Ұлттық тағамдарымыз талай ұлтқа «азық» болып жүр
Қазақ халқы ұлттық тағамдарға өте бай. Сан түрлі, табиғи, каллориясы мықты ас мәзірінің арқасында ата-бабамыз түрлі дерттерге дес бермеген. Тағамдарымыздың түрлі дерттерге дауа болып, адам ағзасына аса пайдалы екендігін, құнарлылығын мойындағаны шығар қазымызға француздар «құда түсіп», қымызымызды немістердің патенттеп алуға ұмтылып жүргені. Бүгінде шетелдік кәсіпкерлер елімізге келіп, ұлттық тағамдарымыздың жасалу технологиясын көріп, оны өз елдеріне апарып, арнайы өндіріс орындарын ашып, өнімдерін сертификаттап, қазақтың ұлттық асымен бизнестерін дөңгелетіп, ұлттық асымызға ынталары ауып отыр. Тек өзіміз ғана қолда бар алтынның қадірін ұғына алмай отырмыз.
Мәселен, мал сойғанда, ең алдымен, алдымызға келетін ас – қуырдақтың алты-жеті түрі бар екен. Санамалап айтар болсақ, жай қуырдақ – жаңа сойылған малдың өкпе-бауырынан, мойын, төстік етінен, жүрек, бүйрегінен, сондай-ақ ішек-қарнынан ұсақтап әзірленеді. Ең алдымен, қазанға іш майды немесе құйрық майды турап шыжғырып алып, малдың өз майына қуырады. Екіншісі, бал қуырдақ – көбінесе жас малдың жұмсақ етінен даярланады. Басқа қуырдақтан мұның ерекшелігі – етті майға емес, пісірілген сүттің бетіне түскен қаймаққа ғана қуыруында. Үшінші бір қуырдақтың түрі – жоңқа қуырдақ. Ол – тоңазып қатып тұрған соғым етінен дайындалатын қуырдақ. Мұның жоңқа қуырдақ деп аталуының себебі – пышақпен не балтамен қырнап жонғанда ет ағаштың жоңқасы сияқты жұп-жұқа болып туралады. Қуырдақтың бұл түрін де суға қайнатпай-ақ майға қуырып әзірлеуге болады. Қазіргі таңда кеңінен қолданылатын қуырдақтың тағы бір түрі – картоп қосылған қуырдақ. Оны сиыр етін ұсақтап турап, тұз, пияз салып, сырты қызарғанша қуырады. Содан кейін ұн сеуіп қыздырады да, туралған картоп салып, одан әрі қуырады. Келесісі, қара қуырдақ – кілең өкпе мен бауырдан, жүрек пен бүйректен әзірленеді. Бауыр тез пісетін болғандықтан, кешірек салынады. Мұның қара қуырдақ деп аталатын себебі – бауырдың қаны майға қуырылғанда қуырдақтың өңін қарайтып жібереді. Соғым қуырдағы – ет піскенге дейін соғым сойған, ішек-қарын аршыған адамдарды тамақтандыру үшін дайындалады. Қуырдаққа көбінесе ірі қараның мойын еті, мүшеленген кезде түсетін ойынды, қиынды еті, аздап өкпесі мен бауыры қосылады. Соғым қуырдағы соғым сойған малдың өз майына қуырылады. Ал үкпе қуырдаққа етті өте майдалап турап қуырады. Үкпе қуырдақтың еті майда болғандықтан,оны суға бөктіріп қайнатпай-ақ майға қуырып пісіруге болады.
Бефстроганов бізден шыққан
Айта кетер жайт, кейде «асқазанымыз Еуропалық асхананы, орыстың асын, түріктің тағамын аңсады» деп өзге ұлттың мейрамханалары мен асханаларын жағалап кететініміз бар. Бірақ сөйте тұрып, сол асқазанымыз аңсаған астың түп тамыры өзімізден шыққанын, асқазанымыздың ата асын аңсап тұрғанын байқамаймыз. Мәселен, бүгінде кеңінен таралған «бефстроганов» деген тамақ бар. Тағамның дайындалу жолы біздің ұлттық асымыз бал қуырдақпен бірдей. Бал қуырдақ жас малдың етін қаймаққа қуыру арқылы дайындалса, бефстроганов та етті қаймаққа қуыру арқылы дайындалады. Кейбір зерттеушілер аталмыш астың шығу төркінін өзімізден іздейді. Аспаздық сөздікті парақтап шығып, тапқанымыз: Бефстроганов сөзі «Беф-Строганов», яғни «Строгановша ет» деген сөзден шыққан екен. ХІХ ғасырдың аяғында пайда болып, ХХ ғасырдың басында аспаздық кітапқа енген тағамды қазақ даласынан көрген граф Александр Григорьевич Строганов кейін аспаздарына дайындаттырып, уақыт өте аспаздары тағамға графтың өз атын берген көрінеді. Бүгінде әлемге кең таралған бұл тағамның шығу тарихы аналарымыздың он саусағынан бал тамған аспаздық шеберлігінде жатса керек. Жалпы, аспаздарымыз «бүгінде халқымыз іздеп жүріп жейтін тамақтардың барлығы бұрын қазақы дастарқанда кеңінен болған тағамдар» дейді.«Кәуәптің көкесі қазақта»
Жәудір АХАНОВА, аспаз:
– Қазақ халқының дастарқаны, расында да, өте бай. Мәселен, қазір «кавказдық кәуәп», «өзбек кәуәбі» деп жатамыз. Тап біз өзімізде кәуіп болмағандай. Мәселен, бізде де ертеде кәуәп жасалған. Мысалы, «жаубүйрек» деген ұлттық тағамымыз бар. Жаубүйректі малшылар, жолаушылар көп пайдаланған. Қойдың терісін сыпырған соң, құйрық майын білемдеп кесіп алады. Ішін жарып, өкпе-бауырын суырып алып, бауыр мен құйрықты жұқалап жапырақтап, істікке бір май, бір бауыр етіп кезектеп шаншып, үстіне майда тұз, бұрыш сеуіп отқа қақтап пісіреді. Бауыр қосылған май жүрекке тимейді, әрі бұл аса тойымды болады. Жаубүйректі мал сойған кезде үйде пісірген. Бұл кәдімгі кәуәптің бір түрі деуге болады. Сондай-ақ борша деген ұлттық тағамымыз бар. Ол да кәуәптің бір түрі. Сан, қол, жауырынның қара кесек еттерін ұзыншалап кесіп алады. Әрбір еттің бөлігін пышақты көп батырмай жұқалап тіліп, тұз, бұрыш себеді. Етті темір тордың үстіне салып, жалындатпай шоққа қақтап пісіреді. Пісірген кезде аудармалап отырады. Шоққа қақталып қызыл-күрең тартқан борша өте дәмді болады. Ата-бабамыз жасаған борша да кәдімгі кәуәптің бір түрі деуге болады. Тіпті бүгінгі күні кәуәптің да бізден шықпағанына кім кепіл?! Егер осы өзіміздің ұлттық асымызды заманына қарай дамытып, ұлттық асханаларымызды көбейтер болсақ, өзгеге қарап өзек талдыруымыз бекер екенін түсінер едік.
Расында да, қарын бөртпе, әсіп, жөргем, қимай, сірне, ми палау, майсөк, бөкпе секілді бүгінде өте сирек жасалатын тағамдарымызды дайындайтын ұлттық асханаларымыз көбейе түссе, нұр үстіне нұр болар еді. Бір ғана ұннан жасалатын бауырсақ, таба нан, май шелпек, қаттама, күлше, ши бауырсақ секілді талай тағамымыз барда өзгенің қаңсығын таңсық көруіміз бекер емес пе?!
Ашқарынға не жеуге болмайды?
Тамақтанудың да өзіндік қағидалары бар. Осы орайда, біз бүгін ашқарынға қандай тамақтарды жеуге болмайтыны және одан адам денсаулығына қандай қауіп төнетіні жайлы мәліметтерді ұсынбақпыз.
Цитрус жемістерін ашқарынға жеу аллергия, гастрит секілді ауруларды қоздыруы мүмкін. Сондықтан апельсин шырынын ішпес бұрын, тамақтанып алған дұрыс.
Бананның құрамында магний элементі көп болатындықтан, ол жүрек-тамыр жүйесін реттейді, алайда ашқарынға желінген банан кальций-магний байланысын бұзуы мүмкін.
Ашқарынға йогурт жеу де денсаулыққа айтарлықтай зиян келтіреді екен. Йогуртты біз аш кезде қарынды тез тойдыратын ас деп санаймыз. Алайда, әсіресе, таңертеңгі уақытта асқазанға йогурттың құрамындағы бактериялар аса қажет емес екен. Йогуртты қарын ашқанда жеудің еш пайдасы жоқ. Керісінше, оны таңғы астан кейін не кешке жеу керек екен.
Аш асқазанға суық сусын ішу де адам денсаулығына айтарлықтай залал келтіретін көрінеді. Сондықтан сусын ішкеннен гөрі, асқазанды тамақ қорытуға дайындау керек. Және суық сусындардан гөрі, жылы қарапайым су ішу асқазанға әлдеқайда пайдалы екен.
Ашқарынға тәтті жеуге болмайтындығы да бәрімізге белгілі. Неліктен? Бұл қан құрамындағы қанттың өсуіне алып келіп, оның соңы түрлі ауруларға соқтыруы мүмкін.
Көп адамдар ұйқы ашу үшін оразасын кофемен бастайтыны да белгілі. Бірақ «білмеген у ішеді» дегендей, бұл да адамдардың білместіктен, денсаулығына зиянды нәрсені ішуі. Өйткені кофе асқазанды қоздырып, сөлді көптеп шығаруы мүмкін. Осының салдарынан уақыт өте гастрит ауруына тап болуыңыз ықтимал. Сондықтан ашқарынға жеуге болмайтын тамақтардың ережесін біліп жүргеніңіз абзал.
Талқанның емдік қасиеті мол
Жақында қостанайлық бір топ кәсіпкер Елбасының атына осындай мазмұндағы ашықхат жолдады. Бастамашы топ патенттеуге шебер шетелдіктер «талқанымызға да таласып, ұлттық тағамымызға тағы көз салуы мүмкін» деп қауіптенеді. Қымыз дайындаудың технологиясын – немістер, ал шұбат сусынын еврейлер еншілеп алған тұста, талқан тағдырына алаңдаулы ағайын «төл тағамымызды төбемізге көтеріп, кеңінен қолданысқа енгізіп, күнделікті қолданатын тауарлар тізіміне кіргізіп, балабақша мен әскерде ас мәзірі ретінде пайдалану» туралы ұсыныс айтып отыр.
Бүгінде әлем халқы гендік модификацияланған азық-түлік өнімдерінен шошынып отырған тұста, талқан секілді табиғи, құнарлы, денсаулыққа аса пайдалы ұлттық тағамымызға да қызығып, көз алартушылар табылары анық. Осы орайда, қостанайлық кәсіпкер Нұрлан Оңалбаев «талқан құрамында ағзаға пайдалы дүниелер өте көп, сондықтан рационға міндетті түрде енгізу керек. Әскердегі жігіттерге паштеттен гөрі, талқан берсек, олардың денсаулығы нығая түсер еді. Бүгіннің өзінде біз басқалардың талқанымызға деген қызығушылығын байқап отырмыз. Сондықтан кеңінен қолданысқа енгізіп, патенттеп алуымыз керек» дейді. Осы орайда, талқанның қаншалықты адам ағзасына пайдалылығын маман пікірімен дәйектеп көруді жөн көріп, Қазақ тағамтану академиясына хабарласып көрген едік.
Маман пікірі
Төрегелді ШАРМАНОВ, Қазақ тағамтану академиясының президенті:
– Негізі, тамақтың төресі – талқан. Неге екенін білмеймін, өзіміздің ұлттық пайдасы мол тағамдарымыз тұрса да, шетелдік жартылай фабрикаттарға ұмтылғышпыз. Ал шетелдік азық-түлік өнімдерінің зияндылығын қазір біз түгіл, шетелдіктердің өздері мойындап отыр. Тіпті олардың өздері ондай тағамдардан бас тартып жатқанда біз өз ақшамызға ауру сатып алып жүрміз.Талқан – тек құнарлы тағам ғана емес, сонымен қатар емдік қасиеті мол азық. Мәселен, тәулігіне 200 грамм талқан жеген адам қан аздығы ауруынан тез айығады. Сондай-ақ сусамырдың бетін қайтаруға талқан – таптырмас ем. Талқанның құрамында витаминдер мен минералды заттардың құрамы өте көп. Соның ішінде кальций, фосфордың мөлшері өте жоғары. Яғни олар біздің сүйегіміздің мықты болуын қамтамасыз етеді, ал темірдің болуы есте сақтау қабілетінің жақсы болуын қамтамасыз етеді. Бүгінде халқымыздың басым бөлігінің денсаулығына темір, фосфор, кальций секілді заттардың жетімсіздігін ескерсек, талқанды кеңінен қолданысқа енгізу арқылы халықты емдеуге жол ашылар еді.
Сондай-ақ академик Төрегелді ағамыз сөз арасында «Кеңес Одағы кезінде ұлттық тағамдарымыздың халық денсаулығына қаншалықты пайдалылығын зерттеймін деп жүріп, ұлтшыл адам ретінде жұмыстан қудаланып, сотталып кете жаздап ем, ал қазір соны зерттеп, қолданысқа енгізуге не кедергі екенін түсінбеймін» деді. Расында, бүгінгі күні ұлттық тағамдарымызды ұлықтауға не кедергі?!
Шырақ сөндіру салтымызға сай емес
Бүгінде туған күнді тортсыз елестете алмайтын болдық. Туған күнде торттың міндетті түрде құрметті төрден орын алуы дүниежүзі бойынша қалыптасқан дәстүр деуге де болады. Тіпті бүгінде тілек айтып, торттың үстіндегі шырағдандарды бір деммен үрлеп сөндіру секілді қағидалар да қазақы дастарқанға сіңісті болып барады.
Сондықтан осы бір дәстүр қайдан шықты деп астарына үңіліп көрген едік. Негізі, туған күнді тортсыз тойламау туралы қағиданың нақты қайдан шыққаны белгісіз. Бір деректерде ежелгі гректер храмға ай құдайы Артемидаға арнап пісіріп әкелген, дөңгелек пішіндегі торттар мен пирогтардың пішіні о баста айды пішіндеуден басталған деген дерек бар. Айтпақшы, торттың бетіне шырағдан жағу дәстүрі де осы құдайдың құрметіне шырағдан жағудан басталған көрінеді. Енді бір деректерде орта ғасырдағы Германияда туған күн тойлау дәстүрінен шыққан дейді. Бетіндегі шырағданды да діни сенімге орай торттың қақ ортасына көрнекі жеріне сыйынып қойған, тілек айта отырып, шырағданды үрлеу де осы елде пайда болған, шырағданнан ұшқан түтін тілекті көкке көтеріп, құдайдың құлағына жеткізеді деген сенімнен шыққан деген деректер кездеседі. Бірақ қайткен күнде де «шырағың сөнбесін» деген игі тілекті серік еткен қазақ халқы үшін шырағданды үрлеп сөндіру жақсы ырым емес екені анық.
Құрметті оқырман!
Газетімізде «Алаштың асханасы» атты жаңа қосымша жарық көріп отыр. Қосымшаның басты мақсаты – ұлттық тағамдарымызды дәріптеу, артықшылығын көрсетіп, халық арасына кеңінен насихаттау болып табылады. Осы орайда, ұмытылып кеткен ұлттық тағамдарымыз туралы қандай да бір тың деректер немесе өзіңіздің қиялыңызбен ойлап табылған бал татитын тағамыңызды көпшілікпен бөліскіңіз келсе, төмендегі электронды поштаға немесе редакцияның мекенжайына хатпен жолдауларыңызды сұраймыз. Ал біз оны газет бетінде жариялауға дайынбыз. Келіңіз, ұлттық тағамдарымызды ұлықтауға сізде үлесіңізді қосыңыз.
Қазақтың ұлттық асханасын ұнатасыз ба?
Асылы ОСМАН, Әзірбайжан мәдени орталығының төрайымы:
– Менің асқазанымның өзі қазақтың асханасына үйреніп қалған ғой. Аптасына бір мәрте қазақша ет жемесем, асқазаным біртүрлі қоңалтықсып жүреді. Қазақша ет деп отырғаным бешбармақ деп аталып жүр. Өзім сол атауын онша ұнатпаған соң, қазақша ет деп атап алғанмын. Одан да басқа, бауырсақ, айран, қуырдағын – бәрін жиі жеймін. Айта кетер жайт, бірақ осы қазақы тағамдар еуропалық, шығыстық, өзбек, ұйғыр асханалары секілді қолжетімді емес. Сырттан бір қонақ келе қалса, «қазақтың асханасынан дәм татқым келеді» десе, оңай жерден қазақы мейрамхана не кафе тауып апара қою қиынның қиыны. Мысалы, сырттан келген қонақ елімізге келген соң Қазақстаннан, қазақтың асханасынан дәм татқысы келеді. Ал соларды өзбектің не түріктің мейрамханасына апарып, басқа елдің ұлттық тағамдарын алдына ұсынған ыңғайсыз. Сондықтан мемлекет тарапынан осы бағытта іс бастығысы келген азаматтарға қолдау білдіріп, көшедегі қазақтың асханасын қолжетімді қылса, дұрыс болар еді.
Бекпулат ТАШПУЛАТОВ, «Авиценна» тәжік мәдени орталығының төрағасы:
– Әрине, жақсы көремін. Менің ата-бабам да осы жерде ертеден кең, қазақы дастарқанмен тамақтанған адамдар. Ұлтым басқа болғанымен, қазақы дастарқан маған жат емес. Ең алдымен, бешбармақты жақсы жеймін. Сол көп желінбегеннен кейін, кең таралмағаннан кейін бірқатар қазақы тағамдар ұмыт болып қалған. Содан кейін бешбармақтан басқасы жиі қолданбайды. Сосын келіп өзбектің палауын, ұйғырдың мантысын қазақтікі деп жей бересің. Негізі, ұлттың мінезі жеген ас-ауқатымен қалыптасады. Осы тұрғыдан келгенде, ұлттық тағамдарды ұмытпай жеп тұру ұлттық мінез-құлықтың, келбеттің, қазақы болмыстың кепілі дер едім.
Сабри ХИЗМЕТЛИ, Шет тілдер және іскерлік карьера университетінің ректоры, доктор, профессор:
– Қазақтың ұлттық тағамдарын сүйсініп жеймін. Негізі, қазақы тағамдардың каллориясы мықты болады. Басқа елдің тағамдарындай емес, жесең біразға дейін тоқ жүресің. Қонақ келгенде ет асу өте ыңғайлы, көп уақытыңды алмайды. Сондықтан қонақ келсе, беретін негізгі тамағымыз – бешбармақ. Жалпы, палау секілді, бешбармақ та бүгінде түркі халықтарының ортақ асына айналған деуге болады. Сондықтан үйде етті жиі асып жейміз, қымыз, шұбат дастарқанымнан үзілмейді деуге болады.
Бетті дайындаған: Қуаныш Әбілдәқызы Kuanish_200405@mail.ru