Алтай ТАЙЖАНОВ, ҚР Әлеуметтік ғылымдар академиясының академигі, философия ғылымының докторы, профессор:
– Алтай Тайжанұлы, газетімізге берген бір сұхбатыңызда «біз кемелденген ұлт ретінде өз кемшілігімізге өзіміз күле білетін халық емеспіз» деп едіңіз. Өз мінімізді айта алмауымызға не себеп? Бұл олқылықтан қашан арыла алар екенбіз?
– Дәстүрлі қазақ мәдениетінде күлкі мен күлу мәдениетіне үлкен мән берілген. «Үлкенге – құрмет, кішіге – ізет» қағидасы бойынша жастардан үлкендер алдында сыпайы, әдепті күлкі мен қалжыңнан аспауы, кекесінге жол бермеуі талап етілсе, үлкендер де көп алдында одағай-оғаш күлкі көрсетпеген. Әйтсе де кейде қатты, кейде жұмсақ әзіл-қалжыңмен көңіл көтеруді дұрыс қабылдап, халық арасындағы өнерпаз-әзілкештер мен күлдіргіштерді әрдайым жоғары бағалап, көтермелеп отырған. Қоғамдағы жайсыз жайттар мен соған жол берушілер күлкіге айналдырылып, сынға ілінген. Сіздің сұрағыңызға келер болсақ, жетілген ұлт өз кемшілігін өзі көре білуі керек. Бұл жағынан алғанда, өз мінімізді байқап, өз кемшілігімізді ашық мойындау, сахнаны, теледидарды, мерзімді баспасөздерді пайдалана отырып, соны әжуа ету жағы, басқаларын айтпағанда, іргелес көршіміз – орыстардан әлдеқайда төмен. Естіген құлақта жазық жоқ. Ел арасында қайта жаңғырған соңғы айтыстың әділқазыларын басқарған ағамыз «ақындарға билікті мақтаңдар деп тапсырыс берген, аз мақтағандарына реніш білдірген» деген де әңгіме бар. Сонда ол кісі Абайды оқымаған ба?!. Өзіне-өзі күле білмеген, мақтан қуып жүрген адам (ұлт) өзгенің де кемшілігін көре алмайды. Күле білу – кем-кетігіңді көре білу, әртүрлі әлеуметтік, саяси-экономикалық, рухани жағдайлардағы келеңсіздіктерге іштей күйіне отырып, соны сыртқа күлкі (эмоция) түрінде шығару. Жасыратыны жоқ, бұрынғы қоғамда да, қазіргі біздің қоғамда да, көп жағдайларда біз билік басындағыларды бірыңғай жарыса мақтаумен келеміз. Бұл мәселеде алғы, аға ұрпақ алдына жан салмауда. Іштерінде әбден маманданып, машықтанып алғандары да бар. Олардың мақтау сөзін тыңдасаң, оқысаң, солар үшін өзің ұяласың. Ал көрші Ресей елінде ондай жоқ. Оның есесіне, телевизиясынан әлеуметтік өмірдің сан-саласын, бұрынғы және қазіргі іс басындағы тұлғаларды әдемі әжуа етіп концерттер, елінің саяси-әлеуметтік, рухани мәселелерін талдап, оған билікке қарсы оппозициялық партиялар өкілдерін де қатыстырып, ел ішінде пікір алуандығын туғызып, бұқараға ой салып, саналарына сілкініс жасатады. Өзімізге күле білмей, бірыңғай мақтай беруден арылудың жолы – ашықтық пен шынайылық. Қоғамда бірыңғай идеология қалыптаспауы керек. Бірақ біз әлі содан арыла алмай жүргеніміз – шындық. Күле білудің тағы бір жолы – адамның өзіне-өзі сенімді болуы. Кемелденген, белгілі деңгейде жетілген адамдар жалтақ, қорқақ, екіжүзді болмай, өтірік айтпай, қоғамды басқарумен де, тәрбиелеумен де айналысуы қажет. Осындай адамдар өз айналаларына интеллектуалдарды жинайды, қоғамды алға сүйрейді. Ал әлеуметтік әлеуеті төмен, интеллекттен жұрдай адам шамшыл келеді. Ондай адамдар біреу әзіл-қалжың айтса, оған өкпелеп, ренжіп, сонымен текетіреске түседі. Бұл мүлдем дұрыс емес. Өткен жылы «Ана тілі» газетінде белгілі ақын Есенбай Дүйсенбайұлының «Ғұлама» деген сықақ өлеңі жарық көрді. Тамаша жазылған. Шындықтың бітеу жарасының аузын ашты, көпшіліктің ойын дөп басты. Мұндай сықақ жазу – өте дұрыс және оны жеке адам да, қоғам да дұрыс қабылдауы керек. Кеңес өкіметі кезінде «дружеский шарж» деген болды ғой, сол сияқты. Сонымен бірге әзіл-оспақ өлеңдердің де адамның арына, жеті атасына тимейтін, мәдениетті түрде болғаны дұрыс. Өз мінімізді айта алу, «мақтан қумай, абыройды ойлау» демократиялық азаматтық мемлекетке тән. Соған жетелік.
– Біз ұлт ретінде қандаймыз өзі? Өзімізге өзіміз баға беру үшін өзгелермен салыстыруымыз керек пе, әлде... Жалпы, қалай болып көрініп жүрміз?
– Хакім Абай өзінің терең таным-тағылымдық мәндегі «Қара сөздерінің» бірінде қазақты көрші жатқан елдермен салыстыра сөз қозғайды, өз бауырларының кемшіліктеріне күйіне отырып, терең-терең ойлар айтады. Өзіңді өзің тануың үшін өзгені тану, яғни өзіңді өзгенің көзімен көруің керек. Өздерін өзгенің көзімен көргенде ғана халық өзін таниды. Абай осы мәселені талдай келе, «қазақ халқының өзі туралы түсінігі шамалы» деген қорытындыға келеді. Себебі сол тұстағы қазақтардың аралас, іргелес жатқан басқа халықтарға деген көзқарасы, салыстырмалы түсініктері үстірттеу болатын. Өзін-өзі таныған ұлт басқа халықтарды да тануға, олардың жақсылықтарын алуға талпынады. Басқа халықтарды танымасақ, біз өзімізді кіммен салыстырамыз, кімге жақын, кімнен алыс жүруді қайдан білеміз?! Абай осы мәселелерге гуманистік тұрғыдан келген. Сондықтан ол: «Сен басқа халықты нашар деп айтар болсаң, ол – өзіңнің нашарлығың», – деген түйін жасаған. «Мен бала күнімде естуші едім, біздің қазақ сартты көрсе, күлуші еді: «енеңді ұрайын, кең қолтық, шүлдірлеген тәжік, арқадан үй төбесіне саламын деп, қамыс артқан, бұтадан қорыққан, көз көргенде «әке-үке» десіп, шығып кетсе, қызын боқтасқан, «сарт-сұрт» деген осы деп». Абайдың бұл айтып отырғаны – тәжікті мазақ етем деп, қазақтың өзін-өзі мазақ ететіні. «Енді қарап тұрсам, сарттың екпеген егіні жок, шығармаған жемісі жоқ, саудагерінің жүрмеген жері жоқ, қылмаған шеберлігі жоқ. Өзіменен-өзі әуре болып, бірімен-бірі ешбір шаһары жауласпайды. Орысқа қарамай тұрғанда қазақтың өлісінің ахиреттігін, тірісінің киімін сол жеткізіп тұрды. Әке балаға қимайтұғын малыңды кірелеп, сол айдап кетіп тұрды ғой. Орысқа қараған соң да, орыстың өнерлерін бізден олар көп үйреніп кетті. Үлкен байлар да, үлкен молдалар да, ептілік, қырмызылық, сыпайылық – бәрі соларда...» Абай өзінің қазағына «Заманының ыңғайына қарай еңбектеніп жатқан халықтарды сенің де тануың керек және одан үйренуің, солар жасаған кәсіпті игеруің керек. Сөйтіп, барып өзіңді өзің танисың» дейді. Абай осы «Қара сөзінде» «түйеден қорыққан ноғай атқа мінсе – шаршап, жаяу жүрсе, – демін алады, ноғай дегенше, ноқай десеңші» – деп татарларды, «ауылды көрсе, шапқан, жаман сасыр бас» – деп орыстарды шенеп, мәз болатын қазақтарға да күйінеді. Мұндағы Абайдың сынға алып отырғаны – өз болмысымен өзгелерді өлшеу және өзіндей еместерді түсінбеу һәм түсінгісі келмеу. Осыдан келіп ғылымда европоцентризм, ал жеке ұлттарда дүниенің барлығын өз көзқарасы тұрғысынан көру, менікі, яғни біздікі ғана дұрыс, басқалардікі бұрыс дейтіндей этноцентризм пайда болды. Мұның екеуі де – адамзатты да, азаматты да көп ілгерілетпейтін іс. Ұлттық сананың қоғамдық деңгейге көтерілмеген кезінде болатын нәрсе. Ал санасы шектеулі адамдар өз білместігінен, ойсыздығынан туған түсінігін де аксиома етіп алуы мүмкін. Алайда Абай ұлтымызға тән жақсылықтарды да білмей, көрмей отырған жоқ. Ол өзінің даналығының арқасында «жақсымызды кім тартып алар дейсің, ұлтымыздың санасын ой салар, ойланар жаққа бұрайын» дейді. Ендеше, өзін-өзі сынауға жеткен халық – болашағы бар халық. Өз кемшілігін көре білген халық – өскен, есейген халық. Абайдың бұл жердегі даналығы – өз қазағын аяусыз сынай білуі. Абай – ренессанстық тұлға, ондай тұлғалар қарама-қайшылықты болады. Оларды бірден түсіну де қиын. Сондықтан біреулер кезінде Абайды «Осы қазақтың досы ма, жауы ма?! Досы болса неге соншама сынап, мінейді? Өзгеден, әсіресе орыстан үлгі ал дейді», – дейді. «Сонда біздің ұлттың ұрпағына үлгілер тұсы жоқ болғаны ма десе, екіншілері Абайды өз пайдасына ұтымды пайдаланып, «білім де, өнер де, ғылым да басқада» дегені үшін мақтағылары да, жақтағылары да келді. Солай етті де... Ал турасына келсек, бұл – Абайдың кемеңгерлігі. Өзге біреу кемшілігімізді көзге шұқыса, ол – бізді кемсіту, өзімізден осыны айтар біреудің болуы – жанашырлық. Ондай адам – Абай, ол қазақ болғандықтан да өзінің халқына берген сыны басқалардан гөрі әділ. Ендеше, қазақ өзінің кім екенін өзгелерді бағалай білгенде ғана түсінбек. Осы бағалау барысында ұлт өз танымына таным қосу арқылы түсінігін кеңейтеді, басқа халықтардың білімін, өнерін, кәсібін қажетіне қарай үйренеді және игереді. Рудың шеңберінен, ауылдың көлемінен шығып, ауқымды ойлауға, жаһандық мәселелерге ұмтылыстар жасайды. Бұрындары қазақтың көбісі елден көп ұзап шықпаған. Көбінің әлем туралы түсінігі өзінің ауыл-аймағымен, әрі барса өзі қоныстанған, көршісі мекен еткен өлкемен шектелетін. Абай ұлтына «сенен басқа да халықтар бар, оны да біл, солармен өзіңді салыстыр, солардан үйрен, елдің соңы болма» дейді. Оның айтпағы – әңгіме санда емес, сапада, себебі «ақымақ көп, ақылды аз». Ал әлемдік тұрғыдан алғанда, бәсекеге қабілетті ұлт болу да – оңай емес. Өйткені әр халықтың өз мәселесі ғана емес, өзіндік ерекшеліктері де бар. Ғылыми әдебиеттер мен хрестоматиялық түсініктерде ол әр халықтың тілінде, дінінде, тұрмыс-тіршілігінде, салт-дәстүрлерінде делінеді. Солай бола тұра, олардың санасында жалпы адамзатқа ортақ ұғым, түсінік және де ортақ қадір-қасиеттер де бар. Осы ортақ дүниелер жеке халықтар тұрмысында әрқалай көрінеді. Алайда ол көріністердің бәрі жағымды бола бермейді. Ендеше, солардың пайдалысына жақын, пайдасызынан қашық жүру арқылы ұлт өзінің қадірлі қасиеттерін молықтыруы керек. Абай «біздің қазақтың достығы, дұшпандығы, мақтаны, мықтылығы, мал іздеуі, өнер іздеуі, жұрт тануы ешбір халыққа ұқсамайды» дегенде, осыны айтып отыр. «Мың өліп, мың тірілген» ұлтымыздың, тәуелсіз еліміздің ХХІ ғасырда болашағы болады, әлемдік әлеуметтік кеңестіктен ұлтымыз өзінің этномәдени болмысын сақтай отырып, әлем халықтары арасынан лайықты орнын алады деген зор үміт бар. Қиындығы да, қайшылықтары да, толымды істері мен айта жүрер тұстары да болған тәуелсіз дамуымыздың 20 жылдығы – осыған куә. Енді осы бастаманы алға апарар, ұлтының уызына жарыған, этномәдени аяда өскен білімді де білікті ұрпақ тәрбиелеу – басты парызымыз.
– Десек те, заманмен, ғаламның ықпалымен айтарлықтай жетіле түскен біздің қоғамда кезінде Абай сынап кеткен кемшіліктердің әлі сол күйі қалуына не себеп? Не өзгеріп, нені өзгерте алмай келеміз?
– Абайдың толық шығармалар жинағы кезінде бір-ақ том болып шықты. Ал біз сол бір кітап туралы сансыз диссертация, көптеген кітап жаздық. Сонда да жетістіре алмай жатырмыз. Сөйтсек, біздің түсінбей жүргеніміз – таным мен тану толассыз үдеріс екен. Абай бірінші қарасөзінде өз қоғамының өзегін анықтайтын бес негізгі мәселеге тоқталады. Бұлар – ұлтының ұғымын, сол арқылы тілі мен ой өрнегін толық игерген тұлға қолданар сөздер. «БАҒУ» деп отырғаны – басқару, билеу, игеру, ұғу. Абай заманында түрлі протектораттық жымысқы саясатпен ел іші бүліне бастаған кез еді. Талас-тартыс, рулық жік, бір ата балаларының арасында алауыздық т.б. Абайдың «бас басыңа би болған өңшең қиқым», елдің сиқын бұздыңдар немесе «біріңді қазақ бірің дос, көрмесең істің бәрі бос» дейтін кезі де осы тұс. Халқымыздың басында түрлі нәубеттер болды. Соған қарамастан, ұлтымыздың бағына егемендікке қол жеткіздік, тәуелсіз ел болдық. Бірақ толық тәуелсіздікке жету үшін әлі де дамуымыз, өзгеруіміз, жетілуіміз қажет. Ендеше, үлкенді-кішілі басшыларымыздың ел бағу мәселесін зерделеуі – бүгіннің қажеттілігі. Мал бағу – шаруашылықты игеру, қыр-сырын меңгеру. Абай «еңбек ет, «мал» тап» дейді. Бұл жерде әңгіме байлық, дәулет турасында. Оны табудың басты жолы – керекті іс, игілікті іс, кәделі іс. Бұл бір адамға емес, көпшілікке айтылған. Өзің харекетшіл болсаң, өзіңе жағдай жасасаң, өзгелер де солай етсе, бүкіл ел, халық біреуден бірдеңе күтіп отырмайды. Еңбекшіл адамды ел сыйлайды, ондай елдің адамдарын өзгелер де сыйлайды. Абайдың қырсыздарға қаратып: «Ең болмаса кеттің ғой мал баға алмай», – деуі де содан. Ғылым бағу – танымыңды кеңейту, тереңдету, білмегеніңді білуге ұмтылу, ізденістер жасау, Абай өз қоғамына қойған талаптардың бірі. Онсыз қазіргі уақытта да аса мәнді ілгерілеу болмақ емес. Соны терең түсінген Абай «ғылым – Алланың бір сипаты» дейді. Ендеше, ғылым бағу қажет. Алайда ол ғылым сөзін тыңдайтын адам таппай қиналады, «білгеніңді кімге үйретерсің, білмегеніңді кімнен сұрарсың» деп күйінеді. Әрине, мен «қазақта ештеңе болған жоқ, қараңғы болды» деген түсініктен аулақпын және онымен келіспеймін де. Алайда әлемдік тұрғыда айта қаларлықтай жетістігіміз болмаған соң, оған ойшылдың көңілі толмайды да. Абай дін бағуға да қоғам қойған талапқа сай, сыншылдық тұрғыдан келген. Біздің дін – ислам діні. Абай заманында қазақ арасында Аллаға зейін беріп, иман жолына түсу жағы да кемшін жатты. Ол сырттан кірген жат қылықтар, елбұзар істер, бодандық бұғаудың әсері еді. Абайдың «дін баға алмадық» деп, әсіредіншілдерді: «Намазды молда теріс оқыр, Дағарадай болып сәлдесі», – деп сынайтыны да – осы кез. Ал шындығына келгенде, дәстүрлі қоғамда дін, сенім, олардан туындайтын әдет-ғұрып, салт, адамгершілік нормалар адами ұстанымның негізі болатын. Абай осыны терең түсінді. Біздің қоғам руханиятымыздың бұл тұсын тәлім-тәрбиелік мәселеде әлі де болса дұрыс пайдалана алмай келеді. Осыдан келіп әсіредіншілдер мен дүмшелер елді адастыруда. Қоғамның болашағы – жас ұрпақтар. Абай оны балаларды бағу дейді. Ойшылдың бұл жерде айтып отырғаны – ұрпақ тәрбиесі, оны жетілдіру, басқа ұлттар мен ұлыстардың жастарындай олардың қоғамдық орнын белгілеу. Бодандықтың зардабынан, ел бағудың осалдығынан кетеуі кеткен заманда балаларды әлеуметтік оңды істерге араластыра ала ма, әлде өзара жік болып, текетіреске түсе ме?! Абай «бұл тығырықтан шығудың тура жолын білмеймін, сондықтан «қалайша бағудың мәнісін де білмеймін» дейді. Алайда ұрпақ бағылмай, тәрбиеленбей қалмайды. Абай ұлтына, тұстастарына, ақылды, зерек, көкірегі сәулелі адамдардың әлеуметтік қоғамдық санасына сілкініс жасап, ой салып отыр. Санада сілкініс жасау, тәлім-тәрбиенің этномәдени аспектілеріне көңіл бөлу – біздің әлі жасай алмай, қол жеткізе алмай, тіпті әлі мән-мазмұнына жете түсіне де, түсіндіре де алмай келе жатқан бағыттарымыздың бірі. Ендеше, сапалы білім тек шетелде деуді де ойланып айтқанымыз жөн. Әрине, озық технологияларды пайдалануымыз орынды. Бірақ білім мен тәрбие біздің унитарлы мемлекетіміздің іргетасын бекітуге, Тәуелсіздігімізді нығайтуға қызмет етуі керек. Олай болса, оның мазмұны этномәдени болуы қажет. Осындай мазмұндағы білім мен тәрбие алған ұрпақ қана дана Абайдың сынына құлақ асып, асқақ армандарын жақындатады.
– Қазіргі қоғамнан ұлтжанды азаматтармен қатар, әсіреұлтшыл, тіпті жалған ұлтшыл, күйреуік, күйгелек адамдарды да көптеп кездестіреміз. Кейбіреулер тілдің жайын, ұлттық мүдде мен тәрбиенің жайын даңқ үшін айтатын болды. Жасыратыны жоқ, ұрандап жүргенін өзінің жеке өмірінде керісінше істейтіндер де бар. Мұны қоғамдық кесел деп есептеуге бола ма?
– Қазақта өзінің болмысына сәйкес келген адамды «жақсы адам» дейді. Бұл жерде өзінің болмысына сәйкес деп отырғаным: өзінің этникалық ерекшелігіне, қоғамдағы орнына, алған білімі мен мамандығына, жасына қарай әрекет ету, соның арқасында әлеумет ортасында сыйлы болу. Осындай адамдардың бойында адамгершілік, намыстылық, қанағатшылдық, талаптылық, еңбекқорлық т.б. сияқты жағымды сапалар болады. Олардың рухы биік, өлшемдері де өзге, олар шын мәніндегі ұлтжандылар, тіпті ұлтшылдар. Өйткені олар елін сүйеді, жерін, Отанын қадірлейді. Бірақ адамның әлеуметтенуіне жағдай жасалуы керек. Қоғам, оның басындағы билік жақсының жақсылығын көрмесе, істеген дұрыс харекетін үнемі бұрысқа шығарып отырса, «жақсы адам» мәнсіз, мағынасыз күресе бермей оқшауланып, өз кәсібімен өзі болуы мүмкін. Ал «жалған жақсылар», «әсіреұлтшылдар» бұрынғы ұстанған бағыттарынан ұпай алмасын, пайда таппасын білгесін енді сол игілікті істердің бірде алдында, бірде тасасында жүріп, арам пиғылды харекеттерін жасап, айлаларын асырады, тіпті өзара жарысқа түсері де анық. Абай ондайлар туралы: «Арсыз болмай атақ жоқ, алдамшы болмай бақ қайда?» – дейді. Қоғамда құрметсіз бола жүріп «Құрмет» орденін, парасатсыздығын күн сайын көрсетіп жүріп «Парасат» орденін алып жүргендер де – солар. Екінші бір ескерер жайт, сондайлар ұрандатып жүріп, болмаса «Асекеңнің», «Бәкеңнің», «Елекеңнің», «Сәкеңнің» және ақшаның арқасында билікке қол жеткізеді. Ондай адамдар халықты да, жоғарыда айтылған «жақсы адамдарды» да қадірлемейді. Бұл күнде олар жоғарыдағы тамыр-таныстықпен, қолдаумен үлкенді-кішілі билік басына келді немесе жоғары оқу орындарында басшы, құрығанда профессор – оқытушыларға берілетін лауазымдарда жүріп жатыр. «Үмітсіз – шайтан» деген, халықтың, ұлттың қамы үшін емес, өзі үшін әлі де құрметті орыннан да, құрметтен де дәмелі. Мұндай іс-әрекетті қоғамдық, ұлттық санамыздың жетілуі дегеннен гөрі кетілуі деп бағалап, қоғамдық кесел деуге әбден болады.
– Ұлт мәселесі деген кезде тағы не нәрсеге көңіл бөлгеніміз дұрыс?
– Қоғамда ұлт болғасын, ұлт мәселесі де, ұлтшылдықтың көріністері де бола бермек, бірақ оның өркениеттік деңгейде көрінгені жөн. Мәселен, мемлекетшілдікті алса, ол да ұлтшылдықтың формасы ретінде көрінуі мүмкін, бірақ бұл жерде ұлтшылдықтың мазмұны өркениеттік ізденістер арқылы анықталмақ. Ұлтшылдықтың өркениеттік деңгейі адамзаттық өлшемдермен анықталады. Абайдың «Адамзаттың бәрін сүй бауырым деп», дегені – осы деңгей. Еліміздегі ұлтшылдық мәдени-әлеуметтік құбылыс ретінде бой көрсететін болса, оның ешқандай айыбы жоқ. Керісінше, ондай әлеуметтік құбылыс ұлтты жігерлендіреді, алға ұмтылдырады, мұратына жеткізеді. Мемлекет тарапынан қолдау болмай, ешуақытта ұлттық рух қалыптаспайды. Мысалы, бір азамат үлкен лауазымды билік басында отыр ма, ол ұлтқа деген сүйіспеншілігін танытып, ана тіліне деген биік махаббатын көрсетіп, өзінің саласында халқымның көзін ашсам деп ұмтылуы керек, талаптануы керек, ұлттық рух сол кезде ғана пайда болады. Ал бүгін біз көріп отырмыз, Қазақстанда үлкен билік басында отырғандардың, депутаттардың көбі – қазақтар. Олардың кейбіреулерінің өздері жақсы, жайлы кабинеттерге кірген, бірақ ұлттық рухтарын есік алдында қалдырып кеткен. Сондықтан ол жерлерге өзекті әлеуметтік мәселелерді шеше алатын, ұлттық рухты еліне тарата білетіндей адамдарды, ұлттық рухы бар, қаны бар, намысы бар адамдарды апару керек. Осындай адамдардың әрқайсысы өз деңгейінде іс жүргізіп, бұқараның қоғамдық-тарихи, мәдени-рухани санасын қалыптастырады. Әйтпесе жекелеген интеллектуалдардың анда-санда сөйлеген сөзі мен жазған мақалаларынан ұлттық рух қалыптаспайды, намыс тіктелмейді. Бірақ тамшы тама беретін болса, тасты да теседі.
– Бізде «ақ қарға» («белая ворона») атанудан қорқатын қасиет басым. Ой-көзқарасымыздың жалпы жұрттан, жоғары жақтан бөлектеу болғанынан қысылып, көп не айтып жатса соның жетегінде жүргенді қалаймыз кейде. Ойымызды еркін білдіре алмауымыз ұлттық кемшілік пе?
– Біз биыл Тәуелсіздігіміздің 20 жылдығын атап өтеміз. Азаттықты түйсінудің өзі – ұлы сезім. Саясаткерлерімізді де, азат ойлы азаматтарымызды да «жас мемлекетіміздің іргесін шайқалтып алмайық» деп, көп ретте артық қадам жасаудан ұстап тұратын – осы сезім. Халқымыздың осы азат дамуында мемлекет пен билік басында отырғандардан басқа, қаржылық-экономикалық топтардың, әсіресе шын мәніндегі зиялы қауымның өзіндік зор рөлі бар. ХХ ғасырдың 30-жылдарындағы кеңестік репрессиялардың әсерінен бе, біздің зиялы немесе оқыған-тоқығаны бар деп жүрген қауымымызда конформизм басым. Сіз айтып отырған жалтақтық – осының көрінісі. Халықтың, ұлттың дамуына зиялы қауым өзінің үлесін қосу үшін қоғам олардың рухани ізденістерінің тоқтамауына мүдделі болуы керек. Өйткені рухани-ғылыми ізденіс, ұлттық сана бір орында тұрып қалмайды. Ендеше, қоғамда интеллектуал адамдардың басын қосу, пікірін білу – Тәуелсіз ел қажеттіліктерінің бірі. Біз көп жағдайларда «ақсақалдар» деп айтқаныңды жанын салып орындап беретін, өлтірсең де оң-солға бұрылмайтын, бүгінгі күн батып, ертең де күн шығады ғой, ұлт пен ел бар ғой, солардан ұят болар деп ойламайтын шалдарды алға салып, өзімізді аспандата мақтатып аламыз. Олардан кейде орта жастағылар да, кейбір мансапқұмар жастар да қалыспайды. Ал мұндайды ақпарат құралдары арқылы айтсаң, олар ер-тұрмандарын бауырына алып тулайды, «сотқа берем» деп дөңайбат шегеді. Сонда біздің пікіріміз тек бірыңғай мақтау мен мадақтан тұруы керек пе?! Жалаң сана, жалаң парасат идея туғыза алмайды, ол әрі кеткенде қара басыңа ғана қорған болып, «ты начальник – я дурак, я начальник – ты дурактың» кебін кигізеді әлі. Міне, «көп қарғаның ішінен ақ қарғалардың» шығу төркінін де осыдан іздеу керек. Ұлттық мазмұндағы рухани құндылықты өсірмеу Кеңес дәуірінен басталды. Айталық, ол кезде «зиялы қауым» делініп тек интернационализм мен Кеңестік мүддені ойлайтын идеяларды қолдағандар айтылды. Шын мәнінде ұлт қамын ойлайтын азаматтар қудаланды. Сол үрдіс енді «біздің адам, қарсы жақ» болып әлі де сақталып келеді. Екінші бір мәселе – өз ұлтыңа деген құрметтің көрсеткіші ұлттық сана-сезімнің қалыптасу деңгейіне байланысты. Қазақ этносының өкілі болуды құдай маңдайыңа жазғаннан кейін оны мамандық ауыстырғандай ауыстыру мүмкін емес. Өйткені ауыстырмақ болып, басқа ұлттың мәдениетін қаншама бойыңа сіңірдім дегеніңмен, бәрібір сен сол ұлтқа – кірмесің, төлтумасы бола алмайсың. Қабылдамайды, реті келген тұста өгейлігіңді есіңе салады да тұрады. Қазақтың «орыстың жаманы қазақ бола алмайды, қазақтың жаманы орыс бола алмайды» деуі осыдан болса керек. Бұл жерде «жаманы» деген сөз ұлттық болмысын айқындай алмағандарға қаратып айтылған. Мұндай жағдайды бастан кешірген жан кейін рухани дағдарысқа ұшырап, өмірінің соңы бақытсыздыққа айналуы мүмкін. Төл халқының мәдениетінен бейхабар өскендіктен, олар күнделікті тұрмыста өзінің этникалық ортасына бөгделігін сезініп, қолайсыз жағдайға ұшырайды да, бірте-бірте араласып-құраласып тұруына қолайлы өзге ортаға қарай бейімделіп, соның мәдениетін меңгеріп, солардай болуға ұмтылады. Бөгде мәдениетті қорғаныс құралы етіп, өз халқының мәдениетіне қарсы қояды. Өз халқының жақсы салтын да, дәстүрін де, құндылықтарын да түсінбейтін мұндайлар маңында жүрген өз ұлтының әлдебір өкілінің жағымсыз тірлігін көрсе, соны бүкіл халыққа теліп, соны бүкіл халыққа тән құбылыс етіп көрсетуге дайын тұрады. Өзін бір ұлттың емес, бүкіл адамзаттың ортақ перзенті етіп көрсетуге ұмтылады. Бірақ өмір шындығы алдымен ұлттың ұлы болып танылып, содан кейін адамзаттың ұлы болуға ұмтылуының – даналық, ал ұлт ұлы бола алмай жүріп, адамзаттың ұлы боламын деуі шалалық екенін әр жағдайда дәлелдеп келеді. Бұл топ та кейде, сіз айтқандай, «ақ қарға» болғылары келеді.
– Сұхбатқа уақыт бөлгеніңізге рақмет.
Датым бар...
Санада сілкініс жасау, тәлім-тәрбиенің этномәдени аспектілеріне көңіл бөлу – біздің әлі жасай алмай, қол жеткізе алмай, тіпті әлі мән-мазмұнына жете түсіне де, түсіндіре де алмай келе жатқан бағыттарымыздың бірі. Ендеше, сапалы білім тек шетелде деуді де ойланып айтқанымыз жөн. Әрине, озық технологияларды пайдалануымыз орынды. Бірақ білім мен тәрбие біздің унитарлы мемлекетіміздің іргетасын бекітуге, Тәуелсіздігімізді нығайтуға қызмет етуі керек. Олай болса, оның мазмұны этномәдени болуы қажет.