, жалпы, мұның негізінде поэзия жатқандығы анық қой, ендеше, бүгінде ақын ретінде сізді не ашындырады? Сіз адамзатқа нені ұқтырғыңыз келеді?
– «Тәубе» деген өлеңімде мен ұлы Абай айтқандай, «екі ұртыңды қан мен майға толтырмай», көрінгенді пір тұтатын қыртың-тыртыңды қойып, өзімізге оралайық деп оқырманымды ойландыруға тырыстым. Жалпы, бүгінгі қазаққа ең бірінші керек нәрсе қанағат деп ойлаймын. Егер қазақ қанағат қылып суды, электр қуатын, отбасылық бюджетін т.б. үнемдемесе, біз дәл мына түрімізбен алысқа бармаймыз. Неге? Біз қазір Еуропаның берген несиесін ала-ала, қарызға белшеден баттық. Қазақ «ақынның құлағы өзінен қырық жыл бұрын туады» деп бекер айтпаған. Мен, мысалы, «Өмір» атты әнімде «Қазағым, көзіңді аш, қолдан батыр, би жасама, диплом сатып, қызмет сатқандарды есіктен кіргізбе, баяғыда өліп біткен көрінгенді әулие тұтуды тоқтатыңдар. Жылуы жоқ жұлдыздардан құтылыңдар» деген ойды айтқанымда небәрі 24 жастағы жігітпін және заман да басқа еді. Сол 24 жасымда айтқаныма 50-ге келген кезімде енді комментарий жасап отырмын. Себебі осы айтқандарым келді ме? Келді. Біз ақындар ештеңеге жай қарай салмаймыз, соның тереңінде жатқан трагедияны көріп қоямыз. Мақтан үшін айтып отырғаным жоқ, негізі, алдын ала сезу деген – түсінетін адам үшін ең ауыр қасірет. Бір мысал келтірейін, біздің ауылда 70 жасында қасқыр алған ақсақал болды. Бірақ, жазған-ай, әлгі ардақты ақсақал бір көргенімде кірін жуа алмай мүсәпір халде отырды, енді бірінде... жалғанмен қош айтысыпты, бірақ ешкім білмеген. Мүрдесінің иісі шыққанда барып, көршілері тауып алыпты. Бір жылдан кейін ауылға барсам, сол кісінің баласы мен келіні малынып киініп, домбыра алып, айтыста ата-ана туралы, баланың махаббаты туралы ән салып отыр. Сол күні түнде жылап отырып «Көбелек» деген ән жаздым. «Ей, қазақтың баласы, алдымен ата-анаңды тастама, бүгінде біздің тегіміз құрып барады, тектілерден тексіз бала туғаннан кейін қазақ ауылдары көз ілеспес жылдамдықпен қаңырап қалып жатыр» дедім. Әлгі ақсақалдың балалары келіп тұратын үлкен үй салып та берген, бірақ ата-анаға керегі зәулім сарай ма? Ішінде жылуы жоқ ондай сарайдан мола артық емес пе? Егер оның тамағын келіні емес, көршісі әкеліп беріп, малын көршісі бағып берсе, тірі жан үшін одан асқан қасірет бар ма? Ата-анаға, қара шаңыраққа ие болып қалатын бала керек, оның сәнін кіргізетін немере керек, басқа ештеңе оның орнын толтыра алмайды.
– Бізде бард пен шансонның тыңдарманы бар ма?
– Барыңыз не, өте көп! Оған бір ғана мысал айтайын. Қай уақытта, қашанда біз телеарнаға, радиоға алып шыққан әндерімізді халыққа тыңдатқымыз келеді. Бұл – бұқаралық мәдениеттің нағыз өзі.
– Яғни бұқаралық мәдениеттің ең бірінші сипаты – халықпен санасу емес, оны көндіру, оған бір нәрсені зорлықпен таңу, солай ғой?
– Өкінішті, бірақ солай. Алайда бұған еліміз кінәлі емес, себебі өнер мен мәдениетке жағдай жасалмай жатқан жоқ. Барынша жасалып жатыр. Бізде бәрі бар. Бірақ әнші жоқ, күйші жоқ, бард жоқ, шансон жоқ, фольклор жоқ.
Неге? Өйткені біз өресі биік өнерді этнографияның деңгейіне дейін түсіріп жібердік. Әлі күнге шын өнерге бойлай алмай, бетінде ғана қалқып, «қазақтың мынадай әні, мынадай биі бар» деп жүргенімізді мойындауымыз керек. Бізде қазір әнші шығарғыш жоба көп, бірақ содан нағыз өнерлілер шығып жатқан жоқ. Биді де сөйттік. Қазір би деп жүргеніміз не? Алла өзі кешірсін, алтыншы сыныпта оқитын қыздарды мұғалімдері ұялмай тойда билетіп, ақша тауып жүр. Ең масқарасы да – осы, бізде бүгін «банкеттік мәдениет» үстемдік құрып тұр. Шоу-бизнес жасаймыз дедік, бірақ өзіміз той бизнесінің төңірегінен шыға алмай қалдық. Әнші, биші, продюсер – барлығы халықтың үстінен күн көргісі келеді, сөйте тұра ұялмай-қызармай ұлтқа ақыл айтып, ұлттың тұлғасы болғысы келеді. Бұл – парадокс және Тәуелсіздіктің «ауруы». Негізінде, өнер дамуы үшін әр өнерпаздың өз лабораториясы болуы керек. Ал бізде ондай жоқ, ізденбейді ешкім. Әнші интеллектісін дамытуы керек. Бізде қалай? Бір әнші студияға барып бес ән жаздырып алады, сонысымен тойлардан шықпайды. Бізде нағыз таланттар бар, бірақ олар ешкімге керек болмай қалды. Себебі бізде өнерпазсымақтар әкімнің банкетін, әкім қатысатын концертті аңдып, сондай майшелпекті ешкімге бермей, баюдың көзін тауып алды. Ал осындай «банкеттік мәдениеттен» құтылмай, біз ұзаққа бармаймыз. Себебі қалталылар өнерпаз атаулыны жалшы, қызметші, даяшының деңгейіне түсіріп жіберді, ал бұл – үлкен трагедия! Өнердегі тұлғалық қасиет жойылды. Енді әншілердің қай-қайсысы болсын көрінген тойда ән салып жүрсе, кім оның концертіне билетті арнайы сатып алғысы келеді? Түнде – той, күндіз ұйқыдан қолы тимеген соң, өнерпаз ізденіске уақытты қайдан тапсын?
– Былайша айтқанда, қазір өнерпаздарымыз иесі шашқан жемді аңдыған тордағы тоты боп қалды ма?
– Жоқ, «тордағы тоты» немесе «сарай ақыны» деген – бөлек нәрсе. Атам қазақ «бәйгеге шабатын тұлпарыңмен қой кезегіне барма» деп айтқан ғой. Ал біз ата сөзіне құлақ аспай, нәтижесінде тұлпарды бәйгеге қоспай, қой кезегіне мінетін жуас атқа айналдырып жібердік.
– Ал, жарайды, әншілер, жалпы, өнер адамдарын әкімдер банкетіне, халық тойына шақырмай қойсын делік, сонда олар қалай күнелтпек? Қай өнерпаздан сұрасаңыз да, «бізді тек той ғана асырап отыр» дейді?
– Олар өтірік айтады. Ең киелі, ең ризық-несібелі нәрсе – өнер. Дәл солай жауап берген әнші, биші, күйші, мейлі кім болсын, әйгілі Джек Лондонның «Мартен Иденін» оқысын! Болмаса Г.Флобердің «Мадам Бовариін» оқысын. Сонда арман деген не, мақсатқа қалай жетуге болатынын түсінер еді. Яғни өнердің бейнетін көрмеген зейнетіне қол жеткізбейтінін, өнерге адал болмаса, одан ризық-несібе келмейтінін түсінетін уақыт әлдеқашан жеткен. Ал біз болсақ, осындай ұлы шығармалар түгіл, кітап оқудан, маман ретінде ізденуден қалғандықтан, әлі сол баяғы көркемөнерпаздар деңгейінде ойлап жүрміз. Өнерді тек демеушілердің берген тиын-тебенімен қолдаймыз дегенді тоқтату керек! Сенің жасаған әнің – сенің тауарың! Бізде продюсерлік мектеп деген жоқ!
– Қалайша жоқ, сонда Қыдырәлі Болманов кім? Майра Ілиясова, Баян Есентаеваларды қайда қоямыз?
– Әрине, ондай азаматтарымызды жоққа шығармаймын, қайта керісінше, бір Майра, бір Қыдырәлі, бір Баянның қайда жететінін айтқым келеді. Бүгінде азды-көпті жобалар, концерт, фестиваль жасап жатқандар – осы кісілер. Алайда бұл әлі аз, қазақта жоқ дегенде 80-90 продюсер болуы керек. Бізде әлі сол әркім өз руынан бизнесмен іздейді, сөйтіп, соған «демеуші бол» деп алақан жаяды. Бір жағы, өнердің қадірін қашырып жіберген – сондай «мәдениетті қайыршылардың» өздері. Ал одан арылатын бір ғана жол – ішкі ізденіс. Екіншіден, продюсерлік мектепке бейімделу керек. Үшіншіден, әлемдік технологиялық жетістіктерді меңгеру керек. Қысқасы, «қазақбайский вариант» дегенді доғару керек. Құдай өзі кешірсін, мен «мәмбетизм» деген терминге жаныммен қарсымын. Бірақ ол аспаннан түскен жоқ, ол – кәдімгі әлеуметтік термин. Яғни сен қазақсың ба, басқаға өзіңнің мәдениет, білім, ізденіс, эстетикаңмен көрінуің керек. Ал «мәмбет» деген – керісінше қазақ деп айтуға бір қасиеті де келмейтін, бірақ «қазақпын» деп көкірек қағатын, қарабайырлығы көзге ұрып тұратындарға айтылған термин. Біздің өнерге ішкі қуат деген жетіспейді.
– Аға, осы сіздің ақындық, бардтық қырыңыздан бөлек, күйге деген қызығушылығыңыз, жанашырлығыңыз бар деп естиміз.
– Мен күйші емеспін, бірақ менде үлкен байлықтың бары рас. Оны мақтаныш қылып айтып та қоямын. Бірақ кейінгі кезде, қартайғандікі ме, сол байлығымды қызғанатын болыппын. Ол не байлық дерсіз? Баяғы небір дәулескер күйшілеріміздің көзі тірісінде өз қолынан және олардың орындауындағы баға жетпес жауһарларын жазып алуға бала кезден кіріскенмін, әлі де жинап келемін. Алтын қорда жатқан күйлердің барлығын дерлік жазып алдым. Сонымен, менің қолымда бүгін 76 сағаттық ұлттық музыка қоры бар.
– Мысалы, солардың бір-екеуін атаңызшы?
– Бір ғана «Қосбасардың» 17-18 автор орындаған нұсқалары бар, осының өзі-ақ оңай нәрсе емес, күй қадірін білетіндер бірден түсінеді.
– Жалпы, сізде күйлерді жинауда қандай мақсаттар болды?
– Бала кезден бастадым деп айттым ғой, ал балада артық ой болмайтыны белгілі, яғни күй соңына түсірген өнерге деген құмарлық, құштарлық дер едім. Алайда енді ғана аталған қорды дұрыс мақсатта қолдануды ойластыра бастадым. Мен үлкен интеллектуалды жобаларды көп жасадым. Мысалы, «Қазақтың ұлттық ақпараттық индустриясы» атты жобамды кезінде Елбасымыз жоғары бағалады. Содан соң «Караванның» негізінде баладан қарттарға дейін оқитын, қазақтың тұңғыш халықаралық стандарттағы түрлі-түсті газетін де шығардым. Сол сияқты менің осы соңғы интеллектуалды жобамның аты «Сал-серілік дәстүр мен қоғамдық сананы қалыптастыру» деп аталады. Бұл жобаның мақсаты – қазақ ұлттық өнерінің индустриясын жасау. Біз не Киркоровтан мұрнымыз пұшық, Майкл Джексоннан аяғымыз қисық па? Ақан сері, Біржан салымыз немесе Сыр бойындағы жырауларымыз қандай болған?!. Бұл – менің ғылыми-зерттеу жұмысым. Мен бұл жоба бойынша БҰҰ-ның «Даму» бағдарламасында, тіпті ЮНЕСКО бағдарламасында да жұмыс істедім. Сөйтіп, қазір біз осы үлкен жобаның үшінші кезеңіне өттік те, Saiges атты жеке қор аштық. Бұл Apple-дің моделі, нақты, тиянақты нәтиже шығару – мақсатымыз. Онда да қазаққа пайдалы нәтиже шығару. Екіншісі, Mazdau деген қор, бұл – Microsoft-тің моделі. Әлемде не жетістік бар, сол біздің Қазақстанда да болуы керек.
– Нақты қандай технология?
– Біз Қарағандыда халықаралық «Дельфи» ойындарына екі баланы шығардық, бірі – суреттен, екіншісі – домбырадан. Mazdau бойынша «Жәдігер» атты Қарағанды облысының бағдарламасы негізінде Гонконгта ең соңғы технологияда, құйма әдісі бойынша, шертпе күйдің таспасын шығардық. Фазыл Тұтқабековтің орындауында «Қоңыр» шертпе күйлер жинағын әзірледік. Қазір біз Мәдениет және ақпарат министрлігіндегі басшылармен, Қарағанды облысы басшыларымен ақылдаса отырып, үлкен жоба бастадық. Ол – жыл сайын өтіп тұратын, бірінші күні арнайы шеберлік сыныптарын өткізіп, екінші күні – соны зерттеп жүрген мамандардың басын қосып ғылыми конференция, ал үшінші күні жүлдесі миллиондаған ақша тұратын үлкен бәйге болмақ. «Евровидение» сияқты...
– Неге «Евровидение»?
– Қазір Әміре Қашаубаевтың болмаса Тәттімбет атындағы тағы сол сияқты толып жатқан байқауларды жан-жақтан өткізіп жүрміз, бірақ соның қайсысы нәтиже беріп жатыр? Деңгейі өте төмен, бұл – бір. Екіншіден, жасыратыны жоқ, сол байқау деп отырғанымыз, шын мәнінде, әділқазы болып отырған ағалардың өз шәкірттерін шығаруы ғана, басқа түк те емес. Ал мен осы жобаға кіріспес бұрын Азия елдері, АҚШ, Еуропа – барлығының тәжірибесін қарап шықтым.
– Аталған мақсаттағы бар мүмкіндік қолда бар боп тұр ғой, демек?..
– Қазір соны қалыптастыру үстінде қарқынды жұмыс істеп жатырмыз. Осы жолда түрлі келісімдер жасадық. Екінші кезең – ақпараттық насихат. Енді жобаның ұйымдастырылуы ғана қалды.