Еркiн ШҮКIМАНОВ, Қазақстанның еңбек сіңірген қайраткері, белгілі әнші:
– Еркiн аға, бiздегi бұқаралық ақпарат құралдарының (газеттi қоспағанда) эстрадаға көбірек бүйрек бұруы сiздi және осы саланың iшiнде жүргендердi алаңдатпай ма? Ұлттық құндылық, дәстүр сабақтастығы жолындағы бұл өнердiң тәрбиелiк рөлi қандай?
– Бiзге белгiлiсi жыраулар поэзиясы Асан Қайғы, Қазтуған, Доспанбеттен берi қарайғы сал-серiлер заманынан Ақан серi, Бiржан сал, Үкiлi Ыбырай, Мәди, Иман Жүсiп, Әсет Найманбай, Естайлардың iзiмен, қаймағы бұзылмаған халық ауыз әдебиетiмен, ағаның жолын iнi жалғап, шәкiрт тәрбиелеумен жеткен. Бертiндегi Әмiре, одан кейiн Жүсiпбек, Мәдениет Ешекеев, одан кейiн эстрада-цирк колледжiн ашқан Гүлжиһан Ғалиева, Жәнiбек Кәрменов, Ғарифоллалардың мұрасы Қайрат Байбосыновқа, Бекболат Тiлеуханға өтiп, қалпын бұзбай бiзге келдi. Дегенмен соңғы кездерi Батыстан афро-америкалық, еуропалық мәдениеттер лебi есуде. Мұның өзi дәстүрлi өнерге салқынын тигiзiп отырғандығын көзiмiз көруде. Сонау 1980 жылдары дәстүрлi музыканың көтерiле бастаған кезi болған. Бүгiнде сол мәселе қайта жандануда. Жылына кем дегенде он бала халық әндерi кафедрасын бiтiрiп шығады. Бiрақ олардың көбi жұмыссыз. Той қуалайды. Қыздар тұрмысқа шығып, өнерiн дамыта алмай қалады. Сосын өнер өледi. Өнердiң насихатшысы жастарға қамқорлық жоқ. «Телқоңыр», «Дала думан», «Сегiз қырлы», бiр кездердегi «Алтыбақан» сияқты дәстүрлi өнердiң дәмiн келтiрер бағдарламалар болды. Мiне, солар тек «Қазақстан» мен «Хабар» телеарнасына ғана керек сияқты. Ал басқа арналар басын ауыртпайды. «Мәдениет» арнасы спутниктiк арна болғандықтан, жаппай таралып жатыр деп айта алмаймыз. Әйтсе де ұлттық өнерге ұлттық арнадан бөлiнiп отырған уақыт аз-ақ.
Телеарналарға да кiнә арта беруге болмайды. Аптадағы эфир уақытының 168 сағатының 40-ақ минутын ұлттық өнерге арнау өте аз көрсеткiш. Күнi кеше ғана Қаршыға Ахмедияров, Санақ Әбуов ағалар дүниеден өттi. Ән-күйi тұрмақ, өздерi туралы жеке бiр хабарлар беруге боларлықтай. Ұрпақ санасына осыны жеткiзу керек. Жалғыз «Телқоңыр» жеткiлiксiз деп ойлаймын.
– Жастардың жаппай эстрадаға ұмтылуы, дәстүрлi мұраның кем насихатталуы сiздердi алаңдатпай ма?
– Эстрада бiзге керек емес деп айта алмаймын. Бiрақ оның бағыты бөлек. Эстрада мен дәстүрлi әншiлердiң арасында бiтiспес дау пайда болды. Оларға сын айтсақ жеккөрiнiштi көрiнемiз, қырын қабақ танытады. Дұрыс айтылып жүрген әуендi өздерiнше «Бояушы, бояушы дегенге сақалын бояйдының» күйiн кешiп, бұзып, бұрмалап жүр. Ол бабадан қалған аманат қой, аманатқа қиянат жасамау керек.
90-ыншы жылдары «Битлз» тобы әндерiнiң адам санасына әсерi туралы зерттеу жүргiзiлдi. Сабақ үстiнде бiр топ балаға «Битлздiң» әндерiн, ал екiншi топқа классикалық әндер тыңдатқан. Сонда жеткiншектер санасының даму деңгейi екiге жарылған. Классикалық музыка тыңдаған баланың ойлау жүйесi кең, мәдениетi жоғары, оқу үлгерiмi жақсы болған. Ал «рок» тыңдаған балалар оқу үлгерiмi нашар, мiнез-құлқы ашушаңдардың тобына қосылды. Заманымызда эстраданың насихаты зор болып тұр. Бұрын дауысы барлар ән салатын, қазiр аузы қыбырлағанның барлығы әншi. Кеңестер кезiнде көркемдiк кеңес деген жүйе бар едi. Бiзге де дәл қазiр сол керек. Өйткенi тәуiр деген әншiлер түкке тұрмайтын ән айтатын болып барады. Жалпы, музыка деген өте керемет жаулаушы құрал. Сондықтан сөз зергерi Ғ.Мүсiрепов айтпақшы, «Естi ән естi тыңдаушы, ессiз ән ессiз тыңдаушы тудыратындығын» естен шығармаған жөн.
– Біздің газетте «Еркiн дауысты Еркiн» деген сұхбатыңыз шыққан едi. Оқырманға қызығы да осы шығар, Алматыда оқуға түсе алмай ауылға қайтып, бiраз уақыт қой соңында болғаныңыз туралы айтқан екенсiз. Осыған аз-кем тоқталып өтсеңiз...
– Өзiм бұрынғы Семей облысы Мақаншы бұлақ ауылында туғанмын. 5 жасқа дейiн сонда тұрып, кейiн нағашы жұртқа қоныс аудардық. Менiң тәрбиемнiң бәрi – Ақсуаттың тәрбиесi. Тарбағатай ауданындағы отыз үйлi ауылда өстiм. Ол жер Кенесарыдан бұрын «орыстарға бодан болмаймын» деп қарсы бас көтерген Қожагелдi атамыздың атымен аталады. 1990 жылы мектеп бiтiрген соң Алматыға, ҚазМУ-ге келдiм. Жолым болмаған соң, қарап отырмастан АГУ-ге тапсырып, одан да құладым. Сосын ауылға қайттым. Қайырбек деген ағамыз бар едi. Өзi малдәрiгерлiк институтын бiтiрген. Сол кiсiге көмекшi болып қой бақтым. Сөйтiп, Семейдегi Шәкәрiм атындағы институттың қазақ тiлi мен әдебиетi мамандығын бiтiрдiм де, отбасылы болуыма байланысты өнер саласында таңдаған оқуымды жартысынан үзiп алдым. Бiр жарым жыл құрылыста жұмыс iстедiм. Алматыдағы Шевченко көшесiнiң қиылысында ұзын темiр құрылысты қоршау бар, соны бiз салған едiк. Ж.Елебеков атындағы байқауға осы құрылыста iстеп жүрiп қатыстым. Жүлделi орын иелендiм де қайта құрылысыма кiрiстiм. Кейiн өнер саласы мамандарының көзiне түсiп, «Қазақконцертке» жұмысқа шақырылдым. Мен бала кезiмнен бастап ән салған жоқпын. Мектептi бiтiрген соң бiр жылдан кейiн қолыма домбыра ұстадым. Бiрақ небiр өнер майталмандарынан сабақ алдым. Бiрде Семейге құрамында әншi Рамазан Стамғазиев бар «Тамаша» ойын-сауық театры келдi. Сонда Рамазан аға өзiне шақырып алып менiң «Қазақконцертке» жұмысқа баруым керектiгiн айтты. Бiрақ ол кезде мүмкiндiк болмады. Кейiн араға жылдар салып Рамазан аға айтқан жұмысқа ойламаған жерден Есмұқан Обаев аға қабылдады. Сөйтiп, он екi жыл жұмыс iстедiм. Қазiр консерваторияның оқытушысымын.
– Қазақтың тойларын эстрада басып барады. Оның жартысы шетелдiкi. Дәстүрлi әншiлерде тойға шығу үрдiсi бар ма? Эстрада әншiлерi секiлдi еңбектерiңiзге ақы аласыздар ма?
– Бiр пiкiрдi айта кеткiм келедi. Эстрада ешқандай даму үстiнде емес, сол күйiнде әлi, белгiлi бiр орында тұр. Өйткенi фонограмма бар жерде өнер дамымақ емес. Эстраданы көтеру үшiн фонограмманы құрту қажет. Оны жою үшiн сахнаны тазалау керек. Көңiлдерiне келсе де айтамын, фонограмма деген арам әншiлiк, халықты алдау. Мен баяғыда бiр сұхбатымда да: «әншiлер халықты алдап фонограммамен ән айтқан екен, олай болса ондай әншiге ақшаны да ксерокстен өткiзiп беру керек» деп айтқанмын. Өсiп келе жатқан балалардың көбi эстрада әншiсi болғысы келедi. Олар бiр рет жазып алған әндi ондаған жыл шiмiрiкпестен, қиналмай-ақ айтып жүре бередi. Осылайша жасөскiндi алдамшылыққа тәрбиелеп жатырмыз. Қазақтың кез келген өнерпазының несiбесi халықтан болған. Олар бай болмаған. Әнiн айтып, жырын жырлап жүрген. Кеңестiк кезең бiзге үйреткендей, байлардың бәрi ақымақ болған жоқ. Қытайда Мелшiбек сияқты байлар Әсеттей әншiнi алақанына салып ұстаған. Сондай Атымтайлар бiзде де көп болған. Ал қазiр тойларға домбырамен ән айтуға шақырады, бiрақ өте сирек. Өйткенi талғам бұзылған. Филипп Киркоровты, Юрий Антоновты шақырған тойларды көрдiм. Бiрақ бес саусақ бiрдей емес. Қазақтың жаны, қаны бар, әндi түсiнетiн жiгiттер жетерлiк. Оралбек Ботбай, Амангелдi Ермегияев, Нұртай Сабильянов, Өмiрзақ Сәрсенов сияқты санаулы қалталы ағаларымыз бар. Тойдан қорқудың керегi жоқ, кейде сол арқылы әншiнi шыңдауға да болады. Шәкiрттерден байқаймыз, шикi тұстарын тойда пiсiрiп, жетiлдiрiп келiп жатады. Бiрақ бiржолата тойға қарай ыңғайлануға болмайды. Той мен сахна – бөлек әлем. Сахнаға шыққан соң сахна сенiкi, оған қожайындық жасай алмасаң, әншiлiгiң көк тиын.
– Дәстүрлi ән өнерiнiң облыс, қала, аудандардағы тағанын қалыптастыру үшiн арнайы дәстүрлi ән өнерi мектебi керек пе?
– Бұл мәселе жөнiнде жалғыз мен емес, өнерге шын жанашыр аға-iнi, әпке-қарындастарымыз айтып та, жазып та жүр. Кез келген облыс орталығында шағын қалаларда қолына домбыра ұстаған бiр-бiр өнерпаз жоқ емес. Мысалы, Арқалық, Аягөз секiлдi кiшкене қалаларда саз мектептерi бар. Мiне, осындай мектептерде халық әндерi бөлiмi ашылуы керек. Бiзде кейбiр қалаларда музыкалық колледж бар да, ән бөлiмi жоқ. Өскеменде былтыр Қайрат Байбосынов ағамыздың шәкiртi Әдiл Тұрғанбаев деген бауырымыз неше жылдан берi шапқылап жүрiп, Бердiбек Сапарбаев әкiм болып барғаннан кейiн осындай бөлiм ашуға мүмкіндік туды. Бұл қалада бiрнеше жыл бойы өтiп келе жатқан Әсет Найманбаев атындағы конкурс бар едi. Ол анау Алакөлдiң жағасында, Жалаңаштың арасында сондай бiр мамыражай мезгiлде өтетiн. Кейiннен Өскеменнiң орталығына келдi. Бiрақ аймақтық деңгейде қалып қойған болатын. Дегенмен Бердiбек Сапарбаев ағаның ықпалымен былтырғы жылдың аяғында бiрiншi рет Әсет Найманбаев атындағы республикалық байқау болды. Бұл туралы «Қазақ әдебиетi» газетiне жазған мақаламда айтылған едi. Жергiлiктi атқарушы органдардың осындай дүниелерге көптеп көңiл аударулары керек. Өйткенi Әсет әндерi бiр шетi Арқа, бiр шетi Жетiсу, ендi бiр шетi Қытайдың үш аймағына, арғы жағы Моңғолияға өтiп кеттi. Сол байқауға Қытайдан әншiлер келдi. Әсеттiң мектебi үлкен болғандықтан деңгейi өсу үстiнде, 40-50-дей әншi қатысты. Мынау Қызылжарда Астанадан оқу бiтiрiп қайтқан Жанат Айтбаев деген азамат колледждiң iшiнен дәстүрлi ән өнерiнiң мектебiн ашып, ғажап-ғажап әншi қыз-жiгiттер тәрбиеледi. Олардың алды Астанада, Алматыда бiлiмiн толықтыруда. Осыдан бiраз күн бұрын Талдықорғанға бардым. Жетiсу өңiрi – Дәнештiң мектебi қалыптасқан жер. Онда Дәкеңнiң шәкiртi Абылай Қармысов ағамыз, Арқа мектебiн Қайрат Байбосыновтан бiтiрiп келген Төлетай Серiков бар. Қаншама Жетiсу ән өнерi мектебiнiң әншiлерi сонда жүрсе де сондағы колледждiң iшiнде әншiлiк класс жоқ екен. Бұл өте ұят. Алматы iргемiзде деп ойлайтын болуы керек. Мысалы, Шымкентте, Таразда осындай мектеп бар екендiгiн бiлмеймiн. Сондықтан мұндай мектептердi кез келген жерде ашып, қалыптастырып, насихатын жүргiзу керек. Аграрлық университеттiң iшiнде үйiрме, қолына қара домбырасын ұстап қазақ ақындарының жырына, бабадан қалған халық әндерiне қызығып жүрген қыз-жiгiттер бар екен. Арман Әубәкiр деген журналист жiгiт «Адырна» этнографиялық бiрлестiгiн ашқан, Жоламан Қожманов ағамыздың идеясымен басталған. Мұның өзi сол жоғары оқу орнындағы басшылықтың дұрыстығы десек, қателеспеймiз. Өнер бiр жерден емес, жан-жақтан даму керек. Сонда ғана бiрiн-бiрi толықтырып, бәсекелесiп, толыса түседi.
– Бiздегi жоғары оқу орындарындағы дәстүрлi өнер бөлiмдерiне арналған оқулық мәселесi қалай? Бiрiздiлiк, жүйелiлiк бар ма?
– Осы жағдай бiзде ең өзектi мәселе болып тұр. Бiләл Ысқақов «Домбыра үйрену мектебi» деген ең алғашқы әдiстемелiк оқулық құрастырған. Ал бiз «Ән үйрену мектебi» оқулығын жасай алмай отырмыз. Бұл – ағаларымыздың, жалпы осы салада жүрген жандардың көкейiндегi дүние. Әннiң өзiндiк қыр-сыры, ықпыл-жықпылы бар, қайырымы, мақамы бар. Егер мен оқулық жазар болсам, Арқа мектебiнiң ән орындаушылығы жайлы жазамын. Ал батыс өңірінің ән үйрену мектебiнiң әдiсiн сол жердегi сол саланың нағыз бiлгiрi жазғанды жөн санар едiм. Ағалармен кеңесе отырып, жас талапқа, балаға, ән үйренем деген адамға лайықтап жазып шығуымыз керек. Дегенмен әлi жүйелi пiсiп-жетiлмесе де, ойда жүрген дүниенiң бiр күнi жарыққа шығары хақ.
Әндi сөзбен өрнектеген бiр-ақ адамды айтар едiм. Ол — Жәнiбек Кәрменов. Жазушы, сөзге шешен, бiлмейтiнi жоқ едi. Бiзге осы жағы жетiспейдi. Жыршылық, әншiлiк өнердi ғылымға ұштастырған тағы бiр адам – Қызылорда облыстық мәдениет басқармасының бұрынғы бастығы (қазiр Астанада оқытушы болып iстейдi) Берiк Жүсiпов. Бiзде баланың түсiнбей қалған жерiн сөзбен суреттеп жiберу кемшiн. Бұрындары ауылдағы шежiре қарттарды көрушi едiк. Шешендiк, әңгiмешiлдiк жағымыз әлсiз. Ән оқулығына байланысты бұрын-соңды мұндай кiтап болмаған едi. Домбыра нотасына лайықтап түсiрiлген тұңғыш кiтап – «Сарыарқа әндерi». 250-дей ән топтастырылған. Авторы – Мұрат Айбоқас деген күйшi. Қазақтың ән өнерiне арнап еңбек жазғандар саусақпен санарлық. Бiз, дәстүрлi өнердiң ортасында жүргендер Мұратқа қарыздармыз десек, артық болмас. Қошқарбек Тасбергенов деген ағамыз да осы салада еңбектенiп жүр.
– Жастардың әншiлiкке ықыласы қалай? Жүрегiмен орындайтын шәкiрттерiңiз көп пе?
– Бiз халық әнiмен сусындап келдiк, заманға лайық эстрада әндерiн де тыңдадық. Бiздiң Қожагелдi ауылында Ақан, Бейсен деген қариялар болған. Ақан деген арғы-бергi шежiренi бiлетiн шал едi. Оның үстiне апам өлеңшi адам болды. Сол кiсiнiң орындауында ән, қисса-дастандарды тыңдап өстiм. Бiздiң ермегiмiз ертегi, батырлар жыры болды. Ал қазiргi балалар консерваторияға түсiп, халық әнiн ендi-ендi түсiнiп, орындай бастағанда екi жыл аяқталып, оқу бiтiп қалады. Бүгiнгi кейбiр жастар өркениеттiк ынсап дiлдерiне енiп алған. Маралтайша айтсақ, «Келмейдi менi мойындағысы, өркениеттiк тiлдегi ынсап» болып тұр. Бұл үшiн оларды сөге алмаймыз. Бiрақ қалай дегенде де iшiнара балалар бар, әсiресе орыстiлдi ортадан келгендер. Мәселен, Қостанай, Қызылжардан келгендер қиналады. Кейбiр балаларға Тәңiрiм ой, жүрек, түсiнiк берген. Бiрақ табиғи әншiлiк кем, кейбiреуiнде керiсiнше. Жастардағы тағы бiр кемшiлiк, кiтап, газет оқымайды. Ал рухани дүниесi жұтаң болып өскен жастың ән салуы да жеткiлiксiз болып тұрады. Интеллектiсi төмен. Сондықтан әншiлiгi де анау айтқандай емес. Үмiт күтпейтiн балалар өмiрдiң үйретуi арқасында ғажап әншi болып кетуi мүмкiн. Оған талмай iзденiс керек.
– Шығыстағы Тұрсынғазы Рахимов деген ағаңыздың өнері мемлекеттiк деңгейде бағаланбағандығы туралы айтып жүрсiз. Тағы қандай жандар бар?
– Әрине, өнер адамына ең жаманы – iздеусiз, ескерусiз қалу. Ол адамды күйзелтiп, құлазытады. Бұл кiсiлер iздеусiз емес, ескерусiз қалып қойып жатыр. Бұлардың қатарында Италияда оқып, қазақты аузына қаратқан, жуырда қайтыс болған Амангелдi Сембин ағамыз бар. Қазақ өтiрiк қолпаштап-қолпаштап, ақыр соңында қолдан өлтiремiз. Әскербек Еңкебаев ағамыз қайтыс болғанда жерлеуiне жиналғандар елу адамға да жетпедi. Сондай үлкен тұлғалар бүгiн халықтың санасынан өшiп кеттi. Шәкәрiм әнiн насихаттаған, Қазақстанды 15 жылда екi рет жаяу аралап шыққан, өнерде де, өмiрде де қызық көрмей кеткен Келденбай не жазып едi? Осыны ескеру керек едi ғой. «Сәби болғым келедiден» бастап, «Қазағым-айға» дейiн қаншама ән жазған Тұрсынғазы ағаның бiр атаққа қолы жетпеуi ұят емей немене? Кешегi қазақ эстрадасының көш басында жүрген Сембек Жұмағалиевтың неге лайықты атағын ала алмай жүргенiне таңғаламын. Өнерде әйгiлi әкелерiмдей осы кiсiлердiң атаққа қолы неге жетпей жүр? Сол кiсiлердiң алдында Қазақстанның еңбек сiңiрген мәдениет қайраткерi болып жүргенiме өзiм ұяламын. Қайрат ағаның iзiн басқан Жоламан Құжыманов неге еленбейдi? Семейдiң Қасқабұлағында жатқан Амангелдi Жiкенов деген ағамыз бар. Шәкiр Әбеновтiң әндерiн жазып алып қалған, сол ауылдағы Мұқаметжанның, Шыңғыстау өңiрiнiң естiлмеген әндерiн бiзге жеткiзген ағамызға қандай атақ берсек те жарасар едi. Қазақ әнiнiң соңғы могиканындай болған Санақ Әбеуов деген ағамыз да ешбiр құрмет, марапатсыз кеттi.
Еленбей, ескерiлмей жүрген көзi тiрi ағаларымыз да аз емес қазiрдiң өзiнде. «Сарыарқа» әнiнiң авторы Мұрат Әбуғазының таланты неге бағаланбайды? Кәсiби сыбызғышылықты арнайы Башқұрт елiнен оқып келген, жалғыз сыбызғышы Талғат Мұқышов неге ештеңеге ұсынылмайды? Консерваториядағы шертпе күйдiң құлағын ұстап отырған Бiләл Ысқақов атаққа лайық емес пе? Мiне, осы ағалармыздың қайсыбiрi де кез келген атаққа лайық жандар. Бұл мен бiлетiндерi, ал санай берсек жетедi. Биыл атақтың бәрi ылғи жастарға берiлдi. Мен қарсы емеспiн, дегенмен Мәдениет министрлiгi өнер адамдарының тiзiмiн алуы керек. Теледидардан жылт етiп, бес-алты рет көрiнiп, атақ алып жатқандарды көргенде құйқаң шымырлайды. Жастар атақсыз қалмайды, оларға тиiстi «Дарын», «Серпер» секiлдi сыйлықтар бар. Қырықтан асып, елiне елеулi қызмет етсе, әрине, алуға болады. 39 жасымда берiлген атаққа аздап таңырқадым, дегенмен құжат өткiзiп ала саламын деп ойламағанмын. Жоламан ағалар секiлдi үлкендер алар деген едiм. Әйтсе де елеп, ескерiп бергендерiне алғыс айтамын. Бiрақ бiр нәрсенi түсiнген абзал. Атақ өмiрiңдi анау айтқандай өзгертiп жiбере алмайды. Әрине, символ ретiнде содан шабыт алып, жақсы iзденiстерге жетелейтiн шығар. Дегенмен бес жасар болса да нағыз еңбегi бар адамдарға берсе жарасар едi.
— Аға, дәстүрлi ән әлемiнiң естi тыңдармандарының қатары сиреп бара ма, қалай? Осыдан екі-үш жыл бұрын Астанадағы Әмiре Қашаубаев атындағы VII дәстүрлi әншiлер сайысында залда тек қатысушылардан тыс туыс-туған, дос-жарандары, үркердей болған әдiл-қазылардан басқа ешкiм келiп ән тыңдамаған. Бұл қасiрет емес пе?
– Бұл бiр өкiнiштi жайт. 2002 жылы Бекболат ағамыз Мәдениет департаментiнде басшылықта болған кезде, қазақтың кiлең жезтаңдай, күмiс көмей әншiлерi Бибiгүл Төлегенова, Қайрат Байбосынов, Ермек Серкебаев қатысқан жиынға сабақта отырған жерiмнен менi де шақыртты. Әмiре Қашаубаев атындағы байқаудың арада жетi жыл өткеннен кейiнгi өткiзiлуiн ақылдасып отырған кеңес екен. Ең алғаш 1980 жылы басталған байқаудың тiзгiнiн Келденбай Өлмесеков, Мырзахмет ағаларымыз алған. Кейiн Бекболат Тiлеухан ағамыз, үшiншiсiнде Рамазан Стамғазиев, төртiншiсiнде Толғанбай Сенбаев, Ербол Айтбай, Айгүл Қосанова, бесiншiсiне бiз қатысайық деп тұр екенбiз. Ол кезде төрт жылда бiр рет болатын едi. Сол байқаулардың үшiншiсi Семейде өттi. Зал толы адам, ине шаншар жер жоқ. Төртiншiсi Шымкентте өтедi деген болатын. 1995 жылы экономикалық қиын кезең еді. Осыған тұспа-тұс Құрманбек Жандарбековтің 90 жылдығы Шымкентте өтетiн болды да, соның iшiне кiрiстiрiп жiбердi. Сонда тыңдарман жоқ, залда жалғыз қасқа бас орыстың шалы отырды. Бiз оны Затаевич деп қоямыз. Әрине, ол кезде жұрттың барлығы базарда жүрген. Руханияттың байлығын емес, қарынның байлығын ойлап кеткен қиын заман бола-тұғын. Онан кейiн Алматыда өттi. Экономика түзелгесiн, араға жыл салып өтетiн болды. Егер ойлап қарасақ, мұндай байқауды жыл сайын өткiзуге болмайды. Неге? Төрт жылда әншiлер өседi. Сосын жылдар өткен соң жарысқа толысқан, өскен әншiлер келедi де, додалы, тартысты, бiр-бiрiмен иық тiрестiре, ауыздық тiстесе шабады. Осылардың iшiнен шын жүйрiк анықталар едi. Ал қазiр жыл сайын өткiзiп, бәйгенiң қадiрiн қашырып жiбердiк. Әнге жаңа келген, қалыптасып үлгермеген жастар бiр рет қатысып жүлдегер атанады да, өзiнiң атына өзi масаттанып, мен мықтымын деп жүрiп айналасы бiр-екi жылдың iшiнде өзiнде барды жоғалтып алады.
Әмiре мен Күләштiң ән байқауынан асқан республикалық конкурс жоқ. Сондықтан оның деңгейiн төмендетпеген абзал. Бүгiнде иттiң итақайы конкурс өткiзiп жатыр. Өтсiн, дегенмен, қатысушыларды iрiктеп, талдап, саралап барып қатыстырған жөн. Ендi көрерменнiң аздығына келер болсақ, ол бiрiншiден, ұлттық өнердiң насихатының мардымсыздығы. Екiншiден, жарнаманың жанды жүргiзiлмеуi. Осыдан бiраз жыл бұрын Астанаға барғанда бiр келеңсiздiктi көзiммен көрдiм. Дәстүрлi ән байқауы туралы жарнаманы ақ матаға бояумен жазып, iлiп қойыпты. «Жас қанатты», «Азия дауысын» теледидардан айлар бұрын насихаттап жатады. Қазiр «Х фактор» дегендi көрсетiп жатыр. Сонда көзiм шалғаны, бiр қазақтың жiгiтi байқаудан ұшып кеткен-ау шамасы, көзiнің сорасы ағып, жылап тұр. Мұнда қатысушыларының күрсiнгенiн, сахнаға қалай шығатынын көрсетедi. Ал бiздiң дәстүрлi өнердiң жарнамасына келгенде мылқау болып қалады. Көрсетсiн жарнаманы. Әуелi Жәнiбектiң, Қайраттың ән салғанын бiр-бiр көрсетсiн, естi, құлағы бар жұрт өзi-ақ келедi. Алматыда трамплин орналасқан жерде керемет бiр концерт болыпты. Бiрде-бiр қазақ әнi орындалмапты. Бiздiң әншiлер де қазақша ән орындамапты. Бұл – барып тұрған сорлылық. Бiздiң әкiмдер фортепиано ойнапты. Алла Пугачеваның бiр сөзi бар, «көмектi таланттарға жасау керек, талантсыздар өздерi-ақ шығып алады» деген. Мен Қарағандының халқына риза болдым. Жүсiпбек Елебеков атындағы конкурс бар едi. Кезiнде аймақтық болып келген, бiз қатысқан жылы республикалыққа айналды. Сондағы әншiлердiң екпiнi «жаман», 50-ден астам үмiткер қатысты. Бiрiнен-бiрi озады. Қазылар алқасындағы Бекболат ағалардың басы қатты. Кiмдi жүлдегер ету туралы. Мiне, жарыс деп осыны айт.
– Тағылымды әңгiмеңiзге рақмет!
Алашқа айтар датым...
Ендiгi бiр арманым, 2017 жылы ЕХРО Халықаралық көрмесi өтедi. Халықаралық көрменiң мемлекетке тигiзер пайдасы мол. Өзiм Жапониядағы көрмеде 15 күндей жүргенмiн. Көрме қарсаңында Астанада алып құрылыстар салынады. ЕХРО өткесiн сол дүниенiң барлығы Қазақстанға қалады. Шiркiн, қаншама ғимарат салынады, соның бiреуi бiзге берiлсе. Арада үш-төрт жыл уақыт бар ғой, мейлi, қазақтың ұлттық дәстүрлi музыка орталығы сол кезде ашылса да арманым орындалды деп есептер едiм. Алматыда «Президенттiк шәкiртақы» иегерлерiмен кездесуде Тұңғыш Президентiмiз Нұрсұлтан Назарбаевтың алдында да дәстүрлi өнердiң насихаты туралы айтқан болатынмын. Қазақтың дәстүрлi ән өнерiнiң қанаты кеңге жайылып, тұғыры биiктей түссе, ұлтымыздың уығы бекемделер едi.