– Жақсылық Ақмырзаұлы, қия басуды көтермейтін саланың бірі – денсаулық сақтау жүйесі. Олай дейтініміз – бұл жерде таразы басында ылғи адам тағдыры тұрады. Сіз министр ретінде қазақстандық денсаулық сақтау жүйесінің қазіргі ахуалын қалай бағалайсыз?
– Әрине, елдің және қоғамның ең басты байлығы – адам және оның денсаулығы. Бүгінгі таңда еліміз дамыған елдер секілді денсаулық саласына аса мән беріп отыр. Өйткені адам денсаулығы әр мемлекеттің бәсекеге қабілеттілігі мен оның тұрмыс жағдайының көрсеткіші болып саналады. Соңғы жылдары денсаулық сақтау саласына қомақты қаражат бөлініп, көптеген реформалар жасалып жатыр. Осыған байланысты елімізде денсаулық сақтау жүйесін реформалау мен дамытудың 2005-2010 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасы, кардиологиялық және кардиохирургиялық көмек көрсету туралы және салауатты өмір салтын қалыптастыру, сондай-ақ донорлық қызметті жоғары сатыға көтеру сияқты бірқатар салалық бағдарламалар жүзеге асырылып келеді.
Республикамызда негізгі демографиялық көрсеткіштер жақсарғанын атап өту қажет. Соңғы жылдары туу көрсеткіштері мен халықтың табиғи өсімі арта түсті. Өлім көрсеткіштері біршама төмендеп, туберкулез, қатерлі ісік, инфекциялық патологиялар, психиатриялық және наркологиялық бұзылушылықтар сияқты бірқатар әлеуметтік елеулі аурулар көрсеткіштерінің тұрақты түрде төмендеуі байқалып отыр.
Медицинамызды халықаралық стандарттарға сай келтіру үшін «Халық денсаулығы және денсаулық сақтау жүйесі туралы» Қазақстан Республикасының Кодексі шеңберінде 2010 жылдың 1 қаңтарынан бастап елімізде Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесі енгізілуде. Мұның барлығы қазақстандық денсаулық сақтау жүйесінің қазіргі ахуалының жақсарып келе жатқанын білдіреді.
– Өзіңіз министрліктің тізгінін қолыңызға алғалы бірқатар өзгерістерді енгізіп жатырсыз. Солардың бірі – Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесі. Бұл жүйеден қандай игіліктер күтуге болады?
– Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесі – халық үшін сапалы медициналық көмек алудағы тиімді жолдың бірі. Бұл жоғары білімді медицина қызметкерлері мен аса сапалы медициналық қызмет ұсынушы ұйымдардың қалыптасуына жол ашады.
Пациенттің дәрігерлер мен медициналық мекемелерге өзі таңдау жасауы, әрине, медициналық қызмет көрсету саласына бәсекелестік ортаны қалыптастыратыны сөзсіз. Бұл орындалып та жатыр. Бір мысал келтіре кетейін: осы жоба қолға алынғаннан бері 115 мыңдай науқас ем қабылдайтын мекемелерді өздері таңдаған. Тағы бір айта кетерлігі, бұлардың 34 пайызы – ауыл тұрғындары. Көбіне адамдар өзінің тұрған жерінен тыс жерге барып емделуді қалап жатыр. Мысалы, Алматы облысы аумағындағы науқастардың басым көпшілігі Алматы қаласының емханаларын таңдаса, Ақмола, Қызылорда, Атырау, Жамбыл облыстарының тұрғындары Астана қаласына барып, ем қабылдағанды жөн көрген.
Бүгінгі таңда медициналық қызмет көрсетуші мекемелер арасында өзара бәсеке басталып кетті. Бұл өз кезегінде қызмет көрсету сапасын жақсартады. Мысалы, мұндай мекемелер көрсетілетін стационарлық және стационарлы қызметтердің сапасын арттыру арқылы науқастарды өздеріне тарту жөніндегі шараларды қабылдайды және жоғары мамандандырылған медициналық көмекті дамыту тәрізді бірқатар шаралар атқарады деген сөз.
– Жаңа жүйе қашан нақты жемісін бере бастауға тиіс?
– Жаңа жүйенің нәтижесі үстіміздегі жылдың аяғынан бастап біліне бастауы тиіс. Дегенмен оның кейбір артықшылықтары мен оң өзгерістері қазірдің өзінде-ақ байқалып жатыр.
– Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесін жасағанда, әлемдік тәжірибелер де ескерілген болар? Басқа мемлекеттерде бар ма, болса, қалай жүзеге асырылады?
– Әрине, жаңа жүйе – кездейсоқ қабылданған дүние емес. Бұл – әлемдегі алдыңғы қатарлы елдердің тәжірибесіне сүйеніп жасалған жүйе. Денсаулық сақтау саласында жаңа жүйені енгізер алдында көптеген елдердің денсаулық сақтау жүйесінің бірнеше модельдері зерттелді. Соның ішінде әсіресе Швейцария, Сингапур секілді дамыған елдердің медицина саласындағы көпжүйелі қаржыландыру моделін де қарап көрдік. Бұл жүйенің басқа модельдерге қарағандағы артықшылығы – икемділігінде. Оның үстіне біздің елдегі денсаулық саласын қаржыландыру жүйесіне қойылатын талаптармен өте ұқсас болғандықтан, аталған екі елдің тиімді жақтары негізге алынды.
– Қалай дегенмен де, жаңаның аты – жаңа. Бастаманы қоғам қалай қабылдады деп ойлайсыз? Кейбір сарапшылар тарапынан бұл жүйенің тиімділігіне күмән келтіретін пікірлер де айтылып жүр. Бұған не дейсіз?
– Бұл іс-шара жаңа болғандықтан, оған деген көзқарас та біркелкі бола бермейді, әрине. Денсаулық сақтау министрлігі бұл жүйені ойдағыдай енгізіп, іске асыру үшін барлық тиімді жолдарын қарастырды. Мысалы, медициналық қызмет көрсету барысындағы айқындылықты қамтамасыз ету үшін министрліктің ұсынысы бойынша әр өңірде облыс әкімдерінің орынбасарлары басқаратын Үйлестіру кеңестері құрылды. Үйлестіру кеңестерінің 21 отырысы өткізіліп, Бірыңғай ұлттық денсаулық сақтау жүйесін енгізуге медициналық мекемелердің дайындығы, ауруханалардың ахуалы, дәрі-дәрмекпен қамтамасыз ету, қаржыландыру, стационарды алмастыратын технологияларды жетілдіру және тағы да өзге мәселелер жіті қаралды.
Осы үрдіске мемлекеттік органдар және ұйымдармен қоса, мемлекеттік емес қоғамдық ұйымдар, сондай-ақ бұқаралық ақпарат құралдарының өкілдері де атсалысты. Науқас адамдар арасында көрсетілген медициналық көмектің сапасы мен деңгейін анықтау мақсатында әлеуметтік сауалнамалар жүргізілді. Осы шараларды іске асыру үшін «Лига потребителей Казахстана» мемлекеттік емес қоғамдық қоры да белсене атсалысты. Әрине, басында адамдар дұрыс түсінбей, көптеген сұрақтар қойып жатты. Бірақ кейіннен түсініп, министрлікке хабарласып, алғысын айтып жатқандар да бар. Мысалы, бұрын науқас адамдардың өз қалауы бойынша бір облыстан бір облысқа емделуге баруы мүмкін болмаған. Осы жүйенің арқасында Астана қаласындағы клиникаларды таңдап, ем алып, жүйенің оң жақтарын атап жатқан адамдар да аз емес. Сондықтан уақыт бұл жүйенің тиімділігін, халық үшін ұтымдылығын көрсететініне сенімдімін.
– Денсаулық сақтау саласы бойынша ТМД-да алдыңғы қатардағылардың біріміз дегенді естіп жатамыз. Достастық елдерімен салыстырғанда, біздегі бұл саланың басты артықшылықтары неде?
– Мемлекеттік саясаттың басты бағыттарының бірі – Қазақстанның әлемдегі бәсекеге қабілетті елдер қатарына ену және азаматтардың денсаулығын сақтау, әл-ауқатын арттыру екендігі хақ. Дүниежүзілік экономикалық форумның денсаулық сақтау саласына қатысты бөлімінде еліміз бәсекеге қабілеттілігі жөнінен 96-орында тұр. Мысалы, нәрестенің шетінеуі бойынша – 85-орында, ЖИТС (СПИД) таралуы бойынша 15-орында тұр. Керісінше, басқа елдермен салыстырғанда туу бойынша көрсеткішіміз өте жоғары – 3-орында тұрмыз.
Мемлекет басшысы «Жаңа онжылдық, жаңа экономикалық өрлеу – Қазақстанның жаңа мүмкіндіктері» атты биылғы Жолдауында денсаулық сақтау саласы алдына бірнеше мәселелерді шешу міндетін қойды. Солардың бірі – обыр және созылмалы аурулардың алдын алу және олардан туындап жататын өлім көрсеткішін төмендету, азаматтардың орташа өмір сүру ұзақтығын арттыру және салауатты өмір салтын насихаттап, оны белсенді жүзеге асыру. Бұл мақсаттар Денсаулық сақтау ісін дамытудың 2011-2015 жылдарға арналған «Салауатты Қазақстан» мемлекеттік бағдарламасына қосылып, жүзеге асырылады.
Біздің денсаулық сақтау саласының алдыңғы қатарда болуы, әрине, экономиканың дамуына, әлеуметтік салаға, соның ішінде денсаулық сақтау саласына мемлекет тарапынан басты назар аударылып отырғанына байланысты. Әсіресе көптеген мәселелердің (медициналық ұйымдардың материалдық-техникалық базасын нығайту, жаңа технологияларды қолдану, кадрлардың білімін жетілдіру және т.б) дер кезінде қамтылып, шаралар қолданылып, нақты шешілуіне байланысты болып отыр.
– Жыл басында Үкімет басшысының қатысуымен болған алқа мәжілісінде денсаулық сақтау жүйесі, соның ішінде қыруар қаржыға сатып алынған медициналық технологияларды игеретін мамандардың жоқтығы қатаң сынға ұшырағаны белгілі. Бүгінде бұл мәселе қалай шешіліп жатыр?
– Бүгінде бұл мәселе жан-жақты талқыланып жатыр. Нақты жұмыстар да қолға алынып отыр. Медицина заманауи технологияларды қолдануды қажет ететін жоғары технологиялық сала болып табылады. Осыған байланысты дәрігерлердің біліміне, шеберлігіне және дағдыларына жоғары талаптар қойылып, өз кезегінде дәрігердің біліктілігін үздіксіз әрі тұрақты түрде арттыруын қажет етеді.
Біліктілікті арттырудың бірнеше түрі бар. Соның ең маңыздысы – дәрігердің кәсіби білімін өз бетінше жетілдіруі. Денсаулық сақтау саласы бойынша отандық және әлемдік әдебиеттер, мерзімдік басылымдар және интернет жүйесі – дәрігердің кәсіби білімін өз бетінше жетілдіруінің ақпарат көздері болып табылады.
Сонымен қатар жыл сайын денсаулық сақтау саласының шамамен 14 000 маманы еліміздің медициналық және ғылыми білім беру ұйымдарында республикалық бюджет есебінен біліктілігін арттырып жатады. Соған қоса, біліктілікті арттыру жергілікті бюджет есебінен шетелдерде де жүзеге асырылады. Оқу процесінің сапасын арттыру мақсатында жыл сайын республикалық бюджет есебінен біліктілікті арттыруға бөлінетін қаржы да көбейтіліп отырады. Мысалы, 2009 жылы біліктілікті арттыруға арналған 1 циклды өткізуге мемлекет орта есеппен 66 249 теңге бөлсе, 2010 жылы 148 845 теңге бөлді.
2005 жылы шамамен 1000 маман онкогематология (сүйек кемігінің трансплантациясы), кардиология және кардиохирургия, акушерия және гинекология, неанотология, клиникалық трансфузиология, денсаулық сақтау саласының менеджменті сияқты басым бағыттар бойынша шетелде біліктіліктерін арттырды. Сонымен бірге жоғарыда аталған басым бағыттар бойынша мастер-кластар өткізу үшін шетелдің үздік клиникалық орталықтарынан жыл сайын мамандар шақырылады.
Бүгінгі таңда осы іс-шаралардың барлығы денсаулық сақтау ісінің барлық қызмет ету салаларын халыққа сапалы медициналық көмек көрсете алатын білікті мамандармен қамтамасыз ету үшін жасалып жатыр.
– Қабылданып жатқан шараларға қарамастан, жұқпалы аурулар, сондай-ақ ана мен бала өлімі азаймай отыр. Мұның себебі неде?
– Жоғарыда айтып өттім, 2009 жылдың қорытындысы бойынша 2008 жылмен салыстырғанда республикамызда жұқпалы аурулар көрсеткіші әжептәуір төмендеді деп. Мысалы, қызамықпен сырқаттанатындар саны – 5,5 есеге, тұмаумен ауру – 40,4 пайызға, тез тарайтын паротитпен ауырғандар – 46,1; сальмонеллез – 32,4; вирусты гепатиттермен ауыратындар – 35,7; ғасыр індеті – ЖИТС 11,8 пайызға азайған.
Сондай-ақ паратиф, құтырма, іш сүзегі, лептоспироз, күйдіргі сияқты аурулардың бірлі-жарым жағдайы тіркелді. Ал сіреспе, күл, қызылша, полиомиелит, тырысқақ, оба, туляремия секілді жағдайлар мүлдем тіркелген жоқ.
Қандай да болсын аурудың, дерттің болмауы, таралмауы қоғамға, жеке адамға, әлеуметтік жағдайларға, қоршаған ортаға байланысты. Бүгінгі таңда дамыған елдерде мемлекет қана емес, әркім өз денсаулығына жауапты болуы керек деген ұстаным қалыптасқан. Яғни адамдар салауатты өмір салтын ұстануға, ауру белгілері біліне бастаған кезде дәрігерге қаралуға, дәрігердің нұсқауларын орындауға, ауруды асқындырмауға тырысады. Сондықтан «ауырып ем іздегенше, ауырмаудың жолын ізде» демекші, біз де осы қағидаларды ұстансақ, кез келген дертті жеңе аламыз.
– Бүгінгі таңда қандай мәселе қозғасақ та, әлемді дүр сілкіндірген дағдарыс салқыны туралы сөз қозғамай кету мүмкін емес. Бұл процесс денсаулық сақтау саласына қалай әсер етті?
– Дағдарыс қай салаға болсын, әрине, өз әсерін тигізбей қойған жоқ. Бірақ әлеуметтік, денсаулық сақтау саласында теріс өзгерістерді, айтарлықтай қиыншылықтарды бастан кештік деп айтуға еш негіз жоқ. Өйткені мемлекетіміз дағдарыстан айналып өту үшін арнайы шаралар қабылдап жатыр.
2009 жылы Денсаулық сақтау министрлігінің бекітілген бюджеті 197,4 млрд теңгені құрап, кейбір маңызы жоқ шығыстар қысқартылды. «Жол картасы» өңірлік бағдарламасы шеңберінде 2009 жылы 489 денсаулық сақтау объектісі жөнделіп, 1481 медицина қызметкері қайта даярланып шықты. Ал биыл «Жол картасы» бағдарламасы шеңберінде 319 денсаулық сақтау объектісіне күрделі жөндеу жүргізу жоспарланып отыр. Бұл отандық медицина саласына қатты әсер етпегенін көрсетсе керек.
– Жақында ғана 2010 жылдың бюджеті мақұлданды. Бөлінген қаржы денсаулық сақтау саласындағы қордаланып жатқан мәселелерді шешуге жете ме?
– 2010 жылы бюджетті нақтылау шеңберінде денсаулық сақтау саласына 378,0 млрд теңге бөлінді. Бұл – былтырғы жылғы бөлінген қаржыдан 1,3 пайызға артық. Сонымен қатар медицина қызметкерлерінің еңбекақыларын 25 пайызға көтеруге, республикалық деңгейдегі бес денсаулық сақтау мекемесіне күрделі жөндеу және өртке қарсы іс-шараларын қамтамасыз етуге қосымша қаржы бөлініп отыр. Бұл қаржы Қазақ онкология және радиология ғылыми-зерттеу институтына цитогенетология лабораториясын сатып алуға, «В» және «С» гепатитімен ауыратын науқас балаларды дәрі-дәрмектермен қамтамасыз етуге және басқа да мақсаттарға жұмсауға жеткілікті.
– Бізде адамдар дәрігерге азын-аулақ ақша ұсынып жатады. Былтыр бұл мәселе заңдастырылды. Бұл – дәрігерлердің адамның қолына қарап жалтақтап тұруына әкеліп соқпай ма? Парақорлықтың етек жайып кетуіне соқтырмай ма?
– Дәрігерлерге жасырын түрде емес, ашық түрде ақша ұсыну мәселесін заңдастыру жөнінде өз пікірімді айтқан болатынмын. Қазіргі таңда бұл мәселе заңдастырылған жоқ. Денсаулық сақтау саласында сыбайлас жемқорлыққа жол бермеу мақсатында көптеген шаралар қолдануда. Мысалы, медициналық ұйымдарда сыбайлас жемқорлық қылмыс жасағаны үшін жауаптылық бөлігінде заңнаманы түсіндіру арқылы сыбайлас жемқорлықтың алдын алу, денсаулық сақтау ұйымдарының шаруашылық, қаржылық қызметіне тексеру жүргізу, БАҚ-ты белсенді түрде тарту, медициналық мекемелерде сенім телефондарының болуын қамтамасыз ету, сондай-ақ көзге түсетін жерде сыбайлас жемқорлық құқық бұзушылықты болдырмау және алдын кесу мақсатында жеке және заңды тұлғалардың жазбаша өтініштерін қабылдау үшін жәшіктер қою жөніндегі тиісті жұмыстар жүргізіліп жатыр.
– Сәуірдің 1-інен бастап мемлекеттік қызметкерлердің жалақысы 25 пайызға өсті. Бұл дәрігерлердің жағдайын жақсартады деуге бола ма?
– Мемлекет басшысының биылғы Жолдауындағы мемлекеттік қызметшілердің, медицина қызметкерлерінің еңбекақысын 25 пайызға ұлғайту туралы тапсырмасы іске асырылып жатыр. Әрине, бұл дәрігерлердің әлеуметтік жағдайын айтарлықтай жақсартады. Дәрігерлердің жалақысы ұдайы өсіп отырады. Бұл мәселе Қазақстан Республикасының денсаулық сақтау ісін реформалау мен дамытудың 2005-2010 жылдарға арналған мемлекеттік бағдарламасында да қарастырылған.
Сандар сөйлесе...
Елімізде 2008 жылмен салыстырғанда, 2009 жылы медициналық-демографиялық жағдайдың біршама жақсаруы байқалып отыр. Өлім-жітім көрсеткіші 1000 адамға шаққанда – 8,3 пайыз. 2008 жылы бұл көрсеткіш – 9,83; 2009 жылы 9,01 пайыз болған. Азаматтарымыздың өмір сүру ұзақтығы 2008 жылы 67,11 жас болса, ал 2009 жылы 68,5 жасты құрады.
Ана мен бала өлімі туралы айтатын болсақ, бұл көрсеткіштердің бүгінгі таңда төмендеуі байқалып отыр. 2009 жылдың 1 тоқсанында ана өлімінің көрсеткіші 100 адамға шаққанда – 31,2; 2010 жылы бұл көрсеткіш 30,1 пайызды құрады. Бала өлімінің көрсеткіші 2009 жылдың 1-тоқсанында 1000 туған балаға шаққанда – 19,6; 2010 жылы 18,5 пайыз болған.