Талғат ТЕМЕНОВ, режиссер, ҚР Халық әртісі:
– Талғат Досымғалиұлы, қай кезде де өзіңізбен сұхбатқа келгенде әлдебір алаңдаулы, әлдебір мазасыз күйде, қарбалас жұмыс үстінде көреміз. Осы жолы да театрда жаңа қойылымыңыздың тұсауы кесіліп жатыр, екінші жағынан «Менің күнәлі періштем» атты фильміңіз де жұрт назарына ұсынылуда. Бәлкім, тағы бір дүниенің дайындығында шығарсыз?
– Қазақта «тоғыз қатынның толғағы қатар келді» деген бір мысқыл сөз бар. Сол секілді мен де әлі мына киномның тұсауы кесіліп болмай жатып, театр сахнасында «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбеттің» премьерасын енді ғана өткізе сала, «Карменге» кірісіп кеткен жағдайым бар. Проспер Мерименің повесі «Кармен» бар, Жорж Бизенің «Кармен» либереттосы, сондай-ақ Радион Щедриннің «Кармен сюита» балеті тағы бар. Осы үшеуін араластырып микс жасадым да, содан кейін оның артығын алып тастап, өз нұсқамды әзірлемекпін. Тіпті «Карменнен» басқа кейіпкерлердің аттарына дейін өзгертіп тастадым. Оқиға да бүгінгі күнде өтеді.
– «Кармен» – классикалық кесек туынды, алайда оны қазақ қоғамы қабылдай қояр ма екен, қалай ойлайсыз? Осы жағынан ешқандай да бір қорқыныш жоқ па?
– Елдің нәсіліне, олардың діни сеніміне бағынбайтын нәрселер болады. Шыңғыс Айтматовтың өздеріңіз көрген «Қызыл орамалды Шынарымы» болсын, «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбетін» де, ешкім қырғыздың басынан өткен оқиға немесе нивх халқының қасіреті екен деп бөлмейді. Ұлы туындының ұлылығы сонда, мейлі, ол қай заманның оқиғасы болсын, одан әркім өзін табады. Өзі сондағы кейіпкерге айналып кетеді. «Кармен» де дәл сондай деңгейдегі туынды деп ойлаймын. Әр әйелдің жанында, жүрегінде бір-бір «Карменнің» өмір сүретініне өз басым сенемін. Сондай-ақ ертеңгі күні ол біздің сахна өнеріндегі үлкен туынды бола ма деген таудай үмітім де бар. Би де бар онда, ән де бар, барлық өнердің басын қосқан осы қойылым елдің рухани дүниесінің қоржынына түссе деймін ғой.
– Сіз былтыр өзіңізбен сұхбатқа келгенімізде «Қызыл орамалды Шынарым» қойылымын тәмамдап, алғаш тұсауын кесіп жатқансыз, арада бір жылға жуық уақыт өтті, енді осы күзде «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбетті» сахналадыңыз. Екеуі де – «Адамзаттың Айтматовы» атанған Шыңғыстай шоқтығы биік тұлғаның туындылары. Жалпы, Шыңғыс шығармаларын сахналаудың өзі ерлікті қажет ететіндей. Себебі оқымаған жан кемде-кем, сондықтан әркім өзінше бір сыншы. Осыны біле тұра, Шыңғыс Айтматовқа баруыңызға не себеп?
– Жас кезде адам жеңіл-желпі дүниеге құмар болады. Ал кәсіби шеберлік кейін дүниені танумен, ізденумен, толысумен қатар келеді де, ол кезде адам жеңілге жармасуға ұялады да екен. Осы жағынан менің қазір өремнің, әлемімнің, философиямның біршама қалыптасқан кезі болып тұрғандай. «Қызыл орамалды Шынарым» Шікеңнің жас, албырт кездегі махаббатынан туындаса, Шыңғыс Айтматов осы «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбетін» менің жасымда жазған екен. Әрине, егер бұлар оңай дүниелер болса, кез келген театр қоя берер ме еді. Мысалы, «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбетті» саха театрынан басқа әлемде бірде-бір театр қойған жоқ. Өйткені оның сахнадағы шешімі қиын. Оқиға бойынша төрт адамның тағдыры мен тарихы тек қана бір қайық үстінде өрбиді. Ал оны сахнаға алып шығу үшін қандай үлкен тәуекел керек? Ерлік те, өрлік те керек, шешім керек.
– Сізде «ал егер шықпай қалса ше?» деген қауіп болған жоқ па?
– Кез келген іске кіріскенде қауіп болады. Қауіпке басын тікпейтін режиссер режиссер емес. «Шегірткеден қорыққан егін екпейді» дегендей, қауіп бола тұра, соған бас тіккеннің өзі – ерлік. Ертеңгі күні ел алдында масқара болып қалмауға ұмтылудың өзі өнерге, туындыға, оған кірісуші режиссерге де, әрбір актерге де жан бітіреді, біле-білсек. Сол оймен ұйықтай алмау, болмаса қандай іс жасап жүрсе де, үнемі сол туынды санасынан шықпауы, осының өзі – бір тіршіліктің белгісі. Шүкір, өзімнің қауіпке бас тігіп, тәуекелге бел буып шығарған туындыларымның қай-қайсысын болсын, қазірде кез келген жерде ұялмай көрсете аламын.
– Талғат Теменов десе, ең бірінші «Махаббат бекеті», сосын «Адамдар арасындағы бөлтірік» секілді кинолар еске түседі. Яғни ел-жұрт сізді әуелі кинорежиссер деп таныды. Ал сіз Жастар мен балалар театрына басшы болып келгеннен кейін сахналық туындыларыңызды шығара бастадыңыз. Осыны жақсы қабылдап, қуанатындармен қатар, сізді «театрға киноның көзімен қарайды» деп сынайтындар да кездеспей ме? Жалпы, режиссураны кино немесе театр деп бөлу дұрыс па?
– «Киношник» деп кекеткісі келетіндер болмай тұрмайды, бірақ оның бәрін де мен пендешілік қызғаныш деп түсініп, бәріне биіктен қарауға тырысамын. Қайта кинодағы тәжірибем театр сахнасына жаңалық, әлдебір қозғалыс әкелмесе, оған ешбір селкеу түсірген емес. Мысалға айтсақ, соғыс кезін бейнелейтін «Бұлбұлдар түнінде» мина жарылғанда, аспаннан сау етіп топырақ жауады. Осы уақытқа дейін сахнада солай, өмірдегідей қарекеттерді шығарса, кім кімнің қолын байлапты?!. Сол сияқты «Қызыл орамалды Шынарымда» да қыз бен жігіт машина үстінде сезімге беріліп тұрған шақта, жел соғып, қыздың орамалы желбіреп тұрады. Ол өз кезегінде көрерменге керемет әсер етеді. «Тарғыл төбетте» де сол, теңізді жел тербеп, толқын шайқалып тұрады, тұманданып. Негізі, сахнада тұманды беру мүмкін емес. Бірақ біз соған қол жеткіздік. Міне, осындай киноның эффектілерін қолданған әрекеттерім кейбіреулерге жақпаса керек, бірақ ол жаман болғандықтан емес, пендешіліктен ғана. Мысалы, кезінде Сұлтан Қожықов «Қыз Жібекті» түсіруге кіріскенде де анталаған жұрт: «Сен біздің қазақты ұятқа қалдырдың, о заман да бұ заман Төлегеннің шашы ұзын болмаған, немене хиппи түсірдің?» – деп етектен тартқан. Бұл – таза шындық, бала болсақ та көзімізбен көрдік оны. Ақырында тіпті Сұлтан Қожықов инфаркт алып, ауруханадан бір-ақ шыққан. Бүгінде сол сыншыларды кім біледі? Ешкім. Ал «Қыз Жібек» қазақ киносының «Алтын қорындағы» ең асыл жауһарларының бірі болып тұр. Сондықтан сынаушылар қашан да табылады, сынай берсін, оған мұқалатын мен емес, себебі өзім өнерге қызмет етіп, өзімнен кейінгіге қалатын іс жасап жатқанымды білемін.
– Сынды қабылдамайсыз ба сонда?
– Қабылдаймын, егер өзі айтарлықтай туынды жасап, кәсіби шеберлігімен көзге түскен жан айтса, ел мойындаған тұлға, шынында да, кемшілігімді айтып, соны түзеуге ұсыныс айтса... Ал өзі ештеңе істей алмай жүріп, жағаға жармасса, онда күлкілі. Бірақ мен ондайға қарайлап, көрінген тас лақтырғанға мойын бұра беретін адам емеспін. Себебі қандай дүниеге барсам да, адамның рухани дүниесіне әсер ететін кейіпкерлерді шығарамын.
– Жаңа туындыңыз «Менің күнәлі періштем» фильміне оралсақ, маған киноның бір тұсы қатты әсер етті: жігіт ұрлықпен ұсталып тұрғанның өзінде қарт профессор оны полиция алдында арашалап алып қалады. Соңынан кешірім сұрай келген жігітке: «Бүгінге дейін түрменің ең құрығанда біреуді түзегенін көргем жоқ», – деген сөзі. Кино тек махаббат жайлы айтып, өмірді тек махаббат құрайды дегенге құрылмаған секілді. Тағы қандай биік мақсаттарды көздедіңіз? Осы кино арқылы қоғамға қандай ой, қандай серпін беруді ойладыңыз?
– Әрине, тек қана жалаң махаббатты көрсете салуды көздегенім жоқ. Көптеген әлеуметтік мәселелер де қозғалды. Қазір қоғамда осы фильмдегі бас кейіпкер Айшамен тағдырлас қыздар қаншама? Соларға бұл әсер етпейді дейсіз бе? Сол секілді жігітті алсақ, ол – ұсақ-түйек күйбеңмен қылмысқа барып жүрген жігіт. Мына қоғамда ондайлар да жүздеп, мыңдап кездеседі. Асхат Бабаевич секілді банкирлер де көп. Бірақ үшеуін, яғни үш түрлі күй кешіп, үш түрлі әлеуметтік ортаның адамын тоғыстырып, үшеуін бір нәрсеге тәуелді қылып отырған нәрсе – махаббат. Махаббатқа кездескен кезде жігіт те, қыз да, банкир де өзгереді. Тіпті өгей әкесіне өкпелеп, шешесінен қол үзіп кеткен жігіт соңында өмірді түсініп, шешесінің алдына барады ғой. Яғни махаббат, адамгершілік, сүйіспеншілік деген сезімдер барда, мына фильм көрерменнің сүйікті киносына айналуы керек деп ойлаймын.
– Жалпы, кино сахналық қойылым болсын, әр заманда жазылған туындыдан өз заманының тынысы сезіліп тұратындай. Сіз қалай ойлайсыз, өнер уақытқа қызмет етуі керек пе, әлде өнер уақыттың кеңістігіне сыймайтын, заманның заңына бағынбайтын құдірет пе?
– Жақсы шығарма, жақсы туынды науқанға бағынбауы тиіс. Мысалы, «Махаббат бекетін» түсіргеніме 20 жылдың жүзі толды. Әрине, ол жерде қызыл галстук таққан оқушылар жүр, Лениннің бюсті тұр, бірақ содан бері қоғамдық формация өзгергенімен, олардың адамгершілігі, махаббаты, сезімі деген дүниелері өзгерген жоқ қой?.. Сол секілді мына кино да таудан аққан қар көшкіні секілді, уақыт өте өз көрерменін арттырмаса, кемітпесі анық. Әр адамның жүрегінде жақсылыққа, тазалыққа, махаббатқа деген іңкәрлік барда, ол мәңгі өшпейді.
– Таяуда елордамыз Астанаға шығармашылық гастрольмен барып қайттыңыздар. Астана қалай қабылдады?
– Өте жақсы қабылдады, мәдениет министрі Мұхтар Құл-Мұхаммед мырза, қала әкімі Иманғали Тасмағамбетов театрдың ашылу, жабылу салтанаттарына келіп, қабылдауларына шақырды. «Теңіз жағалай жүгірген тарғыл төбетті» көріп, өз ризалығын білдірді министріміз. Жылы лебіздерін білдірді, дегенмен өзіме әлі күнге көңілім толықтай толған емес. «Әлі де үлкен дүние қоюым керек» деп, үнемі бір ізденіс маза таптырмайды. «Болдым, толдым» дейтін адам болса, ол болғаны да емес, толғаны да емес. Әлі үлкен туындылар жасауы керек.
– Театрға оралсақ, біреулер қазір драматургиялық жұтаңдық байқалатынын айтады. Осыған сіз театр маманы, басшысы ретінде не айтар едіңіз?
– Театр – түп-тамыры тереңде жатқан әрі өміршең өнер, ол cонау ежелден бері бүгінге дейін және әлі қанша заманға дейін өз биігінде қала береді. Бірақ біз бүгінде, шыны керек, прозадан қойылым тудырып жүрміз ғой. Ал көрерменге прозадан жасалған қойылым бола ма, арнайы жазылған пьеса бола ма, бәрібір, тек жақсы туынды болса, жетеді. Прозадан да қойылымды не үшін шығарып отырмыз, жоқ болғаннан кейін. Соның өзін шеберлікпен шығару біреудің қолынан келсе, біреудің қолынан келе бермейді. Менің қолымнан келгендіктен жасап жүрмін. Ал өзгелер үшін жалпы масштабта драмаға татырлық дүниенің жоқтығы, жұтаңдығы – өкінішті жайт.
– Аға, бүгінде киноның айналасында, театрдың да көптеген фестиваль өткізіліп жүр. Әйтсе де осы фестиваль атаулының өнерге берер пайдасы қаншалықты?
– Шынымды айтсам, фестивальдерге соншалықты бір құмарлығым да, қызығушылығым да жоқ. Себебі көбі тек дақпырт үшін ұйымдастырылатындай. Өнерге беріп жатқаны шамалы. Орысша бір тіркес бар «около киношная девица» деген білгенге бұл – өте ауыр сөз. Біздің фестивальдер дәл сол сөзді еріксіз еске түсіреді. Театрдың, киноның маңайында жүрген қаншама «сабынның көпіршіктері» бар, мұндай алаулаған, жалаулаған дүниелер соларға керек. Ал шын мәніндегі өнер адамына берері жоқ, фестивальге келген үлкен актер, үлкен режиссерлермен бір-екі стакан соғыстырып, иық тоғыстырғаннан түк те өзгермейді, не бір жаңа идеямен де алмаса алмайсың. Бірақ егер әлемдік фестивальдер болса, ондай дүниені көрген дұрыс. Өйткені алғаш рет мені 1989 жылы Әбіш Кекілбаев пен Қанат Саудабаев Шыңғыс Айтматовтың үйіне алып барып, сол бір заңғар тұлғамен таныстырған болатын. Ол кезде мен «Мосфильмнен» жаңадан келген кезім. Сол кезде маған Шықаң: «Балам-ау, осыған дейін қайда жүрдің, әлемдік дүниелерді көру керек қой», – деген болатын. Күні бүгінге дейін әлемнің 70-ке жуық мемлекетін араласам, сол дүниені көргендігім, танығандығым емес пе? Шыңғыс Төреқұлұлының сондағы сөзін бүгін терең түсініп, байыбына енді жетіп отырғандаймын. Әлемді аралау, дүниені тану деген адамның көкжиегін кеңейтіп, өресін өрге жетелейді екен.
– Алда қандай жоспарларыңыз бар? Шығармашылық ізденіс барысыңыз қалай?
– Қазір менің қолымда төрт бірдей сценарий бар. Шет жағасын ғана айтып қояйын, бірі Зарина ханшайым жайлы. Жалпы, біздің қазір өнерге беретін шағымыз. Азамат ретінде қалыптасқан, біраз тәжірибе жинақтаған біз айтпағанда, біз бермегенде, кеше оқу бітірген, әлі қалыптаспаған бала бере ме? Болашақ ұрпаққа бойдағы барымызды осы кезде тастап үлгермесек, күні ертең артымызда не із қалады? Айналып келіп, «Менің күнәлі періштеме» орала берді демеңіз, алайда айтпағым, мұның атауының өзі сонау адамзат пайда болғалы бар дүниелер. Адам ата, Хауа ана екеуі де періштедей пәк еді о басында, кейін күнә жасады, біз тарадық. Осы тұста біздерге күнәлі мен күнәһар деген ұғымдарды айырып алу керек секілді. Себебі айналасына заһар шашатын адамды күнәһар десек, күнәлі – бір күнәсі бар, бірақ біржолата беті қайтпайтын адам емес, түбі тәубаға келіп, түзелетін адам. Тіпті әрбірден соң оның күнәсіне уақыт, қоғам, заманның да қатысы бар.
Оқшау ой
Бір нәрсеге қарным ашады. Айталық «Басты рөл» деген алаулатып, жалаулатқан тележоба жүріп жатыр. Еліміздің түкпір-түкпірінен актері бар, актер емесі бар, бәрін еліктіріп, шоу жасамақ. Бұл, бәлкім, біреуге керек, біреуге тиімді шығар, дегенмен ол – үлкен қателікке ұрындыратын дүние. Неге? Себебі әр сценарийдің өз кейіпкері болады. Әншілер секілді емес, кино актері деген – кәсіби маман. Түсіретін нақты кино болмаған соң, ненің «басты рөліне» адам іздейді? Содан тайсалмай өтсе де, қандай керемет адам боп тұрса да, мен өз кинома ешбірін алмаймын. Өйткені мен режиссермін, өз таңдауым – өзімде. Алдыңа келген әр әртіс – жеке тағдыр иесі. Кейде біздер науқаншылдық деп «адам тағдыры» дегенді аяқасты етеміз. Өнер алмас қылыш секілді, байқамасаң, біреудің тағдырын кесіп жіберуің мүмкін. Сондықтан өнерді шоу-бизнеске айналдырмау керек, мен өзім осы нәрсеге қарсымын. Эстрада – шоу-бизнес, ал бірақ кино – үлкен өнер. Сондықтан киноға түсуді армандамайтын жігіт, қыз жоқ. Сөйтеді екен деп оларды жинап алып, тағдырына жара салудан абайлауымыз керек. Ертеңгі күні тауы шағылып, тағдырлары өзгерсе, қиын болады. Алаңдайтыным – осы жайт.