Аида САҒЫНТАЕВА, Назарбаев университеті Білім беру саясаты орталығының директоры:
– Аида Қыстаубайқызы, бүгінде Назарбаев университеті отандық білім беру саласының реформаторы ретінде өз жұмысын мектептен бастап жоғары оқу орындарына дейінгі барлық сатыда жүргізуді қолға алды. Ал осы бастаманың үйлестіру міндеті университеттің Білім беру саясаты орталығына жүктелген екен. Осыған байланысты біз сізден аталған құрылымның негізгі қызметі туралы білейін деп едік...
– Иә, Назарбаев университетінде құрылған біздің орталығымыздың негізгі міндеті – Назарбаев университетін білім берудің әмбебап үлгісі ретінде қалыптастыру. Бұл тәжірибе барлық Қазақстанға таралуы тиіс. Ол үшін біз білім берудің халықаралық талаптарына сүйене отырып, осы саладағы әлемдік тәжірибені жан-жақты зерттеп жатырмыз: өзге елдердің жетістіктерін зерделеп, ол бойынша тиісті ұсыныстарды жасаймыз. Ал нақты іске келер болсақ, Білім беру саясаты орталығы үш ғылыми-зерттеу жобасын іске асырып келеді. Бірінші, ол – Жалпы білім беру және арнайы мектеп мұғалімдерінің біліктілігін көтеру курсы. Ол бойынша жетекші педагогикалық теорияны меңгеріп, оқытудың озық тәжірибесіне үйрену көзделген. Осы уақытқа дейін аталған курстан еліміздің 12 облысынан математика, химия, физика, ақпараттық технологиялар, ағылшын тілі, география, тарих және тағы басқа пәндердің мұғалімдері өтті. Екінші жоба – «Арнайы және жалпы білім беру мектептері ұстаздарының сындарлы ойлау қабілеттерін (қиын уақытта шұғыл шешім қабылдай білу) дамыту әдістемесі». Бұл академиялық бағдарлама Ұлыбританияның Кембридж университетінің қатысуымен әзірленді. Оған сәйкес, Қазақстанның мектептерінде еңбек етіп жатқан мұғалімдер сабақ берудің жаңа әдіс-тәсілдерін үйренетін болады. Балалар болса, бүгінгі ақпараттық заманда мәлімет-жаңалықтарды тек қабылдап қана қоймай, оны тиянақты түрде зерделеп, салыстырып, нақты бір нәтиже шығаруға машықтанады. Демек, оқушылар ақпаратты қолдану жолдарын меңгеретін болады. Ал үшінші жоба Қазақстан Республикасы жоғары оқу орындары жетекшілерінің біліктілігін көтеруге арналып отыр. Аталған міндет Қазақстанның білім беру саласын дамытудың 2011-2020 жылдарға арналған Мемлекеттік бағдарламасында да көрсетілген. Жоба аясында атқарылатын барлық іс-шараны біз АҚШ-тың Пенсильвания университетімен бірге әзірледік. Оған қатысатын жоғары оқу орындарының жетекшілері университеттерді корпоративті басқару және стратегиялық жоспарлау негіздерін оқиды. Бағдарламаның мерзімі – 8 апта. Биыл қыркүйек айында алғашқы 20 ректор осы дайындықтан өтеді. Жалпы, аталған үш жобаның арқасында біз әлемдік тәжірибені жан-жақты зерттеп, оның оқ бойы озық үлгілерін еліміздің білім беру саласына енгізе аламыз деп ойлаймын.
– Ағымдағы жылы Назарбаев университетінде ашылатын Білім берудің жоғары мектебі де реформа саласындағы жұмыстың шапшаң жүруіне өз септігін тигізетін шығар?
– Қазіргі кезде біз осы мектептің ашылуына тыңғылықты дайындалып жатырмыз. Онда жоғары оқу орындарын басқарушы мамандар даярланады. Олар отандық білім беру саласын реформалау кезінде еңбек етпек. Бұл жерде оқыту жұмыстары ғана емес, ғылыми-зерттеу бастамалары да жүзеге асатын болады. Білім беру саласындағы үздік әдістемелерді әзірлеуге негізгі басымдық беріледі. Дәл осы Жоғары мектеп арқылы Назарбаев университеті білім беруді басқарудың озық тәжірибесін барлық республикаға таратады. Осы орайда атап өтер жайт – біз бұл мектепті Кембридж және Пенсильвания университеттерімен бірлесе отырып ашып отырмыз. «Неге дәл осы екі университет?» деп сұрауы мүмкін. Себебі олардың біреуі орта білімге бейімделсе, екіншісі жоғары білім беру саласын жақсы біледі. Осылайша, бір-бірінің жұмысын қайталамай, толықтырып отыратын әлемнің екі жетекші университеті Жоғары мектептің академиялық саясатына жауап береді. Олар магистратура бағдарламасын, оқу жоспарларын, мектептің басқарушы аппаратын жұмысқа қабылдау жұмыстарын атқарады. Қазіргі кезде мектеп деканы қызметке алынды. Жақын арада ол Астанаға көшіп келеді. Бұдан басқа біздің әріптестеріміз оқытушы-профессорлар құрамын да іріктеп, жаңа мектептің материалдық-техникалық базасын, сондай-ақ кітапхана қорын жасақтайтын болады.
– Сонда Жоғары мектептің алғашқы шәкірттері оқуға қашан қабылданады?
– 2013 жылы алғашқы екі топ қабылданады. Оның әрбіреуінде 30 адам білім алады. Олар білім беру саласындағы магистратура бағдарламасы, ағылшын тілінде Master in Education бойынша білім алмақ. Онда екі мамандық бар. Біреуі – орта білім, екіншісі – жоғары. Бірінші мамандыққа Кембридж университеті жауап берсе, жоғары білім саласы бойынша Пенсильвания университеті жұмыс істейді. Біздің жоспарымызға сәйкес, 2020 жылға дейін Жоғары мектептің 400-ден астам түлегі еңбек нарығына шығады. Докторантураның алғашқы түлектері де сол кезде оқуларын аяқтайды деген жоспар бар. Бұдан басқа, білім беру саласының қызметкерлері үшін кәсіби дайындықтан өтуге мүмкіндік болады. Осы орайда атап өтер тағы бір жайт – бүгінде Қазақстандағы білім берудің өзекті мәселелерін ескере отырып, магистранттарды оқытудың негізгі талаптары анықталып отыр. Ол – талдап сараптай білу, отандық білім берудің негізгі проблемаларын түсіну, ғылыми тұрғыда талдау және білім беру саласын реформалауға ұмтылу. Мектепті бітірген мамандар облыстарға барып, сол жердің жоғары білім беру саласын көтеретін болады. Енді тек Астана мен Алматы қалаларында ғана «революция» жасап отыра беруге болмайды ғой (күлді).
– Жаңа мектеп Жоғары білім беру саласы көшбасшыларының еуразиялық форумы аясында ашылады екен. Назарбаев университеті қолға алған осы бір іс-шара үлкен халықаралық жиынға айналғалы тұр. Осы туралы кеңінен айтып берсеңіз?
– Бүгінде біз жоғары оқу орындарын жаңаша басқару жайын жан-жақты зерттеп жатырмыз. Қазақстанға кез келген елдің білім беру үлгісі келе бермейді ғой. Әншейін шетелдік үлгіні алып, көшірме жасай салуға да болмайды. Өйткені оның арты үлкен проблемаларға ұласуы мүмкін. Сондықтан біз Қазақстанның, жалпы, осы аймаққа тән бірыңғай білім берудің озық жүйесін қалыптастыру үшін сан алуан ғылыми мәжілістер мен конференцияларды өткізіп тұрамыз. Оған отандық және шетелдік сарапшы-мамандар көптеп тартылады. Мәселен, 2011 жылы біз Назарбаев университетінде «Қазіргі білім беру саласындағы үрдістер – 2011» тақырыбында халықаралық конференция өткіздік. Оған сегіз елден 190-нан астам делегат қатысты. Ғылыми көпшілік арасында осы іс-шараның мән-мағынасы зор болды. Сондықтан биыл біз оның аясын кеңейтіп, «Жоғары білім беру саласы көшбасшыларының еуразиялық форумы» форматында өткізуді ұйғардық. Бүгінде оған 30 мемлекеттің ғалымдары, сарапшылары және университет басшылары қатысуға ниет білдіріп отыр. Олардың ішінде жоғары білім және одан кейінгі білім беру саласының танымал сарапшысы Джамиль Салми, «Әлемдік санаттағы университеттерді құру» кітабының авторы, Кембридж университетінің профессоры Дэвид Бриджес, Пенсильвания университетінің Жоғары оқу орнынан кейінгі білім беру мектебінің профессоры, белгілі ғалым Роберт Земский, Лондон университеттік колледжінің халықаралық ынтымақтастық жөніндегі бұрынғы ректоры Майкл Уортон және тағы басқа ғалымдар бар.
– Бізде не көп, жиналыс көп. Бәріне бірдей топырақ шашудан аулақпын, бірақ бұл форум да қатардағы «кезекші» жиын болып қалмай ма? Оның нақты нәтижесі қандай болмақ?
– Биылғы форум барысында біз білім берудің аса өзекті мәселелерін барынша қамтуға тырыстық. Күн тәртібінде жоғары оқу орындарын қайта құру кезінде оқыту, ғылыми-зерттеу университеттерін құру, оның бірыңғай қоғамдастық болып қалыптасуы, ғылыми-зерттеулердің сапасын көтеру және тағысын тағы. Қазірдің өзінде бұл форум адам капиталын дамытудағы жоғары білім беру саласының орны мен рөлін талқылаудың ашық алаңына айналды. Себебі мұнда Орталық Азиядағы трансұлттық білім беру жүйесін дамытудың маңыздылығы ашылды. Бүгінде бұл аймақта академиялық ілкімділік барынша байқалып отыр. Осы жолы да форумға қатысушылар әлемдік білім беру саясатының үлгілерін жан-жақты сараптап, оны жергілікті жерде бейімдеу жайын талқыға салады. Жоғары білім беруді басқару саласындағы үздік тәжірибені тауып, біздің жүйемізге енгізу форумның басты тақырыбына айналады. Біз үшін нақты нәтиже осы болмақ.
– Байқап қарасақ, Жоғары білім беру саласы көшбасшыларының еуразиялық форумы Қазақстанда жыл сайын өтетін дәстүрлі іс-шараға айналатын сияқты?
– Бүгінде Ұлыбританияда жыл сайын өтетін Going Global деген халықаралық конференция бар. Онда қазіргі заманда білім беру саласын дамыту мәселелері, оның жаһандану проблемалары талқыланады. Биыл 80 елден 1300 делегат қатысқан осынау ауқымды форумның бағдарламасына алғаш рет «Орталық Азия және Шығыс Еуропада білім беруді реформалау» деген сессия ашылды. Оның аясында Қазақстан, Ресей және Өзбекстан өз жеріндегі білім беру жүйесі туралы айтып, осы саланың көкейкесті проблемаларын талқылауға мүмкіндік алды. Қазақстанның тарапынан форумға Назарбаев университеті, Қаныш Сәтбаев атындағы Қазақ ұлттық техникалық университеті және Мұхтар Әуезов атындағы Оңтүстік Қазақстан мемлекеттік университеті қатысты. Шыны керек, бұл аймақтан үш ел қатысса да, Қазақстанға деген қызығушылық ерекше болды. Форумға қатысушылардың көбісі бізге сұрақ қойып, мемлекеттің білім беру саласындағы саясаты, оның болашаққа деген көзқарасы, білімге бөлініп жатқан қаржының көлемі, жастарға берілген мүмкіндіктер және ғылыми-зерттеу жұмыстары туралы көп мәлімет алғысы келді. Ал енді Қытайдың Шанхай қаласында екі жылда бір өтетін World-class University деген тағы бір халықаралық конференция бар. Онда да білім берудің өзекті мәселелері талқыланады. Біз оған да қатыстық. Бірақ оның бәрі Орталық Азияның мүддесіне сай келе бермейді. Картаны алып қарасақ, осы бір аралықта бірде-бір форум өткізілмейді. Сондықтан біз Орталық Азияның білім беру мәселелерін талқылайтын алаңды осы Қазақстан жерінде ашып, «Жоғары білім беру саласы көшбасшыларының еуразиялық форумы» үлгісінде өткізуді ұйғардық. Негізгі мақсатымыз – Назарбаев университетін білім-ғылым хабы ретінде қалыптастырып, ол арқылы әлемдік тәжірибені барлық жоғары оқу орнына тарату. Болашақта Қазақстанның дипломы дүниежүзінде танылуы тиіс.
– Назарбаев университетінің негізгі серіктестері Ұлыбритания мен АҚШ университеттері екен. Демек, Қазақстанның білім беру жүйесі Батыстың үлгісіне негізделе ме?
– Бүгінде әрбір мемлекет білім беру саласында өз реформаларын жүргізеді ғой. Ол жұмыстың дұрыс-бұрысын тек уақыт қана көрсетіп жатады. Ал оған бір емес, бірнеше жыл кетеді. Сондықтан біреудің қателігін қайталауға болмайды. Мәселен, Грузияда біраз реформа жасалды. Біз оның тәжірибесін де зерттеп шықтық. Олар да Батыстың іргелі жоғары оқу орындарымен бірлесе отырып, отандық білім беру жүйесін дамытып жатыр. Біз де осы жолды таңдадық. Бірақ Қазақстанға қажетті тәжірибені Грузиядан ала салған дұрыс емес. Оны сол тәжірибенің авторларынан алған жөн. Сол себепті біз АҚШ-тың Пенсильвания және Ұлыбританияның Кембридж университеттерімен тікелей әріптестік байланыстарды орнатып, отандық білім беру саласын реформалау жұмысын қолға алып отырмыз. Негізі, бүгінде әлемдік білім беру нарығында АҚШ пен Ұлыбритания арасындағы бәсеке қатты. Сондықтан олар өз әріптестеріне ең үздік тәжірибені ұсынуға тырысады. Біз болсақ, әлемдік рейтингіде алдыңғы қатарда тұрған осы екі іргелі университеттің тәжірибесі негізінде өз моделімізді қалыптастыратын боламыз.
– Ал осы жүмыстың маңыздылығын сонау кеңестік жүйе кезінде білім алған университет басшылары қаншалықты түсініп отыр?
– Шыны керек, қазіргі кезде ректорлардың бір бөлігі біздің барлық бастамамызға қолдау білдірсе, екіншілері, керісінше, мін тағып, бізді бөлек бір орта деп санайды. Сонда айтатындары: «Ой, Назарбаев университеті бөлек бір әлем ғой. Сендер бізді түсінбейсіңдер, бізге де сендерді түсіну қиын». Себебі, олардың айтуынша, жергілікті жерде кеңестік жүйеден қалып қойған проблемалар көп. Осыдан бес-алты жыл бұрын «Біздің университет басшылары білім беру саласындағы реформаларды түсіне ме?» деген сұрақ қойылғанда, мен: «Он-ақ пайызы түсінеді», – деп жауап беретін едім. Қазір болса, университет басшыларының 80 пайызы білім беру саласында мемлекеттің қолға алып жатқан реформаларын түсініп отыр. Бір нәрсені анық білу қажет. Қазақстанның дипломын дүниежүзіне таныту – бұл жалғыз Назарбаев университетінің жұмысы емес. Оған барлық жоғары оқу орындары жұдырықтай жұмылып, атсалысуы тиіс.
– Сонда сіз айтып отырған реформаны неден бастау керек?
– Бұл реформа тек жаңа кітап шығарып, оқытушылардың жалақысын көтеруімен ғана шектелмейді. Жалпы, білім беруді басқару жүйесін өзгерту қажет. Осы орайда біз «академиялық еркіндік» туралы жиі айтамыз. Онымен қалай жұмыс істеп, пайдалануға болады? Оқытушы-профессорлардың көбісі оны әлі түсінбейді. «Қаржылай еркіндік» деген тағы бар. Ол не? Бұрынғыдай мемлекеттік дотацияларды алып тастап, студент қабылдауды шектемеуге де болады. Университет қанша студент қабылдаса, сонша ақша табады. Ондай жүйе бізде де болады. Білім беру саласын дамытудың мемлекеттік бағдарламасында оның бәрі бар. Қазақстанда «академиялық еркіндік», ең бірінші, ұлттық университеттерге, одан кейін басқа жоғары оқу орындарына бірте-бірте беріледі. Дегенмен оның бәрі университет басшыларына байланысты болмақ. Егер олар өз ұжымдарын кәсіби түрде ұйымдастыра білсе, онда білім беру жүйесін аз уақыттың ішінде өзгертуге болады. Меніңше, оған әлі бір 5-6 жылдай қажет.
– Демек, біздің жоғары оқу орындары оған әлі дайын емес пе?
– Негізі, бүгінде нарықтық бәсеке заманында Қазақстанның жоғары оқу орындары өз бағдарламаларын барынша өзгертіп, студенттерді көптеп тартуға тырысып жатыр. Шетелдің сан алуан ғылыми-зерттеу жобаларына қатысады. «Академиялық ілкімділікті» ойдағыдай жүргізіп, шетелдің белгілі ғалымдарын шақырып тұрады. Былайша айтқанда, университеттер дайын, студенттер де бәрін жақсы түсініп отыр. Бүгінде тек министрлік тарапынан болатын бақылау-қысымды ғана барынша азайтып, жоғары оқу орындарына еркіндік беру қажет. Ол жағынан Назарбаев университетінде артықшылық бар. Себебі біз Білім және ғылым министрлігіне бағынбаймыз. Өздігімен жұмыс істеп, оқу бағдарламаларын жасаймыз. Шетелден ғалымдарды шақырып, ғылыми-зерттеу жұмыстарын жүргіземіз. Міне, Қазақстандағы жоғары оқу орындарына осындай еркіндік жетіспейтін сияқты.
– Аида Қыстаубайқызы, білім беру саласындағы реформаларға әлі 5-6 жыл қажет деп отырсыз. Оған дейін қол қусырып отырмай, бірдеңеден бастау керек қой. Өзіңіз осы істің басы-қасында жүрген маман ретінде біздің жоғары оқу орындарының басшыларына қандай нақты бір кеңес берер едіңіз?
– Университеттер кез келген мәселені өздігімен шешуді үйрену керек. «Министрліктен дайын шешім қашан түседі?» деп күтіп отырмасақ та болады ғой. Жоғары оқу орындары сол мәселені шешудің бірнеше жолын тауып, оны министрлікке ұсынса жақсы. Министрлікке қарап отырмай, оны өзіне қарата білу керек. «Бастамашыл жазаға лайық!» («Инициатива наказуема!») деген ескі психологиядан бас тартқан жөн. Университет ректорлары басшының (министрлік. – Авт.) соңғы сөзін күтпей, реформаға өз бастамаларымен араласса игі. Былайша айтқанда, білім беруді дамыту жұмысын жоғарыдан емес, төменнен бастау қажет.
Алашқа айтар датым...
Өз еліндегі проблемаларды түсінбейтін маманды шетелде оқытуға болмайды. Себебі ол жақтағы «жаңалық» атаулының бәрін бойға сіңіре берудің пайдасы шамалы. Тек өзіміздегі проблемалармен ұштастырып, талдай білген жөн. Әрине, шетелдің тәжірибесін сол күйі көшіре салуға да болады. Бірақ оның арты үлкен проблемаларға әкеліп соқтыруы мүмкін. Мәселенің мән-мағынасына үңіле бермейтіндер солай істеп те жатыр.
ОҚШАУ ОЙ...
Қазақстанның білім беру саласында бір ескі үрдіс бар: министр айтты, бітті. Ол шешім дұрыс па, бұрыс па? Отандық білім беру саласына қаншалықты пайдалы? Осы мәселеге көп үңіле бермейміз. Ал ол шешім дұрыс емес болып шықса, тұтас бір мемлекеттің білім беру саласы зардап шекпей ме?