Әлеуметтік кәсіпкерліктің пайдасы қандай?
Соңғы кездері бүкіл әлемде әлеуметтік кәсіпкерлікке ден қойғандар қатары артып келеді. «Ұлыбританияда ЖІӨ-нің 10 пайызы әлеуметтік кәсіпкерлікке тиесілі» деген статистика ғаламтордағы көп ақпарат құралында қылаң беріп жүр. Қазақстан Президенті Нұрсұлтан Назарбаев осыдан бірнеше жыл бұрын мемлекеттің бірқатар функцияларын үкіметтік емес секторға беру туралы ұсыныс айтқан болатын.
Әлеуметтік кәсіпкерлік – қоғамда қалыптасқан әлеуметтік, экологиялық мәселелерді шешуге бағытталған бизнес түрі.
Ол – әлемде кеңінен таралған ұғым болғанымен, Қазақстан үшін жаңа тренд. «Әлеуметтік кәсіпкерлік» деп аталатын жеке категория болмағандықтан, бизнестің бұл түрін сипаттайтын нақты статистика жоқ. Тек өткен жылы Gladway әлеуметтік бағдарламалар мен медиажобаларды дамыту қоры мен SAP ТМД компаниясының бірлескен зерттеу жобасы аясында Қазақстан мен Ресейдегі әлеуметтік кәсіпкерлік ұғымының таралуы зерттелген. Көршілес мемлекеттерден 574 азамат қатысқан сауалнама нәтижесі бойынша сұралғандардың 39 пайызы «әлеуметтік кәсіпкерлік» терминімен бір жыл бұрын ғана танысқанын айтқан. Бұл қос мемлекетте 2016 жылдан бері әлеуметтік жобаларды қолдауға бағытталған байқаулар және стартап жарыстардың көбеюімен түсіндіріледі.
Ғылым комитетіне қарасты Экономика институтының ғылыми қызметкері, әлеуметтанушы Айсұлу Тұрсынбайқызы әлеуметтік кәсіпкерлік пен бизнестің әлеуметтік жауапкершілігі ұғымының аражігін былай ажыратып берді.
– Әлеуметтік кәсіпкерлік – бизнестің қоғам үшін маңызды мәселелерді шешуді мақсат еткен ерекше саласы. Ең алдымен, біз әңгімемізге арқау етіп алған ұғым кәсіпкерліктің бір формасы болғандықтан, ол пайда табуға негізделетінін ұмытпаған жөн. Бұл оның қайырымдылықтан айырмашылығын айқындап береді. Өйткені қайырымдылық – пайда табу мақсатынсыз, жобаға салған ақшасы мен көмегі қайтарымсыз негізде жүретін мүлде бөлек категория. Әлеуметтік кәсіпкерлік көбіне, қоршаған ортаның экологиялық ахуалын жақсарту, абақтыдан шыққан азаматтарды қоғамға бейімдеу, балалар демалысын тиімді ұйымдастыру сияқты қоғамда шешімін таппай, қордаланып қалған мәселелерді шешуге жұмыс істейді. Дәстүрлі әдістерге қарағанда, мұнда көбіне «әлеуметтік инновациялар» қолданылады.
Әлеуметтік кәсіпкерлік субъектілері қоғам назарын қажет ететін мәселелермен тұрақты, жүйелі түрде шұғылданады. Бизнестің әлеуметтік жауапкершілігін экономиканың кез келген секторындағы компания белгілі бір уақыт аралығында, өз мүмкіндігі мен қалауына орай жүзеге асырады. Ол мұнай өндіретін алпауыт кәсіпорын не азық-түлік өнімдерін шығаратын шағын зауыт болуы мүмкін. Аталған мысалдағы қос компания да өз қызметкерлеріне қолдау көрсету, қоршаған ортаны қорғауға бағытталған қысқамерзімді іс-шара ұйымдастыру, көмекке мұқтаж топтарға қаржы беру сияқты жобалар жасайды. Әлеуметтік кәсіпкердің субъектісі не объектісі – әлеуметтік жобалар. Яғни, өз қол астына әлеуметтік аз қорғалған топ өкілдерін жұмысқа алады, болмаса нақты бір көпшілікке пайда әкелетін жобаны іске асыру жолында қызмет етеді. Әлеуметтік кәсіпкерлік пен бизнестің әлеуметтік жауапкершілігі ұғымдарының айырмашылығы да – осында.
Қазір Қазақстанда жастар мен 50 жастан асқан азаматтардың жұмыссыздық үлесі жоғары. Жұмыс берушілер бірінші топты тәжірибесінің аздығы, екіншісін кәсіби біліктілігінің сай келмегендігі үшін таңдамауы мүмкін. Бірақ алғашқыларына экономикалық белсенді халық қатарын толықтырып, болашағын қамтамасыз етуге, соңғысына зейнетке шыққанға дейінгі оншақты жылында табыс табу мүмкіндігінен айырылмау үшін жұмыс керек. Әлеуметтік кәсіпкерлікті дамыту осындай көп мәселенің шешімін тауып, мемлекеттің әлеуметтік саясатын жүзеге асыруға көмектеседі. Сондықтан осы салаға жаңа кәсіпкерлік субъектісінің көптеп қосылуы үшін оларға салықтық жеңілдіктер, жергілікті әкімшілік тарапынан инфрақұрылым, мекеме беру сияқты мемлекеттік қолдау шараларын қалыптастыру қажет, – дейді Айсұлу Тұрсынбайқызы.
Қазақстандағы әлеуметтік кәсіпкерлер қауымдастығының президенті Гүлзира Амантурлина әлеуметтік кәсіпкерлікті анықтайтын үш негізгі критерий бар екенін айтады. Біріншісі – қаржылық тұрақтылық. Бұл ең алдымен ұсынатын тауары мен қызметі тұтынушы көңілінен шығуды талап ететін қатаң нарықтық жағдайдағы қалыпты кәсіпкерлік. Өйткені әлеуметтік мәселені шешу үшін қажетті қаржыны, қызметкерлерге ұсынатын жалақыны, кәсіпорынның өзге де шығындарын сіз өзіңіз саудалайтын тауар не қызмет түріне деген сұраныс жоғары болғанда ғана қамтамасыз ете аласыз. Екінші – әлеуметтік мәселені жүйелі шешу. Гүлзира Амантурлина бұл тұста Тұрғанжан қасымовтың жылжымалы пандустар туралы жобасын мысалға келтіреді. Оның мүмкіндігі шектеулі жандарға арналған қажетінде тұрғын үйлер мен басқа ғимараттарда пайдалануға болатын, оңай жиналатын пандустары ерекше жандардың қозғалысында кездесетін қиындықтарды мемлекеттің қатысынсыз шешуге жол ашты. Үшінші – бәсекенің жоқтығы. Қалыпты кәсіпкерлік нарығында бір салада екі бірдей өндіріс орны пайда болса, бір-біріне бәсекелес болады. Әлеуметтік кәсіпкерлік саласында керісінше, бір адам қолға алған бастамаға екінші кәсіпкер қызығушылық танытса, ешкім қарсылық білдірмейді, қайта қуанады. Мәселен, сіз балалар үйінің он түлегіне арнап жұмыс орнын құрған болсаңыз, тағы он адам дәл осы жобамен айналысуды қолға алса, нәтижесінде 60 жас өмірден өз орнын табады. Бұл бір жобаға қарағанда алты есе тиімдірек. Біз қауымдастық басшысынан әлеуметтік кәсіпкерлердің бүгінгі тыныс-тіршілігі мен жаңа саланың жолындағы кедергілер туралы әңгімелеп беруін сұрадық.
– Әлеуметтік кәсіпкерлік – әлемде жақсы қалыптасып келе жатқан, үкіметтік емес ұйымдарға гранттық қаржыландырудан бөлек, тұрақты табыс табу режиміне көшуге, коммерциялық кәсіпорындарға әлеуметтік маңызды жобаларды жүзеге асыруға мүмкіндік беретін сала. Біздің қауымдастыққа азаматтық сектордың өкілдерінен бөлек, коммерциялық кәсіпорындар да жиі хабарласады. Мәселен, жуырда Талдықорғандағы пицца дайындайтын мейрамхана желісінің иесі байланысқа шығып, қазіргі кәсіпкерлігіне қосымша қоғамға пайдалы іспен айналысқысы келетінін жеткізді. Біз онымен бірлесіп, қаладағы зейнеткер әжелерге табыс көзін табуды ұйымдастырдық. Мейрамханалар желісі бірнеше әжеге дастарқан, сулық сияқты бұйымдарды тігуге тапсырыс берді. Енді олар сүйікті ісімен айналысып, зейнетақысына үстеме табысқа қол жеткізеді. Бізде әлеуметтік кәсіпкерлік өкілдерінің көбі үкіметтік емес сектордан бастайды. Олардың көбінде меншік иесінің қос формасы тіркелген. Бұл не үшін керек? Мәселен, экодорбалар шығаратын кәсіпорын бизнеске салған ақшасын ақтап, тұрақты табыс айналымына қол жеткізгенге дейін, оған қаржылық көмек керек. Бұл жағдайда кәсіпкерлік субъектісі мемлекеттік грант не өзге қайтарымсыз деңгейдегі қаржыландыруды үкіметтік емес ұйым ретінде алса, коммерциялық кәсіпорын құқығының болуы оған банктерден кредит алуға мүмкіндік береді. Осыдан бірнеше жыл бұрын қауымдастық мүшелері «әлеуметтік кәсіпкерлік» ұғымын заңға енгізу туралы ұсыныс айтқан болатын. Атаулы заң жобасының енгізілуін қолдайтындар осы арқылы сала кәсіпкерлерінің жұмысы жеңілдеп, қосымша қолдауға ие болуына жол ашылады деп сенсе, қарсы топ «заң аясында нақты анықтама беру әлеуметтік кәсіпкерлікті белгілі бір шекараға салып қояды, кейін қажет болған жағдайда, заңдағы анықтаманы өзгерте алмаудың әуресі басталады» деп алаңдайды. Осы тұста «Әлеуметтік кәсіпкерлік» туралы заң бүкіл әлем бойынша тек Оңтүстік Кореяда ғана бар екенін атап өткім келеді. 2016 жылғы есеп бойынша, Қазақстанда 120-150 әлеуметтік кәсіпкерлік субъектісі бар. Дегенмен біз алдағы уақытта әлеуметтік кәсіпкерлікті кешенді зерттеп, нақты статистика шығарсақ дейміз.
Гулзира Амантурлина Бизнестің әлеуметтік жауапкершілігі үшін берілетін 3 пайыздық салықтық жеңілдіктің коммерциялық компанияларды қайырымдылық жолына ынталандырушы құрал бола алмайтындығын атап өтті. «Әлеуметтік кәсіпкерлер үшін ешқандай жеңілдік қарастырылмаған. Сондықтан бұл салаға келуге ынталы азаматтардың қаржылық жағдайы едәуір тұрақты болуы керек» деген кәсіпкер аталған саланың жақсы қарқын алып келе жатқанына тоқталды.
– Қазір әлеуметтік кәсіпкерлікке қызығушылық көп. Әсіресе, инвесторлар қайырымдылыққа қаржы бағыттағаннан, оны бизнеске салып, бір бөлігін қайтарып алғанды жақсы көреді. Әлеуметтік стартап жобаларға байқаулар мен білімін жетілдіруге гранттар беретін жарыстар жиі ұйымдастырылады. Әлеуметтік кәсіпкерлікпен айналысуға кедергі жоқ. Тек азаматтық сектордан әлеуметтік кәсіпкерлікке бет бұратын көп басшының бизнес саласында арнайы білімі болмағандықтан, қиындықтарға тап болуы мүмкін, – дейді ол.
Қазақстандағы әлеуметтік кәсіпкерліктің негізгі бағыты мүмкіндігі шектеулі жандарды қолдау, балаларды бұқаралық спортқа баулу, қоршаған ортаны қорғау сияқты мәселелерге арналған. Сәтті жобалардың қатарына Ерлан Күмісқалиевтің Атырау қаласында мүмкіндігі шектеулі балаларды иппотерапия негізінде емдеуге маманданған оңалту орталығы, Анна Шелепованың тұрғын үй аулаларында тегін спорттық алаңдар, мұз айдындарын салуды көздеген Sport Concept жобасы, Айбек Есімовтің балалар үйінің тәрбиеленушілері үшін тегін би үйрететін MMDance орталығын жатқызуға болады. Еліміздің әр өңірінде әлеуметтік кәсіпкерліктің мұнан өзге жүздеген жарқын үлгілері бар.
Демографиялық өсім орын алған сайын, мемлекеттің алдында тұрған кезек күттірмей шешуді қажет ететін әлеуметтік мәселелер де арта түседі. Кәсіпкерлік экономиканың негізгі қозғаушы күшіне айнала алатынын дамыған елдердің мысалынан көрдік. Әлеуметтік кәсіпкерлік ұғымын зерделей келе, бұл саланың бюджетке түсіретін пайдасынан бөлек, қоғамның «жанайқайына» жауап беріп, мемлекеттің мойнына артылған міндетін жеңілдететіне тағы да көз жеткіздік.
Динара ТІЛЕУБЕК