Осыдан 72 жыл бұрын Кеңес өкіметі белгілі ақын, публицист, қазақтың ұлт-азаттық қозғалысының, сондай-ақ «Алаш» партиясының рухани көсемдерінің бірі Мағжан Жұмабаевты ату жазасына кесті.
Мағжан ұлт өмірінде үлкен рөл атқарған, шығармашылығынан туған халқының тынысымен қатар, тұтас кезең бейнесі көрініс тапқан көрнекті тұлға болатын. Көзінің тірісінде-ақ Мағжанды тек қазақ оқырмандары ғана емес, Ресей әдебиетшілері де жоғары бағалап, әлемдік деңгейдегі ақын ретінде таныды. Мағжанның бұл реттегі артықшылығы, ол сонымен бірге жалынды күрескер де еді. Яғни ол күш-қайратын халқының тәуелсіздігі жолына жұмсап, оқу-ағарту арқылы ұлтын биік деңгейге көтеруді, жаңғыртуды көкседі. Сөйтіп, Мағжан 1917 жылы А.Байтұрсынов, Ә.Бөкейханов, М.Дулатов бастаған және қазақ интеллигенциясының ең озық өкілдерінің басын қосқан «Алаш» қозғалысына қосылды. Сол уақыттарда еліміздің білім беру жүйесін негіздеуге байланысты оқулықтар жазған ол алашордашылар қатарында жүріп, үлкен ағартушылық жұмыстар атқарды. Мәскеудің Әдебиет институтында білім алған, тумысынан зерделі ақынға сол кездегі саяси құрылымның кемшіліктері, әрине, көрінбей қалған жоқ. Осыған байланысты пікірін ашық айтып, өз ұстанымынан танбағаны үшін де оны большевиктер аяған жоқ. Бірнеше рет түрмеге отырғызды. Ең алғашында 1918 жылы алты айға қамалды. Екінші мәрте 1929 жылы 10 жылға сотталып, оның жеті жылын Соловецк концлагерінде өткізді. Сосын Максим Горькийдің араласуымен 1936 жылы бостандыққа шықты. Бірақ арада бір жыл өтісімен, 1937 жылдың 30 желтоқсанында «жапон тыңшысы» деген жаламен қайта тұтқындалып, артынша ең ауыр жазаға кесілді. Осы орайда, Мағжан өмірбаянын зерттеуші Шериаздан Елеукеновтің әңгімесіне жүгінсек, өзіне тағылған айыпқа орай Мағжан «Мен өмірімде тірі жапонды көрген адам емеспін. Оның үстіне, өзім 1930 жылдан 1936 жылға дейін Сібірде, итжеккенде болдым. Жапонның барлау қызметімен қай уақытта байланыс орнатып үлгеремін?» деп ағынан жарылады. Дегенмен тұтқындалған соң алты күннен кейін түрмедегі зорлық-зомбылық нәтижесінде «Жапонияның пайдасына тыңшылық жасаумен 1919 жылдан 1929 жылға дейін айналыстым. Тыңшылық жұмысымды1936 жылдан бастап қайта жалғастырдым. Кеңес өкіметі алдындағы күнәмді жуу мақсатында кінәмді мойындаймын» деп басқаша сөйлеуге мәжбүр болған. Бірақ Мағжанның да, басқа алашордашылардың да тыңшылыққа қатысы барын ол кезде де, одан кейін де бірде-бір архив деректері растай алған емес. Ол – әрине, басқа мәселе.
Бүгінгі әңгіме – ақын өліміне қатысты. Былайша айтқанда, Мағжан шынымен де 1938 жылы атылды ма? Рас, барлық құжаттарда «Мағжан 1938 жылы 19 наурызда атылды» деп айтылады. Бірақ халқымыздың ұлы перзенттерінің бірі, даңқты қолбасшы Бауыржан Момышұлы Мағжанды соғыстан кейінгі жылдары өз көзімен көргенін маңайындағы жұрттарға айтып та, естеліктерінде жазып та кетіпті. Батыр баба әңгімесіне сүйене отырып, біз де Мағжанның кейінгі өміріне қатысты шындықты іздестіріп көруге тырыстық...
Бауыржан МОМЫШҰЛЫ:
Мен мағжанды көрдім
1948 жылы мен Сібірдегі 59-бригада командирінің орынбасары болып тағайындалдым. Кезекті әскери жаттығулар өткізіп жүрген кезімде ну орманның арасында отқа жылынып отырған бір топ адамды көріп, маңына жақындадым. Киген киімдері біртүрлі, әсілі сотталғандар болу керек. Олардан өзгешелеу, басында түлкі тымағы бар бір адам 10-15 метрдей жерде өз алдына жылынып отыр екен. Тегінде қазақ сияқты. Мен соған жақындап келіп, қазақша «Ассалаумағалейкум!» деп сәлем бердім. Ол менің сәлемімді ернін жыбырлатып қана қабылдап, түріме одырая қарады да үндемей отыра берді. «Бұл не қылған адам?» деп өз ойымды жинап алғанша, ол теріс қарап отырған күйінде:
– Маған жақындама, бәлем жұғып кетеді, – деді. Сол кезде барып менің есіме Мағжан түсіп, оның өлеңдерін жатқа айта бастадым. Ол сәл жібіп:
– Менің жағдайым қиын ғой, маған жақындамағаның дұрыс болады. Шамаң келсе, мені елге жеткіз, – деді. Мен оның қазақтың ақиық ақыны Мағжан екенін біліп, шамам келсе көмектескім келді де:
– Мен он шақты күннің көлемінде қайта ораламын. Сол кезде дайын болып тұрыңыз, – дедім. Он шақты күннен кейін уақытым болмай, қайтып келе алмадым. Бір айдан кейін келсем, түрменің бастығы маған оның сал айдап жүріп суға кетіп қайтыс болғандығын айтты.
(Қаһарман Бауыржан Момышұлы, 98-бет. Алматы, «Өнер» баспасы, 2008 ж.)
Мекемтас МЫРЗАХМЕТОВ, профессор, әдебиетші-ғалым:
Баукеңнің өтірік айтуы мүмкін емес
– Мағжанды көргенін Баукең маған кезінде айтқан. «Ол кісі 1938 жылы атылып кетіп еді ғой» деп едім, «жоқ, КГБ-ға сенуге болмайды. «Атылды» деп жай құжат толтыра салады, сөйтіп, пайдаланады, атақты болғаны үшін ұстап тұрады. Мысалы, Т.Рысқұловты да «1938 жылы атылды» дейді, бірақ ол 1943 жылы атылған. Мағжанды мен көзіммен көрдім», – деді. Баукең Мағжанды ерекше құрметтейтін, өлеңдерін жатқа білетін. Өтірік айтуы мүмкін емес.
– Бауыржан ата елге келгеннен кейін Мағжанды көргенін айтып, пікір тудыруға тырыспады ма?
– Айтуын айтты, естеліктерінде жазды да. Бірақ ешкім сенбеді.
– Ал қазір неге іздестірмеске? Мүмкін, нақты құжаттар табылып қалатын шығар?
– КГБ-ның құжаттары қолға түгел берілмейді ғой. Мысалы, анау желтоқсанның өзіне байланысты қаншама комиссия құрылды. Мен сол комиссияда болдым. Сонда әскери операцияларға сұрау салғанымызда актіні көрсетіп, «ескіргеннен кейін өртеп тастағанбыз» деді. Шындығында, өртемейді, бәрі сақтаулы тұрады. Кезінде Мұхтар Әуезовтің Қайым Мұхамедхановқа жазған 60 хаты болған. Қайым Мұхамедханов ұсталған кезде соның бәрін КГБ алып қойған. Қайым Мұхамедханов: «Кейін ақталғаннан соң арыз жазып барып сұрадым. Сөйтсем, «Сіз кеткеннен кейін бізге қажеті болмай, өртеп тастағанбыз» деп акті жасап қойыпты, әй, солар өртеген жоқ», – деп отыратын. Негізі, бұларда «нулевой архив» деген болады. Соған салып қояды, оған ешкім кіре алмайды. Мағжанға қатысты да солай болуы мүмкін. Ақынның өз атын қоймастан, басқа атпен құжат жасап қояды, бірақ бәрібір түбіртек КГБ-да тұрады...
Шериаздан ЕЛЕУКЕНОВ, «Мағжан» атты монографиялық зерттеуі үшін Мемлекеттік сыйлық алған әдебиетші-ғалым :
Оның бәрі – лақап әңгіме
– 1995 жылы шыққан монографиямда мен Мағжанның қай жылы, қай күні атылғаны туралы 8-бөлімнің анықтама қағазын көрсеттім. Ал «Мағжан кейінгі жылдары да тірі болған» деген әңгімелердің бәрі өтірік. Ешкімнің ешқандай дерегі жоқ, бірінен бірі естіген, «анау айтыпты», «мынау айтыпты» деген лақап әңгіме әншейін. Бізде оның атылғаны туралы нақты құжат бар.
Бауыржанның оны қай кезде көріп жүргенін мен білмеймін. Мағжан 1938 жылы атылған.
Қалила ОМАРОВ, режиссер-документалист:
Қолдау көрсетілсе, мен өзім-ақ баратын жерге барар едім
– Ресми түрде «Мағжан 1937 жылдың аяғында ұсталып, 1938 жылы атылды» деп айтылады. Бұл туралы мен «Мағжан» фильмін түсіріп жүргенде Мағжанның жары Зылиха апайдың өз аузынан 1989 жылы жазып алған болатынмын. «Қазақтелефильм» студиясынан 1990 жылы шыққан «Мағжан» деректі фильмінде солай берілді. Бірақ кезінде Түркістан легионында болған қазақ журналисі, жазушы Хамза Абдуллин сол кезде «Кеңес өкіметі Мағжанды 1938 жылы өлді деп өтірік айтып жүр. Ол бертінге дейін тірі болған» деп айтып еді. «Оған не дәлеліңіз бар?» дегенімде ештеңе айта алмаған, бірақ «Бауыржан Момышұлы онымен кездескен» дегеннің шет-жағасын айтқан. Нақты дерегі болмағандықтан, мен мұны ол кезде қосқан жоқ болатынмын.
Ал биыл Бауыржан Момышұлы туралы деректі фильм түсіру барысында Тараз қаласында екі адамнан сұхбат алдым. Бірі – профессор, бауыржантанушы Мекемтас Мырзахметов ағамыз да, екіншісі – Баукеңнің Аса ауылында тұратын нағашысы Тұрғынбеков деген ақсақал. Екеуінің де «Бауыржанның өзінен естідік» деген әңгімесі мынаған келіп тіреледі: Соғыстан кейін Баукең Қиыр Шығыс жақта әскери қызметте болады. Сол кезде орыстың бір офицерінен: «Осындағы тұтқындар лагерінде қазақтың бір ақыны жүр» дегенді естіп, іздеп барады. Мағжанды бірден таниды. Бірақ ол кісі әуелде «жолама маған, күйем жұғады» деп қашқақтап, оң қабақ танытпайды. Бірақ Баукең беті қайтпаған қазақ қой, сонда да болмай, әлгі жерде Мағжанның бірнеше өлеңін жатқа айтады. Ақырында екеуі құшақтасып амандасады. Бауыржанның «Менен не көмек керек?» дегеніне орай, Мағжан: «Шамаң келсе, мені елге қайтар», – дейді. Көмектесуге қанша тырысқанымен, айтқан уақытында бара алмай, кешігіңкіреп жеткен Баукең, Мағжанның қайтыс болып кеткенін естиді...
Негізі, ол кезде бәрі жазалаудан қорқып-үркіп қалған ғой. Содан тірі екенін білсе де, туыстары да, басқалар да ештеңе айтпаған болуы мүмкін. Әйтеуір «солай болыпты» деген еміс-еміс әңгіме ғана. Әйтпесе Бауыржанның әскери қызметте болған жері де, ондағы тұтқындар лагерінің жөн-жосығыда белгілі ғой. Арнайы іздеп барып тексерсе, мәлімет шығуы мүмкін. Қалайда бір дерегін тауып алуға болады. Тек соны кім іздейді –архивариустар ма, тарихшылар ма, ынталы топ па? Бұл – бір.
Екіншіден, осы жағдайды пайдалана отырып, мен мына мәселені көтергім келеді: 1994 жылы «Алаш туралы сөз» деген фильмімді түсірдім. Сол кезде ҚР Орталық мұрағатының директоры болған Марат Хасанаев Ә.Бөкейханов, А.Байтұрсынов, М.Дулатов үшеуінің түскен тарихи суретін ең алғаш рет маған берді. Тағы бірде телефон соғып, «тез кел» деп шақырды. Сөйтсем, Боралдай жақта тұратын біреу өз үйінің жертөлесін қазып жатып, адамның сүйектеріне кез болған екен. Қараса, оқ бәрінің желке тұсынан кірген де, маңдайдан жарып шыққан. Содан Марат аға: «Біз оларды қайтадан көмейік деп жатырмыз, сен түсіріп ал», – деді. Мен бәрін түсіріп алдым және сол кездегі «Алаш туралы сөз» фильмінде де, кейінгі «Алашордада» да соны пайдаландым.
Қазір жыл сайын 31 мамырда Алматы түбіндегі Жаңалық елді мекеніне барып, репрессия құрбандарына тұрғызылған мемориалға тағзым етіп жүрміз ғой. «Әрқайсысының бас сүйегіне сараптама жасатқызып, жеке-жеке жерлейік, аты-жөндерін жазайық» деп мен сол кезде айтқанмын. Өйткені тегін адам атылмайды, яғни олардың қай-қайсысы да – тұлға. Дегенмен ол елді жұмыссыздық жайлап, халық қатты тарығып, жоқшылық көріп жүрген кез болатын. Сөйтіп, сол бойы бәрін бірге көмді. Бірақ енді қазір заман түзелді ғой. Соны қайтадан ашып, сараптама жасап, бәрін жөн-жөнімен арулап жерлесек, дұрыс болар еді. Ресми мәліметте «Мағжан да соның ішінде» деп берілген. Әлгіндей сараптама жасалса, ақ-қарасы анықталып, жоғарыдағыдай жұмбақ жайттарға да нүкте қойылар еді.
Меніңше, Мағжанның ізіне түсу өте қажет. Бірақ мен бір нәрсені түсінбеймін және сол үшін сондай жаным ауырады: 1929 жылғы және 1937 жылғы репрессия кезінде қазақтың зиялы қауымының қаншама қаймақтары атылып кетті. Солардың ішінде Сәкені болсын, басқасы болсын, ешқайсысының денесі табылған жоқ. Бірінші болып Міржақып табылды. Сөйтіп, 1992 жылы ол кісінің сүйегін сонау Карелиядан алып келіп, Торғайдағы қазіргі Міржақып Дулатов атындағы елді мекенге арулап жерледік. Үш күн бойы күткенімізбен, Қазақстан басшыларынан, не зиялы қауым өкілдерінен бірде-бір адам барып, соған топырақ салмады. Жиналғандардың ішіндегі ең атақтысы Серік Тұрғынбеков деген ақын болды. Оның өзінің де сол жақта жұмыс істеп жүрген кезі екен. Осы енді дұрыс па? Алаш қайраткерлерінің көрнекті өкілдерінің бірінің сүйегін сонау жерден алып келдік, оны ел-жұрт тегіс біліп отырды. Осындай жағдайда мейлі мемлекеттік деңгейде қаралы күн жарияламай-ақ қойсын, бірақ қайта жерлеу рәсімін лайықты ізетпен, ілтипатпен өткізуге болатын еді ғой. Ал тура сол мезетте осында Дүниежүзі қазақтарының құрылтайы өтіп жатты. Негізі, Мәскеудегі Донское зиратында да біраз қайраткерлеріміздің сүйегі жатыр деп естиміз. Негізі, мұндай нәрсені тарихшыларымыз іздеп табуы керек. Нақты дерегі берілетін болса, біз – документалистер, тікелей сонымен жұмыс істеп, халыққа көрсетуге, насихаттауға дайынбыз.
Рас, кезінде кеңестік өкімет талай арыстарымызды атты, тіпті атылмағанын да «атылды» деп айтты. Бұл – бір жағы, «ел олардан күдерін үзсін» деген ниеттен туған әрекет. Мысалы, Мағжан елге сыйлы, ең азулы ақындардың бірі болды. Сондықтан мен мұны халық пен Мағжанның аражігін ажырату үшін жасалынған тірлік деп есептеймін. Екіншіден, өз сөзінен қайтпаған жалғыз қазақ – Бауыржан. Сондықтан құжатқа сенбесем де мен Баукеңе сенемін. Ал ол кісі көзінің тірісінде «Мен Мағжанды көрдім» деп айтып кеткен. Сондықтан бұл жұмбақтың шешуін табуға болады. Тек соған ниет керек және мақсатты түрде оған қаржы бөліп, іздестіру жұмыстары жүргізілсе, шындықтың беті қалайда ашылады. Егер қолдау көрсетіліп, осы жұмысты тапсыратын болса, тіпті мен өзім-ақ баратын жерге барып, табатын нәрсені табатын едім.
Талас ОМАРБЕКОВ, тарихшы-ғалым:
Бәрібір ештеңені дәлелдеу мүмкін емес
– Бауыржан Момышұлының Мағжанды көргені туралы естелігі бары рас. Бірақ бүкіл құжаттарда «Мағжан Жұмабаев 1938 жылы атылды» деп айтылады, солай қабылданған. Енді келіп «Олай емес екен, Мағжан атылмапты» деген әңгіме шығарудың не қажеті бар?! Бәрібір ештеңені дәлелдеу мүмкін емес.
Жалпы, репрессия туралы ашылмаған ақиқат, айтылмаған әңгіме қалған жоқ. Бәрі жазылды, айтылды. Мағжан ақталды, кітаптары шығып жатыр. Басқа не керек енді?!
Аян НЫСАНАЛИН, ақын:
Тарихшылар көп нәрсе істеуі керек
– «Мағжан соғыстан кейінгі жылдары да тірі болған» деген әңгімені мен 1973 жылы Баукеңнің өз аузынан естігем. Жанымда «Лениншіл жастың» сол кездегі орынбасары Мәткәрім Мәкімжанов пен Нұрғожа Жұбанов деген фототілші де болған. Солардың көзінше айтқан. Ол кезде әдебиет пен өнер бөлімін басқаратынмын. Баукең өзі шақырып, содан барғанбыз. Баяғыда бір орыс: «Сәкен Сейфуллинді Воркуттада көрдім» деп жазған болатын, ол кезінде «Қазақ әдебиетінде» шыққан да. Осындай нәрселер көп кездеседі. Бірақ зерттейтін адам болмай жүр. Жұрт не десе, о десін, «Бауыржан өтірік айтыпты, өтірік жазыпты» дегенді өз басым естіген емеспін. Баукеңнің Қиыр Шығыста әскери қызметте болғаны рас. Мағжанды танымауы мүмкін емес, білетін адамы, өлеңдерін жатқа оқитын. Сол сияқты «кезінде Сәду Машақов та Мағжанды көріпті» деген әңгімелерді естігенбіз.
Қалай болғанда да, Сәкеннің, Мағжанның кездесуі кездейсоқ жағдай емес. Жалпы, репрессия зобалаңына қатысты ақтаңдақтарды толтыру жөнінде тарихшылар көп нәрсе істеуі керек деп ойлаймын. Бұрынғыдай емес, қазір талай нәрсе ашылды, мүмкіндік бар. Бірақ біздің тарихшыларымыз салғырт қой, мимырт жүріспен жүре береді. Не өздері ашпайды, ал жұрт бірдеңе айтса, сенбейді.
Қорыта айтқанда...
...Жүрегіммен зарлымын, жаралыға,
Сұм өмір абақты ғой саналыға.
Қызыл тіл – қолым емес кісендеулі,
Сондықтан жаным күйіп жанады да...
– деп, кезінде қаламының ұшымен емес, бүкіл жан-жүрегімен зар төккен Мағжан сөзі бүгінде біздің сырымызға, тіпті мұңымызға айналып отырғаны ақиқат. Өйткені қанша жерден шындыққа ұмтылғаныңмен, кес-кестейтін кедергі көп. Балталасаң да былқ етпейтін, тек өзіңнің жүрегің шайлығатын қатыгез қоғам мен бюрократтық жүйенің сірескен мұзы ешқашан сетінеген емес, дәл бүгінгі кейпінде, мүмкін, сетіней қоюы да неғайбыл. Дей тұрғанмен де, бір нәзік сәуленің жарығына сүйеніп, шындыққа ұмсынғандағы мақсатымыз – Алаштың Мағжан сынды аяулы азаматының өміріне қатысты құнды деректерді әлі де табуға болатын шығар деген ойдан туындап отыр.
Былай қарасаңыз, 1938-1948 жылдар аралығы аттай он жылды құрайды екен. Байыптай білсек, «Ғасыр ақыны» өмірбаянының шерлі шежіресі, бәлкім, жаңа дүниелермен толығар, ұлт ұрпағы үшін маңызды талай мәліметтердің беті ашылар. Әрине, «үмітсіз – шайтан» деген ғой.