«Жабық көрсетілім» «Бақсының» бетін ашып берді...

Абай ОМАРОВ (коллаж)

Жүрдім-бардым түсірілген, қазақты көштен қалған экзотикалық тайпа деңгейінде көрсететін түрлі фильмдеріміз өз еліміздегі прокат желісіне ілесе алмаса да, әйтеуір, Батыс пен АҚШ-қа барып, жүлде алып жүр. Соны місе тұтып, «сыртқа жүнімізді қомпитқанымызға» мәзбіз. Ал ұлттық киномыздың өркендеп, жаңаша қалыпта­суын қамтамасыз ететін әрі оның бәсекеге қабілеттілігін арттыруға мүмкіндіктер беретін кино туралы толыққанды заңымыз да жоқ.
Қарап отырсақ, өзіміз түсірген кинолар өзімізге арналмаған сияқты. Онсыз да «ше­­кесі қызбаған» біздің ұлттық кино­режиссураның әлсіз аяқ алысына енді сол «жүлде үлестіргіш» шетелдіктердің өзі ше­кесінен қарайтын болды. Сірә, сырт­тағы­ларды біздің «жабайы экзотикамыз» әбден мезі қылса керек. Соған қарамастан біз негізгі күшімізді әлі де болса орыстілді аудитория үшін, шетелдік байқауларда көзге ілініп қалу үшін қам жасап қалуға салатын сияқтымыз. Көбіне өз ішімізде тартысты әңгіме өзегіне айналып жүрген бұл мәселелер таяуда кең ауқымды дең­гейде Ресейдің орталық теледидары ар­қылы үлкен талқы таразысында ек­шелді.
Жарты әлем тамашалайтын әйгілі ОРТ телеарнасында журналист Александр Гордонның «Закрытый показ» («Жабық көрсетілім») деп аталатын бағдарламасы бар. Онда білгілі бір фильм көрсетіліп, соңынан студияға арнайы шақырылған белгілі киномамандар мен сыншылар, режиссерлер мен актерлер, сарапшы-журналистер оның мазмұны мен басқа да жанрлық, кәсібилік жақтарын ашық тал­қыға салады. Бұл жолғы «Жабық көр­сетілімде» белгілі қазақ режиссері Гүлшат Омарованың «Бақсы» атты туындысы мамандардың ой-көкпарына түсті. Десек те, аталған тележобаға кез келген фильм қатыса алмайды. Осы тұрғыдан алып қара­ғанда, біздің киномызға деген басқа­лар­дың қызығушылығы төмендеме­ген сыңайлы. Әйтсе де бұған да тоқмейілсуге болмас. Әрине, бұл киномыз да қатты сынға ұшырады. Фильмнің оқиғасы тоқ­саныншы жылдардың басында өрбиді. Қазақ даласының бір жерін ерекше киелі деп санайтын бір бақсы әйел сол жерге тұ­рақтап, наным-сенім жетегінде жүрген, өмірден баз кешіп, жолы болмай, сыр­қатына дауа таба алмай жүрген жандарды қабылдап, оларға ем-дом жасайды. Таби­ғаты тылсым әрі тамаша бұл жерді әлде­кімдер тартып алып, сауық-сайран орта­лығын салады. Қуғын-сүргін, атыс-шабыс басталады. Нәтижесінде бұзық ойлы қыл­мыскерлер қасиетті жердің киесі мен бақсының қарғысына ұшырайды. Соңында әдеттегідей әділет пен шындық жеңіп шығады. Фильмнің «Бақсы» деп аталуының келесі бір мәні бар. Оның екінші бір мағы­насы  «баксы», яғни ақша дегенді біл­діреді. Жалпы алғанда, фильм көптеген қазіргі қазақ киноларына қарағанда кәсіби тұрғыдан сәтті түсірілген. Бірақ талғамға талас жоқ. Біріне фильм ұнаса, екінші біреулер «бұл туындыда көрерменді таңғалдыратындай ештеңе жоқ» деп түйін жасағандай болды. Қанша көрермен болса, сонша пікір бар. Киноны талқылау барысында осылайша пікірлер екіге жарылды. Драма деп ұсынылған туын­дының нақты қай жанрда түсірілгендігі де дәл анықталмады. Бағдарламаға фильмнің авторлары мен актерлері да қатысып отырды. Олардың арасында Ресейдің еңбек сіңірген әртісі Наталья Арынбасарова, режиссер Рашид Нұғманов, Гүлшат Омаро­ваның өзі және Ресейдің танымал кинома­мандары болды. «Бақсыны» талқыға сал­ған білгіштер, осы фильмді кәсіби тұрғыдан сынай отырып, жалпы, қазіргі қазақ кинематографының ортанқол деңгейден аса алмай отырғандығын ашып айтты. «Бақсыға» айтылған сынды бізге айтылған сын деп қабылдадық.

М.ЕЛИЗАРОВ, жазушы:
– Бұл фильмде Кеңес Одағынан қалыптасқан орыс әлемінің сар­қын­шақтары байқалады. Оның үс­тіне аталған бұл фильм – қостілді. Қазақ киносы болғанымен, ондағы кейіп­керлер, негізінен, орыс тілінде сөй­лей­ді. Қалай десек те, бұл кино – орыстілді кеңістікке бағытталған ишара. Демек, бұл «біз әлі де сіздермен біргеміз» дегенді айқын аңғартып тұрған сияқты. «Бақсы» – біртұтас туынды емес, тек түрлі мә­дени кодтардың, қияли сю­жеттердің жиынтығы болып қалған. Меніңше, қазақтар орыстардың рөлін шынайы да сәтті ойнап шыққан деуге бо­лады.
А.ГОРДОН, бағдарлама жүргізушісі:
– Бұл туындыны қазақ киносы дегенімізбен, оны қазақстандық-ре­сей­­лік, қазақстандық-батыстық деп қа­был­дауға да болады. Мұндай фильм­дерге қарап отырып, біз кеңес за­­маны­нан бері қарай әлі де біртұтас қоғам ретінде қалыптасып келе жат­қандығымызды аңғару қиын емес. Біз (қазақтар мен орыстар. – Ред.) бір-бірі­мізден әлі алшақ­тап кетпеген екенбіз. Осы көзқараспен зер салсақ, кез келген қазақ, қырғыз, украин және басқа­лардың кино­ларын біз туралы түсірілген деуге болады. Десек те бұл фильм тіпті біздің үстімізден ары қарай ұшып өтіп, батыстағы көрерменге бағыт­талған сияқты.
Гүлшат ОМАРОВА, кинорежиссер:
– Менің тұңғыш түсірген туын­дымның тұсаукесері алдымен Канн фестивалінде өтіп, содан соң ғана қазақ көрерменінің назарына ұсы­нылды. Ал «Бақсы» фильмін біз өз елі­мізде бірінші көрсеттік. Жалпы, кө­рер­меннің ықыласы жаман емес. Бірінші туындымды жер­лестерім онша қа­былдай қоймады. Дегенмен осы «Бақсы» фильмін көрген отан­дастарым «сен өзіңнің туған жерің мен еліңді сүйетініңді дәлел­дедің» деген шын пейілдерін білдіріп жатты. Сондықтан да көп сыншылар айт­қандай, бұл фильм – батысқа немесе басқаға ба­ғыт­­­талған дүние емес. Қазақстанда түсірілген бұл фильм, ең алдымен, қазақ көрермені үшін арналған. Рас, бұл туын­дының тілі қазақшадан орысшаға ойысып кеткен. Бірақ біздегі өмір шындығы – осылай.
 

P.S.
Қазіргі қазақ киносы ұлттық мазмұн-келбетінен айырылып қалды. Бұл мәселені ел зиялылары мен журналистер қауымы үнемі шырылдап айтып та, жазып та жүр. Қит етсе «маман жетіспейді, техникалық мүмкіндігіміз әлсіз, мықты режиссерлер мен талғампаз сценаристер жоқ» деп сылтауратып, өзгеге телміреміз де отырамыз. Қайта, кезіндегі кеңес өкіметі тұсында қазақ киносы айтарлықтай абырой жинап, көптеген туындылар әлі күнге дейін көрермен назарынан түспей келеді. Ал Тәуелсіздік алғалы бергі жиырма жылға жуық уақыт ішінде қазақ кинематографы «міне, мынау – нағыз біздің киномыз» дейтіндей, өзіміз де көретін, өзгеге де ұялмай ұсына алатын дүние жасай алды ма? Енді қайтпек керек?

Автор
Последние статьи автора
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста