Шәкірдей эпик ақын жоқ қазір

Шәкірдей эпик ақын жоқ қазір

Төлеген ЖАНҒАЛИЕВ, Халықаралық Жамбыл қорының лауреаты, ақын, Шәкірдің хатшысы:

                                                                Шәкір Әбенұлы, Қайым Мұхамедханов. 1988 жыл  

– Төлеген аға, Шәкір ақсақалдың хат­шысы болып, ақынның қасында жү­руіңізге не себеп болды?
– Сол кездегі Абай аудандық рай­ко­мы­ның бірінші хатшысы Хафиз Матаев: «Шә­кір шалға ие бол, қолжазбасын жинақта», – деп маған тапсырған соң, қасынан сегіз жыл бойы бір елі қалмай, осы күні ел ай­тып жүрген бар шығармасын жинадым. Екі кітабын шығаруға атсалыстым. Шалдың қасында жүрген өмірім еш зая кеткен жоқ. Бірінші, ел таныды. Ә.Нұршайықов, З.Қаб­до­ловтар «шалды ертіп жүрген –Төлеген» деп, мен туралы да жазды. Шәкір арқылы еліміздің маңдайалды жазушылары Әзіл­хан Нұршайықов, Әбу Сәрсенбаев, Қа­ли­жан Бекхожин, Сырбай Мәуленов, Қуан­дық Шаңғытбаев, Зейнолла Қабдолов, Са­фуан Шаймерденовтермен Алматыда дәмдес, дастарқандас болдым. Екіншіден, шалдың қадір-қасиетін түгелдей білемін десем артық айтқандық емес. Шәкір менің әкем Жанғалиды Әріп Тәңірбергенов құралпы ақын деп бағалайтын.
– Шәкір атаның ерекше қасиеттерін айтып берсеңіз.
– Шәкірдің қабілеті көп. Эпикалық жа­ғы­нан поэзиясы кең тынысты, ауқымдылық жағынан қазір Шәкірге жететін ақын жоқ. Ілияс Жансүгіров, Сәкен Сейфуллиндердің поэмасы ұзаса 400-500 жол болады. «Құ­ла­гердің» өзі екі баспа табақтай, ал Шә­кір­дің әрбір поэмасы – бір кітап. Оқымай-то­қы­май, «Таңшебер–Жапал», «Кейпін ба­тыр» сынды дастандар тудырған ақынға Құ­дай қасиетті үйіп-төгіп берген. Поэма жа­затын ақындар қазір некен-саяқ. Оның поэ­маларынан бүтіндей бір дәуірдегі адам­дардың мінездерін, қарым-қаты­нас­тарын көресің. Адам бір роман оқығандай болады. Адам портретін берудегі шеберлігі керемет. Ал қазір батыр туралы жазса, соны ғана дәріптейді. Шәкір Қодарды су­рет­тегенде «кеудесіне біткен түгі бұршақ соққан шалғындай ығы-жығы» дейді. Қан­дай тамаша сурет!
Екінші ерекшелігі – ән-күйлерінде өзіне дейінгі ақын-сазгерлердің сарынын пай­да­лануы. Бірде Шәкір Әріп Тәңірбергеновке бар­са, сықылықтап күліп: «Тобықтылардың шы­ғармайтыны жоқ. Ендігі шығарып отыр­ған­дарын қарашы – үш шекті домбыра. Домбыраларының өзі шата болып келеді» депті. Үш шекті Абай домбыраның үшінші шегінен мандалинаның үні шыққанын Әріп «шата» деп отыр. Шәкірдің әндері мен күйлері үш шекті домбыраға арналып жа­зылған. Кезінде «Өнер» бас­­пасына үш баспа табақтай ән­дері мен күйлерін но­та­сымен кітап етіп өткізгенбіз. Шалдың шал­дыбар мінезінің ке­сірінен шықпай қалды. Бас­паның сол кездегі ди­рек­торы Сұлтан Оразалин болатын. Сол кітап әлі күнге дейін бас­пада жатуы мүмкін. 20 шақты әні, 10-ға тарта күйі бар. Шә­кір «Әнші моласы» деген әннің сөзі менікі болғанымен, әні менікі емес, Көкбайдың әні» деген бо­ла­тын. Ол кісі алты ақын­ның сарынын білген. Сабырбай , Түбек жөнінде жи­на­ған дү­ние­ле­рі – бөлек әң­гіме.
– Ақын-композитордың ашылмай жатқан қыры бар ма?
– Ашылмай жатқан қыры – прозалық шы­ғармалары. «Маскүнем шебер» деген екі томдық үлкен хикаятын бая­ғыда «Сов­хоз туы» газетіне жа­рияладым. Шығармасы қа­зіргі прозаға мүлде ұқсамайды. «Мың бір түн» оқиғасы сияқты философиялық ас­тарлы. Әрине оқымаған адам болған соң, сюжет, әдеби норма жағынан ақсап жа­тады. Ал мазмұндық, ой тереңдігі жа­ғынан дау жоқ, керемет.
– Қуақы мінез, қалжыңбастығы туралы айтсаңыз.
– Досы Жұмакүлбай екеуі қалжың­дас­қанда, шыны қайсы, өтірігі қайсы айыра алмай қалатынмын. Қасқабұлақта Үбіғали деген бойы екі метрге жуық достары бол­ды. Семеймен екі ортада бір күн жатып, бір марқасын жеп қайтатын үйлері – Үбі­ға­ли­дың шаңырағы. Менің студенттік шағым. 70-жылы екі шалды мен Абайдан алып ба­рып, Семейден қайтарда, Үбіғалидың үйі­не соқтық. Бір шай ішіп болған соң, қып-қызыл төбелес басталып кетті. Бір-бірін тарпа бас салып, айғайласа жөнелді. Жас кезім, зәрем ұшып кетті. Үбіғалидың бәй­бі­шесі үндемейді, теріс қарап отыр. Бір уақытта сап тыйылып қалды. Сөйтсем, бұл кісілердің қалжыңының өзі осындай ойын екен. Кемпірі менің білмейтінімді біліп, теріс қарап отыр екен. Әңгіме барысында бай­қағаным, Жүкең есе бермей отырады екен. Шәкір шал сыйлай ма, әлде Жүкеңнің үл­кендігінен бе, Жүкеңнің алдын кесе-көл­де­нең өтпейді. Жұмакүлбай қолма-қол ба­сы­мырақ сөз тауып, ұйқастырып отырады. Ана кісі үндемей отырады екен. Қайта Үбі­ға­ли ақсақал мына екеуінен де басымдау, «қазір сендерді сабаймын» деп мық­ты­лы­ғын көрсетіп қояды. Бірақ ол кісі – әңгімеге жоқ, қара күштің иесі.
– Шәкір көпті көрген шежіре ғой, әңгіме айтқанда майын тамызатын болар?
– Кеңес дәуірінде аузы күйіп қалған, әңгімені абайлап айтатын. Шәкәрім екінші рет тірілгенде, ол кісі бар. Өмірінде екі рет көрген екен. Бірақ көргендігін ғана айтады, басқа нәрсені ашпайды. Тыңдаушыны ал­дын ала зерттеп, байқап алатын. Арзан күл­кі іздегендер, кеудесінде тереңдігі жоқ ортаға боқауыз өлеңдерін айтып күлдіре беретін, шын ниетімен тыңдағысы келген есті құлаққа таң атқанша отырып, ел-жер туралы тарих айтудан жалыққан емес. Ұғар құлаққа айтар әңгімесі де ойлы, тың­дау­шының ұйқысы да келмейтін. Ақ­са­қал­дық, бабалық қасиетпен айтатын әңгімесі өте терең. Шалға деген қарызымды қо­лым­нан келгені сол – өлең түрінде қағазға түсіріп, «Баба жайлы балладалар» деген бал­ладаларым арқылы беруге тырыстым.

Автор
Последние статьи автора
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста