Шоқанның құрдасы Мұхамед-Cалық Бабажанов туралы не білеміз?
ХІХ ғасырда ағартушылық ілімдерден нәр алған қазақ қоғам қайраткерлері қарапайым халықты азапты тұрмыстан құтқарудың бірден-бір жолы білім мен ғылымды игеру деп санады. Олар іскер, жігерлі, білімді адамдарды тәрбиелеуге ыждағаттанады. Қоғамда болып жатқан өзгерістерді саналылықпен байыптап, қарқынды дамуда ілесе алатын алғыр жастарды дайындап, баулу ағартушылардың ең негізгі мақсаты болды. Солардың сапында Бөкей ордасынан шыққан Мұхамед – Салық Бабажановтың еңбегі ерен. Мұхамед-Салық – қазақ халқының аспанында құйрықты жұлдыздай ағып өткен асыл перзенттерінің бірі. Ол – Шоқан Уәлихановпен қатар шығып, өз халқы үшін, оны бодандықтан құтқару жолында аянбай еңбек еткен жан.
Өмірі, тағдыры, ой-арманы ұқсас қазақтың бұл аяулы ұлдары – Шоқан Уәлиханов пен Салық Бабажанов. Екіншісінің шын аты Мұхамед-Салық бола тұра, елі еркелетіп Салық атап кеткен еді.
Салық Бабажанов 1832 жылы Бөкей ордасында туған. Әкесі Қарауылқожа – ХХІ ғасырда Бөкей ордасында өмір сүрген старшын. Каспий теңізі жағалауындағы қазақ ауылдарын басқарды. Оралдықтар арасынан істің тауар алмасу, сауда, кәсіпкерлік, өсімқорлық көзін алғаш ұғынып, князь Юсуповтың, граф Безбородконың іс басқарушыларымен келісімшарт жасасты. Мұндай әрекетінен көрші қоныстанған қазақтар қысым көріп, аяғы Қарауылқожа мен Исатай Тайманұлы арасындағы қақтығысқа ұласты. Жәңгір ханмен пікірлес, сыйлас болды. 1826 жылы хан І Николайдың таққа отыру салтанатына Мәскеуге барғанда қасына Қарауылқожаны ерткен. Патшадан Анна ленталы алтын медаль алды. Жәңгір кейіннен оның қызы Салихаға үйленді. Қарауылқожа мұсылмандық жолын берік ұстанды, 1847 жылы Орал қаласында мешіт салдырды. Оған келісім алу үшін Орынбор шекара комиссиясына Жәңгір арқылы арнайы хат жазып, рұқсат сұрады. Бірақ еуропалық білімнің болашағын жақсы түсінген ол өз балаларын дін оқуына емес, кадет корпусына берді. Балаларынан Көпбосын Ордада хан кеңсесін басқарса, Салық этнограф-ғалым атанды, Орданы басқару жөніндегі Уақытша кеңестің кеңесшісі болды. Бабажановқа арнап Дәулеткерей күйші «Қарауылқожа» күйін шығарған.
(Батыс Қазақстан облысы. Энциклопедия. – Алматы: «Арыс» баспасы, 2002, 168-бет)
Кадет корпусында
Кішкентайынан өте зерек Салық Ордадағы Жәңгір хан негізін қалаған тұңғыш қазақ мектебінде оқып, 1844 жылы бітіріп шығады. Салық, бір жағынан, патша әкімшілігінің, екінші жағынан, жергілікті би-болыс, байлардың екіжақты езгісінен зар илеп, жоқшылық тауқыметін тартқан қара халықтың қайғы-қасіреті мен ауыр тұрмысынан хабардар болып өсті. Ол жаңа ес біліп, еңсесін көтере бастаған кезде Исатай, Махамбет басқарған көтеріліс Орда өңірін дүр сілкіндіріп өтті.
Салық 1845 жылы Орынбордағы Неплюев атындағы кадет корпусына, әскери училищеге оқуға түседі. Мұнда орыстың әкімшілік орындары мен әскери мекемелерде жұмыс істейтін тілмаштар дайындалушы еді. Білім құмар бала өздігінен көп оқып, көп ізденеді. Орынбор қаласындағы кітапханалардан сирек кездесетін кітаптарды алып оқиды. Ол тек кадет корпусының оқу бағдарламасымен ғана шектелмей, оған қоса тарих, археология, этнография және көркем әдебиет кітаптарын да көптеп оқиды. Оны әсіресе өз өлкесі – Еділ, Жайық өзендерінің бойлары мен Орал таулары баурайларын мекендеген елдердің тарихы мен тағдыры қызықтырды. Ол осы өлкеде сонау көне дәуірлерде пайда болып, өмір сүрген Еділ (Аттила), Хазар, Бұлғар (Қазан) хандықтарынан бастап, өз тұсындағы Бөкей хандығы, Орынбор өлкесі, Астрахань губерниясына дейінгі ұзақ тарихты оқып, зерттейді. Орыс тарихшылары Карамзин, Голиков, Щербаков, Миллердің шығармаларымен де таныс болады. Сонымен бірге А.С.Пушкиннің «Капитан қызы» мен «Пугачев бүлігінің» тарихын да оқиды.
С.Бабажанов сонымен бірге сол кездегі Орыстың географиялық және археологиялық жазбаларын, Петербург пен Орынборда шығып тұрған мерзімді баспасөздерді, газет-журналдарды құр жібермей оқып отырады. Әсіресе Орынбор шекара комиссиясының төрағасы, кадет корпусының оқытушысы В.В.Григорьевтің еңбектерімен жақсы таныс болды. Салық белгілі шығыстанушы ғалым, кейіннен Ы.Алтынсаринге де ұстаздық еткен В.В.Григорьевтің үйінде болып, ғалымның бай кітапханасындағы дүниежүзілік әдебиеттің мол қорынан сусындайды.
Кадет корпусында Салық жалғыз емес, қасында Бөкей ордасынан Шалабаев Сұлтан, Бекмұхамедов Мұқамеджан, Саңғырықов Мырзағали, Ниязов Жүсіп, Жантөрин Сұлтанмахмұт, Бөкейханов Арыстангерей, Нұралыханов Зұлқарнай сынды ұлдар болатын.
Салық Бабажанов 1860 жылы Петерборда болғанда Т.Небольсинмен танысады. Білімпаз қазақтан алған әсерін жасыра алмай, орыс ғалымы оған: «Жасы 25-те, келбетті, атжақты, бірақ тотыққан қара торы өңді, әдемі арайлы көзді, қалың қара шашты Бабажанов орыс тілінде өте мәнерлі сөйлейді. Әсіресе әңгіме өзін толғандыратын мәселеге ауысқанда өткір де шешен», – деп мінездеме береді. Небольсин бұл сөздерін «Руский вестник» журналының 1860 жылғы 29-нөмірінде жариялап отырса, мұны да құжатқа санайық. Санасақ, Салық Шоқанмен құрдас, 1835 жылы туған болады екен.
2002 жылы «Арыс» баспасынан «Батыс Қазақстан облысы. Энциклопедия» жарық көрді. Кітаптың 168-бетінде «Бабажанов Мұхамед-Салық (1832, Бөкей ордасы – 1871, сонда)» деп жазылған. Т.Боранғалиұлы осы энциклопедияның шығармашылық тобының мүшесі екен. Сондықтан біз де 1832 жылға тоқтадық.
Отаршылдық саясатты әшкерелеу
1851 жылы қазан айында С.Бабажанов Орынбор кадет корпусын ойдағыдай бітіріп шығады, оған хорунжий әскери атағы беріледі. Орынбордың шекара комиссиясының басшылары оқуды үздік бітірген талапты жас офицер С.Бабажановты өз қарамағындағы қызметке қалдырады. 1854 жылы Ішкі қазақ ордасын басқаратын Уақытша кеңестің ұйғаруымен ол теңіз жағалық қазақтары депутаттығына тағайындалды. Территориялық аймаққа байланысты Ішкі орда қазақтарында 1855 жылы әртүрлі жалған өсек қаулап, толқу пайда болған-ды. Бұл ушыға берсе, ашық көтеріліске ұласу қаупі бар деп Орынбор және Самар генерал-губернаторы ескертіп, «толқуға қатысқаны үшін» 1855 жылы Салықтың ағалары – Мұхамеджан мен Мұстафа Бабажановты тұтқындайды. Ағаларымен қоса, Астраханьда Салық та қамалады. Оған жүргізілген тексеру кезінде «қасақана қоздырушы» деген күдік дәлелденбейді. Пәтерінен көптеген қағаз алынып, оларды тексеру барысында «үкімет алдында ешқандай да ой мен қимылдың оғаштығы табылмаған».
Ішкі орданың Уақытша кеңесінің төрағасы полковник Герн генерал-губернатор Перовскийдің рұқсатымен Салықты босатып, хан ордасына шақырып, оны кеңесшілікке тағайындайды. Бар-жоғы 22 жасында кеңесші болу – үлкен жетістік. Қызмет бабымен Саратовта, Астрахань, Қаражар, Енетаевскіде болады. Жергілікті жердің халқымен танысып, көп мағлұмат алады. Кейін оның қаламынан құнды мақалалар тууына бұл да көп септігін тигізген болуы керек. Осы өлкеге келіп-кетіп жүрген сол кездегі орыс оқымыстыларының тиіп-қашты жазылған үстірт дүниелері де, өз халқының психологиясын, салт-дәстүрін, ән-жырын алақандағы әжімдей білетін жанға қалам тартқызғанға ұқсайды.
Қазақ даласына отаршылдық саясаттың кеулеп енуі, Орал-Жайық казактарының озбырлығы мен содырлығы Ішкі орда қазақтарының наразылығын күн сайын өршіте түсті. Осы наразылық Салықтың жарияланымдарында мазмұнды көрініс тапты. Петерборда шығатын «Ведомость» журналының 1861 жылғы 136-санында жарық көрген «Тұрмыс пен тіршілік және туыстар тағдыры жайынан қырғыздың (қазақтың) байқағандары», «Санкт-Петербург жаңалықтары» аталатын саяси-әдеби газеттің 1861 жылғы 156-санында басылған «Орал – Жайық казактарының Ішкі орда қазақтарымен таласы», «Деятельность» газетінің 1870 жылғы №127-санында жарияланған «Ішкі орда қазақтары» т.б. мақалаларында халқының тағдырына қатты абыржыған Салық оған жанашырлық жүрекжарды сөздерін арнайды, оның ауыр азабы мол тұрмыс-тіршілігін жеңілдетудің жолдары туралы жазады.
Салық Бабажанов Оралдың казак-орыстары жөніндегі пікірін көптеген мақаласында жасырмай айтты. «Северная пчела» журналының 1861 жылғы №3 санында басылған «Қырғызды (қазақты) дәріптеу» деген мақаласында ол Орал казактарының жергілікті халыққа жасап отырған қиянатын, өктемдігін батыл сынады. Ол казактардың жүгенсіздігі жөнінде айта келіп, оған көптеген дәлел келтіреді. Соның бірі ретінде Оралдағы казак атаманы генерал-майор Столыпиннің қазақ шаруаларымен бірге қазынаның жерін бір тиын да төлемей, көп жылдан бері өз меншігіндей пайдаланып келе жатқанын әшкере етеді. Жер мәселесін сөз ете отырып, қазақтар мен казактар арасындағы жер дауына байланысты патша үкіметіне түскен арыздарды тексеруге талай комиссияның келгенін, бірақ олардың қорытындысы көбінесе казактардың пайдасына шешіліп жүргенін ренжи жазады.
С.Бабажановтың мақаласын орыстың зиялы қауымы жылы ықыласпен қабылдады. Саяси памфлет іспеттес бұл мақалаға қатысты сол кездегі көп тарайтын басылымдардың бірі – «Деятельность» газеті: «... істің мән-жайына түсінген әрбір көзі ашық оқушы азамат Бабажановтың праволық түсініктеріне қарап, оның өз басының емес, тіпті өз халқының (қазақ халқының) емес, жалпы халықтық мемлекет мүддесін қорғау жағында мықты тұрғанын көреді», – деп жазды. («Жұлдыз», 1990, №1, 179-бет)
С.Бабажанов – патша өкіметінің қазақ жерін отарлау, озбырлық саясатына ашық түрде қарсы шыққан күрескер. Ол патша чиновниктерін үнемі тарихи тиянақты айғақтармен дәлелдеп, жеңіп кетіп отырған.
Петербургке сапар
Алғашқы жазушылық қабілетінің оянуына Салық Бабажановтың қазақ жерінен Петербургке барған депутаттар құрамында сапар шегуі қозғаушы күш болғаны анық. Орынбор өлкесінен – 10 адам, оның екеуі – Ғұбайдолла Есенбаев пен Салық Бабажанов. Депутаттардың жол басшысы болған – Лев Плотников. Олар хат-хабар тасылатын күре жол – Симбирск, Арзамас, Кіші Новгород, Владимир арқылы Мәскеуге жетіп, онда пойызға отыруға тиіс болды. Петербургте Эрмитаж, Арсенал, ақша зауыты, минералогия мен зоология мұражайы, Ботаника бағы, кітапханалар секілді аса көрнекті мәдени орындарды аралау көзделген. Кешкілік серуенде Кронштадт, Петергоф, Патша селосы, Гатчинада болатындықтары туралы белгіленген-ді. Петербургте Салық 1860 жылы 31 шілде мен 24 тамыз аралығында болды. Бұл сапарда, ең бастысы, – Салық атақты орыс экономисі және этнографы И.И.Небольсинмен танысқан. Осы адам ықпалы оны қолға қалам алып, орыс жұртына қазақ өмірін терең таныстыруға жетеледі. Сол арқылы Бабажанов Орыс география қоғамымен жақын араласып, қоғамның өз баспанасында және бірқатар астаналық газетте ғылыми мақалаларын жариялатады.
Тағы бір қызық жайт, сол жылдың басынан қалада тұрып жатқан Шоқан Уәлиханов алғашқы аптада-ақ депутат мүшелерімен танысып, 1860 жылы 9 тамызда әке-шешесіне жазған хатында: «Мұқан сұлтанның бастауымен Орынбордан депутаттар келгелі бір апта өтті... Бар-жоғы – 8-9 адам. Бүгін олар императорға таныстырылады. Олармен пристав Плотниковтің жәрдемшісі және тілмашы болып қазақ сұлтаны Әлмұхамед Сейдалин бар...», – дейді. Плотников «Руский вестник» журналында: «...мен онымен Петербургте танысып, бірнеше тамаша кешті бірге өткіздім», «Шоқан Шыңғысұлы – қазақтардың өз арасында да, біздің Орынбор қаласында да жалғыз феномен, қайталанбас құбылыс», – деп баға берген. Демек, Шоқан мен Салықтың танысуы еш күдік тудырмайды. 1860 жылғы бұл кездесу мен таныстық осы уақытқа дейін қазақ ғалымдарының назарынан тыс қалып келе жатыр.
Бабажанов қайтар жолда Мәскеуде үш күн қонақтайды. Қызыл алаң мен Кремль ішінде болып, университет пен театрға барады. Өзінің серіктеріне Салық театр «жай ғана көңіл көтерерлік ойын емес, тыңдаушысына пайдалы ой тастайтын» орын екенін түсіндіріп, «біз Россиядан өз ауылымызға халыққа қажетті, мәнді нәрсені ала қайтуымыз керек» деп сөйлейді.
(«Жұлдыз», 1990, №1, 201-бет)
Шоқанның С.Бабажановтың есімін атайтын еңбегі «Сот реформасы туралы жазбалар» еді. «Северная пчелада» бір жас қазақ Бабажанов мырза Бөкей ордасындағы татар мектептеріндегі білім беру жайын ерекше айқындықпен әңгімелейді. Мұхаммедтің үмбеті және «Северная пчеланың» тілшісі Бабажанов мырзаның өзі барып тұрған мұсылман екенін әрі, сірә, татар оқуын теріс көре қоймайтындығын айтсақ, бұл жайт тіпті қызық көрінеді», – дейді Шоқан Уәлиханов. Байқасаңыз, Салықтың тегінен, қызметінен, көзқарасынан, жас шамасынан (жас қазақ десе, Салықтың Шоқаннан үлкен еместігі тағы көрініп тұрған жоқ па?!) біраз хабардардай. Бірақ сырттай білетін адамдай сыр ашпайды. Орыс қауымына арнап жазылып отырған еңбекте Салықты «бір жас қазақ» деп таныстыруы – мақаланың мәнері. Бұдан Шоқан Салықты жақсы білмейді деген қорытынды шығармайық.
(«Егемен Қазақстан», 1995, 24 қараша)
Қиын да күрделі ғұмыр
Петербургтен оралғанына жарты жыл өтер-өтпесте оған қиын жағдай туады. Хан ордасында полиция бөлімін де, өрт сөндірушілер бөлімін де біріктіріп, Салыққа осы жұмыстың үстінен қарап отыру жүктеледі. Бұған көп күш, қажыр-қайрат керек еді. Көктемгі жәрмеңке кезінде уақытша бас базаршы қызметін қоса атқарады. Жәрмеңке уақытында жалған кредиттік билеттер табылып, оның үстінен жала жабылады. Жерлестері мен бақталастары Бабажановтың қызмет бабымен тез жоғарылап бара жатқанына іштері күйіп, домалақ арызды қарша боратады. Бабажановтың Уақытша кеңесте кеңесші болуына әлі жас деп сенімсіздік білдіре келіп, «ол – Уақытша кеңестің төрағасы полковник Герннің жас әйелімен көңілдес, сондықтан Орданы басқару билігі – сол әйел арқылы Бабажановтың қолында, ал Герн – соның айтқанын орындаушы» деген сұмдық жала жабылады. Мұның ақыры Салықтың «отбасы жағдайына байланысты» жұмыстан босауына, Герннің орнынан түсуіне себеп болып, Ішкі қазақ Ордасы басқармасы Уақытша Кеңестің төрағасы етіп кеше Петербургке жолбасшы болған Лев Николаевич Плотниковті бекітеді.
1860 жылы 4 маусым күні Орынбор генерал-губернаторына жазған қатынас қағазында Плотников: «Бабажанов – аса іскер адам, осыдан екі жыл бұрын географиялық қоғамнан қазақтар туралы жазған этнографиялық еңбектеріне кіші күміс медаль алған», – деп таныстырады.
Осы тұста Бабажанов қызметке алынып, Қамыс-Самар бөлігін басқарады. 1867 жылы 28 маусымда Орал казак әскерінің атаманы Н.А.Веревкиннің хатында оның басына тағы да жала бұлты үйірілгенін байқаймыз. «Бабажанов жергілікті жұртқа қысым көрсетіп, казактар мен қазақтардың арасында жанжал тудырып отыр. Оның кезінде ел ішінде барымта-сарымта күшейіп кетті» деп жазады. Жалған жала мен таңылған айыптан Лев Плотников өзі қорғап қалады. Сенаттың 1866 жылғы 10 мамырдағы жарлығымен «ордалықтар заңды құқынан айыратындай және Сібірге айдайтындай жағдайда қылмыс істемесе, түрмеге жабылмасын, сол секілді барымта құны 300 теңгеден төмен болса, жауапқа тартылмасын» деген нұсқау шыққан болатын. Осыған байланысты далалықтарда барымта-сарымта бел алғаны да рас еді. Ал Бабажановтың тұсында қайта тәртіп орнап, кеми түскен.
Уақытша кеңес Салықты ақтап, Ішкі Орданың Нарын жағына билеуші етіп жібереді. 1869 жылы жазда ол науқасына байланысты демалысқа шығуға сұранады. Халық үшін қызмет еткен осынау абзал азамат 1871 жылы дүниеден қайтады.
(«Жұлдыз», 1990, №1, 201-бет)
Салықтың рухани мұрасы
С. Бабажанов этнограф, тарихшы, географ ретінде императорлық Орыс география қоғамының хабаршысына, этнографиялық жинақтарға да мақалалар жариялап тұрған. Автор өзінің мақалаларында көбінесе қазақ халқының тұрмысы мен шаруашылығы, діни нанымы мен жоққа сенімі, бақташылық және саятшылық кәсібі, жылқы өсіруі, қымыздың шипалық қасиеті т.б. жөнінде жазады. Сонымен бірге ол қазақ халқының адамгершілік ар-намысы мен абыройын қорғады, олардың тұрмыс халін жақсартуға, оқу оқып, білім алуына жағдай жасауға шақырды.
1862 жылы Салық Үлкен Богда қыратынан биіктігі екі аршыннан астам әйелдің балбал тас мүсінін тауып, Петербургтегі этнография-география қоғамына тапсырады. Сондай-ақ империялық Орыс география қоғамына Басқұншақ көлінен шығып жатқан күкірт қышқылының шаруашылық маңызы туралы хабарлайды. Салық 1731 жылы патшалық Ресейге қосылғанға дейінгі қазақ жерінің, оның ішінде Бөкей ордасының картасын жасап, патшаның қабылдауында болады. Салық Шоқаннан кейінгі Ресейдің география қоғамына мүше болған және осы қоғамның шешімімен ғылымға сіңірген ерен еңбегі үшін арнайы күміс медальмен марапатталған тұңғыш қазақ болатын.
Сонымен бірге С.Бабажанов Орыс сауда, өнеркәсіп қоғамының және Ерікті экономикалық ғылыми қоғамның да толық мүшесі болған. Қоғам мәжілісінде аса құнды баяндама жасағаны үшін ол арнайы дипломмен марапатталған. Бұл жөніндегі мәлімет осы қоғамның 1871 жылы жасаған тізімінде келтірілген.
Ал 1870 жылдан бастап Ташкент қаласында «Түркістан уәлаятының газеті» шыға бастағанда, ол газет редакциясына қазақтың көптеген мақалы мен мәтелін жинап жібереді. С.Бабажановтың дүниеге көзқарасының одан әрі қалыптасуына Еуропа ойшылдарының қағидалары, еңбектері әсер етті. Ол ғылымның, білімнің, ағартушылықтың жетіспеушілігі салдарынан қазақ өлкесінде надандықтың, ескіліктің зиянды шырмаулары қарапайым халықты тұншықтырып отыр деген қорытындыға келеді. Қазақ халқына бұратана деп қараған кейбір білгіштермен пікір таластырғанда Гогольдің, Белинскийдің, Чернышевскийдің, Достоевскийдің пікірлеріне сүйеніп, бұл қайраткерлерді «қоғамдағы кемшіліктерді ашып көрсете алған және осы кемшіліктерді жоюдың жолдарын меңзеп, адамды мүлтіксіз тәрбиелеуге ұмтылғандар» деп жазды С.Бабажанов. Академик А.Жұбановтың сөзімен айтқанда:
«Салық Бабажанов өзінің түсінігі мен мүмкіндігінше прогресшілдік идеялар үшін күресті... Қазақ халқының ағартушылары Шоқан Уәлиханов, Алтынсарин, Абай сияқты, ол да қазақ қоғамының Ресеймен және орыс мәдениетімен тығыз қарым-қатынаста дамуын жақтады».
(«Білім және еңбек», 1981, №10, 23-бет)
Дүниеден қайтқан Бабажановтың шаруашылығын оның жас жұбайы Ғазизаның інілері – сұлтан Арсланкерей Бөкейханов пен Дәулеткерей Шығаев қолға алады. Дәулеткерей – кәдімгі он саусағынан күй күмбірлеген асқан күйші Дәулеткерей. Ол Бабажановқа арнап «Салық өлген» күйін шығарған. Салықтың өз қолымен еккен бағы, салдырған мешіті бар еді. Бертін келе бұл жер әскери полигонға айналды... Қазір мұнда С.Бабажановтың жермен-жексен болған бейіті ғана жатыр... Халық арасында бұрынғылардан қалған «Салық өлді дегенше, халық өлді десейші» деген сөз бар екен. Осы сөз Дәулеткерейдің аузынан шыққан деген дерек те жоқ емес. Қалай болғанда да, жаны бар сөз.
(«Жұлдыз», 1990, №1, 202-бет)
Сайып келгенде, Салық сынды туған халқы үшін пайдасы мол, мәнді де сәнді ғұмыр кешкен, ұлы Шоқанның замандасы болған адамның өмірі кейінгі ұрпақ үшін үлгі етуге әбден лайық. Салықтың халықшыл қасиеттері А.Жұбанов, С.Зиманов, Е.Масанов, Х.Маданов, Р.Отарбаев, Н.П.Ивлев, Т.Боранғалиұлы, М.Ысмағұлов, Б.Ысқақов, Қ.Ыдырысов, Р.Сыздықова, А.Атшиев сынды ғалым, жазушылардың мемуарларында, ғылыми еңбек, мақалаларда әрдайым аталып отырады.
Сонымен, Мұхамед-Салық Бабажанов қиын да күрделі ғұмыр кешіп, бар-жоғы 39 жасында дүниеден өткен. Өмірде өз жолы, ғылымда өзіндік ізі бар. Қазақ халқының рухани мәдениеті тарихында ескерілмей қалмас елеулі тұлғалардың бірі. Бар өмірін халық қамы үшін сарп еткен халқымыздың аяулы ұлы, асыл азаматы С.Бабажановтың өмірі, қоғамдық қызметі және ғылыми-зерттеу жұмыстары толық жиналып, зерттеліп, жарық көрсе және оның есімі мен еңбегі Қазақстанның қоғамдық ой-пікірінің даму тарихынан өзіне лайық орын алса екен демекпіз.
Салық Бабажанов Шоқан сияқты үлкен тұлға болғанымен, ол жөнінде арнайы мамандар ғана білетін-ді. Осыдан он шақты жылдай бұрын «Жалын» журналында ақын Есенғали Раушановтың «Салық өлген» атты поэмасы жарияланды. Жазушы Рақымжан Отарбаев С.Бабажановтың өмірі жайлы киносценарий жазып, «Қазақфильм» студиясында режиссер Халила Омаров «Мұхамед-Салық мырзаның өмірі мен өлімі» атты тарихи фильм түсірді. Сонымен, халқымыздың тағы бір ірі тұлғасы «тірілді». Ұрпақтары Салықты қайта тірілтті. Салық өз халқына қайтып оралды.