Зардыхан Қинаятұлы, тарих ғылымының докторы, профессор:
– Аға, Қазақстандағы соңғы демографиялық ахуалдың өсуіне сырттан келген ағайындардың көмегі көп болды. Бірақ соңғы кездері осы көші-қон мәселесі өте күрделі үдеріске айналды. Бұдан қазаққа келетін қиындық бар ма?
– 1955-1962 жылдар аралығында Қытайдан келгендер қазір 1 миллионға жетті десіп жүр. Ал оған қоса, 1991-ден бері сырттан 1 миллион қазақ көшіп келмегенде біздің қазақтың салт-дәстүрі, тілі, ділі, ой-санасы, ұлттық идеясы мүлдем әлсіреп кетер еді. Өйткені сырттан келген 2 миллион қазақ тек қана физикалық дене емес қой, олар елге рухани, материалдық көптеген құндылықтар әкелді. Елге келген ағайынмен бірге жергілікті қазақ та ұмыт бола бастаған қолөнерін қайта жандандырды, олармен бірге қаншама жазу-сызу, жыр-дастан, ертегі-аңыздар келді. Міне, осылайша ел қазынасына бірталай адами құндылықтар мен мәдени құндылықтар қосылды, қазақтың тілінің өрісі кеңіді, әдебиеті толықты, ән-күйі көбейді, қаншама тарихшылар қазақ тарихының мұрағатына тарихқа қатысты тың деректерді әкелді. Мен, мысалы, Моңғолия мұрағатынан қазаққа қатысты бүкіл деректі елге әкелдім. Қытайдан келген тарихшылар да солай істеді. Осы деректемелерді бәленбай миллион долларға да сатып ала алмайсыз. Жалпы, көші-қон мәселесі қазаққа үлкен абырой әкелді. Алғашқы көшке Қазақстан үкіметі көп көмек көрсетті. Бәрін ұшақпен тасыды. Міне, сол кезде сырттағы қазақ үдере көшіп келуі керек еді. Мысалы, Моңғолиядағы қазақтардың бәрі түгелдей көшіп келуге мүмкіндіктері болып еді. Өздерінің кертартпалығынан жартысы қалып қойды. Моңғолияға көш үшін арнайы ұшып барған соңғы ұшақтар бос қайтты. Бірақ енді біз қазір осы қарқыннан айырылып қалдық. Соңғы қабылданған заңдағы: «Шеттен келетін қазақтар сол елдің азаматтығынан бірден шығып келуі керек» деген бап қазіргі көшке үлкен кедергі болып тұр. Қазір Қытай, Моңғолия елдері өзінің азаматын кетемін десе, бірден азаматтықтан шығара қояды дейсіз бе? Мұндай ұстаным ол елдің заңына қайшы. Сондықтан қазір көш тоқтап тұр. Қалай дегенмен де ендігі жерде алғашқыдай дүбірлі көш бола қоймайтын түрі бар.
– Сіз «Қазақтың жастарына сенемін» дейсіз. Кейбір аға буын өкілдерімен сөйлесе қалсаңыз, қазіргі жастардың мансапқұмар, шенқұмар болып бара жатқанын айтады. Оларда «қазағым», «ұлтым» деген ұраннан гөрі жағымпаздық сипат басым дейді. Шынымен де, біз осындай жас буын өкілдерімен ұлттың жарқын болашағын лайықты дәрежеге көтере аламыз ба?
– Меніңше, бізде жастарды «үлкенді сыйлау» деген түсінікпен басып тастаған. Ғылымда да, өнерде де, тойда да қарттарды алға шығарады. Тойда алға шықсын-ақ, бас тартылса батасын жасасын-ақ. Ал ғылымда, білімде, өнерде жастарды неге алға шығармасқа? Мейлі ол он тоғыз жастағы бала болсын, ойы озса алда жүруі тиіс. «Мен жастарға сенемін» деп тағы қайталап айтамын. Өйткені заман солардікі, біздің буын – өтіп бара жатқан буын. Біздің қазақ мақалды айтуын дұрыс айтады да, істегенде кері істейді. «Ақыл – жастан, асыл – тастан» дейді. Ал шын мәнінде сол жастардан өздерін ақылды санайды, өздерін кемеңгер сезінеді. Жастарын сыйлай алмаған ел өспейді.
– Аға, бізде ұлттар достығы деген ел ұстанар ұранға айналды. «Көпұлттымыз, татумыз, бірлігіміз жарасқан» деген жалынды сөздер жиі айтылады. Осы ұстанымға көзқарасыңыз қандай? Тарихшы ретінде айтыңызшы, басқа елдер тарихында осындай жағдай кездесе ме?
– Мен тарихтан докторлық қорғамай тұрып, 1975 жылы Мәскеуде философиядан кандидаттық қорғадым. Сондағы тақырыбым ұлт мәселесі болды. «Өзім шетелде басқа ұлттың ортасында жүргеннен кейін ұлт мәселесімен айналысайын» деп сол кезде ұлт тақырыбын таңдаған едім. Сол кезден бері ізденіп келемін. Байқасам, әлемде бізден өзге «біз көпұлтты халықпыз, бірлігіміз жарасқан» дейтін халық некен-саяқ. «Көпұлттымыз» деп қайталай беру кері әсер беруі мүмкін. Қазақстанда 130 ұлт өкілі деген жоқ. Ол бекер сөз. Қазақстанда негізгі ұлт – қазақ, ол – мемлекет құрушы ұлт. Одан кейінгі екінші орындағы ұлт тобы – орыстар. Орыстардан кейін ұлт тобы деп қарауға тұратын бізде 15-17 ұлт тобы ғана бар. Оларды енді ұлт өкілдері деп қарау керек. Мен 130 ұлт дегендерді санап көрдім, сонда бізде екі ғана чукча бар екен. Төрт жапон студенті болыпты. Оларды да жапон, чукча ұлт тобы дедік, бес-алты, жеті-сегіз адамнан тұрған ұлт өкілдері бар. Басқа елдерде егер басқа ұлт өкілдері халық санының 0,01 пайызын құрамаса, ұлт тобы деп есептемейді. Біз ұлт топтарын қазақтан бөліп алыстату емес, жақындату, сіңіру саясатын жүргізуіміз керек.
– Аға, көрермен тарапынан жоғары бағаға ие болған «Жаужүрек мың бала» атты жаңа фильмге кеңесші болыпсыз. Жаңа туынды несімен құнды?
– Мен бұл кинотуындының сценарийі жазыла бастағаннан киноны түсіру аяқталғанға дейін қатыстым. Бұл – негізінде таза тарихи-деректі фильм емес, шытырман оқиғалы тарихи-көркем фильм. Жоңғарлар мен қазақтардың арасындағы соғыс ұзын саны 120-130 жылдай уақытқа созылды. «Ақтабан шұбырынды, алқакөл сұламаның» кезіндегі соғыста қазақтардың екіден бірі қырылды деген деректер бар, енді бір деректер халқымыздың үштен бірінің қырылғанын айтады. Рас, қазақтың екіден бірі болмаса да, осы қырғын кезінде үштен бірі қырылғанында сөз жоқ. Жоңғар шапқыншылығынан қазақ үлкен жапа шекті. Қиыншылық көрді, азып, ат тұяғымен тозды. Қазаққа көп қасірет әкелген жоңғар мәселесіне тарихшылар, өнер адамдарының жиі-жиі орала беретіні сондықтан. Бұл кинода қазақ жастарының Отанын азат ету үшін жүргізген күресі суреттеледі. Фильмнің «Жаужүрек мың бала» аталуының себебі де осында. Тарихта нақты мың бала туралы жазылып қалған айқын дерек жоқ. Бұл – даланың жазылып қалған ақиқаты басым аңызы. «Қазақ даласында қазақтың ұл-қыздары мың-мыңдап бірлесіп, жоңғарларға қарсы соғысқан» деген әңгіме халық арасында тараған. Кіші жүзден шыққан Нұрмағамбет Қосжанұлының «Сартай батыр» деген дастаны бар. Онда «Мың бала қозғалысы» туралы айтылады. Жырды мен оқығанмын. «Жаужүрек мың баладағы» Сартайдың жырдағы Сартай батырмен атының ұқсастығынан өзге қатысы жоқ. Сартай батыр 1785 жылы дүние салып, Қазалыда жерленген. Ал «Жаужүрек мың баладағы» Сартай – әдеби жиынтық бейне. Кинодағы Сартай – Отаны үшін күрескен мың Сартайлардың бірі. Сартайдан дербес тұлға (персон) жасау дұрыс болмайды.
– Біз жоңғар шапқыншылығына көп басымдық беріп кеткен сияқтымыз. Қазақтың тарихында басқа да жайлар болды ғой. Мәселен, патшалық Ресеймен арадағы оқиғалар. Біздің бүгінгі тарих, біздің бүгінгі кино осы тақырыптарға неге бұрылмай жатыр?
– Әрине, бұл өнер иелерінің өздеріне қойылатын сауал ғой. Ал мен бұл тақырыпқа бет бұрмай жатуымыздың басты себебі біздің саясатқа байланысты ма деп ойлаймын. Орыстың тарихына көп тоқталмай-ақ қояйын. Бірақ жоңғар-қазақ соғысы кезіндегі орыстардың атқарған рөлі туралы айта кеткім келіп отыр. Біздің бірер тарихшылардың аузынан «егер орыс болмаса, жоңғарлар бізді біржола құртып кетер еді» деген пікір естіліп қалады.
– Ал бұл пікірдің жаны бар ма?
– «Бізді орыс құтқарды, орыс болмаса, қазақ құритын еді» деген ұғым әлі күнге дейін бар. Ол өте қате ұғым. Неге десеңіз, жоңғар мен қазақтың соғысы 1635-тен 1755 жылға дейін жалғасты. Жүз жиырма жылға созылған соғыста қазақ пен жоңғар арасында орыс қандай рөл атқарды? Бірінші, осы соғыс барысында орыс пен жоңғардың арасында қазақтың ту сыртынан он жеті рет, ал 1723-1755 жылдар аралығында он тоғыз рет келісім жасалған екен. Ол туралы қытай, моңғол деректерінде жазылған. Бұл мәлімет Қазақстан деректерінде жоқ. Ал енді казактардың қолбасшысы Ермак біздің Сібірді басып алған кезінде ана жақтан жоңғарлар келді де, жоңғарлармен казактардың арасында қатынас орнады. Мысалы, жоңғардың Аблай тайшысының адамдары казак Ермакқа жолсерік болып, Пекинге дейін ертіп барды. Жоңғарлармен соғысып, қазақ күйреп жатқанда орыстар қазақтардың хандары мен билерін бір-бірлеп шақырып алып, «сендер біздің қарамағымызға өтіңдер» деп үгіт жасады. «Әуелі 1730 жылы Әбілқайыр хан барды, одан кейін 1743 жылы (бірақ олар тура кіріп қол қойған жоқ) Әбілмәмбет хан мен Абылай баһадүр сұлтан (120 адамымен) барды. Оларды да «орысқа қараңдар» деп үгіттеді. Кейбір тарихшылар «орыстың Миллер деген капитаны Абылай ханды моңғол тұтқынынан босатты» дегенді айтады. Меніңше, Абылай ханды тұтқыннан Миллер емес, қазақ пен жоңғардың арасындағы жақындық құтқарды. Қанша дегенмен екеуі де көшпенді халық. Шыңғыс ханнан келе жатқан ежелгі моңғол дәстүрінде хан ұрпағын өзінің қарамағына тартуы мүмкін, бірақ өлтірмейді. Бұл – Шыңғыс ханның кезінен келе жатқан ұстаным. Ал арғы түбін қуатын болсақ, екеуі де – Шыңғыс хан әулетінің ұрпақтары. Абылайдың аман қалуына негізінен осы себептер әсер еткен болуы мүмкін деп ойлаймын. Ал Миллер жоңғардың Галдан-церенмен кездесуге кетіп бара жатқан жолында оны қазақтың Наурыз батыры (Наурызбай батыр болуы керек, тарихта Наурыз деп жазылған) Миллермен кездеседі. Ол Галдан-Церенге хат алып бара жатады. Бірақ ол ханның хаты емес, Орынбор губернаторы генерал Неплюевтің хаты болатын. Біздің батыр сол хатты көрсетуін талап еткенде Миллер оны көрсетуден бас тартқан. Соған қарағанда, егер біздің кейбір тарихшылар айтып жүргендей, Абылайды азат ету үшін кетіп бара жатса, Миллер міндетті түрде көрсетер еді ғой. Ал ол көрсетпей қойған. Бұл тарихта жазылған дерек. 1716 жылы орыс пен жоңғардың арасында қазіргі Павлодар жеріндегі Қамысты (Ямышева) деген жерде, орыс жағынан 4000 адам, жоңғар жағынан 10 мың адам қатысқан қақтығыс болды. Сол соғыста швед Йоганн Густав Ренат деген темір шебері қолға түскен. Ол бұрын Полтава соғысында орыста қолды болып, бес жылдан кейін жоңғарлардың қолына өтіп, көптеген отты қару, мылтықтар, зеңбіректер жасап берген. Ол кезде біздің қазақта не тұрақты әскері болмаған (жоңғарда 60 мың тұрақты әскер болған, тіпті соғыс кезінде олар 130 мыңға дейін қолды атқа қондыра алған). Орыстар «қазақтар жоңғарлармен соғысып әбден әлсірейді, сосын бізге өздері келеді» деп ойлады. Бірақ қазақтар соғысып жүріп ақыры жоңғарларды жеңді. Ол кезде оларды шығысынан Чин империясы қысып келе жатқан болатын. Бірақ жоңғарлардан соң қазақтар орыстың ықпалына қалай түсіп қалғанын өздері де білмей қалды. Сөйтіп, 1870 жылдардан бастап бізді орыстар біржола жаулап алды (кейде соғыспен, кейде соғыссыз). Мұны тарихшылар біршама жазды. Бірақ бұған әзірге кино бет бұра алмай отыр. Әдебиетте де бұл тақырып әлі көтерілген жоқ. Бірақ, сөз жоқ, келешекте бұл тақырыпқа баруымыз керек.
– Көшпенділік өмірдің қазаққа берген жақсылығы мен жамандығын қалай саралап айтқан болар едіңіз? Басқа ұлттың ғалымдары мен зерттеуші, тарихшылары қазақтың осы көшпенділігін кезбелікке, жабайылыққа теңеді. Оны өзіңіз де «Левшин қазақ тарихының Геродоты ма?» атты мақалаңызда айтасыз.
– Көшпенділік салтынан ежелгі дәуірлерде әлемнің барлық халқы өтті. Мысалы, Андронов мәдениеті кезінде де, одан бұрынғы мәдениеттер кезінде де Еуропаның барлық халқы көшпенділік ғұмыр кешті. Батыста мұздық дәуірі басталған кезде шығысқа, шығыста қиыншылық болған кезде батысқа қарай адамдар жылжып өмір сүрді. Ал орта ғасырларда Еуропа орнығып, отырықшы болып қалды. Парсылар мен арабтар да отырықшылыққа көшті, сосын мына Еуразия даласы. Жалпы, біз Еуразия деп нені айтып жүрміз? Еуропа мен Азия Орал тауы, Орал өзені, Каспийдің құйған жерімен бөлінеді. Сол сызықтан қазіргі Үнді түбегіне дейінгі ұлы дала «Еуразия даласы» деп аталады. Осы Еуразия даласында көшпенділік жиырма ғасырға жалғасты. Көшпенділік қазірге дейін бар. Мысалы, Моңғолияда, Тибетте классикалық көшпенділік қалған. Қырғыздарда да аздап көшпенділік бар. Біздікі енді түбегейлі көшпенді дегеннен гөрі жартылай көшпенді деуге келеді. Менің өз өмірім өмір бойы көшпенділікпен өтті. Көшпенді қазақтың үйінде туып, көшіп жүріп өмір сүріп, енді, міне, Моңғолиядан Қазақстанға көшіп келіп отырмын. Тарихта «көшпенділер – артта қалған халық, жабайы халық» деген пікір қалыптасқан. Тіпті Гегельдің өзі: «Көшпенділер деген – қойымен бірге өріп, қойымен бірге жайылып, қойымен бірге жусайтын халық» деп жазған. Оны басқа ғалымдардың да құптайтыны бар. Еуропаның кейбір ғалымдары «көшпенділерде мемлекет болмаған» деген пікір айтады. Егер көшпенділерде мемлекет болмаса, көшпенді ұлы державалар қайдан шықты? Мысалы, Еуразия даласында үш үлкен көшпенді держава болды. Бірі – Аттиланың империясы, екіншісі – батыс-түрік империясы, үшіншісі – моңғол империясы. Үшеуі де – үлкен жетістікке жеткен ұлы империялар. Бұлар – көшпенді халықтың туындысы. Көшпенділер ешкімге ұқсамайтын өзіндік озық мәдениет үлгісін жасады.
– Сіз А.Левшинді «қазақ тарихының атасы емес» депсіз, осы мәселеге сәл тоқталып өтсеңіз.
– Мен бұрындары «Қазақ – жартылай жабайы, көшпелі, жыртқыш, жанкеспе ұры, қарақшы жұрт...» деп жазған А.И.Левшинді Шоқан Уәлиханов қалайша «Қазақ тарихының Геродоты» деп атады екен деп таңғалып жүретінмін. Кейінірек Левшинді де, Шоқанды да біршама оқығаннан соң Шоқан мұнда Левшиннің пікірін жақтырмағандықтан кекетіп айтқан сөз екенін түсіндім. Неге десеңіз, А.И.Левшин Фирдоусидің «Рүстем-Дастанындағы» Кейкібад кезбелерін біздің «қазақ» деп ойлаған екен. Шоқан Левшиннің мұндай салыстыруын жақтырмай, оны «Геродотым-ай» деп орынды кекетіпті. Ал Шоқанның бұл кекесінінің мәнін түсінбей, «Шоқан Левшинді «Қазақ тарихының Геродоты» деп атапты-мыс» деп көпіртіп жіберген Шоқаннан соңғы тарихшылар екен. Тіптен қайсыбіреулер бүгіннің өзінде солай түсінеді. Тарихқа терең үңілсе нетті. Иә, Ресей және Франция географиялық қоғамының мүшесі А.Левшин патшалық Ресей өкіметінің тікелей тапсырмасымен қазақ, қырғыздардың тарихи географиясы, шаруашылығы, салт-санасы, мінез-құлқы, рулық қатынастарын зерттеп, монографиялық еңбек жазды. Ғалымның еңбегі қазақ тарихын зерттеудегі құнды материал екені рас. Бірақ Алексей Ираклиевич Левшин «Қазақ тарихының Геродоты» емес.
1.Ол ең әуелі қазақ даласын, қазақтарды жаулап алуды мақсат еткен патшалық Ресей өкіметіне қызмет етті.
2.А.Левшин бұл тапсырысты ойдағыдай орындады. Қазақ өмірін жан-жақты зерттей келіп, «қазақтар мына түрімен өз алдына ел болып тұра алмайды, оларды орталықтанған билікке бағындыру қажет» деп ашып көрсетті. Оның еңбектері патшалық Ресейдің қазақтарды жаулап алуының ғылыми негізі болды.
3.А.Левшин – тек тарихшы емес, патша өкіметінің жоғары шенді шенеунігі. Ол қарапайым қазақ өміріне патшалық Ресей шенеунігі тұрғысынан қарады. Сондықтан болар, қазақтың жан арманын түсіне алмады. Менің бұл пікірім «орысжанды» қазақтардың өзіне оғаштау көрінуі мүмкін. Ол үшін А.Левшиннің «Описание киргиз-казацких или киргиз-кайсацких орд и степей» атты еңбегінің кейбір қорытынды ұсыныс-пікірлерін байыппен оқып шығу қажет шығар. Автор қазақтардың мінез-құлқын талдау үшін қазақты үш ұйықтаса түсінде көрмеген, XVII-XVIII ғасырларда өмір сүрген француз ағартушы философтары Жан Жак Руссо, Шарль Луи Монтескьенің еңбегіне жүгінуінің өзі таңданыс тудырады. Мысалы, Монтескье дүйім Азияны еңбекқор, қаһарман, еркіндікті аңсаған солтүстік және осал, жалқау, құлдықты көксеген оңтүстік деп екі топқа бөліп қараған екен. А.Левшин біздің қазақты осылардың екінші тобына жатқызады. Ал енді Левшин қазақтарды көріп, асын ішіп, аяғын босатқан адам ғой. Сөйте тұра ол «қазақтар табиғатынан жалқау, жаздың аптап ыстығында көп уақытын ұйқымен өткізеді, ал қыста қар қалың түсіп, жол жабылып қалатындықтан, үйінен шықпайды» деп білгірсиді. Сонда не, қазақтың малын қысы-жазы орыстар қайырып берген бе? Ары қарай «сәл ауқаты бар қазақтар күні бойы саба толы қымыздың жанынан шықпайды, қымызға тойып алып азаннан кешке дейін қыртады» дейді. Сонда не, Левшиннің қатыны қазақтың биесін сауып, сабасын қымызға толтырып беріп отырған ба?
Көшпенді мал шаруашылығы деген орыстың қол өндірісі манифактурасынан да ауыр жұмыс. Қол өндіріс жылы жайда өтеді. Ал мал шаруашылығы деген – табиғатпен бетпе-бет күрес. Қазақ малын қауым болып бағады және қалай бағуды ешкімнен сұрамайды. Мал бағудың өзіндік үрдісі, ішкі ережесі бар. Үй иесі мал табады, ұл балалар малын бағады, әйелдер мен қыз балалар отын жағады, малын сауады. Бұл – қазақтың жалқаулығы емес, шаруашылық дәстүрі.
Ол қазақтың үш түрлі қасиетін дұрыс аңғарған. Біріншісі – «жасы үлкенді сыйлау», екіншісі – «қауқарсыздың алдында үлкейіп, қолында билігі бар, қауқарлылардың алдында әрдайым осалдық танытатындығы», үшіншісі – «Ресей жерінде немесе Астраханда жүріп малданып, әлденіп қайтқан қазақ Жайықтан өтіп, еліне қайтып оралған соң қазақ топырағын сүйіп көрісетін отансүйгіштігі».
– «Алаш» сөзі неге жалпыхалықтық қолданысқа ене алмай отыр? Ол біздің екінші атауымыз емес пе? Жалпы, «Алаш» сөзінің мәртебесі қай кезде үлкен басымдыққа ие болды?
– «Алаш» сөзі кейінгі кезде айқын бола бастады. Ол – «қазақ» деген сөздің синонимі, екеуі бір ұғым. Алаш деген ұғымның пайда болғанын кейбір тарихшылар сан-саққа жүгіртіп, көптеген өтірік анықтамалар берген. «Алача» деген моңғолдың «өлтіре беріңдер» деген сөзі екен», «алаша» деген Алапес ханның атынан шыққан екен» деп жазыпты кейбір ғалымдар. Біздің түсінігімізде, «Алаш» ұраны Ақ Орданың кезінде пайда болған. Ақ Орданы Шымтайұлы Орысхан билеп тұрған кезде Орыс хан қазақ хандарының атасы деп танылды. Мысалы, Шоқан қазақ хандары кестесін Орыс ханнан бастайды. Орыс ханнан бері қарай оның баласы Құйыршық, одан Барақ, Барақтан Жәнібек; Орыс ханның бір баласы Тоқтақия, одан Әніке, Болат, одан Керей хан. Осы Орыс ханның кезінде «Алаш» қазақтың басын біріктірген жауынгерлік ұраны болды. Кейбір ғалымдар алты алаш деген сөзді «ол башқұрт, қырғыз және тағы бәленше» десіп жүр. Ол теріс пікір. Ақ Орданың тұсында «Алаш» ұраны осылайша қазақтың ұлттық идеологиясына айналды. Бұл жайында Мәшһүр Жүсіп Көпеев: «Алаш» деген атты ұранға қойып, жауға шапқанда «Алаш, Алаш» деп шабыңдар, Алаш демегенді әкең де болса ұрып жыға беріңдер» десіп бата қылысты. «Кеше Алаш, Алаш болғанда, Алаша хан болғанда, Үйіміз ағаш болғанда, Ұранымыз Алаш болғанда Үш жүздің баласы қазақ емес пе едік?!» деп айтылған сөз содан қалған», – дейді. Шоқан Уәлиханов «Қазақ» ат-атауының тегін көп іздеді. Ақыры осы «Алаш» ұғымы қазақтың жалпы есімі (нарицательное имя) деп тапты. Қадырғали Жалайыр «Алаш» ұғымын «Қазақ» деген мағынада қолданды.
Алашорда көсемдерінің бірі Ә.Бөкейханов кадет партиясының ұлт саясатын сынға алып, «Біз, Алаш ұранды жұрт, жиылып, ұлт автономиясын тікпек болдық» десе, І жалпықазақ съезінің қаулысында партияның «Алаш» аталуының мәнін былайша түсіндіреді: «Біздің партияның ұранына келсек, – дейді автор, – бабамыздың «Алаш» ұранынан артық ұранды іздесек те таба алмаймыз. Сөйтіп, қазақ саяси партиясының атын «Алаш» қою, ойлап әуре болмастан ауызға түсіп тұр».
Қазақ қайда жүрмесін бірін-бірі «Алаштың азаматы ғой» деп мүсіркеп, бір-біріне жанашырлық танытып жүреді. Ал қырғыз, ноғай, башқұрттарды «Алаштың азаматы» демейді, түбірі бір түркі халықтары дейміз. Осыны ажырата білуіміз керек.
– Аға, әңгімеңізге рақмет. Еңбегіңіз жемісті болсын.