Қазақ өлеңдерінің құрылысы ғылыми тұрғыда қалай зерттелген? Қазаққа тән өлең құрылысы қандай екенін білсем деп едім.
Айбын БЕК, Орал қаласы
Әлем әдебиетінде қалыптасқан өлең жүйелерінің ішінде (метрикалық, силлабо-тоникалық, тоникалық) қазақ өлеңіне силлабикалық өлең жүйесі тән екендігін, сондай-ақ қазақ поэзиясының ырғақтық-екпіндік байлығын молынан пайдалана біліп, өлең өрнектерін дамытып, байытуға зор үлес қосқан Абай екендігін алғаш рет дәлелдеген – А.Байтұрсынов. Абай жаңа өлшем, шумақ, ұйқас түрлерін орнықтыруда асқан шеберлік көрсетіп, бұрыннан белгілі, көп тараған өлшем-өрнектерді, айшықтарды керек жерінде жаңаша түрлендірді. Абайдан кейін бұл дәстүрді дамытқан – С.Сейфуллин, М.Жұмабаев, С.Торайғыров, І.Жансүгіров. Академик З.Ахметовтің пікірінше, қазақ өлең-жырларында жеті буынды тармақ (4 буын – 3 буын) пен сегіз буынды тармақ (3 буын – 2 буын – 3 буын) ежелден еркін араласып келе береді. Халықтық поэзиядағы ең көне өрнектердің бірі – жыр өлшемінде осындай жеті-сегіз буынды тармақтар қолданылады. Әдетте эпостық дастандар (жырлар) мен толғау, терме секілді ықшам, желдірмелі әуенмен айтылатын, тармақтары жеті-сегіз буынды болып, түйдектеліп келетін шығармалар жыр деп аталып жүрді. Сондай-ақ жыр дегенді эпостық поэзияға тән өлең түрі деген мағынада да айта береді. Жырмен қатар, халық поэзиясында аса кең тараған өлшем – 11 буынды өлең (4 буын – 3 буын – 4 буын немесе 3 буын – 4 буын – 4 буын). Бұл өлшем халықтық ән-өлеңдерде, айтыстарда, дастандарда, лирикалық өлеңдердің көпшілігінде қолданылған. Қазақ поэзиясында ең көп пайдаланылатын өлең өлшемдері жеті буынды, жеті-сегіз буынды, 11 буынды болады.
Қазақ өлеңінің құрылысы қандай?
Последние статьи автора