"Ардагер Амангелді – ердің ері"

"Ардагер Амангелді – ердің ері"

Бір ғасырды бір ғасыр алмастырып, жаңа тарих туса да сол тарихты жасаған тұлғалардың есімдері асқақ­тап, ұлықтала бермек. Осын­дай тарихи тұлғалардың бірі, 1916 жылғы ұлт-азаттық кө­терілістің қайраткер қол­бас­шысы, батыр-сардар Аман­гелді Имановтың дүниеге келге­ніне биыл – 140 жыл.

Кенесары Қасымовтың үзеңгілес серігі Иман батыр Дулатұлының немересі – Аман­­гелді Үдербайұлы (1873-1919) қа­зақ халқының 1916 жылғы ұлт-азаттық кө­терілісін ұйымдастырушылардың бірі, шын мәнісіндегі халық батыры ретінде бел­гілі. Бұрынғы Торғай уезі Қайдауыл бо­лысында туған Амангелді әуелі ауыл мол­дасынан екі жыл оқып, кейін Тасыбай, Тәш­мағамбет ишандардың медресесіне түскен. Медреседе төрт жыл оқыған ол түрік, парсы, араб тілдерін меңгерген. Әке­сінен жеті жасында жетім қалып, жоқшылық тау­қы­метін ерте тартқан. Ел ішіндегі дау-шар­ға ерте араласқандықтан, Ресей им­пе­рия­сы­ның жергілікті билеушілерінің қу­да­лауы­на ұшырап, 1896-1911 жылдары ара­лы­ғында бірнеше рет түрмеге қамалған.
Сан ғасырлық отарлық езгінің бұғауы шешілмеген соң, қазақ батырлары патша өкіметіне қарсы небір жалынды күрестер ашты. Күрескерлік рухы Амангелдіні де бейжай қалдырмады. Патшаның отарлық сая­саты, бірінші дүниежүзілік соғыстың қар­­саңында елдегі алым-салықтың көбеюі, Қазақстан, Орта Азия, Сібір бұра­тана халықтарын тылдағы жұмысқа алу жө­ніндегі патшаның 1916 жылғы 25 мау­сым­дағы Жарлығы Торғай қазақтарының ашуын туғызып, бас көтеруіне себепші бол­ды. Амангелді Имановтың қолбасшы­лық, ұйымдастырушылық қабілеті осы кө­теріліс барысында айқын көрінді.
Торғай қазақтарының көтерілісіне қа­тысу­шы бас-аяғы 50 мыңға жуық көтері­ліс­ші-сарбаздарды басқарып, оларды қару-жарақпен қамтамасыз ететін ше­берханалар ұйымдастырды. Қостанай, Ыр­ғыз, Торғай, Қызылорда, Ақтөбе, Ақ­мо­ла, Семей сынды аймақтардан көтері­ліс­ке қатысуға жиылып келген қазақтардың басын біріктіріп, оларға ұрыс жүргізу тәсіл­дерін, қару-жарақты қалай қолдану керек­ті­гін үйретті. Бұл жай ғана қарапайым ха­лық­тың наразылығы болған жоқ. Тарихты дүр сілкіндірген, саяси сипат алған көтері­ліс болды. Алайда «Батыр – аңғал» деген қа­зақы пәлсапамен келсек, Амангелдінің қызу­қандылығын көп адам өз пайдасына ше­шуге тырысты.
Көтеріліс Ресейдегі Ақпан төңкерісіне жал­ғасты. Амангелді 1918 жылы наурыз­дың 21-і мен сәуірдің 2-сі аралығында Орын­борда өткен Торғай Кеңестерінің тұңғыш съезіне қатысып, Торғай уезінің әскери комиссары болып тағайындалды. 1919 жылы сәуірдің 20-сында Торғайда Кеңес өкіметі құлап, Амангелді тұтқынға алынып, ату жазасына кесілді. Мәйіті бір жыл­дан кейін әуелі Алакөлге, кейін аудан орталығына әкелініп жерленді. 1939 жылы «Ленфильм» киностудиясы «Амангелді» филь­мін түсірді. Бұл көркемөнер туындысы қазақтың тұңғыш дыбысты фильмі болды. Бір ескерер жайт – тарихи деректер мен құжаттарда Амангелдінің қалай қазаға ұшы­рағаны туралы нақты пікір айтылмай­ды. Бар болған күнде де түйінді ой негіз­дел­мей, белгісіз күйде қала береді. Қалай дегенмен де, ел үшін жан беріп, жан алыс­қан, жастайынан жетімдіктің шекпенін жа­мылып, қиян-кескі ұрыстарға толы ғұмыр кешкен, «Ардагер Амангелді – ердің ері!» деген шынайы бағасын алған батырдың есімі тарих парағында мәңгілікке таңбала­нып қалды.
Амангелді бейнесі қалай кейіптелді?
Амангелді Имановтың суретін салу үшін Әбілхан Қастеевтің көп тер төгуіне тура келген. Ақырында әркімнің суреттеуі­мен, көзін көргендердің бедерлеуімен батыр суретінің эскизін салады. Ал суретші эскиз­ді ел адамдарына көрсеткенде сурет­тің айнымаған Амангелді Имановтың өзі бо­лып шыққанын айтып, таңғалыпты. «Аман­гелді бейнесін іздегенде екі түрлі тари­хи материалдарға сүйенген едім. Оның біріншісі – документтік (архивтік) ма­те­риалдар, онда Амангелдінің суреттері бол­ма­ғанмен, батырдың құрған отряды, жүр­гізген жұмысы туралы деректер жазыл­ған. Сондай деректерге толық түсініп алу ке­рек болды. Екіншісі – батыр туралы халық аузындағы аңыз-әңгімелер. Олар Аман­гелдіге байланысты оқиғаларды, оның түр-сипатын, келбетін, іс-әрекетін, мінез-құлқын қолмен қойғандай етіп айтатын. Осындай материалдарды мол зерттей келіп, дұрыс түйіндегенде, іздеген бейнең ойдағыдай шығатынын байқадым. 1940 жылы Қазақстан үкіметі мен жасаған Амангелді портретін мақұлдап берді», – дейді Қастеев өз естеліктерінде. Осылайша Амангелдінің образдық бейнесін тапқан қылқалам шебері батырдың жорықтарын сипаттайтын бірнеше ірі картиналар са­лады. Қастеев қаламынан туған картина­ларда халық батыры Амангелді тек күштің иесі ғана емес, сабырлы да салмақты, ойлы тұлға ретінде бейнеленеді.

Бір пікір
Талас ОМАРБЕКОВ, тарих ғылымының докторы, профессор:
– Саяси көзқарас тұрғысынан Аман­­гелді жолайрығында тұрды. Алаш­орданы қол­дау керек пе әлде қызыл­дарды қолдау керек пе? Бұл – тек Амангелдінің ғана емес, сол тұстағы Алаш азаматтарының көп­ші­лігінің ба­сын­да болған трагедия, яғни қате жол­ды таңдау трагедиясы. Әри­не, Аман­гел­ді – сардар, Алаштың батыр ұл­дары­ның бірі, халықтың қайсар батыры. Алайда Амангелді қазақтың ардагер азаматы болғанымен, оның таңдаған жолы дұрыс болмай шықты. Кеңес үкіметі қазақ­тың маңдайына қасірет болып жабысты. Аман­гелді осылай болатынын білді ме? Әри­не, білген жоқ...

Автор
Последние статьи автора
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста