Қазақтың аруаққа ас беру, ат шаптыру салты сонау сақ, ғұн дәуірінен келе жатқаны мәлім. Мыңжылдық тарихы бар, барша түркі халқының маңдайына басқан әйгілі «Манас» жырында «Көкетай ханның асына» үлкен бір тарау арналған. М.Әуезовтің әлемге әйгілі «Абай жолы» мен І.Жансүгіровтің «Құлагерінде» қазақ асының өту барысы, сән-салтанаты сөздің майын тамыза, тілдің балын ағыза суреттеледі.
Халық жадындағы қария сөздерде Еңсегей бойлы Ер Есімнің бәйгенің алдын бермес Сарып құла аты, Абылай ханның асын еске салатын «Абылайдың асында шаппағанда, атаңның басына шабамысың» деген нақыл сақталған. Ал бертінгі ХІХ ғасырдың соңы мен ХХ ғасырдың басындағы оқиғалардан Ерден Сандыбайұлының асы, Тобықты Өскенбайдың асы, Керей Сағынайдың асы және Найман Сүлеймен бидің асының даңқы алабөтен. Неге? Марқұмның көзі тірісінде атқарған ісі мен қазақ қоғамындағы салмағы қаншалық болса, оның асының сән-салтанаты да соған сай болуы тиіс деп саналған. Ендеше, біз сөз етіп отырған Сүлеймен би кім еді?
Сүлеймен би Әділбекұлы (1841-1905) – Қаракерей Қабанбай батырдың қара шаңырағын ұстап қалған Әлі деген ұлынан туған Жақас байдың баласы, яғни Қабекеңнің 4-ұрпағы. 1860-1866 жылдары Шәуешек пен Құлжада қытай билеушілерінің үстемдігіне қарсы бірнеше рет көтеріліс болған. Найманның Байжігітінен тарайтын ел көтерілгендіктен, ол тарихта «Байжігіт көтерілісі» деген атпен қалған. Қазақтың Әділбек, Тоқыр батырлары мен дүңгеннің Бұр батыры бастаған қол қытай мен қалмақты торғайдай тоздырған. Сол кезде 22-23 жас шамасындағы Сүлеймен Әділбекұлы да осы көтеріліске белсене қатысқан. Қытай дуанбасының хатшысынан сұрастырып жазған Құрбанғали Халидтің «Тауарих хамсасында» айтылғандай, осы көтерілісте қытай-қалмақ әскерінен 60-70 мыңдай адам қаза тапқан. Шәуешектегі Ресей елшілігі мен саудагерлердің барлығы Ұрыжарға қашып барып тығылған. Қазақтар осы көтеріліске түрткі болған Қытай дуанбасының көзін жойған. Бірер жылдай басшысыз қалған соң ортасынан Отыншы биді хан сайлаған. Бірақ келе-келе қазақ пен дүңгеннің арасына жік түскен. Оның үстіне осы кезде ішкі Қытайдан 200 мыңдай жазалаушы әскер шыққаны мәлім болып, көтерілісшілердің көбі Ресей қол астындағы қазақтардың ортасына қарай лықсыған. Тіпті Мәмбет Отыншы би мен Жұмық Қоңыз батырды (Құрманғажы) орыс әскері ұстап алып, Семей түрмесіне қамап қойғанда, осы Байжігіттер Тәшкен маңындағы Жанжігіттің (Байжігіттің ағасы) ұрпақтарының қасына көшіп кетуге қамданған. Арасынан барлауға бірнеше адам өкіл жіберіп, бірер жылдай алыс жолға дайындалып, дүрлігіп барып тоқтаған. Сол бұлғақ жылдары Әділбек батыр Жақасұлы дүние салады. Сейілқан зәңгінің (1876-1922) шежіресінде осы оқиғалардың нақты мерзімі: «1864 жылы Манасқа ауып, екі жылдан соң ұлу жылы жұтап қайта оралдық. 1866 жылы орысқа бодан болдық. Төрт жылдан соң жылқы жылы Сүлеймен Ғадылбекұлы болыс болып сайланды...1893 жылы 1 қазан күні Қытайға қарадық», – деп жазылған екен.1855 жылдан бастап Ұрыжардан ары аса алмай отырған Ресей әскері осындай аласапыранды пайдаланып, 1865 жылы Бақтыға барып, бекініс салған. Осы тарихи оқиғаларды Қ. Халид те аталған кітабының бірнеше жерінде тәптіштеп тұрып жазады.
Сөйтіп, 1870 жылы 29 жасында Сүлеймен Әділбекұлы ел ағасы болып сайланады. Бүліншілікке ұшыраған елінің басын қосып, ымыра-тоқтамға келтіреді. Сол кездегі Мәмбет елінің айтулы би-шешендері – Отыншы, Тоқыр, Мыңбай, Буратай, Жаманбала, Жаңабай, Қиярыстан т.б. бәрі де: «Бәтуа жасасып, әміріңе кірдік, айтқаныңа тұрдық» , – деп ант беріседі. Содан 27 наурыз 1905 жылы қайтыс болғанша 35 жыл бойы ел билеп, қара қылды қақ жарған әділдігімен қалың жұртының ықыласына бөленеді (З.Сәнік. «Сүлеймен би» А. «Тоғанай Т» 90-бет). Оны әйгілі Әсет Найманбайұлының мына жыр жолдары айғақтайды:
...Ерекше туған ер еді,
Шарасын шапқан кеңінен.
Алмастан алған қорытып,
Нәсілі болат тегінен.
Омыртқадан шабылып,
Айырылды халқым белінен...
Арұн-Рашид патшадай
Әмірі жерде қалмас-ты.
Уағдасы мықты, опалы,
Айтқанынан танбас-ты...
Төрт беттік жоқтауда осы тектес асыл сөздер толып жатыр. Ал Кәрібай ақын Сүлеймен бидің парасат-пайымын былайша сипаттайды:
Бір істі үш өлшемей кеспей-тұғын,
Өзінің заманының данасы еді...
Нәпсіге еріп, дүниеге қызықпаған,
Әз басы арамдықтан ауаша еді.
Атақты Көктұманың съезінде,
Жиынның төбебасы – ағасы еді.
Бітірген съездегі істеріне,
Сүйініп, болды разы Алаш елі...
Мұндағы «Бір істі үш өлшемей кеспей-тұғын» деген баға Сүлеймен бидің үш тараптың (өз тарабы, қарсы және қалыс ағайын жақтар) көзқарасы тұрғысынан ойлай білетін сұңғылалығын, сол үшеуін таразылап барып қана кесім шығаратын әділдігін айғақтаса керек. Өзгенің пікірі, бөгденің тұрғысынан ой қорытып, іс таразылай білу қабілеті «Шарасын кеңінен шапқан», ілуде бір кездесер, сирек бітісті жандардың ғана үлесінде болса керек. Ал «Нәпсіге еріп дүниеге қызықпаған, Әз басы арамдықтан ауаша еді» және «Уағдасы мықты, опалы» деген өлең жолдарының мән-мағынасын жіліктеп, талдап жату артықтау болар. Сүлеймен би, болыс әрі төбебасына бағытталған осы сияқты сипаттаулар мен мадақтауларды аталған ақындардан басқа, Жанұзақ, Сара, Маусымбай, Арғынбек жырларынан көптеп кездестіруге болады.
Қытай мен Ресейге қараған қазақтар арасында кейде бірер, кейде үш-төрт жылда бір рет сияздар (түселдер) өтіп тұрған. Онда екі ел қазақтарының арасындағы дау-шары шешіліп, мал-басы түгенделіп, бір мәмілеге тоқтасып, баталасып тарқаған. Соның ішінде хатқа түсіп, мұрағат құжаттарында сақталғаны әрі бүкіл облысты қамтыған ауқымдысы – 1885 жылы Семейден 70 шақырым жердегі Шар өзенінің бойындағы Қарамола сиязы. Зайсан, Өскемен, Қарқаралы, Кереку, Семей сынды бес дуанның би-болыстары бас қосқан осынау алқалы жиында қазақтың бас ақыны Абай Құнанбайұлының үш төбе бидің бірі болып сайланғаны, сонда қабылданған 74 баптан тұратын ережені мақұлдаған 47 адамның ішінен оның 18-інші болып қол қойғаны мәлім (Б.Байғалиев. «Ереже авторы Абай ма?» «Қазақ тарихы» журналы. №6.1995.30-34 беттер). Осы төтенше сиязға сол кездегі айтулы билердің бірі ретінде 44 жастағы Сүлеймен Әділбекұлы да қатысыпты. Бәлкім, осыған дейін бір рет 1884 жылы Нарын-Күршім сиязында 50 болыстың үстінен билік айтып, төбе би сайланған Сүлейменнің мұнда да жоғарыдағы үш мықтының бірі болып сайлануы әбден мүмкін.
Қытай мен Ресейге қараған қазақтар арасындағы құжатта таңбаланған келесі басқосу – 1888 жылы қыркүйекте өткен Бақты сиязы. Оны Барлық болысы Бақты қаласынан (деректе солай көрсетілген) «Дала уәлаяты» газетіне арнайы хабар қылып жазған – Абыз Сәбекұғлы деген кісі («ДУГ» №47. 1988. А. «Ғылым» 1994). Басқосуды Аягөздің ояз бастығы ашқан. Онда Аягөз, Зайсан, Өскемен және Қытайға қараған қазақтардың арасындағы үш-төрт жыл қордаланған 1040 іс бір жарым ай бойы қаралған. Мұнда да төбебасы сайланғаны айтылады. Бірақ кімнің сайланғаны хабарда көрсетілмегендіктен, әрі басқа мұрағаттық құжат кездеспегендіктен, Бақты сиязында Сүлеймен бидің төбебасы болған-болмағаны туралы нақты ештеңе айта алмаймыз.
Бізге мәлім басқосудың тағы бірі – 1894 жылы тамыз-қыркүйекте өткен Шұбарағаш сиязы. Бұл туралы «Дала уәлаяты» газетінде былай деп жазылыпты: «... Қытайдың Шәуешек деген қаласынан әрмен 13 шақырымда тұрған Шұбарағаш деген жерде... халық арасының сиезі болды...Зайсан оязынан 15 болыстан қазақтар болыстары бас болып келді. Әмбе Қытай жағынан Тарбағатай округіне қараған төрт үкірдай қазақтары Мамырбек, Керімбай, Еңсе һәм Жағалбай деген үкірдайлар бас болып келді. Төбебасылар орысқа қараған қазақтардан Еміл елінің болысы Сүлеймен Әділбекұлы һәм Зайсан оязынан Әзімбай Ботабайұлы болды». (№46. 1894).
Құжатта таңбаланған алқалы басқосулардың тағы бірі – 1896 жылғы Көктұма сиязы. Қытайдағы халық мұраларын жинаушы, шежіреші Бейсенғали Садықанұлы (1911-2001) 1985 жылы әйгілі жазушы, зерттеуші, «Сүлеймен би», «Хан батыр Қабанбай» сынды ондаған кітаптың авторы Зейнолла Сәнікке жазған хатында былай дейді: «Менің бұл жөнінде (Қабанбай туралы – Ә.С.) сонау 1930-1940 жылдардан бастап жинастырғаным бар еді. Оны Кәрібай және Маусымбай ақындар 1896 жылы өткізілген Көктұма съезінде Қабанбайдың төртінші ұрпағы Сүлеймен болыстан алыпты. Қытай-Ресей екі елдің елшілері қатынасқан сол съезде Сүлеймен би 37 болыстың үстінен билік айтатын төбебасы болып сайланған екен». (З.Сәнік. «Сүлеймен би». Т.7-бет). Атақты бидің бұдан басқа Шұбарағаш-Ойжайлау сиязында да төбе би сайланғаны туралы шежірелерде, өлең-жырларда деректер кезігеді.
Міне, осылайша қара қылды қақ жарған әділдігімен, даналығымен ел жадында қалған Сүлеймен Әділбекұлына 1908 жылы қазіргі Үржар ауданының Бақты ауылына таяу маңдағы Жантезек өзенінің бойында ас берілген. Онда 300 ат шауып, 40 атқа бәйге берілген. Абылай ханның асынан кейінгі үш жүздің баласы бас қосқан ең үлкен ас осы болған (Қ.Халид). Аттың басын Емілдің өткелінен жіберіп, Қоскеліншек пен Дастарды басып, Құтидан құйғытып, Сабаздың батыс жағындағы «Бәйге төбенің» түбінен өткен. Екі аралық – 60 шақырым. 300 аттың жартысына жуығы болдырып, барлығы жолда қалған. Асқа орыстың оязы, Қытайдың дутыңы қонақ болып қатысқан. Тәртіп сақтау үшін Бақты шекарасындағы орыс әскері мен Шәуешектегі Қытай шерігі жалданған (А. Жақып). Осынау дүбірлі мерекеге қазақтың көптеген тарихи тұлғалары қатысқан.
Соның бірі – ХХ ғасыр басындағы қазақ газет-журналдарына қыруар қаржы бөлген, тұңғыш қазақ романына бәйге жариялаған, Қарағашта мектеп, медресе салдырып, оған Уфа, Қазаннан ұстаздар алдыртқан қазақ меценаты Маман Тұрысбек. Маман әулеті тұңғыш қазақ Конституциясын жазған заңгер Барлыбек Сырттанов пен Түркістан автономиясының алғашқы төрағасы, тұңғыш теміржолшы-инженер, тарихшы Мұхаметжан Тынышбаев бастаған қазақ жастарының Мәскеу мен Петерборда оқуына қаржылай демеушілік көрсеткен. Ондай ірі байлардың ақын-жыршы мен балуанын, әнші-күйшісі мен мергенін ертіп жүретіні мәлім. Қара нарға қалы кілем жауып, жібек қоржынға тоғыз-тоғыздан қара жамбы, жанат ішік бастатқан асыл бұйымдарын салдырып, саба-саба қымыз артып, сойысқа үйірлі жылқы айдатып, сән-салтанатымен күймелі пәуескемен келген.
Аста қазақтың болашақ дүлділ ақыны, сол кезде 12-13 жасар Ілияс Жансүгіров атқа шапқан. Осынау дүбірлі жиында көріп-білгенін зерделі жас жадына мықтап түйіп, кейін «Құлагердей» озық өнер туындысын жазып, дертінен шыққан. Керей Сағынайдың асы берілгенде дүниеге де келмеген Ілияс ақынның, әсіресе поэманың «Ас», «Балуан», «Бәйге», «Көмбе», «Ат қайтқанда» бөлімдеріне келгенде тұлпардай көсіліп, саңлақтай самғайтыны Сүлейменнің асының ықпал-әсері екені анық.
Құрылтайға бергісіз берекелі аста І. Жансүгіров асқақ ақын әрі «Інжу-маржандай» ән жауһарының авторы Әсетті алғаш рет көрген. «Аспанның аясында ән шалқытқан» Әсеттің өнеріне құшырлана қол соққан да кейін жүрегінің төріне бекем орныққан сұлу суретті Ақан бейнесі арқылы сыртқа шығарған. Ал оған дейін «Тұңғыш тоғысу», «Әсет» сынды өлеңдері дүниеге келген.
Осы аста әйгілі Алаш ардагері Көлбай Төгісовтің бауыры Әбділдәбек Төгісұлы үш жүздің балуандарының бәрін жығып, ақтық айқаста цирк палуаны «Құжқараның» жілігін сындырып, түйе палуан атанған. Ол – 20-жылдары Қажымұқан палуан Зайсанға келгенде Қажекеңе амандаса барып, теңбілкөк тұлпарын сыйға тартатын Әбділдәбек. Өзі жасырақ кезінде болмаса, палуандық жолын қумаған, Зайсан оязында болыс болып, кейін аласапыранда Қытай ауып, 1945 жылы сол жақта жеті күндік боранда көз жұмған.
Сөйтіп, Сүлейменнің асы Алаш баласының ұлттық рухын оятып, еңкейген еңсені тіктеп, көкіректерге нұр құйған. Астан қайтқан елдің көптігі сонша – аттылылардың арасына түлкі тұйықталған, құр ұша алмай ат тұяғының астында қалған деседі. Басы қосылса, керемет күш екенін көрген қазақ, бәйге, балуан, ақындар сайысына ұрандап, қаны қызған қазақ, бесті қымызға қызара бөрткен қазақ қайтарда жәрмеңке базарды тойдың сарқыты санап, хан талау қылып, тып-типыл жайпап кеткен көрінеді. Ас иесі Қанағат Сүлейменұлы саудагерлерді қонақ қылып, тауар шығынын төлеп, риза қылып қайтарған екен.