18 жаста кірмеген ақыл 21 жаста кіре қояды деп ойламаймын
Маратбек СЫРЫМБАЙ, Алматы облысы ІІД Жол полициясы басқармасы бастығының орынбасары, полиция полковнигі:
– Маратбек Дайырбекұлы, Елбасымыз Н.Ә.Назарбаев өткен жылы Ішкі істер министрлігінің алқа мәжілісінде: «Құқық қорғау құрылымдары арасында қызметкерлердің парақорлыққа қатысының бар-жоқтығын анықтауда полиграф немесе шындық детекторынан өтуі тиіс алғашқы құрылым Жол полициясы болуы керек», – деп атап өткен болатын. Сіз облыстың бас жол полицейінің орынбасары ретінде сол шындық детекторы сынағынан өтер ме едіңіз?
– Әрине, өтер едім. Өйткені біздің жұмысымызда жасыратын ештеңе жоқ. Әзірге бұл құрылғы тек қылмыстық істерде ғана пайдаланылуда. Шындық детекторы арқылы да жемқорлықпен тиімді күрес жүргізуге болады. Шындық детекторынан өтуге бүкіл Жол полициясы құрамы дайын деп ойлаймын. Егер мұндай шара амалға асар болса, онда халық арасында Жол полициясы қызметкерлері туралы алыпқашпа әңгіме тыйылар еді. Оған қоса осындай әңгімелердің шығуына себепкер болып, өз қызметін асыра пайдаланып жүрген бірен-саран қызметкер болса, жұмыстан өз еркімен-ақ босар еді. Мен мемлекеттік қызметкерлердің осындай шындық детекторынан өтуін қолдаймын.
– ҚР ІІМ Жол полициясы комитеті қандай да бір жол ережесін бұзғаны үшін көлік иесінен жүргізуші куәлігін алып қою мәселесін көтеріп отыр. Яғни жүргізуші куәлігін алып қою тәртібі қатаңдамақ. Бұл қаншалықты дұрыс?
– Мұны көпшілік қолдамауы мүмкін. Бірақ біз бір нәрсені түсінуіміз керек, бұл – жол қозғалысы қатысушыларының қауіпсіздігі үшін жасалынып жатқан шара. Себебі республика жолдарында көлік апатынан болып жатқан адам шығыны азаймай тұр. Ішімдік ішіп алып көлік жүргізетіндерді құрықтап, жазалап жатқанымызбен, бұл кейбір жүргізушілерге сабақ болар емес. Жол-көлік апаты жылдан-жылға азайып келеді. Десек те, біз жол-көлік оқиғаларын одан әрі азайтудың амалдарын әлі де қарастыра беруіміз керек. Өйткені адам өмірі мен оның денсаулығы біз үшін өте маңызды. Конституциямызда да «ең басты қымбат қазына – адам және оның өмірі, құқықтары мен бостандықтары» деп айқын жазылған.
Онымен қоса, біз бұрын жүргізушілердің жол ережесін бұзғандығы үшін жүргізуші куәлігін алмай, тек хаттама толтырып беретінбіз. Алайда қазір республика бойынша жүз мыңдаған хаттама толтырылды, алайда сол салынған айыппұлдардың 80 пайызы төленген жоқ. Көпшілік өздігінен барып ақшасын төлемейді. Сондықтан бұл мәселе бойынша прокуратураның арнайы шешімі шыққан, біз жол ережесін бұзған кез келген жүргізушінің жүргізуші куәлігін алып қоя аламыз.
– Қазір көлік басқаруға құқық беретін сенімхат жүйесінен көп ел бас тартып отыр. Тіпті көрші Ресейдің өзі оны қолданыстан алып тастауды ұйғаруда. Бізде де бірқатар халық қалаулылары «ол жүйе керек емес» деп тиісті министрлікке ұсыныс айтты. Осы мәселеге орай сіздің пікіріңіз қалай?
– Жоқ, мен мұнымен келіспеймін. Себебі қазір жол-көлік оқиғасы кезінде көліктерін тастап, қашып кететіндер көп. Қарапайым мысал, базарда көлікті артқа бергенде байқамай біреудің көлігін сырып кетуі мүмкін. Сырылған көлік иесі басқа жерде жүргендіктен, оны байқамай қалады. Осыны пайдаланып, әлгі жүргізуші қашып кетеді. Міне, осы жағдайды біреу көріп қалса, көлік нөмірін жаттап алса, біз оны сенімхат арқылы тауып аламыз. Тіпті адамды қағып тоқтамай қашып кетсе де, егер біреу-міреу оның нөмірін байқап қалса, оны тауып алуға қолайлы болады.
Кезінде кәсіпкерлер шетелден көп көлік әкеліп сатты. Сол тұста бір кәсіпкердің басында 20 шақты көліктен болды. Ал ол оны базарға алып келіп сатып жібереді. Кімге, қашан сатқаны белгілі болуы үшін сенімхат керек. Сондықтан көлік басқаруға құқық беретін сенімхат жүйесінен бас тартуға болмайды. Бұл өзінің өміршеңдігін дәлелдей алған ең озық тәжірибе деп есептеймін. Егер сенімхат жүйесінен бас тартсақ, онда екінің бірі көлік жүргізіп, оның арты қайғылы жағдайларға душар етуі мүмкін. Онымен қоса, бұл көлік ұрлығының белең алуына алып келуі кәдік. Мысалы, мұндай жағдайда көліктің техникалық паспорты мен сақтандыру полисі секілді құжаттарды алып, екінші бір жүргізуші қолында жүргізуші куәлігі болса, өзгенің меншігіндегі көлікті игере бермек. Ал көпшілік құжаттарын көлікте қалдырып кететінін ескерсек, онда бір адам көлікті ұрласа, жол сақшылары оны тоқтатқанымен, қылмыскер қолындағы құжаттарды көрсете салады. Көлігі ұрланған адам тиісті органға хабарласамын дегенше, қылмыскер жасырынып үлгереді. Сондықтан бұдан бас тарту негізсіз деп есептеймін.
– Өткен жылы Мәжіліс депутаты Ирак Елекеев: «Жүргізуші куәлігін әскерилерден өзге азаматтарға 21 жастан беру керек» деп мәселе көтерді. Жол қауіпсіздігін күшейту үшін жүргізуші куәлігін 21 жастан беру керек пе?
– Енді кейбіреулер адам 21 жасқа толғанда ақыл тоқтатып, сана-сезімі жақсы жағына қарай өзгереді деп жатады. Сонда жол ережесін сақтап, көліктің жылдамдығын асырмайды деп ойлайды. Бірақ, менің ойымша, 18 жаста кірмеген ақыл 21 жаста кіре қояды деп айта алмаймын. Жүргізуші куәлігін 21 жастан берейік, 25 жастан берейік, ол мәселені шешпейді. Онымен қоса, дауыс беру құқығына ие азаматты көлік басқару құқығынан айыру заңдық тұрғыдан да дұрыс шешім бола қоймас. Бұл – менің жеке пікірім. Одан да балабақшада, мектепте жол ережесін тиянақты үйретуді қолға алғанымыз дұрыс. Тіпті көлік жүргізуді үйретуді тек арнайы курстарда емес, мектептерге пән ретінде енгізу қажет. Жастарды заңға бағынуға кішкентай кезінен тәрбиелегеніміз жөн. Елбасымыз биылғы халыққа арнаған Жолдауында осыны ерекше айтты. Ол: «Білім беру ісіндегі тәрбие беру компонентін күшейту керек. Патриотизм, моральдық құндылықтар, адамгершілік, ұлтаралық келісім, толеранттылық, рухани даму, заңға бағынушылық – бұл құндылықтар оқу орындарының барлығында, олардың қандай меншік түріне жататынына қарамастан берілуі керек», – деді. Бұл жерде мәселенің барлығы тәрбие мен халық арасындағы көлік жүргізу мәдениетінің төмендігінен болып отыр. Қазір бізде көліктің жылдамдығын арттыру тек жастардың арасында емес, үлкендердің арасында да мақтанышпен айтылып жатады. Міне, осы психологияны өзгертпейінше, тыйым сала бергеннен мәселе шешілмейді. Сондықтан жол қауіпсіздігін тек қана жол сақшыларының міндетіне жүктеп қоя салмай, мұнымен кешенді түрде қоғам болып бірігіп күрескеніміз жөн.
– Өзіңіз осы саланың білікті маманы ретінде жол-көлік апаттарының алдын алуда тағы қандай кешенді шараларды қолға алу керек деп ойлайсыз?
– Ол үшін, ең бірінші, жолдардың сапасын ретке келтіріп, оны еуропалық стандартқа сәйкестендіруіміз керек. Оның үстіне, жыл сайын елімізде көліктердің көбейіп келе жатқанына қарамастан, жолдарды кеңейту жұмыстары шабан жүруде. Жүргізушілер ойлаған жеріне тезірек жетуге тырысады. Ал жолдарымыздың сапасы жоғары жылдамдыққа сай келе бермейді. Көптеген күре жолдарымыз тар. Соның салдарынан кей жағдайда алда бара жатқан көліктен қуып өту кезінде жүргізуші қарсы бағытқа шығуға мәжбүр болады. Өкінішке қарай, кей жағдайда қарсы келе жатқан көлікпен ара қашықтықты шамалай алмай, нәтижесінде апат орын алады. Сондықтан жолдардың сапасын арттырып, кеңейтуге күш салсақ екен.
Одан кейін қазір республикалық жолдарды медициналық бекеттермен қамтамасыз ету мәселесі қолға алынып жатыр. Осы іс толық бітсе, көлік апатынан орын алатын адам шығыны азаяр еді. Медициналық бекеттер Алматы облысының Алакөл, Жамбыл және Еңбекші қазақ аудандарында орнатылатын болады. Сонымен қатар қазір біздің Боралдай кентінде бір медициналық тікұшақ жұмыс істеп тұр. Бірақ оған жеткенше бір сағат, оны қыздырамын дегенше тағы бір сағат, ұшамын дегенше үш сағат уақыт кетеді. Үш сағатта біз көлікпен-ақ оқиға орнына жете аламыз. Сондықтан осы жұмыстар әлі де жетілдірілсе екен. Әсіресе Қазақстанда бұрын-соңды болмаған «Батыс Еуропа – Батыс Қытай» халықаралық дәлізінде бұлардың барлығы толық іске асса, тамаша болар еді. Апаттан зардап шеккендерге жәрдем дер кезінде жетсе, адам өмірін сақтап қалуға үлкен мүмкіндік болады.
– Қазір біздің елімізде, әсіресе Алматыда жүрген қырғыздың көліктері төңірегінде дау көп. Жол полициясы да оларды көрсе, дереу тоқтатып, құжаттарын тексереді. Егер шикілік шықса, бірден автотұраққа қамайды. Бұл мәселе неге ушықты және оны ретке келтірудің қандай жолдары бар?
– Бұл қазір өте күрделі мәселеге айналып отыр. Өйткені Қазақстан Кедендік одаққа кірген соң, сырттан әкелінетін автокөліктердің кедендік төлемдері қымбаттады. Енді жүргізушілер арзан темір тұлпар сатып алудың жаңа әдісін ойлап тапты. Ол – қазақстандықтар шетелден арзанға сатып алып келген көліктерін Қырғызстан арқылы рәсімдеп, сенімхат арқылы осында жеткізу. Алайда шетелдік нөмірлермен жүрген көліктердің жол-көлік оқиғаларына қатысы болған жағдайда олардың иелерін табу қиынға түседі. Себебі көлік иесі Қырғызстанда тұрады, ал оның жүргізушілері сенімхат арқылы ғана көлікті рәсімдеген. Сондықтан мұны ретке келтіру үшін Қырғызстанның мемлекеттік нөмірлерімен жүрген көліктерді уақытша тіркеуге алуымыз керек. Сонда біз ол көліктің нөмірі қандай, жүргізушісі кім, қай уақытқа дейін қандай мекенжайда тұратынына дейін біліп отыратын боламыз. Бірақ мұнда да бір қарама-қайшылық бар. Біздің заңымыз бойынша оң жақты рульді көлікті тіркеуге алуға мүлдем тыйым салынған. «Еуро-3» стандарты бар, Кеден одағына кіріп жатырмыз. Ал Қырғызстаннан келіп жатқан көліктердің бірен-сараны болмаса, 70-80 пайызы – оң жақты рульді көліктер. Енді оны қалай тіркеуге болады? Оның үстіне, біздің заңымызда көрші елдің көліктеріне еш тіркеусіз үш ай жүруге рұқсат берілген. Үш ай мерзім өтсе, біз олардың көліктерін автотұраққа қоямыз. Сондықтан халық қалаулылары бұл мәселенің тиімді шешілу жолдарын қарастырып, қолданыстағы заңға өзгерістер мен толықтырулар енгізіп, жағдайдың оңтайлы шешілуіне атсалысса екен деймін. Сондай-ақ көпшілік қазір Кедендік одаққа үміттеніп отыр. Егер Қырғызстан Кедендік одаққа кіретін болса, онда бұл көліктерге кедендік салық салынбайтын болады.