Ғылыми-техникалық жетістіктердің жылдам қарқын алуы жаңа құндылықтарды қалыптастырды
Гүлмира Сұлтанбаева, саяси ғылымдар докторы, профессор:
– Гүлмира Серікбайқызы, ақпарат пен технологияның жылдам дамуы техникаға тәуелді адамды, техногендік қоғамды дүниеге әкеледі деген болжам айтылып жүр. Оның алғышарттарын көріп те жүрміз. Сонда ізгілікке негізделген руханиятты қоғамды жоғалтып алмаймыз ба?
– Біз өмір сүріп отырған қоғам жаңа талаптар мен міндеттерді ұсынуда. Оның басты себебі неде? Ақпарат немесе білім қоғамы ғылым мен технологияны, сондай-ақ олардың қоғаммен байланысын мүлдем жаңа арнаға бұрды. Ғылыми-техникалық жетістіктердің жылдам қарқын алуы азаматтардың қоғамдық болмысы мен қоғамдық санасын өзгертті, жаңа құндылықтар пайда болды.
Қазіргі замандағы ғылым жаңа технологияларды өндірумен қатар, қоғамның рухани құндылықтарына бағытталған жаңа саланы – гуманитарлық технология саласын дүниеге әкелді. Бүгінде гуманитарлық ғылымдардың жаһандық үндеулер алдында шоғырлануы оларға пәнаралық сипат берумен қатар, қоғамның рухани-гуманитарлық, этно-мәдени, философиялық-дүниетанымдық салаларын біріктіре, бір арнаға тоғыстыра бастады. Гуманитарлық ғылымға деген жаңа көзқарас құндылықтар проблемасына қайта оралуға, гуманитарлық ілімнің өзегіне айналуға негіз болды.
Интеллектуалдық қоғам жолында дамып келе жатқан Қазақстанда аталып отырған мәселелер бізге жаңаша міндеттер жүктеуде. Қазақстанға ұлтымыздың әлеуетін оятуға және жүзеге асыруға жағдай жасайтын интеллектуалды құбылыс қажеттігі осыдан үш жыл бұрын билік тарапынан айтыла бастады және ол аяқсыз қалмастан, мемлекеттік саясаттың басты векторына айналады деген үміт бар. Сондықтан да жалпыадамзаттық ізгілікке, ұлттық құндылықтарға негізделген руханиятты қоғам құру – әрбіріміздің міндетіміз.
– Сонда интеллектуалдық қоғам құру үшін қандай қадамдар жасалуы тиіс? Басты құндылықтары неде?
– Интеллектуалдық қоғам қалыптасуының басты ядросы – адам капиталы. Ұлттың интеллектуалдық капиталы мен халықтың менталдық капиталының дамуы еліміздегі азаматтардың аталған мәселелерге жаңа көзқараста қоғамдық санасының қалыптасуын күн тәртібіне қойды.
Қазақстандағы интеллектуалдық қорлардың басты көрсеткіші ретінде білім мен ғылым дамуына ықпал етерлік факторларды, рухани-мәдени құндылықтар мен этикалық нормаларды сақтау, дәріптеу дәстүрге айналуы тиіс.
Ұлттың интеллектуалдық әлеуетін арттырудағы басты құндылықтар ретінде адам капиталын дамытудың басты орында тұруы заңды. Адам – қоғамның басты жемісі.
Елімізде интеллектуалды азаматтың қалыптасуы жолында олардың қоғамдық санасына ықпал етерлік гуманитарлық технологиялар кешенді зерттелуі, нәтижелері стратегиялық мақсатта орындалуы тиіс. Қазақстандағы ғылым жаңа технологияның дамуына, атап айтқанда, қоғамның ізгілікті-рухани құндылықтарының қалыптасуына негіз боларлық жаңа сала – гуманитарлық технологиялар саласының дамуын қордаланған мәселелердің жауабы деп қарастырған жөн.
– Интеллектуалды азамат қалыптастыруымыз керек деп қалдыңыз. Жалпы, бізде интеллектуалды қоғам қалыптастыруда қандай да бір жұмыстар атқарылып жатыр ма? Бірлі-жарым конференциялар мен жиындарды айтпай-ақ қоялық. Нақты бір бағыт-бағдар ұстанған, кешенді түрде, мақсатты түрде іргелі істер басталды ма?
– Әрине, интеллектуалды қоғам құру бір күннің шаруасы емес және де біз өмір сүріп отырған қоғам – интеллектуалды қоғам жолында. Шын мәнінде, интеллектуалды қоғамда саяси-экономикалық, әлеуметтік, өндірістік, инновациялық салалардың барлық тетігіне интеллектісі жоғары, ізгі адам еңбегімен үлес қосады. Еңбек адамы – білім адамы. Сондықтан да қоғам үшін адам басты капитал саналады.
Жаһандық талаптарға сай әлеуметтік-гуманитарлық, қоғамдық-саяси ғылымдардың шоғырлануы нәтижесінде гуманитарлық ғылым мен білімнің осы бағытта дамуы – бүгінгі адамзаттың өркениетті құндылықтарды сақтауға, ізгілікті қоғам құруға деген ұмтылысынан.
Интеллектуалды қоғам қалыптастыру еліміздегі білім мен ғылымның дамуына бағытталған «ҚР білім беруді дамытудың 2011-2020 жж. арналған мемлекеттік бағдарламасының» әлеуметтік-экономикалық тиімділіктерді қамтамасыз етуге бағытталған шараларының, «Интеллектуалды ұлт – 2020» бағдарламасының білім беру мен ғылыми әлеуетті арттыруға бағытталған кешенді жобасының орындалуына қажетті гуманитарлық ілім мен құндылықтарға негізделген әдістерді зерттеумен, орындалу құралдарын әзірлеу мен коммуникациялық стратегияларды ұсынумен айқындалып отыр.
Қазақстанда адам капиталы стратегиялық ресурс болып табылады. Азаматтардың интеллектуалдық капиталы қалыптасуының базалық қондырғысы – білім мен ғылым. Интеллектісі жоғары азамат заманауи инфрақұрылымды дамыта, тиімді мемлекеттік аппаратты құра, қолайлы бизнес климатты қамтамасыз ете алады. Сондықтан елімізде саяси ерік пен қоғамдық санасы қалыптасқан әлеуметтік тұлғаны жетілдіруге бағытталған «Елдің интеллектуалды әлеуеті» мемлекеттік бағдарламасы аясында ғылыми зерттеулердің жүргізіле бастауы – оңды нәтиже.
– Расында, интеллектуалды қоғам құру мәселесі әлемдік деңгейде көтеріліп отыр. Шетелдік ғалымдардың бұл бағыттағы айтарлықтай зерттеулері, орындалған тәжірибелері бар шығар. Олардан үйренеріміз бар ма?
– Әлем елдерінің алдында тұрған проблеманың өзі де қоғамның рухани әлеуетін арттыру болып отыр десем, жаңылыспас едім. Өйткені адамның әлеуметтік қажетіне жараған озық технологиялар заманы белгілі бір деңгейде адамзаттың рухани құлдырауына, танымдық тоқырауына әкелген болатын.
Бүгінде әлемнің көптеген елінде бұл бағытта бас қосқан ғалымдар түрлі бағыттарда мәселені шешуге атсалысуда. Мәселен, АҚШ-тың Гарвард университетінде гуманитарлық бастамалар бағытында, сондай-ақ Катар мемлекетінде гуманитарлық ғылымдарға байланысты зерттеулер кешенді түрде жүргізілуде. Осы елдегі гуманитарлық зерттеулер базасы дүниежүзі бойынша алдыңғы қатарлы ақпараттар қорына ие. Жоба аясында зерттеу траекториясы дүниежүзінің 191 елін қамтиды. Зерттеу негізінде таяу арадағы гуманитарлық сипаттағы қауіп-қатерді ескертуге арналған Дағдарыс картасы жасалды. Ол жобаның мақсаты соңғы технологиялық жетістіктердің адам өміріне ықпалын анықтау және дағдарыс жағдайларында технологиялық жетістіктерді мүмкіндігінше тиімді пайдалану жолдарын зерттеу болып табылады.
Әлем назарындағы табысты жобалардың бірі ретінде осы Катар еліндегі «ілімге, білімге және оны игеруге деген ықылас барлық мүмкіндікке жол ашады» деген қағида негізінде жұмыс істейтін Инновация және білім беру саммиті аясындағы зерттеулерді атауға болады.
Әлемнің Судан, Гаити, Либия, Сомали, Сирия сияқты елдерінде аталмыш жоба бағытындағы зерттеулер тәжірибесі бар. Бұл жобалардың барлығы да төтенше жағдайларда және қақтығыс жағдайларында гуманитарлық сипаттағы жаңа технологияларды қолдану жолдарын зерттейді. Сондай-ақ бұл салада әлемнің ғылыми қауымдастығының басын қосқан Женева, Швейцария, Вашингтонда өткен халықаралық конференцияларды атауға болады.
Біз үшін ізгілікке құрылған, ілім мен білімді ту еткен шығыстық Катар тәжірибесі лайықты. Дегенмен қаржылық-экономикалық, әлеуметтік-саяси тұрғыдан алғанда, катарлық тәжірибені тұтастай елімізге көшіре алмаймыз. Әмірлік резиденциясында университеттердің университетін салып, ең озық ойлы ғалымдарды жинап, ізгі қоғам құру жолында батыл әрекет еткен катарлық идея – қай елді болсын ойландырарлық реформа.
– Қазір қарап отырсақ, дамыған елдердің өзі ел экономикасын интеллектуалдық инвестиция арқылы, яғни адам капиталы арқылы дамытуға бағытталуда. Адамның интеллектуалдық әлеуетін инвестиция ретінде қарастыруға болатынын олар баяғыда-ақ дәлелдеп қойды. Бұл тұрғыда біздің әлеуетіміз қаншалықты?
– Иә, әлемдік тәжірибеде ел экономикасын интеллектуалдық инвестиция арқылы дамыту өзін-өзі дәлелдеп берді деуге толық негіз бар. Адамның интеллектуалдық әлеуетін инвестиция ретінде қарастыру – ғасырдың үздік теориясы. Атақты ғалым Гэри Бэкер осы саладағы ғылыми еңбегі үшін экономика бойынша Нобель сыйлығының иегері атанды.
Соңғы жылдары Қазақстан қоғамының интеллектуалдық әлеуетінің дамуы және өзекті проблемалары зерттеліп, талдау жүргізіле бастады. Қазақстандағы гуманитарлық құндылықтардың заманауи қағидаларын талдау, қажетін қабылдау, құндылығын сақтау, дәстүрін жалғастыру – жаңа заманның, өрлеуге бет бұрған қазақ елінің басты мақсаты, айқын мұраты.
Ақпараттық қоғам немесе индустриялық қоғамның дамуын тереңірек зерделеуде өзге елдердің тәжірибесіне сүйенеріміз анық. Дегенмен өзіміздің ұлттық ерекшелігіміз бен болмысымызды, ұлттық интеллектіміз бен әлеуетімізді тек өзіміз құраймыз, өзіміз жасаймыз және ол тек бізге керек.
Сол үшін мынадай сұрақтарға жауап іздеу қажет: ақпарат интеллектуалдық құндылықты жасаушы күш болғандықтан, әлемдік ақпараттық бәсекелестік қаншалықты қолжетімді және ол қалай өзгеруде, ол интеллектуалды қоғамды айқындаушы фактор ретінде жаһандану үдерісіне қалай ықпал етуде, алдыңғы қатарлы ел ретінде дамыған мемлекеттердің қандай басымдықтары бар, олардың осы мақсатта қолданып отырған қоғамдық құралдары қандай, ол ел дамуына қалай әсер етуде?
Адамның интеллектуалдық әлеуетін инвестиция ретінде қарастыру үшін де бізге сол адамды интеллектуалды азамат ретінде қалыптастыру керек және оның интеллектуал болып өсуі үшін де салым салу керек. Салым дегенім – сол азаматтың зерделі де сергек, зерек те зиялы болып өсіп, қалыптасуына қажетті қаржылық-материалдық, рухани-мәдени, өнегелі-тәрбиелік ортаны жасай білу дегенім. Сонда ғана қоғамға интеллектуалды азамат өз тарапынан қарымын қайтара еңбек етеді. Бұл тұрғыда біздің әлеуетіміз қаншалықты деп сұрамастан, бізді басқалар атап көрсетіп, нысана етерліктей қашан жоғары деңгейде дамимыз деген сұрақтың жауабына жетуіміз керек.
Мұның өзін таяуда Елбасы бағдарламалық мақаласында нақтылап берді: «Шындықты мойындайық: болашақта ХХІ ғасырда тек еңбек қана барлық қазақстандықтың әл-ауқатқа және жаңа өмір сапасына қол жеткізуін қамтамасыз ете алады».
Қазақстан ғылымында адам капиталының дамуы мен интеллектуалды қоғам әлеуетін арттыруға арналған гуманитарлық технология саласы бойынша зерттеулер жүргізіле бастауының бұл мәселеге жаңа дем беріп отырғаны рас. Және де елімізде ұлттың интеллектуалдық капиталының қалыптасуына бағытталған мемлекеттік реформалардың тиімді жүзеге асуына қатысты гуманитарлық базистің әзірленуіне, сараптамалар жүргізілуіне ықпал етерлік ғылыми орта қалыптастыратыны тағы бар.
Елбасы қолдауымен іске асқан зияткерлік мектептері мен Назарбаев университетінің құрылуы осы саладағы зерттеулерді жүргізудің балама құрылымдары болып табылады. Гуманитарлық технологияларды Қазақстанда интеллектуалды азамат әлеуетін арттыратын инвестиция капиталына айналдырудың таяу болашақта перспективалық мақсатта қолға алынуы – құптарлық жайт.
– Интеллектуалды азамат концепциясы деп отырсыз ғой. Жалпы, бізде сол концепция түзілді ме? Түзілмеген болса, оның функциясы қандай болуы керек? Біздің менталитетіміз, дәстүріміз ескерілуі керек пе бұл концепцияда?
– Батыс ғалымдарының болашақта ұлттар, халықтар жойылып, жер бетінде жаһандық азамат деген бір ғана ұғым қалады деген ойларын тәптіштеп, арнайы департамент ашып, зерттеулерін ұсынғанына куә болдым. Бұл, меніңше, жаһандану ұғымын бетке ұстап, астамшылық саясат жүргізуді көздеу деп түйдім. Сонда интеллектісі жоғары азамат өзінің ұлттық түбірінен, халықтық дәстүрінен ада болуы керек пе? Жоқ! Тағы да жоқ деп жауап бергім келер еді. Себебі біз айтып отырған интеллект-азамат ұлттық тамырынан нәр алып, ұлттық тектіліктен қорек жиюы тиіс. Сонда ғана ол заманауи құндылықтардың озығын пайдалана отырып, елінің дамуына, халқының өркендеуіне себін тигізерлік азамат болады.
Дәл қазіргі күнде ғылыми ортада интеллектуалды азамат концепциясын жасау түрліше талқыға түсіп отыр. Интеллектуалды азамат кім, ол қандай болуы тиіс дегенде тағы да гуманитарлық ілімге келіп тірелеміз. Гуманитарлық құралдар арқылы тұрғындардың шешім қабылдау процесіне қатысуын, әлеуметтік-саяси белсенділігін арттыру, сондай-ақ гуманитарлық технологияларды өркендеу құралы ретінде пайдалану сияқты міндеттер жүктейді. Бастысы, гуманитарлық құралдардың сенімге құрылуы тиіс, яғни адам мен қоғам арасындағы сенім – азаматтардың жауапкершілікті түсіне, орындай білуінен.
– Елімізде негiзгi ұлттың, мемлекет құрушы халықтың интеллектуалдық капиталын қалыптастыруға бағытталған нақты реформаны қолға алуға, гуманитарлық негіз әзірлеуге ғалымдарымыз неге немқұрайдылық танытып отыр?
– Қазақстандық қоғамдық-саяси ғылым саласында гуманитарлық технологиялар саласын зерттеудің әлсіз жағы басымырақ. Өйткені бізде бұл ғылым саласы жайлы әлі жалпы түсінік қалыптасып үлгермеген. Зерттелуі жағынан кенже ғылым болып табылады. Оның үстіне бізде гуманитарлық технология саласында интеллектуалды ұлт қалыптастыруға бағытталған гуманитарлық құралдарды басқару саласында кешенді зерттеу орталықтары, зертханалар жоқ.
Әлемнің дамыған елдерінің тәжірибесі көрсеткендей, интеллектуалдық капитал, адами инвестицияны қалыптастыруға, арттыруға ұзақ мерзімді жұмыс істейтін Катар саммиті, Дағдарыс картасы сияқты форматтардағы жобалар жетіспейді. Сондай-ақ шетелдік тәжірибеге сүйене отырып, табысты жобаларды ұлттық нарыққа лайықтау, осы саланы дамытатын инновациялық идеяларды жүзеге асыратын ғылыми әзірлемелер жетіспейді.
Гуманитарлық сипаттағы құралдарды пайдалана отырып, жаңа технологияның негізінде ақпараттық қорлар мен базаларды әзірлеу, халықтық сипатта қолжетімді ету – мемлекет қолдауымен ғылыми қауымдастықтың орындайтын міндеті.
– Ендеше, ұлттың интеллектуалдық капиталын қалыптастыруға неге шетелдердегідей бизнес ортаны тартпасқа?!
Ұлттың интеллектуалдық капиталын қалыптастыру – тікелей мемлекеттің міндетінде. Билік тарапынан идеология мәжбүрлеу мақсатында емес, азаматтардың ерікті де еркін таңдауына, шешім қабылдауына мүмкіндік неғұрлым сеніммен берілсе, азаматтарымыз да соғұрлым жауапкершілікті қабылдай алатындай сеніммен жауап қайтарған жағдайда парасатты қоғам орнайды. Бұл бағытта бизнес орта өкілдерін белгілі бір ізгілікті, руханиятты, мәдени жобаларға меценат, филантроп ретінде тарту тәжірибесі әлем елдерінде дәстүрлі орын алғаны белгілі. Дегенмен мұның кешенді де тұрақты, ауқымды да бұқаралық сипат алмайтынын ескерсек, жағдай түсінікті. Сол үшін де парасатты да ізгілікті, руханиятты да өркениетті қоғам қалыптастыру жолында мемлекеттік механизмдер мен билік қамқорлығы қажет.
Бір оңынан келген іс деуге болар, таяуда әл-Фараби атындағы Қазақ ұлттық университетінде осы аталған бағытта зерттеулер жүргізетін «Медиатехнологиялар» ғылыми орталығын құруға мүмкіндіктер беріліп, дайындықтар жүруде. ҚазҰУ ректоры Ғ.Мұтанов мырза таяуда оқытушылармен болған кездесуінде: «Еңбек қоғамы бізге интеллектуалдық мүмкіндіктерімізді танытуға жол ашады. Ғылыми орталықтарымыз гуманитарлық ілімге негізделген бұқаралық шараларға бастамашыл ошаққа айналуы тиіс. Азаматтарды еңбек қоғамына апаратын медиаплатформа құруға біздің университеттен жол ашылады», – деген болатын.
– Гүлмира Серікбайқызы, соңғы сауалым болсын, интеллектуалды азамат әлеуетін арттырудың қандай механизмдерін ұсынасыз?
– Жауапты «мәдениет ақыр соңында қазіргі заманғы еңбек адамына қарай бетбұрыс жасауы тиіс» деген Елбасының бағдарламалық мақаласындағы қағидалы сөзден бастасам. Қазақ қоғамында парасаты жоғары азамат қалыптастыру жаңа қоғамға қадам басу дегенмен тең. Жалпыға ортақ еңбек қоғамына апаратын да – осындай азаматтар.
Интеллектуалды азаматтың әлеуетін арттыру жаңа ілім мен біліммен толығады. Сондықтан да интеллектуалды қоғамның басты қоры – білім. Білімсіз қоғам – қараңғы қоғам. Біз үшін білім жаңа ұғымға, жаңа мәнге ие болып отыр. Ақпарат қоғамы – білім қоғамы. Сондықтан бұл бағытта кешенді түрде озық технологияларды тиімді пайдалана отырып, бұқаралық ақпараттық науқандар мен руханиятты, ізгілікті шараларды ұзақ мерзімді жүргізу басты технология деп санар едім. Оны орындауды әлеуметтік топтардың, тұрғындардың ерекшеліктеріне қарай жүргізу – бұқарамен жұмыс жөніндегі PR-технологтардың міндеті.
Интеллектуалды қоғамға көш түзелді. Бағыт анық, бағдар нық. Сол үшін қоғамда интеллектуалдық әлеуетті құрайтын, жасартатын, жаңғыртатын серпіліс бар. Тек соны жеріне жеткізе орындауға мүмкіндік беретін қоғам мен адам арасында сенімге құрылған жауапкершілік қажет.
Алашқа айтар датым...
Адамның интеллектуалды әлеуетін инвестиция ретінде қарастыру үшін де бізге сол адамды интеллектуалды азамат ретінде қалыптастыру керек және оның интеллектуал болып өсуі үшін де салым салу керек. Салым дегенім – сол азаматтың зерделі де сергек, зерек те зиялы болып өсіп, қалыптасуына қажетті қаржылық-материалдық, рухани-мәдени, өнегелі-тәрбиелік ортаны жасай білу дегенім. Сонда ғана қоғамға интеллектуалды азамат өз тарапынан қарымын қайтара еңбек етеді. Бұл тұрғыда біздің әлеуетіміз қаншалықты деп сұрамастан, бізді басқалар атап көрсетіп, нысана етерліктей қашан жоғары деңгейде дамимыз деген сұрақтың жауабына жетуіміз керек.