Ақан серінің жұмбақ ғұмыры

Киелі қазақ топырағы әншіге кенде емес. Бірақ олардың ішінде «сал», «сері» атанғаны некен-саяқ. Әуелі ойға оралары, әлбетте, ән өнерінің биік тұғырына айналған Біржан сал мен Ақан сері. «Сал», «сері» құрметіне халықтың ерекше ілтипатына ие болған, әнімен, өлеңімен, дауысымен оза шыққан жан ғана лайықты. Сұлу әйел, жүйрік ат, қыран бүркіт, алғыр тазысынан айырылған ақтаңгер әнші өмірі неге «жұмбақ ғұмыр» атанды?
Биыл туғанына 170 жыл толып отырған сері әндеріне қатысты екіұдай пікірге нүкте қояр сәт жетті ме?

Қоштасу әндерін тудырған шерлі өмір
Ән өнерін көкке көтерген Арқаның кербез сұлу Көкшетауының Қоскөл меке­нінен Ақан сері Қорамсаұлы да түлеп ұш­ты. Алғашқы сауатын ауыл молдасынан ашып, кейін Қы­зылжар медресесінде жал­ғастырған ол, қа­ладағы орыс мәдениеті­мен де аз-маз таныс­қан. Бай, саудагер Қо­рамса ұлдарының ішін­дегі жасынан әнге әуес Ақан «сері» деңгейіне сай сән-сал­та­нат­тан таршылық көрген жоқ. Балуан, ән­ші, күйші, аңшы, өнерпаз жігіттерден ма­ңы­на нөкер де ертті. Оған композитордың «Ақ­ан сері» атты өлеңіндегі «Мен жүрмін Орта жүзге сауқым салып, жігіттің серке ар­да­сын қасыма алып» деген сөздері айғақ.
«Майда қоңыр» әніндегі «Жүйрік ат, жақ­сы әйел – ер қайрағы» деу арқылы ән­ші төрт құбыласы тең нағыз ер-азаматтың жеті қазы­насының түгел сайланып тұруы қа­жеттігін аң­ғартады. Он жыл отасқан жары, үш баласының анасы Бәтима қайтыс болғанда қайғыдан ары­луға көмектескен де сол серіктері – Құла­гер, Қараторғай, Ба­зарала мен Көкжендет. Ақан сері бір жылда 60 түлкі алған Қараторғай атты бүр­кітін Зілқараның Әлібегінен, бір жыл­да тоғыз қасқыр алған Базарала деген итті Сай­рат төреден алған. Құлагерді қарауыл Шө­ке­тайдан жүз сомға сатып алған. Дәл осы кезде сүйген Үрқиясы да қаза тауып, Ақтоқты ұзатылып, азаматтың жүзі сынық, жаны жүде­генде жұбанышын жануарла­рынан табады. Арғын-алтай Аққошқар-Сай­далының асында 300 аттан озып кел­ген Құлагердің кейіннен Сағынайдың асын­да мерт болуына Ақанның ащы тілі әсер етсе керек. Мағжан Жұмабаев 1922 жы­лы Көкшетауға барған сапарында Ақ­ан­ды көзі көрген ақсақалдардан дерек жи­нап жазған «Ақан сері» мақаласында: «Бел­гі алуға шыққан Барақбай құлдырап келе жат­қан Құлагердің шылауынан ұстаң­қырап қалса керек, мұны көріп тұрған Ақан­ның Барақбайға тілі тиеді. Осы уақи­ғадан Барақбайдың ішінде Ақанға кек қалады, – дей келе, – 323 аттың алдында Құлагер жұлдыздай ағып келе жат­қанда анау Сайдалы асында ішіне қан қатқан Барақбай Құлагерді көлденеңнен соқты­рып өлтіреді», – деген. Әншінің тауы ша­ғыл­ған, ал шығармашылығында шырқау биікке көте­ріл­ген тұс – Құлагердің өлімі. «Құлагер» – езілген жүректен егіліп шық­қан шерлі қоштасу әні. «Көкжендет», «Қа­ра­торғай», «Маңмаңгер» де – есті жан­уар­ларынан айырылған соң қимас­тық пен сағыныштан туған мұңлы әндер.
Сайраған орта жүздің бұлбұлы еді
Өмірі мен шығармашылығы көп зерт­теу­ші­лерді қызықтырғандықтан да, Ақан сері тұлғасы терең талдау мен тыңғылықты зерт­теу­ден тыс қалған емес. «Сырымбет», «Ақ­тоқ­тының аужары», «Балқадиша», «Құ­ла­гер», «Қа­раторғай», «Көкжендет», «Маң­маңгер», «Жа­мал қыз», «Үш тоты құс», «Шәмшіқамар», «Май­да қоңыр», «Мақ­пал», «Кербез сұлу», «Кепсер», «Рай­хан­гүл» әндерінің Арқаның Құ­ла­гері Ақан­ның ән­дері екеніне ешкім дау айта ал­май­ды.
Композитор әндерін музыка­лық тұр­ғы­да тәптіштеп талдаған музыка­танушы Ай­гүл Бай­бек Ақан әндерін мына­дай жанр­лық топтарға бөліпті:
1. «Мұң-шер әндер» («Балқадиша», «Қа­раторғай», «Алтыбасар», «Құлагер», «Ақ­тоқ­тының аужары», «Көкжендет»);
2. «Жиырма бес» және «ақырғы, қош­тасу ән­дер» («Майда қоңыр», «Шыр­ма­уық», «Әу­дем­жер»);
3. «Аңсау, сағыныш әндер» («Мақпал», «Маңмаңгер», «Көк көбелек», «Сырым­бет», «Ләйлім», «Райхан гүл»);
4. «Сал-серілік, ғашықтық әндер» («Жа­мал», «Шәмсіқамар», «Жылқылы бай»).
Айгүл БАЙБЕК, этномузыкатанушы, өнертану кандидаты:
– Көптеген филологтердің еңбектерін­де Ақан серінің шағатай тілімен қатар, ар­аб-парсы тілдерін жетік білгені туралы, жал­пы, сал-серілердің «Жүсіп-Зылиха», «Ләйлі-Мәж­нүн», «Фархад-Шырын» атты шығыстың ғұла­ма лиро-эпостарымен жақ­сы таныс екені ай­тылады. Оған куә – Ақан сері әндерінде пай­даланатын шығыс­тық теңеулер мен тікелей сопылық поэзия­сының желісінде жазылған әндер мен өлеңдер. Мәселен, Әсет шығарма­шылы­ғын алсақ, көпшілікке танымал әнде­рімен қа­тар, оның шығыстың желісімен жа­зыл­ған «Ағаш ат», «Сәлиха-Сәмен» және т.б. қис­са-дастандары бар. Осы орайда, Ақан сері шығармашылығын (басқа да сал-сері­лердің өнерін) Шығыс мәдениетінің кон­тек­стінде қарастыра жазылған ғылыми жұ­мыстар қажет (музыкатануда мұндай жұмыстар саусақпен санарлық). Онсыз Ақан сері шығармашылы­ғының қыр-сы­рын толық түсіну мүмкін емес. Өкінішке қа­рай, біз әлемге әйгілі Фирдоуси, Жәми сияқты Шығыс ақындарының шығарма­ла­рын мүлдем білмейміз. Оқу процесіне (му­зыканттарға) «Шығыс поэзиясы» атты курс ен­гізілуі қажет.

Ақанды пері иектегені рас па?
Жануар болса да сенімді серіктерінен айы­рылуы – серіні қоғамнан алыстатқаны ақиқат. Мағжан Жұмабаевтың мақала­сын­да «Ақан сақау баласымен (әйелі Бә­тимадан туған Ыбан атты ұлы – Ж.Ж.) Қос­қөлдің сыртындағы Сарыкөлдің жағасын­дағы ағаш үйде жалғыз қалады. ...Ішуге де, дәретке де суды Сары­көл­ден ғана ала­ды. Сарыкөлдің суына тірі тышқан түсір­мейді. Мінген атын да суармайды. Мал келе жатса, алдынан шығып айдап жібе­реді» делінген. Ақанды «жынды» атандыр­ған да – осындай жат қылығы. Әрине, кө­рер көз, естір құлаққа әбес көрінуі мүмкін. Тіпті түсіп отыр­ған үйінің ыдыс-аяғы, тө­сек-орны кір болса да, әншінің асулы етке қарамай, жүріп кете беретін кірпияздығы да болған. Қайғы үстіне қайғы жамалғанда сезімі, жүрегі бар әр пенде бәрін тастап, безіп кеткісі келеді. Оған «пері иектеткен» де – елдің өсегі. Мағжанның ай­туын­ша, Ақанның тілі улы болған. Көршісі Шөбек балалары туралы былай деген:
Тас мұрынды Бегалы,
Сар тоқалы Сердалы,
Іскен басы – Сералы,
Қотыр ауыз Мұқанәлі,
Көнтек ауыз Нұралы,
Бос сопағы – Баялы,
Ералы, Жаналы, Сайдалы –
Сауытбектің сарала иті секілді,
Енеңді ұрайынның балалары...
Боқтыбай айтқандай, пәлі-пәлі
(Боқты­бай – екі сөзінің бірінде «пәлі-пәлі» деп оты­ратын шал екен – М.Жұмабаевтың ес­кертпесі)...
Уытты сөз сүйегіне таңба болған Шө­бек ба­ла­лары Ақанды «жынды» етсе ке­рек-ті. Қазақтың өзі «Жақсыға – сөз, жаман­ға шөп ілеседі» демей ме? Мұндай сөз ерсе де, елдің ардақтысы Ақан тұғы­ры­нан түсіп, халық арасындағы құрме­ті­нен ай­ы­рыл­ған емес. Ахмет Жұбанов та: «Біреу­лердің «Ақанды жас ортасына кел­ген­де жын ұрыпты» деулері де серінің аз уақыт болса да моральдік дағдарыс­қа кездес­кен кезі болатын», – деп ән дауыл­пазының жағдайын өнер адамы болған соң, түсініп пайымдайды.

Түйін
Анадан арда туған, Арқа ән өнерінің арғымағы Ақан сері әндері киноға, пьесаға да арқау болды. Ол туралы роман да, поэма да жазылды. Академик Ахмет Жұбановтың «Көкжендетті» әннің еркесіне балап: «Не пайда, біздің көптеген әншілеріміз осындай музыкалық мазмұн жағынан бай, орын­даушылық техниканы көрсетуге жарайтын кербез де, күшті әнді айт­пай­ды», – деген пікірі әлі де өзектілігін жоймай тұр. Біздің міндетіміз де сол – «Көк­жендет», «Құлагер», «Мақпал», «Майда қоңыр», «Шәмшіқамар» сынды күрделі әндерді ұмытпай, тұнығын лайламай орындау, музыка пәнінде мектеп оқушыларына да үйрету. Ақын тағдырын, өлеңін оқып, әнін тыңдап өскен ұрпақ қана шынайы ұғынса керек.

Автор
Последние статьи автора
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста