Қазақтілді мектептердің жетістіктерін көрсете білсек, аралас мектептер азаяр еді
Ұлжалғас Есназарова, педагогика ғылымының докторы, профессор, ҚР білім беру ісінің үздігі:
– Ұлжалғас Әмзеқызы, биылғы оқу жылы министрдің ауысуымен басталды. Өз басыңыз жаңа министрден қандай жаңалық күтесіз, білім беру саласында нендей өзгерістер болуы тиіс деп ойлайсыз?
– Қазақта «Жас келсе – іске» деген аталы сөз бар. Білім саласында Қазақстанның келешегі үшін атқарылатын қыруар істер көп. Өте жауапты лауазымға келіп отырған жаңадан келген министр Қазақстан Республикасының білім мен ғылым саласын әлемде алдыңғы қатарға жетелейді деп ойлаймын.
– Заманауи технологияны игеру қазіргі заманның талабы деп жатамыз. Электронды оқулықтар, интерактивті тақталар, тағысын тағы. Бірақ компьютердің адам денсаулығына зияндығы жөнінде көп айтамыз. Сонда бұл қарама-қайшы пікірді қалай түсінуге болады?
– Оны түсіну оңай. Себебі электронды оқулық, интерактивті тақта мен компьютерді барлық пән бойынша сабақ бойы қолдан деген қағида жоқ. Мұғалім уақытты үнемдеу үшін және кейде сөзбен айтып жеткізе алмайтын құбылыстарды оқушыларға көрсетіп түсіндіру үшін қажет деп тапқан құрал- жабдықтарды сабақта тиімді пайдалануы керек. Электронды оқулық, интерактивті тақта мен мультимедиялық проекторлар, интернет, аудио, видео, теле қондырғылар мұғалімнің сабақ беру әдістемесін де, өрісін де кеңейтеді. Ал компьютерді пайдалану күнделікті сабақты өтуде әдістемелік тұрғыдан байытады және құралдарды пайдалану жағынан да мұғалімге көп жеңілдіктер туғызады. Тек өсіп келе жатқан жас бүлдіршін емес, үлкен адамдарға да компьютер алдында ұзақ отыруға болмайды. Бірақ оқушылардың жас ерекшелігіне қарай компьютер алдында қанша уақыт отыру керектігі туралы арнайы ереже бар. Мектепте мұғалім, үйде ата-ана баласының қимылсыз ұзақ отыруына жол бермеуі керек деп ойлаймын. Себебі ол баланың көз жанарының нашарлауына, омыртқаларының қисаюына әкеліп соғады.
– Оқулық тапшылығы еліміздегі ең өзекті проблемалардың біріне айналды. Білім және ғылым министрлігі жылда оқулық жеткілікті дейді, бірақ іс жүзінде керісінше. Сіздіңше мұның себебі қандай?
– Өзім делегат болып қатысқан білім-ғылым саласы мамандарының ІІ, ІІІ съездерінде сөйлеген Президентіміз Н.Ә.Назарбаев білім беру мен оқулық сапасы туралы өз пікірін ашық айтып, толғанған ойын терең жеткізді. Еліміздің келешегі білімді азаматтар болу керек екеніне ешкімнің күмәні жоқ. Олай болса оқушылардың оқуға деген ынта-ықыласының төмендемеуі, пән мұғалімінің өз ісіне шебер болып, немқұрайды қарамауы, жалпы, орта білім беретін мектеп жұмысының алға басуы жаңа буын оқулықтарының сапасы мен мазмұнына тікелей байланысты деп ойлаймын. Соңғы жылдары оқулық шығаратын баспаларға ҚР Білім және ғылым министрлігі бекіткен тізімге кірген оқулықтар мен оқу-әдістемелік кешенге қажеттілігіне қарай тапсырысты аудандық білім бөлімі береді. Оған облыстық Білім басқармалары араласа алмайды, себебі оқулық сатып алуға қаражатты аудан әкімшілігі бөледі. Қазақстандағы барлық ауданның шаруашылығы бірдей дамып отырған жоқ. Кейбір аудандар қажет деген оқулықты алғысы келсе де ала алмайды, себебі қаражаты тапшы. Сондықтан кейде жалған ақпарат беруі мүмкін. Баспалар болса қанша дана оқулыққа тапсырыс келді, соны басып шығарады. Жалпы, мектепті, мектеп оқушыларын оқулықпен қамтамасыз етуді тек жаңа оқу жылы басталар кезде емес, жыл бойы оны ұйымдастыру мәселесін жан-жақты қарастырса дұрыс болар еді.
– Білім беру бағдарламасы жыл сайын өзгереді, әсіресе әр оқу жылында жаңа автордың жаңа оқулығына көше беру әдетке айналғандай...
– Дұрыс айтасыз. Мен еңбек жолымды 1975 жылы ауыл мектебінде бастап, 1987 жылдан бері Алматы қаласындағы №138 қазақ гимназиясында еңбек етіп келемін. Ұзақ жылдар бойы бір ұжымда еңбек етіп, ғылыммен айналысқан ұстаз ретінде айтарым, осы жылдары білім беру бағдарламасы жыл сайын өзгермесе де, соншалықты көп болғанына мен де куәмін. Мұғалім мен ата-ана баласының қандай оқу жоспарымен оқып жатқанын біліп отырғаны жөн. Білім беретін оқу бағдарламасы жыл сайын өзгеруі дұрыс емес. Мысалы, «Жаратылыстану» пәні 5-сыныпта 2001 жылдан бері аптасына 2 сағат оқытылып келген еді, ал биылғы оқу жылында аптасына 1 сағат қойыпты. Кезінде осы оқулықты Білім және ғылым министрлігі арнайы тапсырыс беріп жаздырған еді. Ы.Алтынсарин атындағы ұлттық академия қызметкерлері бағдарламаның қалай болса солай қысқаруына жол бермеуі керек. Пәнішілік және пәнаралық байланыс сақталмаған. Мысалы, 5-сыныпта «Гидросфера» тақырыбына 3 сағат берген, тура сол тақырыпқа 6-сыныптағы «Физикалық география» пәнінде 10 сағат берген. Тура осындай қайталау «Жердің глобуста және карталарда бейнеленуі», «Жер біздің ғаламшарымыз» және т.б. тақырыптарында кездеседі. Мен оқулық авторы ретінде ондай қателіктерді байқап, өз оқу жоспарымды жөндеп алдым. Жаңадан келген жас маман қандай қиындық көреді, оны ешкім ойлап жатқан жоқ.
– Жалпы, оқулықтарды ауыстыра бергеннен бірдеңе өзгеріп жатыр ма? Бұған ұстаздардың көзқарасы оң деп санайсыз ба? Әр төрт жыл сайын оқулықтың барлығын жаңарта берудің қандай қажеттілігі бар? Мысалы, география, тарих пәндерінде өзгерістер болатын шығар, бірақ барлық пәнде емес қой?
– Кеңес Одағы кезінде қазақ мектептері қазақ тілі мен әдебиеті, қазақ тарихынан басқа пәндерді түгелдей аударма оқулықтармен оқып келді. Онда қарастырылған құндылықтар Кеңес Одағының мүддесін қорғауға бағытталғаны белгілі. Қазіргі кезде ТМД елдері ішінде егемен Қазақстан оқулық жазу мен шығарудан алда тұр десек қателеспейміз. Мемлекет тарапынан жақсы оқулық жазу мәселесіне көп көңіл бөлінуде, ол – шындық. Ал авторларға мемлекеттік тұрғыдан қамқорлық жетіспей жатыр. Осы уақытқа дейін бізде оқулық қандай болуы керек деген сұраққа жауап беретін ғылыми-зерттеу жұмыстары жоқтың қасы. Оқулық жасау теориясымен айналысқан ғалымдарды саусақпен санауға болады. Кемшіліктің болуы, біріншіден, оқулық жазуда өзіміздің қалыптасқан іс-тәжірибеміздің болмауы, екіншіден, XX ғасырдың соңына дейін төл оқулыққа әлеуметтік тапсырыстың болмауы. Кез келген автор еш уақытта жаман оқулық жаздым деп ойламайды. Бірақ сарапшылар айтқан сын-ескертпелерді ескеріп, ой елегінен өткізіп, өңдесе, жақсы оқулық дүниеге келері сөзсіз. Жалпы, оқулық жазу – өте жауапты іс. Әрі қиын да қызықты еңбек. Мемлекеттік стандарт талап еткен деңгейде оқушыларға білім беретін оқулық жазылуы керек. Оқулықтың басқа ғылыми кітаптардан өзгешелігі сол, жалпы оқулық орта үлгерімде оқитын оқушыға ыңғайланып, оқулықтарға қойылатын негізгі дидактикалық талаптар мен оқушылардың жас ерекшелігін ескере отырып жазылуы тиіс. Ал сыныптағы зейінді, жақсы оқушыларға оқу материалдары әр уақытта жеткіліксіз болады. Кітаптағы материалдарға қанағат етпейтін, өз бетінше ізденгісі келетін оқушылар да бар. Дарынды оқушылар әрбір сыныпта кездеседі. Бұдан әрі оқығысы, білгісі келсе, қосымша энциклопедиялар, кітаптар, басқа оқу құралдарын ұсынуға болады. Алғашқы «Қазақстанның физикалық географиясы» оқулығын жазғанда менің оқулығымды оқыған әрбір оқушы еліміздің және өзі туған елінің жер табиғаты ерекшеліктерін жетік меңгерген, табиғатын аялайтын, байлығын бағалайтын ұлтжанды азамат болып өссе деген ниетте болдым. Мектеп мұғалімі ретінде жазған оқулығым мен оқу-әдістемелік кешен туралы әріптестерімнен тек алғыс алып жүрген автормын. Сонымен қатар географиядан республикалық атаулы мектеп мүшелері де өз пікірлерін айтады. Менің жазған оқулықтарыма қолжазба кезінде жан-жақты талдау жасалынады. «Келісіп пішкен тон келте болмайды» демекші, әркез ақылдасып-кеңесіп отыратын әріптестерім болғанына қуанамын. Оның басты себебі оқулықтарым республика көлеміне таралмай тұрып, өзім сабақ беретін мектепте, өзім оқытатын сыныптарда сынаудан өтті. Өзім жазған оқулықтарыммен сабақ беріп, оқушыларыммен бірлесе отырып сараптаудан өткіземін. Мен жазған оқулық және оқу-әдістемелік кешенмен оқыған №138 қазақ гимназиясының оқушылары ҰБТ-да жылда жақсы көрсеткіш көрсетіп жүр. Биылғы ҰБТ-ға берген сынау қорытындысы бойынша 100 пайыз білім сапасын көрсетті. Жалпы, оқулық төрт жылда қайта басылатын болғандықтан, мемлекет өмірінде болып жатқан өзгерістерді оқушыларым біліп отырсын деп жұмыс дәптерлерін жылда шығарып тұрамын. ҚР Білім және ғылым министрлігінің 2005 жылы 1-8-сыныпқа арналған жаңа буын оқулықтары қайтадан сараптамадан өткенде менің авторлығымдағы «Қазақстанның физикалық географиясы» оқулығы бүкіл республикадағы қазақ, орыс, өзбек және ұйғыр тілдерінде оқытатын мектептерге арнайы мемлекеттік тапсырыс бойынша таратылды. 2012 жылы төртінші рет қайта өңделіп баспадан шықты.
– Білім саласындағы тағы бір үлкен мәселе 12 жылдық білім беру жүйесіне көшу екені белгілі. Қалай ойлайсыз, бұл жүйе бізге не береді? Біз бұл жүйеге көшуге дайынбыз ба?
– Бүкіл ел біледі, 12 жылдық білім беру жүйесіне көшуге дайындық қарқынды түрде жүріп жатыр. Дүниежүзіндегі дамыған елдер осы жүйемен оқиды. Ал Германияда 13 жыл оқитын еді, енді олар да 12 жылдыққа көшуге дайындалып жатыр. Бұл бізде мектеп бітірген оқушылар кез келген шетелдегі ЖОО-ға түсуге мүмкіндік алады деген сөз. Қазақстан Республикасы мемлекетінің жаңа тарихындағы басты оқиғалардың бірі әлемдегі ең беделді халықаралық ұйымдардың бірі – Еуропадағы қауіпсіздік және ынтымақтастық жөніндегі ұйымына 2010 жылы төраға болып сайланды. Ал 2011-2012 жылдар аралығында Қазақстан Ислам конференциясы ұйымына төраға болды. Астанада ЕХРО-2017 халықаралық көрме өтпекші. Осындай халықаралық деңгейдегі ұйымдарға төраға болған елдің ел болып дамуы үшін, аса қажетті рухани байлық көздерін толықтыратын парасатты, ойлау өрісі ғаламдық талап-тілектерге сай мәдениетті және экономикалық тұрғыда еркін ойлау қабілеті мен өз бетінше әрекет жасай алатын, жан-жақты білімді жеке тұлға тәрбиелеу қазіргі өмір талабы болып отыр. Осы талаптарға сай тұлғаның орны қоғамда елеулі болмақ. Сондықтан 12 жылдық білім беру жүйесіне көшу, халықаралық стандарт талаптарына сай, ел экономикасына керекті мамандар дайындау үшін қажет.
– Мектептерді заманауи технологиямен жабдықтау мұғалімдерді қағазбастылықтан арылта алып отыр ма? Мектеп директорлары арасында жүргізілген сауалнамаға қарасақ, қазір керісінше ұстаздардың толтыратын қағаздары көбейген көрінеді.
– Мектептерді заманауи технологиямен жабдықтау мұғалімдерді қағазбастылыққа апарады деген пікірге өз басым қосылмаймын. Мемлекет қаражат бөліп, жұмыс беріп отырғандықтан белгілі дәрежеде есеп талап етуі – заңдылық. Мұғалімдердің арасында не болса соны сылтау етіп, бұрынғыша жұмыс істегісі келетіндер аз болса да кездесіп қалады. Мұғалім – мектептің жүрегі. Оның қолында адам тағдыры, болашақ ел тағдыры тұрады. Мұғалім мамандығының қыры мен сыры да, ерекшелігі де сол – ол күн сайын өсіп, дамып келе жатқан жас ұрпақпен жұмыс істейді. Ал өсіп келе жатқан ұрпақтың да күн сайын талабы жоғарылай береді, сондықтан әрбір ұстаз бүгінгі күннің жаңалығынан сырт қалмай, үнемі ізденісте болғаны жөн. Ол шәкірт тәрбиелей жүріп, өзі тәрбиеленуі, өзі үйренуі және үздіксіз білімін жетілдіруі керек. Жаңа заманға лайық жаңа білім, жаңа тәрбие бере алатын, өз мамандығын жақсы меңгерген ұстаздың шәкірттері алдында абыройы әрқашанда жоғары болуы керек. Мұғалім үнемі оқушыға шығармашылық қабілетін дамыту жолдарын нұсқап отырса, онда балалардың өздері де ізденеді және оқуға, білуге деген құштарлығы арта түседі. Олай болса жақсы шәкірт тәрбиелеген мұғалімнің мәртебесі жоғарылайды.
– Президентіміздің өзі «дәрігер емдесін, мұғалім оқытсын» деді емес пе?
– Елбасы Н.Ә.Назарбаевтың «Еліміздің ертеңі бүгінгі жастардың қолында, ал жас ұрпақтың тағдыры ұстаздың қолында» деген сөзі Отан алдында, халық алдында мұғалімдерге үлкен міндет жүктейді. Оқушылардың саналы азамат болып, сапалы білім алуына әрбір ұстаздың жауапкершілікпен жұмыс істеп, міндетін абыройлы атқаруына байланысты екенін білдіреді. Мектептегі барлық пәнді оқытудың сапасын арттыру үшiн, педагогикалық технологиялардың iшiндегi тиiмдiлерiн таңдап, анықтай бiлу – әрбiр пән мұғалiмiнiң негiзгi мiндетiне айналуы тиіс. Мұндай жауапты мiндеттi кез келген мұғалiм орындай алуы үшiн, әрбір пән мұғалімі осы сала бойынша өздерінің білімін жетілдіріп, бiлiктiлiгiн көтеруi қажет. Қазақстан Республикасы Білім беру жүйесінің басшы және ғылыми-педагогикалық кадрлары біліктілігін арттыратын республикалық институтында осы бағытта көптеген игі істер атқарылуда.
– Биылдан бастап денешынықтыру сабағының саны артты. Қалай ойлайсыз, мұның қажеті қанша?
– Өте дұрыс болды деп ойлаймын. Президентіміздің «Қазақстан-2050» стратегиясы қалыптасқан мемлекеттің жаңа саяси бағыты» атты Қазақстан халқына Жолдауында «Ұлт денсаулығы – табысты болашағымыздың негізі» деп айқындап берді. Қазіргі мектеп оқушыларының қимылы аз, бос уақытында спорт түрлерімен жекелеген бала ғана айналысатынын ескерсек, денешынықтыру сабағына бөлінген сағат санының артқаны қуанарлық жағдай. Қазақ халқында «Дені саудың – жаны сау», «Денсаулық – зор байлық» деген аталы сөзі бар. Олай болса қазіргі дені сау ұрпақ – келешегіміз. Халқының дені сау ел – бақытты ел.
– Қазақ мектептеріндегі орын жетіспеушілігі мәселесін қалай шешуге болады? Бәлкім, орыс және аралас мектептердің қатарын азайтып, қазақ мектептерін көбейту қажет шығар?
– Соңғы 10 жыл көлемінде ҰБТ-ның қорытындысы бойынша қазақ мектептерінің білім сапасы жоғары екені айқындалды. Егер қазір орыс тілді мектептерде отырған қазақ балалары қазақ мектептеріне баратын болса, басқа тілде оқитын мектептер біртіндеп азаяды. Алысқа бармай-ақ мен қызмет ететін №138 қазақ гимназиясында биыл үш оқушы «Алтын белгі» мәртебесіне ие болуын дәлелдеп шықты, 15 оқушымыз ЖОО мемлекеттік грант иегері болды. Назарбаев университетінде грантта оқып жатқан оқушыларымыз бар. Егер журналист ағайындар қазақтілді мектептердің жетістіктерін жақсылап жазып, не теледидардан көрсетсе, аралас мектеп біртіндеп бір тілді мектепке ауысады. Биыл біздің мектепте бес 1-сынып ашылды. Бұл деген мектептің жақсы жетістіктерін естіген ата-аналар баласын қазақ гимназиясына алып келгені. Осы сияқты мысалдарды республика бойынша көптеп кездестіруге болады. Орыс тілді немесе аралас мектептің аржағында түсінген адамға үлкен саяси-әлеуметтік мәселе жатыр. Қазақ мектебінің мәртебесін Қазақстанда көтермегенде қай жерде көтереміз? Сондықтан қазақтілді мектептің мұғалімдері қазақ мектептерінің мәртебесін көтеру үшін заманауи технологияларды игеріп, жақсы жұмыс істеуі керек. 12 жылдық оқыту моделіне көшу үрдісінде ерекше рөл ұстазға беріледі.
– Қосымша пәндерді мектеп бағдарламасына енгізе беру қаншалықты дұрыс?
– Менің ойымша, дұрыс. Себебі ол қосымша курстарды барлық сынып оқушылары міндетті түрде оқымайды. Бір сыныпта қосымша курсқа 3 сағат уақыт берілген. Оқушылардың таңдауы бойынша үш түрлі курс өткізуге болады. Жалпы, орта білім беретін мектептің оқу жоспары үш бөлімнен тұрады. Олар: инварианттық, жеке тұлғалық, бағдарлы бағыттағы компоненттер. Инварианттық компонентте мемлекеттің базалық оқу стандарты жүйесіндегі талаптар мен мазмұндарға жауап беретіндей жалпы міндетті оқу жоспарының барлық оқушылар меңгеруге тиісті негізгі бөлімі.
Жеке тұлғалық бағыттағы компонентке, оқушылардың өзіндік зерттеушілік дағдыларын қалыптастыруға байланысты меңгеретін мектеп ұсынған арнайы таңдау курстары, оқу жоспары бар. Мысалы, біздің мектепте өнер, би, домбыра, абайтану, өлкетану, алматытану және т.б. қосымша курстарды оқушылар қалауы бойынша оқиды. Бағдарлы компонентке оқу стандарты жүйесіндегі талаптар мен мазмұнға сәйкес тереңдетіліп оқытылатын оқу курстары мен таңдаулы курстар енеді. Жеке тұлға тәрбиелеуге бағытталған және жекелеп оқыту бағыттарын іске асыру үшін арнайы курстар ұйымдастырылып, онда білім мазмұнының жалпы адамзаттық және ұлттық құндылықтар, оқу үрдісінің рухани адамгершілік және мәдени тұрғыдан қарастырылуы тиіс. Сонымен қатар білім мазмұнын практикаға бейімдеу, оқу материалын қоршаған ортаның шынайы нысандары мен құбылыстарын оқушының жеке тәжірибесімен ұштастыру үшін де қосымша қолданбалы курстар қажет. Қосымша курстарды барлық мектеп бірдей оқыта бермейді. Мектептің бағытына сәйкес қосымша курстар таңдау арқылы оқытылады.
– ҰБТ-ға көзқарасыңыз қалай? Пайдасы болса пайдалы жақтарын, зиянды болса зиянды жақтарын айтып берсеңіз?
– Қазақстан Республикасы егемен мемлекет болғалы бері білім саласына көптеген инновациялық үрдістер енді. Соның бірі – ҰБТ. Ұтымды тұстары бүкіл ел бойынша оқушылардың білім сапасын тексерді. Сол арқылы әрбір пәннен сапалы білім беріп жатқан мектеп пен жекелеген пән мұғалімдерін анықтауға мүмкіндік туды. Қазақ мектептерінде білім сапасы нашар деген пікірді жоққа шығарды. ҰБТ-ны жақсы тапсырған оқушы кез келген ЖОО-ға қайта емтихан тапсырмай оқуға түсе алды. Тиімсіз жақтары әрбір пән бойынша функционалдық сауаттылығын Халықаралық салыстырмалы зерттеулердің талаптары бойынша анықтау мүмкін емес. Мысалы, география пәні бойынша оқушылардың картамен істелінетін практикалық жұмыстар жасау, картаны оқи білуі, картадан географиялық нысандарды көрсете білуі, картада көрсетілген мәліметтерге салыстырмалы сипаттама беру және т.б.
– Ұлжалғас апай, сіздің жақында «Қазақстан Даңқы» орденіне ие болғаныңызды естідік, құтты болсын! Еңбегіңіз жемісті болсын және әңгімеңізге көп рақмет.