Алаштың ҚОЛӨНЕРІ
Қайыңның үйіліндей ұйыған...
Жарғақ құлағы жастыққа тимей, сайын даланың төсінен жәдігер іздеген археологтердің жанкешті еңбегіне Жаратқан Ие мейірленеді де! Олжасын сүйіншілейді. Енді сол бүгінге дейін табылған мұраның сипатын меңгеруші, жаңғыртушы, оны әлемдік өркениет құндылықтары қатарында көрермен көзайымына айналдырушы қаны қазағына тартқан естияр ұрпақ емес пе?!
Туған елінің білім дәулетінің қайнары екенін мақтаныш ететін шығармашыл, іскер, ұлттық қолөнерге жанашыр қазақ жастарын баулуда еңбектері ерен кәсіби ұстаздар мен ұлттық өнер саласындағы ең алғашқы оқу орны туралы Орал Таңсықбаев атындағы Алматы сәндік-қолданбалы өнер колледжінің директоры, Қазақстан Республикасының мәдениет қайраткері, профессор Шалабаев Сейітқали Исақұлұлы әңгімелейді.
– Бұрын Н.В.Гоголь атындағы Алматы көркемсурет училищесі болған бұл білім ордасы өз тарихи жылнамасын 1938 жылғы Қазақ халық комиссарлар кеңесінің №870 жарлығымен бастаған. Жиырма жылдан бері өнер тарланы, қылқалам шебері, академик Орал Таңсықбаевтың есімімен аталады. Келер жылы 75 жылдық мерейтойын атап өтетін бұл киелі өнер ошағы содан бері еліміздің көптеген атақты қолөнер шеберлерінің, халық суретшілерінің, дарынды жастардың ой-таным шеберлігін шыңдап, шығармашылық ізденімпаздығын паш етумен айналысуда. Бүгінде қайыңның үйіліндей ұйыған ұжымда Мәскеу, Петербор, Алматы, Ташкент қалаларының және Ресейдің басқа да ірі орталықтарында жоғары оқу орындарын бітіріп, қазіргі заман талаптарына сай кәсіптік деңгейде білім беретін ҚР еңбегі сіңген өнер қайраткері, Тәуелсіз «Тарлан» сыйлығының иегері Кенжебай Дүйсенбаев, ҚР Білім және ғылым министрлігінің Ы.Алтынсарин атындағы белгісінің иегері Күлшарым Тұяқова, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері Алла Молдағалиева сынды көптеген жоғары дәрежелі ұстаздар қызмет атқаруда. Содан соң орта буын және шығармашылық жұмыстары шыңдалып келе жатқан жас мұғалімдеріміз бар. Бір жағынан, олар үлкен дәрежелі суретшілер болса, екіншіден, тәжірибелі ұстаздар. Осы ұстаздар өз еңбегін балалардың қолындағы алғашқы төл туындыларын талапқа сәйкес деңгейге жеткізуге және өз бетімен шығармашылық жұмыстар жасай алатын мамандар дайындау мақсатына арнайды.
«Өнер өлшеніп тартылса...»
Өнердің қара шаңырағы болған соң, алдағы уақытта оны республикалық, халықаралық деңгейде қалай ұстап тұра аламыз? Бүгінгі таңда неге көп көңіл бөлуіміз керек? Мемлекеттің, Елбасының тарапынан елімізге кәсіби деңгейде жұмысшылар дайындау керектігі айтылып жатыр.
Суретші-шеберлер С.Әбдірахманұлы, А.Құлахметұлы, Б.Нұрпейісова шәкірттерге кеңес беруде.
Ал біздің саламызға шығармашылық тұрғыда жұмыс істей алатын мамандар керек. «Шәкіртсіз ұстаз тұл» дегендей, осы оқу орнының еліміздің түкпір-түкпірінде қызмет істейтін түлектері, тәлімгер суретшілер, суретші шеберлер ұлттық өнерге жаны жақын өрендерді жер-жерден танып, баулып, оларды кәсіби білім алу үшін бізге бағыттайды. Бұл өнер саласына жастарды бағыттау- бағдарлау жұмыстарының үлесіне тиеді. Биылғы жазда да өнер ордасы өзіне Қазақстан Республикасының 9 және11 сыныптарын бітірген, сурет салуға қабілетті жастарын қабылдады. Жалпы, байқауға 11 өнер саласы бойынша 143 талапкер қатысты. Мемлекетіміздің тапсырысы бойынша талапкерлердің 30 пайызы ауылдан келген балалардан қабылдануы керек. Жаңа оқу жылына 38 пайыз, яғни 23 ауыл баласы студент атанды. Жалпы, мемлекеттік бюджет есебінен тегін оқуға 60 бала байқаудан сүрінбей өтті. Сондай-ақ байқаудан өтпеген 83 баланы да сырттан жібере салмай, оқу аудиториясына кіргіздік. Себебі әр бала өз қолынан шыққан дүниесін жақсы деп есептейді. «Неге менің жұмысым төмен баға алып қалды?», «Неге мен өтпей қалдым?» деген сауалдарға жауап іздейді. Сондықтан оларға «байқаудан өте алмай қалғандарыңа өкінбеңдер, қынжылмаңдар. Сіздердің ақылы бөлімде оқуға мүмкіндіктерің бар. Ақылы бөлімде жақсы оқысаңдар, тегін оқу құқығына ие боласыңдар» деп көңілдеріне демеу бердік. Қабылдау комиссиясының қаулысы шыққан күні 45 бала ақылы бөлімге құжат тапсырды. Өзіміз таңғалдық. Жалпы, біз педагог болғандықтан, әлі кәмелеттік жасқа толмаған жасөспірім бізге оқимын деп талаптанып келгеннен кейін оларды жүрегіндегі салмағымен кері қайтармай, рухани қолдау міндетіміз деп ойлаймыз.
Иә, білім ордасына өз жолдарымен өнер іздеп келген жастар бәсеке кезінде дана Абайдың «Біреуден біреу артылса, Өнер өлшеніп тартылса...» дегенін естерінде мықтап ұстап, майталман ұстаздардың ақылман әр сөзін бағамдай алады. Бала бойындағы өнерді ғана емес, адами мінез-құлқын шыңдауды да жауапкершілігіне алатын ұстаз көрегендігі деген ерекше сипат.
Көрген көздің зайымына айналған...
Оқу үдерісі кезіндегі тапсырманың өзі – студенттің төл туындысы. Олар сол арқылы шыңдала береді. Халықаралық «Шабыт» шығармашыл жастар фестивалі аясында өткізілетін байқауларға қатысады. Оқу орнында көрме залымыз бар. Оны шетелден келген кәсіпкерлер, туристер де тамашалай алады.
Мәселен, Қазақстан іскер әйелдер қауымдастығының өкілдері бір жолы өздерімен іскерлік байланыста жұмыс істейтін жиырма шақты шетелдік кәсіпкерге көрмемізді таныстырды. Шетелдіктер біздің өнерлі жастарымыздың қолынан шыққан кескіндемелерге, ұлттық көркем өнер әшекейлеріне, қыш, металл және ағаштан жасалған тұрмыстық бұйымдарға, көркем тоқыма өнері туындыларына аса қызығушылықпен қарап сүйсінді, таңғалды. Ұнатқан заттарын сатып алды. Бұйым сатылды деген сөз студенттің шығармашылығы бәсекелестікке жетті дегенді білдіреді. Ол, біріншіден, ұлттық тақырып; екіншіден, шебердің шығармашылық деңгейін көрсетеді. Егер дүние сапасыз, баланың қолынан шыққаны байқалып тұрса, оны әркім сатып ала бермейді. Жыл сайын бір рет Алматыдағы республикалық деңгейдегі төрт колледж П.И.Чайковский атындағы музыка колледжі, А.В.Селезнев атындағы хореография колледжі және Ж.Елебеков атындағы эстрада-цирк колледжі бірлесіп, шығармашылық көрмелер, шеберлік сабақтары, концерт, дефиле (сән үлгісі) өткіземіз. Өз қолдарынан келген соң өнер ұясының мүсіншілері аулада мүсін саябағын жасап та қойған. Оның ең бастысы – өнер тарланы О. Таңсықбаевтың мүсіні көрген көздің көзайымына айналды.
мүсін
қобыз
сандық-жүкаяқ
Бір орталық болса деген арман бар...
Өнер адамын дайындауда кей жағдайда жел қайыққа тәуекелімізді артамыз. Десек те, келешекте осы колледждің Алматы қаласы маңында ауқымды шығармашылық және ғылыми-әдістемелік орталығы болса деген арманымыз бар. Біздің орта ғасырда ұмытылып кеткен ұлттық өнерімізді сол жерде зерттеп-талқылау жүзеге асса дейміз. Әдетте, адам бір жоғалып табылған затына ұқыпты болады ғой. Сол сияқты өткен тарихтың заттай айғағы, ата-бабаларымыздың көзіндей асыл мұраларымыз шығармашылық орталықтың көрмесінде тұрса, оны ел халқы болсын, шетелдіктер болсын қалаған уақытында көре алатын болады. Шеберлер шеберлік сабағы арқылы ұлттық дүниенің жасалу технологиясын қызығушы адамға сол жерде көрсетіп, жасап берсе, бұйым бірден тұтынушының қолына өтер еді. Шетелдерде осындай өнер орталықтары бар. Ол тек ұлттық өнерге насихат емес, жас өрендердің жиі барып, ұсталыққа көзін үйретіп, өнерге үлкен дайындықпен келуіне ықпал етеді.
Қолөнер шебері кәсіби суретші болуы қажет
Сәулетай ӘБДІРАХМАНҰЛЫ, суретші-мүсінші:
– Қолөнердің барлық саласының дамуының негізі бейнелеу өнері екендігі анық. Ендеше, қазіргі кезде сәндік қолданбалы өнер шеберлерінің (көркем тоқыма өнері, көркем өнер әшекейлеу, ағашты көркемдеп өңдеу, көркем қыш, металды көркемдеп өңдеу) кәсібін меңгеруде ең бірінші кәсіби суретші болуы қажеттілік.
Бүгінде заманауи сұранысқа кеңінен ие мамандықтар интерьер дизайны, графикалық дизайн, киім дизайнымен айналысатындар да суретші-дизайнер мамандығын алады, сондай-ақ кескіндемеші-суретші, суретші-мүсінші, театр сахна суретшісі де өз алдына ұлттық құндылықты бағалайтын қазақ жастары үшін таңдауы жоғары мамандықтар. Ғалымдардың дәлелдеуінше, адам туғаннан оның бойында мақсатты түрде қалыптасқан және дәстүрлі нормалардан тыс жаңа идеяларды жаратуға жаны жақын шығармашылық қабілет болады. Бірақ бұл шығармашылық бағыт көп жағдайда сыртқы ортаның әсерінен жойылып кетеді. Рас, менің ұлттық қолөнер жанашыры, суретші ретінде айтатын түйін сөзім де, осы сала бойынша айтпақшы болған негізгі мәселем де осында жатыр. Алғашқы мүшелінде қолына қалам ұстап, сурет салмайтын бала болмайды. Мен суретші баланың талантын екі-үш сызығынан-ақ байқаймын. Бала сурет салу барысында өзін-өзі басқарып, ой-қиялын ұшқырлап, дамудың белгілі бір сатысынан өтеді. Десек те, мені оларды ары қарай өсу, өрлеуге бағыттаудың орнына кей ата-аналардың қазір нарық заманы деп, оларды есепшілікке беруі қынжылтады. Бұл олардың шығармашыл, шыншыл болып жетілуге деген адами жаратылысының табиғи талпынысын тоқырауға ұшыратады.
Үйімізде, төрімізде мұра болып тұрған ер...
Аманқұл ҚҰЛАХМЕТҰЛЫ, суретші-зергер:
– Көшпелі ата-бабаларымыз алыс отарларға ауыл-ауыл болып көшкенде, көш-көліктің көркі, сәні кірсін деп аналар мен сұлу бойжеткендерге ақбоз ат немесе аттың су жорғаларын әшекейлі күміс ер-тұрманмен жасап, жабдықтап мінгізетін болған. Олар көштің алдына күміс шолпылары жарқырап, күміс ат әбзелдері анадайдан сыңғырлап, ел назарын өздеріне аударады. Жол бойы әр ауылдың ел-жұрты көш мәдениетін көріп, бір-бірінен үлгі алады. Сүндет той, қыз танысу, қыз ұзату т.б салт-дәстүріміздегі той-томалақтың сәні де, мәні де жылқы болған. Сонда қыз- келіншектер мінген күмістелген ер-тұрман сахара мәдениетінің ажарын ашып, сол кездегі өнер иелерінің даңқын асқақтатқан.
Әр ауылдағы шебер зергерлерге ел басылары мен атақты байлар тай тұяғы немесе қой тұяғындай күміс беріп, аналар мен қыздарға күміс ер- тұрман жасатқан. Ұсталардың еңбекақысы атан түйе, жақсы ат, атан өгіз, сауын сиырмен бағаланған.
Шарықты шыр үйірген шын шебер
Археологиялық мәдениеттің көзайым болған материалдарының бірі – көркем қыш бұйымдары. Соған қарап ата-бабаларымыздың қолөнердің бұл түрімен етене айналысқанын байқаймыз. «Көркем қыш өнерімен айналысу, біріншіден, күнделікті пайдаланылатын ыдыс-аяқ, тұрмыстық сәнді бұйымдар; екіншіден, өзіміздің туған топырағымызда сазды өңір көп», – дейді суретші-қыш шебері Марат СӘРСЕБАЕВ ағамыз.
– Ақ лай, қызыл лай, қара лай т.б. Әрқайсысының құрамы бір-біріне ұқсамайды. Қырық жылдан бері осы кәсіптің ыстық-суығын көріп келемін. Жалпы, қыш бұйымдарының жасалу технологиясы күрделі. Сарайшықта, Таразда, Отырарда сол уақыттарда шеберлер қыш бұйымдарын жабдықтардың көмегімен емес, өз күштерімен жасаған. Лайды матадан, елеуіштен електеп өткізіп дайындаған. Қыштың сапасы дөрекілеу болғанымен, ыдыстардың бетіне жағатын сыр алуан түрлі гүлдерден, өсімдіктерден, қамыстың күлінен алынған табиғи зат.
Мен шарықпен жұмыс істеймін. Шарықты өте жақсы меңгергендіктен, шарықтың күшімен көп пластикалық дүниелер, композициялар, ыдыс-аяқ, сәндік бұйымдар, интерьерге арналған құмыралар, паннолар жасаймын. Біз өнімді конвейермен шығаратын фарфор зауыттары сияқты өндіріс орындарында емес, өз қолымызбен жасайтын болғаннан кейін, жалпы қолданыстағы заттарды жасай бермейміз. Кей төл туындымыз қайталанбайды да. Шығармашылық жұмыстарымды көрмеге қойып, көрушінің көзайымын аламын. Қазақстанда қышпен айналысатын Рыспаев Абай, Шолақов Олжабай есімді талантты шеберлер бар. Біздің алға қойған мақсатымыз – бұрынғы шеберлердің қолынан шыққан ескі дүниелерді жаңартып, оның әдемілігін жалпы халыққа көрсету. Білгенімді жасырып қалу маған жат нәрсе. Қыш бұйымын қолмен жасау күрделі болғандықтан, оған тек адам үлкен ынтамен жақындайды. Өзімнің балам болсын, өзге бала болсын, өнерге талабы болса, бар білгенімді үйретуден жалықпас едім. Өнердегі шеберлікке әр адам өзінің еңбегімен, талпынысымен жетеді. Бір заттың рецептісін дүниежүзіне жариялағанмен де, оның сырын шебердің өзіндей ешкім түсіне алмайды. Өзім әр нәрсені жасау кезінде тәлім аламын, машықтанамын. Тәжірибелік машығың кейінгі жұмысыңа сеп болады. Қышпен жұмыс істеу кезінде рецепті жазып отырмасаң, шатасып кетесің. Өйткені бәрі ойда сақталмайды. Әрбір шебер өз биігіне өз еңбегімен жетеді. Бұйымның рецептісін ұрпағыңа айтып кетуге болады. Бірақ бір ғана пешпен жұмыс істеудің өзі ішіне сан құпияны бүгеді. Бір дүниенің өзі бірнеше күйдіруден өтеді. Пештің ішіндегі отқа сіз бұйрық бере алмайсыз. От қалай жанады, пештің ішінде қалай айналады? Жылу қалай болады? Бір жағынан жылу келеді де,бір жағынан айналып өтіп кетеді. Бір жағы ыстық болса, бір жағы суық болады. Сол сияқты пештің ішінің өзінде алуан құбылыс бар. Бұрынғы қыш бұйымдары мыңдаған жылдың тарихи көзі болса, қазіргі бұйымдар тіпті өміршеңдігі жағынан одан асып түседі. Технологиясы уақытпен жарысып, жаңарып отыр. Қоспа компоненттері бар. Электроника саласында қыштан жасалатын тоқ өткізгіш материалдардың қазіргі заманауи технологияда пайдалану өрісі өте жоғары.
Өнер адамы өнегелі іс жасай ма?
Ботагөз Нұрпейісова, суретші-шебер:
– Өзгені қуантуға асығамыз. Бұл – адамның бойына өнер қалыптастыратын адами парасаттылық, жомарттық. Мен де, менің шәкірттерім де қоғамдағы адам жанына күйзеліс әкелетін жайттарға бей-жай қарай алмаймыз. Сондықтан әр уақытта жасаған өнер туындыларымызды жинақтап және тиын-тебенге жеміс-жидектер, тәттілер алып, Алматыдағы «Ақсай» клиникалық балалар ауруханасына, Балалар онкологиялық ауруханасына, балалар үйіне, қарттар үйіне жылына бірнеше рет барамыз. Өнерлі жастар жетім және науқас балаларға әкелген жұмыстарын көрсетіп, оның мән-мазмұнын түсіндіріп, бұйымдар сыйлап, жас өркендерге қызықты шеберлік сабақтарын өткізеді. Олардың портреттерін салып, өздеріне сыйға тартады. Балаларға сурет салғызады. Сөйтіп, олардың жасып, кіреуке тартқан көңіл күйлерін көтереді. Мені қазіргі нарық заманында жастарымыздың өздерінде артық ештеңе болмаса да, қайырымдылық іске белсенділік танытуы қуантады.
Қазақтың қолөнеріне қамқорлық қажет пе?
Мұхаметқали ДҮЙСЕНБАЕВ, суретші-тоқымашы:
– Бүгінде ісмер әже, апаларымыздың тоқыма тоқу өнерін зерттеп, зерделеуде қазақтың қыз-келіншектері белін де, көзін де жазбай еңбектенеді десем артық айтпаймын. Бүгінде елімізде болатын ортаазиялық жәрмеңкелерде тоқыма өнері көп көрінеді. Кесте тоқуда әртүрлі технологияны қолданып жатырмыз. Десек те, бізге қазір табиғи жіп жетіспейді. Алматыдағы кілем фабрикамыз жабылып қалды. Онда өндірілетін жіп өзінің технологиясын сақтайтын. Оған біте түспейді. Құрамында табиғи жүн көп. Енді елімізге жақын шетелдерден синтетикалық жіптер келіп жатыр. Қазір таза жүнді Қырғызстаннан аламыз. Бұрын өз еліміздегі фабрикалардың қалдық жіптерін де кәдеге жарататынбыз. Ауылдағы қол шеберлері болмаса, біз ескі кілемдерді көшіріп қайта тоқымаймыз. Себебі өзіміз әуесқой емес, кәсіби суретшілерміз. Өз шығармашылығымызға қазақтың ою-өрнектері сынды ұлттық элементтерді қолданамыз. Қазақстанның табиғатын, пейзажын тоқыма өнерінде көрсетеміз. Уақытты да бейнелейміз. Мемлекетіміз бен кәсіпкерлеріміз осы тоқыма өнері саласын табиғи жүн, жіптермен қамтамасыз ететін фабрикалар ашып, шеберлерге қамқорлық көрсетсе, қолөнердің өркені өсе түспек.
Елдос ЕЛМҰРАТҰЛЫ, өнертанушы:
– Қазір базарларда сатылып жатқан қолдан жасалған бұйымдардың көбі – Қытай, Өзбекстан, Қырғызстаннан әкелініп жатқан заттар. Қолөнер қашанда қымбат бағаланады. Мәселен, алыстан келген туристер еліне барғанда есіне түсіретін бұйымдар алайық десе, соның бәрі, шыны керек, көрші елдердің бұйымы. Шетелдік сувенирлер – фабрика өнімдері. Қазақтың ұлттық сувениріне соңғы уақытта көп мән берілуде. Осы салада жүрген адамдар өздеріне заңды түрде жеке кәсіпкерлік ашады. Жеке кәсіпкерге салық жағы қымбат, болмаса тағы басқа жағдайлармен, әйтеуір, қазақтың қолөнері кең ауқымда дамымай отырғаны шындық. Бірақ қолөнер – қай уақытта болсын, бүгін болмаса ертең өз шығынын ақтайтын кәсіп. Қолынан келіп тұрған соң, жасап, сатып, осы кәсіппен күнін көріп жүрген шеберлер баршылық. Меніңше, қазақтың қолөнерін насихаттауға мемлекет тарапынан көмек көрсетілуі тиіс. Мәселен, Ресейді алсақ, олардың матрешкасы бар. Кез келген шетелде матрешканы көрсеңіз, орыстар есіңізге түседі. Сол сияқты Қазақстанның бренді болатындай заттар жоқ емес, бар, соны кеңінен таратуға үкімет тарапынан үлкен көмек болса деп ойлаймын. Ауылда шебер ұсталар көп, олар табиғи заттардан әртүрлі тұрмыстық бұйымдар жасайды. Жұмыстары өзге өңір жұртына кең танымал емес, атағы шығып жатқан жоқ. Соған жергілікті әкімшіліктердің қолдауымен көрме-жәрмеңкелер жиі ұйымдастырылып тұрса, ісіміз оңға басар еді.
Бетті дайындаған Күнсая ЕРМЕКҚЫЗЫ, эл.почта: Kunyan 72 - 72 @mail.ru