Авторлар өз құқықтарын білмегендігінің салдарынан алдауға түсіп жатыр
Марал Ысқақбай, Қазақстан авторлар қоғамының төрағасы:
– Осыдан бірер жыл бұрын біздің қоғамда авторлыққа қатысты көзқарас мүлдем басқа болатын. Авторлар бұл мәселеге бейжай қарайтын, тіпті өзінің жазған шығармасын бір орталыққа тіркеу керек екенін де білмейтін авторлар қаншама еді. Соңғы екі-үш жыл көлемінде жағдай 180 градусқа өзгеріп, қауымдастықтар көбейіп, авторларға талас басталды. Жалпы, осы не үрдіс, жағдайдың осылай кенет төңкеріліп түскені қалай?
– Мәселенің дуылдап, шулатып жатқан себебі қазір біздің авторлық құқық саласында бізден басқа тағы үш қоғам пайда болды. Бірақ ол қоғамдардың өз құқықтары жоқтың қасы. Соған қарамастан, бүкіл автордың ақшасын жинап, қинап жатыр. Құқығы жоқтың қасы дейтін себебіміз, біздің, 15 жылға жуық жұмыс істеп отырған мекеменің 1700-дей мүшесі бар және дүниежүзінің 124 елінің авторларының құқығын екіжақты келісім бойынша қорғайды. Демек, өте үлкен құқығы бар мекемеміз деп айта аламыз. Бізбен бәсекелесіп жұмыс істеуге кіріскен бір қоғамның, (атын айтпай-ақ қояйық) сайтын ашып қарасақ, өздерінің 200-дей мүшесі бар деп көрсетіпті. Бірақ олардың ішінде қайсысы шын мүше, қайсысы «өлі жандар» екенін біз білеміз. Шындап келгенде, сол мүшелердің 100 шақтысы шынайы да, қалғаны – ешқандай жерде ешбір мәліметі жоқ адамдар. «Өлі жандар» деп, міне, соларды айтып отырмын.
Авторлық құқық туралы заңның 43-бап деген бабы бар, оның мазмұнында «авторлардың құқығын қорғайтын мекеме авторлардың өзімен тікелей келісімге отырып, қол қояды, олардың құқығын қорғайды, ал шетелдік авторлардың құқығын сол елдің өзі іспеттес қоғамымен екіжақты келісімге келе отырып қорғайды» делінген. Біз 124 ел авторларының құқығын, заңда көрсетілгендей, екіжақты келісімге сүйене отырып қорғаймыз. Ал енді бізден басқа бүгінде пайда болған авторлық қоғамдарда мұндай мүмкіндік жоқ. Атап айтсақ, ешбір елмен келісімшарты жоқ. Оған көз жеткізген соң айтып отырмын. Мысалы, Шымкентте САП, яғни орысшадан алғанда, Союз авторов песен деген қоғам құрылыпты. Олар өздеріне 300-дей авторды тіркеп қойған екен, ал олардың барлығы – бізбен бұрыннан біте қайнасып жұмыс істеп, тиесілі қаламақысын алып жүрген авторлар. Сондықтан біз олардың ісін заңсыз деп тауып, Астанадағы зияткерлік меншік жөніндегі комиссияға арнайы хат жолдадық. Неге заңсыз? Себебі заң бойынша, қандай да бір автор басқа бір қоғамға мүше болуы үшін бұрын өзі құрамында болып келген қоғаммен арадағы шартты бұзып, ол жерден шығып кетуі керек.
– Жалпы, автор санатына кімдер кіреді, сіздер нақты кімдердің құқығын қорғайсыздар?
– Композитор, ақын, драматург, хореограф, фотограф – осылардың барлығы авторлар санатына кіреді. Сондай-ақ бұл топқа әнжинақ, күй, жалпы жинақтар шығарумен айналысатын дыбыс жазу студиялары да жатады. Олардың құқығы пайда болатын себебі, әрбір жинақты жасау үшін әлгілер сазгердің әуенін, ақынның сөзін, әншінің дауысын біріктіру барысында өз тараптарынан біршама шығын шығарады. Біріншіден, оларға қаламақы төлеуі керек, екіншіден, таспаның дизайнын жасайды, сол сияқты жұмыстары бар. Сондай-ақ радиотолқындар мен телеарналар да осы санатқа кіреді. Олар да өз бағдарламалары арқылы түрлі туындыларды насихаттайды, сондай-ақ авторлық бағдарламалар жасайды, солардың құқығын қорғап, ақысын біз айырып береміз.
– Қызық, радио, телеарналарға авторлық қауымдастықтан белгілі мөлшерде ақша бөлінеді екен, алайда олар орындаушылардан да эфирдің әр секундына қаншама ақша талап етіп, қалталарын томпайтып жатыр емес пе?! Сонда қалай болғаны? Заң осыған рұқсат ете ме?
– Бұл туралы мен талай жылдан бері айтумен шаршадым. Әрине, ешбір заңға сыймайтын, керісінше құбылыс. Әйтпесе Мадонна, тіпті қайтыс болып кетсе де, Майкл Джексон да миллионер былай тұрсын, миллиардерлер қатарына жатады. Солар немен байыды? Олардың әр әніне студиялардан, телеарна, радиолардан, қай жерде орындалады, сол жердің барлығынан ақша құйылады. Ал бізде бәрі кері кеткен, орындаушы өзі әнді сатып алады, оны өз жанынан шығын шығарып жаздырады және соны тарату үшін тіпті әннің бағасынан бірнеше есе асып түсетін қаржыны арналарға төлейді. Ақыр соңы түгі қалмауға айналады. Бұл – әрине, әділетсіздік. Бұлай болмауға тиіс. Алайда біз осы ретте басқа мәселеге ойысып кетіп жатырмыз, яғни сабақтас құқықтар деген мәселеге, ол бізде дұрыс жолға қойылмаған.
– Авторларға берілетін қаламақы мөлшері қандай талаптарға сай белгіленеді? Оны кім анықтайды?
– Оның барлығы – бізде қашаннан анықталып, бүгінде қалыптасқан нәрсе. Қазақстан Авторлар қауымдастығы жиналысы бекіткен арнайы құжаттар бар, яғни көпшілік алдында жария орындалған және теле-радио арналарында берілген кезде төленетін сыйақы мөлшері деп аталады. Сонымен қатар Үкіметтің бекітіп берген ең төменгі мөлшері бар, яғни одан төмен болмауы керек, ал жоғарылатуға шек қойылмайды. Біз соған сүйене отырып, шешім шығарғанбыз. Демек, ешбір автордың құқығына қол сұғып, ақысын жемейміз, заңды ақысын төлеп отырамыз.
– Сонда әр шығарманың бір рет орындалуына төленетін ең төменгі мөлшер шамамен қанша?
– Мысалы, ән концертте орындалса, мүмкін, мейрамханада да, сол жерден түскен табыстың 4 пайызы. Біз тұтынушылармен, яғни ол санатқа әлгі телерадио, мейрамхана – барлығы да кіреді, солармен келісім жасағанда «сіздер бізге тек ақша аудармайсыздар, сол өздеріңізде орындалған шығарма туралы толық мағлұмат беруге тиіссіздер» деп талап етеміз. Ол – бір. Екіншіден, ол шығармалардың қанша рет орындалғанын көрсетуге тиіс. Айталық, филармонияда Шәмшінің әндері күнде орындалып жатса, менің әнім айына бір немесе жарты жылда бір рет орындалса, әрине, ондай жағдайда Шәмші әніне көп мөлшерде ақша түседі.
– Ал осы тұста тұтынушылар ақшаны аз төлеу үшін әннің орындалуын кемітіп көрсетсе ше? Әлде оны болдырмайтын қандай да бір жолдары қарастырылған ба?
– Әуел баста тұтынушылармен жасалатын екіжақты келісімшартта біз олардың шығарма жайлы мәліметтерінің ақиқат екені жайлы жауапкершілікті өз мойнына алатынын көрсетіп, соған сай біз де олардың төлейтін ақшасын ешбір қиянатсыз авторға жеткізуді өз жауапкершілігімізге аламыз. Ал енді олар жалған мәлімет беруі мүмкін бе деген мәселеге келсек, оның да өз жағдайлары бар. Телеарна, радиолардан түсетін мәліметтерде ондай жағдай болмайды, себебі олар күнделікті жасайтын бағдарламалары туралы мәліметті базаға сол сәтте енгізіп, сол сәтте бізге өткізіп отырады. Ол жерде күнделікті орындалған шығарма туралы мәлімет көрініп тұрады, сонымен оның орындалу санын біз өзіміз-ақ есептеп, мәліметтерді салыстыра аламыз. Ал енді концерттік ұйымдардың да әр концерт сайын сценарийі жазылады ғой, соны олар папкаларға тігіп қойып, бізге соларды өткізеді. Авторлардың өздері де бақылайтын кездері болады. Айталық, концертке барды делік, сол жерде өзінің шығармасы орындалғанын көреді, сосын бізге қоңырау шалып: «Бәлен деген жерде бәлен күні менің шығармам орындалды, оның қаламақысы түсті ме», – дейді. Біз өзімізге келіп түскен мәліметтен қараймыз, жоқ болса, талап етеміз. Яғни авторлардың да бақылау жасауға қақысы бар, тіпті солай етуі керек те.
– Көзі тірі авторлар бақылай алады ғой, ал енді бұ дүниелік емес, бірақ артында талай мұра қалдырған авторлар еңбегі ше? «Өзі жоқтың – көзі жоқ» деп, соларға талай қиянат жасалып жатқан жоқ па? Сол сияқты халық әндерінің қаламақысы деген мәселе қалай шешілген?
– Халық әндерінің авторлық құқығы қорғалмайды, олар – жалпы халықтың пайдалануына болатын ортақ игіліктер, олар жалпыға ортақ материалдық емес мүлікке саналады. Ал енді авторлардың құқығы өзі бұл дүниеден кеткенше және көзі кеткеннен кейін 70 жылға дейін қорғалады. Мысалы, Шәмшінің құқығы қорғалады, әндеріне қаламақысы жазылады, оны мұрагерлері алады. Демек, «өлді, кетті» деп, оны кім көрінгеннің сұраусыз иемдене салуына жол берілмейді.
– Қайтыс болғанынан кейін 70 жылға дейін қорғалады дедіңіз. Демек, Абай әндері бұл қорғаудан шығып қалды ғой?
– Заң бойынша – солай.
– Қазіргі кезде әрбір бесінші әншінің десек, өтірік болмас, шетелдік авторлардың шығармаларын, нақты айтқанда, музыкасына басқа сөз жазып, орындау үрдісі дарып кеткен. Ол үшін шетелдік композитордан не ақыннан рұқсат алғанына күмән зор. Бір немқұрайдылық бар ғой бізде, «ей, қойшы, кім біліп жатыр» деген қазақбайшылық бар, шыны керек. Ал осы немқұрайдылық, бейжайлық қаншалықты қауіпке ұластыруы мүмкін?
– Жалпы, қай кезде де, қандай жағдайда да шығармашылықта адалдық, тазалық деген нәрсе болуы керек. Әр орындаушы өз арының алдында адал болуы үшін авторға қиянат жасамай, қандай да бір автордың еңбегін орта жолдан ұрлап пайдалануды өзіне ар санауы керек. Осы тұста айтарым, жекелеген арамдар болуы мүмкін, бірақ жалпы жұрт ұры болмауға тиіс қой. Себебі басында да айттым, шығармашылық – тазалықты талап ететін сала. Бір қиянатқа барған адам кейін өз арын ақтай алмай, түбі соның зардабын тартады. Сондықтан да ондай жағдай орын алса, бір күні болмаса, бір күні көзге түсіп, анықталады. Осыған мысал, еліміздегі орыстілді радиолардың бірі бір кездері «Титаник» хит болып жатқан тұста фильмнің саундтрегін эфирден берген. Ол жайлы сонау мұхиттың ар жағында жатса да, авторлары естіген, сөйтіп, әлгі радиоға хат жолдап, онда: «Титаниктің» әнін беріпсіздер, маған неге қаламақы төленбеген?» – деп сұрақты көлденең тартқан. Ондай жағдаймен бұрын-соңды ұшырасып көрмеген радио басшысы (әйел адам) жаны қалмай, маған жүгіріп келді, бірден: «Біз сіздерге ақша төлеп отырмыз, неге сіздер төлемегенсіздер?» – деп. Олар өте қомақты мөлшерде қаламақы талап еткен ғой. Мен сабырлы түрде өзімдегі сол радио берген есеп бойынша мағлұматтарды ашып қарасам, дәл сол саундтрек жайлы ақпарат жоқ болып шықты. Сосын олар ондай мәліметті кезінде бізге берген мәліметтері барысында жасырғаны үшін өздері айыппұл төлеуге мәжбүр болды. Мұнымен айтпағым, ерте ме, кеш пе, ұрлық, өтірік айқындалады, сондықтан орындаушылар, телеарна, радио қызметкерлері, басшылары әр мәліметке абайлап, автор құқығы деген мәселеге жүрдім-бардым қарамауы керек. Егер қазір бізде, расында, шетелдік әуендер жайлы әлгіндей жағдайлар болып жатса, онда қорқыныш, қауіп дегендер әлі алда деген сөз. Ал дер кезінде автордың ақысын төлемеген адам уақыты өткен соң оны жасырғаны үшін одан бірнеше есе көп айыппұл өтеуге мәжбүр болады. Сондықтан автор құқығымен ойнауға болмайтынын ескертер едім. Бірақ осы тұста бір айта кетерлігі, біздің міндетіміз әлгіндей орындаушылардың ұрлық-қарлығын бақылау емес! Біз авторлардың мүліктік құқығын қорғаймыз. Ал әлгіндей нәрселер мүліктік емес құқықтарға жатады. Оны заң бойынша автордың өзі, өзі жоқ болса, мұрагері бақылайды. Біздің заңымызда ол турасында егер автор да, мұрагері де жоқ болса, мемлекет бақылайтындығын анық жазып қойған. Ал біздің міндет – түсінікті тілмен айтқанда, авторлардың сыйақысын кезінде айырып беріп отыру.
– Әңгімеміздің әуеніне әу бастан өзек болғандай, бүгінде авторлардың құқығын қорғайтын ұйымдардың кенеттен көбейіп кетуінің сыры неде? Әлде осы саладан түсетін табыс мөлшері көбейді ме?
– Біздің заңымызға 2009 жылы 46-1 өзгеріс енгізілді. Онда, егер құрылған қоғам Зияткерлік меншік комитетінен тіркеуден өтетін болса, оның өзіне қол қойып, құқығын берген авторлардың ақшасымен қатар, өз құқығын бермеген авторлардың ақшасын да жинауға қақысы бар деп жазылған. Неге олай делінген? Себебі біріншіден, бұл бап Ресейдің авторлық туралы заңынан көшіріле салған. Ал орыстар ол бапты неге енгізген? Себебі Ресей – бізді он орап алатын халқы бар ел, 160 млн халқы бар. Ол елде автордың құқығын қорғайтын мекеме саңырауқұлақша қаптаған. Тіпті интернет бойынша да лицензия беріліп, сондай бір бақылаудан шығып кеткен хаос орнаған. Ол – әлгі бап енгізілмей тұрғандағы жағдай. Ал әлгі бапты енгізген соң, олар РАО деген қоғамды ғана тіркеуден өткізіп, лицензия берген, қалған ешқайсысына лицензия бермеген. Осылайша ол жақтағы жағдай бірден реттелген. Ал ол жайды бізде байыбына бармай қабылдаған да, солайша қоғамдар көбейді. Әрине, авторлардың ақшасы ғой бұл жерде қызықтырып тұрғаны. Осылайша бізде мейрамханалардың есігін біресе бір авторлар қоғамы, келесі күні тағы бірі барып қағып, солайша олардың өздері де кімге сенерін білмей, дал болуда. Кейбіреулер олардың алдауына түсіп те қалған. Алдау деп отырған себебімізді былай түсіндірейік. Айталық, әлгіндей қоғам бір мейрамханаға барады. Сөйтеді де, қолындағы аккредитациядан өткен лицензиясын көрсетіп, өздерінің де толыққанды осы іспен айналысатынын айтады. Мейрамханалар өздерінің осы ретте біздің қоғамға ай сайын төлеп тұратын ақысын айтады, ал әлгілер біз одан әлдеқайда арзан аламыз деп қызықтырады. Арзан алады, бірақ бұл жерде авторларға қиянат жасалады ғой.
– Сонда бұл құқықтық сауатсыздық қой?
– Мейрамхана, кафе қожайындарының құқықтық сауатсыздығы еш нәрсе емес, біздегі осы құқықты жөнге салуға тиісті адамдардың жіберіп отырған кемшілігінен. Сөзім дәлелді болу үшін сізге мен қолымдағы құжатты көрсетейін. Мінеки, мына жерде әлгі авторлық қоғамдардың мейрамханалардан алатын ақысы айына 2000 теңге деп көрсетіліпті. Ал бұл Үкімет белгілеген ең төменгі мөлшердегі сыйақыдан да төмен. Тіпті 1000 теңге дегені де бар. Ал енді ол соманы авторларға бөлгенде қанша тиыннан келетінін есептейік. Орта есеппен алғанда, бір мейрамханада шамамен 20 ән орындалады десек, онда айына 600 орындалу болады, әр әннің екі авторы болады. Сонда жаңағы 1000 теңгені 1200 авторға бөлуге тура келеді, сонда әр авторға айына 0,83 тиыннан түседі. Бұл масқара ғой! Әрі-беріден соң ол авторларды мазақ ету емес пе?! Авторды басыну, қалтасына түсу деген сөз. Ал әлгі қоғамның соңына ілесіп отырған адамдар өздерін-өздері тонап отырғанын ұқпай отыр. Мейлі, 1000 емес, 3000 теңге-ақ төлей қойсын. Ал сол кафе не мейрамхана өздеріне келіп, тапсырыс берген әр тапсырысшыдан кемі 300 теңгеден 500 теңгеге дейін музыкалық қызмет үшін деп төлемақы алады. Сонда, өзіңіз ойлаңыз, мейрамхана айына төлейтін ақшасын бір күнде бес-алты не 10-ақ тапсырыстан тауып алады. Сонда әлгі авторлар құқығын қорғайтын болып көрінген қоғамдар, шындап келгенде, кімнің мүддесін қорғайтын болып шықты? Авторлар құқығын қорғағаны былай тұрсын, оларды жем қылып отырғанын осы қарапайым арифметикамен-ақ анықтау қиын емес. Қазіргі уақытта соттасуымызға себеп болып отырған – осы жағдай. Сондай-ақ авторларды тіркеуін тіркеп алып, бір жарым жыл ақысын төлемей жүргендегі заңсыздықты қайда қоясыз? Енді қазір соттаса бастағаннан кейін біз олардың авторлардың үйіне барып тұрып, ақша тастап кетіп жатқанын естіп, біліп жатырмыз. Куәлеріміз бар бұл сөзге. Бірақ ол ақшаның қайдан келгені жөнінде мәлімет, құжат жоқ, сондықтан заңсыз емес пе?! Ал біз әр авторға ақша ғана емес, қай жерде қай әні орындалып, сол ақшаның қалай түскенін тиынына дейін есебін қоса береміз. Ең жаманы сол, бізге мүше болып жүрген авторлардың арасынан басқа қоғамға мүше боп кетіп жатқандар да бар, солардың біріне қоңырау шалып, «неліктен бұлай еттіңіз?» деп сұрадық. Сөйтіп едім, ақшаны көбірек төлегенін айтты. «Ал ол ақша қалай, қайдан төленетіні жайлы сұрадыңыз ба?» десек, «білмеймін, маған ақша төлесе болды» деген жауап алып, қарнымыз ашты. Зиялы деп жүрген адамдарымыз ақша көрсе, осылай жолдан тайған соң, не дерсіз? Алайда ол авторларымыз өзінің алдауға түсіп отырғанын ұқпай отыр ғой. Мәселе – осында. Оларға көбірек ақша төлесе, ол – шетелдік авторларға төленбей жатқан заңсыз ақшаның есебінен. Ал олар да ақымақ емес, бір күні өз ақшаларын талап етсе, сонда кім кімнің алдында не деп жауап бермек? Демек, бұдан шығатын қорытынды, әлеуметтік жағынан көп тапшылық тартып отырған соң ба, әлде ақшаны жақсы көре ме, адамдар ертеңін ойламайтын болып барады. Авторлардың пендешілігі де бар, одан бұрын алданып отыр. Мысалы, бір кабельдік телеарна бізге айына 13 млн теңге ақша төлейтін, ал әлгі жаңадан құрылған қоғамдардың бірі сол арнаға барып, 6 млн теңгеге келіскен, яғни 50 пайыздан да аса мөлшерде демпинг жасаған. Демпинг жасау – заңбұзушылық, себебі мемлекет белгілеген сома бар ғой. Одан кем болса, ол жерде автордың ақысы азаяды деген сөз. Айына кез келген туындыны жариялаудан түскен табыстың үш пайызын телеарна авторлардың есепшотына аударуға тиіс. Осы мөлшерден төмендетуге ешкімнің құқығы жоқ, бірақ әлгілер төмендетіп отыр. Сайып келгенде, бұл жерде ұтылып жатқан кім? Авторлар тағы да! Ал ұтып жатқан кім? Өнерге, әдебиетке ешқандай қатысы жоқ пысықай әлдекімдер. Қарынды аштыратын жағдай осы! Сол пысықайлардың құрығына түсіп отырғандар – аңқау, білімсіз біреулер емес, кәдімгі білімді, дәрежесі бар деген шенеуніктер, себебі заңнан сауаты аз.
Алашқа айтар датым...
Қазақтың бүгінгі таңда қай шетін түртіп қалсаң да, толған проблема. Соның ішінен «мына біреуі шешімін тапты» деп мен айта алмаймын, себебі ондайды көріп отырған жоқпын. Бір ғана тәуба дерлігі – елдің тыныштығы, қарнымыздың тоқтығы. Ал қалғанының барлығы – бір-біріне шырмалған мәселелер. Үңіліп келіп қарасаңыз, қоғамның қай саласында болсын, проблеманың тууына себеп болып отырған – меніңше, қу құлқынның қамын ел мүддесінен, кісі ақысынан жоғары қою, сыбайлас жемқорлық. Егер әр адам адалдықты ойласа, бізде ешқандай мәселе туындамас та еді. Онда өмір сүру әлдеқайда жеңіл болар еді...