Ауылға арналған бағдарламалар аяқсыз қала бере ме?

Елімізде ауылдық жерлерді дамытуға арналған мемлекеттік бағдарлама алғаш рет 2003 жылы әзірленді. Жеті жылға есептелген бұл бағдарламаның негізгі мақсаты ауылдағы тұрмыс-тіршілікке қолайлы жағдай жасау болса, олардың әлеуметтік-экономикалық дамуы құрылысқа, әлеуметтік және инженерлік инфрақұрылым нысандарын жөндеуге құйылатын инвестициямен тікелей байланысты.

Ауылдық жерлердің даму қарқынын анықтайтын белгі – даму әлеуеті жоғары ел­ді мекендер санының артуы екені түсі­нік­ті. Бағдарлама жүзеге аса бастаған 2004 жылмен салыстырғанда 2010 жылы әлеуеті жоғары елді мекен саны 1406-ға артқан көрінеді.
Әйтсе де ауылдық жерде шешімін тап­пай отырған мәселе көп. 100-ден ас­там ел­ді мекендегі мектептер апатты жағ­дайда болса, 40 шақты мектепте үш-төрт ауы­сым­­мен бала оқытады, 1513 білім нысаны 40 жыл бұрын салынған, ескі. Мектеп жа­­сына дейінгі мекемелердің жай-күйі де көңіл көншітпейді.
60-тан астам елді мекенде денсау­лық сақтау нысаны жоқ, 70 пайыздан ас­та­мында денсаулық сақтау орындарының жағдайы мәз емес. Бұл өз кезегінде ауыл тұр­ғындарына сапалы медициналық қыз­мет көрсетуге кедергі келтіреді.

Ауылдағы елді мекендердің әлеу­мет­тік-экономикалық дамуы мо­ни­то­рингінің нәтижесінде 2010 жылғы дерек бойынша елімізде 7002 ауыл тіркелсе, соның ішінде 2610-ының әлеуеті жоғары, орташа әлеуеттісі – 4258, ал әлеуеті төмен елді мекен – 102, тұрғыны жоқ ауыл 32 болып шықты.

Ауызсу мәселесі өткір күйінде қалып келеді. Мемлекеттік бағдарлама аяқталған жылы 200-дей елді мекен та­с­ы­мал­да­натын суды пайдаланатын.
Реформа жүргізілген жылдары ауыл тұр­ғындарының өмір сүру сапасы бұ­рын­ғысынша қалды. Әлеуметтік бағдарлама күт­кендегідей нәтиже әкелген жоқ. Ауыл, кент, шағын және ірі қалалардағы әлеу­мет­тік-экономикалық жағдай, жұмыспен қам­ту, табыс деңгейі жағынан теңсіздік сақталды.
Мамандардың айтуынша, ауылдық жер­лерді дамытуға арналған мемлекеттік бағ­дарлама қордаланған мәселелердің азғантай бөлігін ғана шешуге септесті. Ал оны орындауға 2004-2010 жылдары рес­пу­бликалық және жергілікті бюджеттерден 976 млрд теңге қаржы жұмсалды.
Демек, бұл бағдарлама өзін-өзі толық ақ­таған жоқ. Осы орайда Президент Нұр­сұл­тан Назарбаев: «2004-2010 жылдары біз ауылдық жерлерді дамыту бағдар­ла­масын жүзеге асырған болатынбыз. Бү­гінде Үкімет тарапынан осындай жаңа бағ­дарлама тағы да әзірленіп жатыр. Не үшін, оның не жаңалығы бар? Алдымен бел­гіленген мақсатты аяғына дейін жет­кі­зің­дер, нақты нәтиже бойынша есеп беріңдер», – деген еді.
Шынында да, Өңірлік даму министрлігі қыр­күйек айында алдағы үш жылда ауыл­дық жерлердің инфрақұрылымын дамы­ту­ға арналған мемлекеттік және салалық бағдарламалар аясында республикалық бюджеттен 373,2 млрд теңге бөлінетінін жет­­кізген. «Білім» мемлекеттік бағдарла­ма­­сы шең­берінде ауылдық жерлерде рес­публикалық бюджеттен 85 білім нысаны (соның ішінде 63 мектеп, 17 балабақша мен төрт кәсіби лицей) құрылысы мен қай­та құру жұмыстарына 27,4 млрд теңге бөлу жоспарланған.
Ал «Ақ бұлақ» және Тұрғын-үй комму­нал­дық шаруашылықты дамыту бағ­дарламалары шеңберінде 168 сумен жаб­дық­тау нысанының құрылысы мен қайта құруына 34,4 млрд теңге жұмсалады. Сондай-ақ 14 елді мекенді газбен қамтуға 2,5 млрд теңге бөлінбек.
Агроөнеркәсіптік кешенді дамытуға ба­ғытталған «Агробизнес-2020» бағ­дар­ла­­масында ауыл шаруашылығы өнімдерін өн­­діру көлемін 1,5 есеге, осы саланы кө­теруге 10,0 трлн теңге жеке қаржы тар­тыл­мақшы.
Елді мекендердің жартысынан астамы­ның тұрғыны 500-ден аспайды. Онда ауыл тұрғындарының 9,7 пайызы мекен­дейді.

Өңірлік даму министрлігінің мә­лі­ме­тінше, елімізде 6936 елді мекен бар. Онда 7,6 млн адам өмір сү­реді. Бұ­лар­дың ішінде 1310 елді ме­кеннің да­му әле­уеті жоғары, 5129-ы­ның да­му әлеуеті орташа. 116 елді мекен ау­дан орталығы болса, 2182 ауыл жә­не кент округтері орталығы есе­бін­­де тіркелген.

Ауылдық жердің әлеуетін көтеру үшін ең әуелі тұрғындарды жұмыспен қамту қа­жеттігі айқын. Ал кеңес дәуірі ыды­ра­ған­нан кейін ірі шаруашылықтардың ыды­рап, олардың орнын жеке қожалық­тар­дың басқаны да ауыл тұрғындарының тұрмыс-тіршілігіне өз ықпалын тигізді. Сондықтан, ма­мандар көп жылдан бері айтып жүр­ген­дей, шашыраңқы шар­уа­шы­лық­тарды ірі өндіріске біріктіру қажеттілігі туын­дап отыр. Мұндай кооперативке ортақ эко­но­ми­­калық мүдде негіз болар еді. Бұл – тех­ни­ка тапшылығы және тех­но­ло­гиялық қыз­мет, техниканы жөндеу, өнім­ді өткізу және қайта өңдеу, агро­хи­мия­лық қызмет, жанар-жағармаймен, тұқым­мен қам­та­ма­сыз ету, суармалы жер­лерде мелиоративтік жү­йелерге қызмет көр­сету, мал шаруа­шы­лығы нысан­да­рының құрылысы т.с.с. Осындай өн­ді­рістік құрылымдардың бәрін ірі елді ме­кен көлемінде мемлекеттік жеке серіктестік не­гізінде үлкен кооперативке біріктіруге бо­лар еді. Өндіріс саласында шаруақо­жа­лықтары мен серіктестіктеріне қызмет көр­сету мүмкіндігіне ие мұндай кооператив ел­ді мекеннің жаңа түрі – агроқалашықты құруға жағдай жасар еді. Агроқалашықтар ең маңызды ұлттық жобаға айналуы тиіс. Оған 5-10 жыл бойы несие, салық салу, жер­ді меншігіне алу жа­ғынан артық­шы­лық­тар берілуі керек. Есеп-қисап көр­сет­кендей, бір агро­қа­ла­шық­тың 20-30 мың гектар егістік пен 15 мың ірі қараны күтіп-бағуға шамасы жете­ді.
Сонымен қатар ауылдық жерлердің тұ­рақты дамуы үшін құқықтық, эко­но­ми­ка­лық және ұйымдастыру негіздері құрылуы қажет. Бұл, әрине, мемлекеттік органдар мен жергілікті өзін-өзі басқару ор­ган­да­ры­ның құзырында. Ғалымдардың осы секілді ұсы­ныстарын жемісті жүзеге асыру үшін ауыл­ды дамытудың 2020 жылға дейінгі стра­тегиясын дайындап, бірыңғай ауы­л­дық инвестициялық бюджет құру қажет. Өйткені тек бағдарлама құрумен іс біт­пей­тінін өмірдің өзі дәлелдеп берді.

Автор
Последние статьи автора
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста