Жылы сөз айтудан қалып барамыз ба?
Таңның атысынан күннің батысына дейін тыным таппайтын халық күнделікті тірлігімен асығып-аптығып өмір сүреді. Әсіресе үлкен қалалардың тұрғындары үнемі бір нәрсеге үлгермей, көңілдері жай таппай жүргендіктен бе, халыққа қызмет көрсететін үлкен мекемелерде «сіркелері су көтермей» отыратын жұмысшыларға жиі тап болады. Барлығы демей-ақ қояйық, бірақ көпшілік мемлекеттік мекемелерде адаммен сөйлесу мәдениеті былай тұрсын, жөн сұрасаңыз, екі сөз айтуға ерініп, тіпті өзіңіздің жер-жебіріңізге жететіндер аз емес. Мұндайда еріксіз «адамдар неге бір-біріне мейірімсіз, адами қасиет, бір-бірімізге деген сыйластық, сыпайылықтың қалмағаны ма?» деген ойға қаласың.
«Адамның адамсыз күні жоқ» демекші, қажет болған соң, кейде дәрігерге, балаңыздың шаруасымен мектепке немесе балабақшаға, құжаттарыңызды туралау үшін тиісті орындарға баруға тура келеді. Байқасаңыз, жұмысшыларына жағдай жасалған, өз қызметтері үшін сізден қандай да бір ақы алатын банк немесе жекеменшік клиникалар, басқа да мекемелер есіктен кіре жағдайыңызды, бұйымтайыңызды сұрап, қолдарынан келгенше көңіліңізді табуға тырысады. Ал жалақысына риза емес, өзі қызмет ететін мекемедегі жұмыс істеу жүйесіне көңілі толмайтын немесе басшылыққа өкпесі қара қазандай қызметкерлер өшін алдына келген қарапайым халықтың өкілінен алатын сияқты. Нарық заманында мәдениетті болу үшін де қалтаң қалың, карның тоқ болу керек пе сонда?! Міне, сондықтан көпшілігіміз пендешілікке салып, «алдына барғанда маған қырын қарамасыншы, мені басқалардан ерекшелеп, кезектен тыс жұмысымды бітіріп берсінші» деп қарапайым қызметкерден үлкен басшыға дейін тиын-тебенді тықпалап беріп, жемқорлықты өз қолымызбен жасап алған жайымыз бар.
Сандуғаш Сариева, Алматы қаласының тұрғыны:
– Жақында өзім тұратын ауданның емханасына жүктілік бойынша тіркеуге тұрмақ болып, дәрігерге барған едім. Емханадағы науқастарды тіркеу бөлімі мені дәрігердің қабылдауына кешкі 18.10 минутқа жазды. Уақыт бойынша дәрігерге кіргенім сол еді, өзімді тура қылмыскердей сезіндім. «Кешкі уақытқа неге жазыласыңдар, сен сияқтылардан шаршадық. Қанша қағаз толтыруымыз керек, енді сенімен түнге дейін отыруым керек пе?» деп дүрсе қоя берген дәрігерге не айтарымды білмедім. Онымен қоймай, мені ешқандай тексеруден өткізбестен: «Екі балаң кішкентай екен, үшіншісін несіне көтердің, ағзаң әлсіз», – деген сөзі маған айыптаудай естілді. Ал мен осы дәрігермен сәбиімді дүниеге әкелгенше жиі кездесуіме тура келеді ғой. Бірінші күннен өзіме салқын қабақ танытқан дәрігермен тіл табыса алмайтынымызды сезіп, емхана меңгерушісіне басқа дәрігерге ауыстыруын өтініп, өтініш жаздым.
Міне, мұндай жағдайлар қазіргі біздің қоғамда жиі кездеседі. Иә, көпшілікпен жұмыс жасау, әр адамның тілін табу – темірдей төзімділікті, сабырлылық пен салқынқандылықты талап ететін күрделі іс. Бірақ күні кеше Гиппократқа ант берген ақ халатты дәрігер немесе келешек ұрпақты тәрбиелеп отырған ұстаздар, халықтың өз құқығын білуіне қызмет етіп отырған заңгерлер неге өз мамандығына адал болмасқа? Әркім өз жұмысының ауырлығын айтып міндетситін болса, қиын емес мамандық жоқ. «Сыйласқанның құлы бол» дейтін қазақ едік, бүгінде қызметіміз сәл өссе, өзгелерге мұрын шүйіре қарайтын, жұмысымыз жайсыз, жағдайымыз төмен болса, оған да басқа біреуді кінәлайтын халге жеттік. Өйткені әркім өз мамандығына деген сүйіспеншілікке табыс тұрғысынан қарайды.
Психолог мамандардың айтуынша, мәдениеттілікті ысырып қойып, адамдардың ашуға, дөрекілікке тез бой алдыруына материалдық жағдай, қызметтік мәртебе, дұрыс ұйымдаспаған ұжым, отбасындағы кикілжің кері әсерін тигізеді. Осындайдан адамдардың бір-біріне ауыр сөздер айтуы, қоғамдық ортада өзін ұстай алмауы туындайды. Бұл мәселеге заңгер мамандардың да айтар өзіндік уәждері бар.
Тимур Ақшалов, заңгер:
– Қазіргі таңда адамдардың өз құқығын дұрыс білмеуінің салдарынан еңбек кодексі жиі бұзылады. Сондықтан адамдар арасында бір-біріне шағымдану көбейіп кетті. Көптеген мекемелер еңбек шартымен жұмыс істейтіндіктен, шартты қызметкердің емес, өздерінің мүддесіне қарай икемдеп жасайды. Сондықтан жұмысқа орналасарда әрбір көзі ашық адам шартпен жақсылап танысқаны абзал. Сонда ол өзінің құқығының бұзылуына жол бермейді. Шартта жұмыс ережесі, тәртібі, кестесі, жалақы мөлшері, басқа да маңызды тұстар толықтай көрсетілуі керек. Сондай-ақ кез келген адам айталық, дәрігерге, халыққа қызмет көрсету орталықтарына барғанда өзіне көрсетілуі тиіс қызметті, жеңілдіктерді сауатты түрде талап етіп, сонымен қатар өз міндетін де дұрыс атқарса, адамдардың арасындағы түсінбестік сейілер еді.
Адамдардың өмірдегі қарым-қатынастарының күрделі қайшылықтары, қақтығыстары – өмірлік шындық. Сөз құдіретіне бас иіп, «үлкенге құрмет, кішіге ізет» көрсете білуді өсиет еткен ата-бабаларымыз ұрпақ тәрбиесінде, ел басқару жүйесінде, елді сәулелендіру жолында, әрине, халықтың сан ғасырлық тәжірибесінде қорытылып, екшелген сөйлеу мәдениетінің тағылымдық-танымдық әрі тәрбиелік мәні айрықша екенін айтып өткен. «Сөзден тәтті нәрсе жоқ. Сөзден ащы нәрсе тағы жоқ. Сөзден жеңіл нәрсе жоқ. Сөзден ауыр нәрсе де жоқ. Сөзіңді тіліңе билетпе, ақылыңа билет. Ақылды сөзіңді ақылсызға қор етпе, ақылға айт. Не сөйлейтініңді біл. Кімге сөйлейтініңді біл. Қай жерде сөйлейтініңді біл. Қай кезде сөйлейтініңді біл. Қалай сөйлейтініңді біл. Оны білмесең, сара сөзің шала болады, арты жала болады, әкең қапа болады», – деген екен Бөлтірік шешен.