Кәсіби білім берудің оқу бағдарламасы оқушының мәдениеті мен этикалық құлығына бағдарланған болуы тиіс
Сейітқали ШАЛАБАЕВ, О.Таңсықбаев атындағы Алматы сәндік-қолданбалы өнер колледжінің директоры, профессор, ҚР еңбегі сіңген мәдениет қайраткері:
– Сейітқали аға, бүгінде дүниежүзінде адамның ақыл қуатын мақсатты және ұйымдасқан ерікпен қоғамдық игілікке айналдыру талабы туып отыр. Бұған қатысты сіздің ұстаздық танымыңыз, талдауыңыз қандай?
– Жалпы, ХХI ғасырдың басы бүкіләлемдік адамзатқа ерекше талаптар қойса, оның негізі – ғылыми білім, жаhандану мәселелерін шешуші білім болып отыр. Бұл туралы ноосфераның негізін салушы ғалым Владимир Иванович Вернадский «адамдардың ноосфералық ойлауы – бұл ғаламдық ұжымдық ақыл, адамзат этностарының кемелділігі, тәуекелдер, жалпы адамзатқа ортақ үй – Жердегі мемлекеттердің өркендеуіне қауіпті қысымдарды ескере алу қабілеті». Ноосфера – (грекше- «ақыл, шар») ол қоғам мен табиғаттың байланысы, адам ақылы – өсіп-жетілудің анықтаушы факторы. Өзіміздің ұлттық құндылықтарымыз бен салт-дәстүрлерімізді сақтай отырып әлемдік білім беру жүйесінің интеграциясына талпыну мемлекетіміздің білім саясатының негізгі ұстанымына айналып отыр. Себебі біріншіден, қазір әлемнің 108 еліне өз өнімдеріміз (күріш, ұн, балық, ет, мұнай, газ т.б) экспортқа шығады. Қазақстан шетел нарығына шикізат қана емес, шикізаттық емес тауардың көлемін де 2014 жылы 40 пайызға көбейтуді көздеп отыр. Әлемдегі соңғы, жетік технологиялармен еңбек өнімділігін арттырып, үдемелі индустриялық-инновациялық бағытқа бет алу – еліміз алдындағы басты міндет. Экспорттық-бағдарлау экономикасы әлемдік стандартқа сәйкес кәсіби мамандар даярлауды талап етуде. Екіншіден, бүгінде ешбір мемлекет кәсіби білім беру жүйесінде халықаралық кәсіби және білім беру стандарттарында бәсекеге қабілетті болмай табысты дамуы мүмкін емес. Үшіншіден, білім беру саласы әлемдік сауда қызметінде барынша тез дамушы әлемдік экономиканың ірі секторына айналуда. XXI ғасыр білім беру қызметі нарығының дамуына жол ашты. Бұл саяси және экономикалық интеграцияда, телекоммуникация жүйесін жетілдіру мен басқа да факторлар қатарын, заманауи білім беру ортасын қалыптастыруды жоғары деңгейге жетуге бейімдейді. Бұдан басқа қазіргі замандағы жоғары сапалы білімді азаматқа тек лайықты табыс немесе карьералық өсу ғана емес, рухани байлықпен анықталатын өмірінің саулығы да – көңіл аударарлық нәрсе. Адам өз еңбегінің сипатына, маңызына, сұранысына, жаңашылдығына сәйкес кәсібін танымал етуде шығармашыл тұлға болуға тырысады. Оған тек материалдық қажеттілікті қанағаттандыру ғана емес, рухани кемелділік те маңызды. Шын мәнінде, адамды «оқуға үйрету» және қоғамдық өмір мен жаңа өндіріс талаптарына бейімдеу тапсырмасы өте маңызды. Кәсіби білім берудің оқу бағдарламасы оқушының мәдениеті мен этикалық құлығына бағдарланған болуы тиіс. Планетамыздағы табиғи ресурстарды пайдалану қажеттілігі ұлғайған сайын және өндірістердің экологиялық зиянсыздығы мен қуат үнемділігіне қатысты «жасыл кәсіпке» қойылатын талап барлық мемлекетке тән. Жалпы, халықтың қоғам мен табиғаттың үйлесімділігін сақтауға байланысты ой-тілегі, ғалымдардың ақыл қуаты дүниежүзін бір мақсатқа жұмылдырып отыр.
– Халықаралық кәсіби және білім беру стандарттарында бәсекеге қабілетті болу шетелдермен тәжірибе алмасу негізінде ғана дамитыны белгілі. Ендеше, өзіңіз бұл бағыттағы қандай іс- шараларға куә болып жүрсіз?
– Отандық кәсіби білім беруді халықаралық бәсекеге қабілеттілікке жеткізу үшін біздің еліміз де халықаралық деңгейдегі іс-шаралардың белсенді үйлестірушісіне айналып келеді. Мәселен, үстіміздегі жылдың сәуір айының басында Беларусь мемлекеті «Жаһандану жағдайында кәсіби білім беру талабы» деген тақырыпта халықаралық ғылыми практикалық конференция өткізді. Оған 240-тан астам Қазақстан, Австрия, Әзірбайжан, Армения, Бельгия, Вьетнам, Германия, Канада, Польша, Корея Республикасы, Ресей, АҚШ, Швейцария, Швеция, Қырғызстан т.б мемлекеттердің ғалымдары, сарапшылары, білім беру басқармалары органдарының өкілдері, сондай-ақ Әлемдік банк және Халықаралық жұмысшыларды дамыту ассоциациясы, ЮНЕСКО өкілдері қатысты. Соған ҚР Білім және ғылым министрлігі тарапынан Минск қаласына біз Қазақстан делегациясы болып бардық. Жаһандану жағдайында мемлекеттер жаңа тәжірибелерімен алмасты. Кәсіби мамандар даярлау жүйесінде енгізіп жатқан жаңалықтарымен мамандар ортаға шығып слайдтарын, деректі цифрларын көрсетті. Мұнай саласы мамандары да сөйледі. Мен өнер саласынан келгеннен кейін сол жерде өзіме керекті түйінді іздедім. Бізді қарсы алған Беларусь Республикасының кәсіби білім беру институтының жетекшісіне бірден жолығып, өзімнің конференцияға келу мақсатымның бір бөлігі өнер саласымен байланысты екендігін және басшы ретінде Белоруссия мемлекетіндегі осы бағыттағы оқу орындарын көріп, мамандармен пікір алмассам деген ойымды айттым. Екіншіден, жалпы, осы конференцияға қатысып, дүниежүзінде болып жатқан жаңалықтарды білу, есту – менің де міндетім. Келген күннен бастап Республикалық кәсіби білім беру институтының ресурстық колледждері бар екен. Соларды аралап көрсетті. Менің қызыққаным – олар мұндай ресурстық колледждерді ашқанда және оған жаңа мамандықтар қосқан кезде бірінші шеберханаларды әбден жабдықтап алады екен. Ішіндегі технологияның бәрі – өндірістегі технология. Мәселен, біздің колледждегі 11 мамандықты, яғни кескіндеме, мүсін, сәндік театр өнері, интерьер, киім, графика дизайны, көркем тоқыма, көркемөнер әшекейлеу, ағашты, қышты, металды көркемдеп өңдеуді байланыстыратын бір орталық жасайтын болсақ, ол талапқа сай болмай қалады. Өйткені қазір біздегі жабдықтар оқу процесін ғана қанағаттандырады. Алайда біз, мәселен, Қырғыз Республикасының С.Чуйков атындағы көркемсурет училищесімен үнемі тәжірибе алмасамыз. Қырғыз әріптестеріміз біздің колледжде болған кезде жабдықтарымызды көріп, «біздер әлі сіздерге жеткен жоқпыз» деп қызықты. Ал Белоруссиядағы ресурстық оқу орындары өндірістегі технологияның макеттік бөлігімен емес, нақты сол өндірісте қолданылатын құрал-саймандармен жұмыс істейтіндігі бізді таңғалдырды. Мысалы, жиһаз шығарып жатқан бөлімді көрдік. Бәрі компьютерлендірілген, үлкен станоктар, оқушылар мен мамандар сол жерде өзінің кәсіби шеберліктерін шыңдап жатыр. Колледждің оқушылары сол жерден алған білімдерін бірден тәжірибелік жүйеде игеріп, үйреніп, республикалық деңгейде тапсырыс алуда. Сол сияқты құрылыс саласы бойынша да, мәселен, дәнекерлеу бойынша өндірістегі оның түрлері, қандай материалдар дәнекерлегенде бір-бірімен үйлеседі, барлығы компьютерден көрініп тұр. Студент қолына құралын алып, дәнекерлеуді бастағаннан сенсорлы экраннан дәнекерлеу процесі көрінеді. Бәрі көз алдыңнан өтеді. Нәтижесінде қанша пайызы дұрыс, қанша пайызы дұрыс емес жасалды, соны автоматты түрде көрсетіп, жіберілген кемшілік қалай жасалуы керек болса, солай түзетіледі. Одан кейін құрылысшылар дайындайтын бөлімге бардым. Онда үлкен залдың ішіне шағын құрылыс алаңын жасап қойған. Соған барып студенттер штукатурканың барлық түрін іс жүзінде жасап үйреніп жатыр. Жанында құрылыс шебері тұр. Ол үйретеді. Студент бұрыс жасаса, қырып тастап қайтадан жасатады. Құрылыстағыдай нақты өмір жүріп жатыр. Қазір көптеген мемлекеттерде екіжақты оқыту жүйесі қалыптаса бастады. Десек те, мұнай, құрылыс және басқа да техникалық салаларда жаңа мүмкіндіктер көп болса да, біздің өнер саласында ол мүмкіндіктер аз. Мәселен, еліміздегі шикізатты өңдеп, тауар етіп шығаратын көп фабрикалар мен зауыттар жабылып қалды. Бұрынғы Алматы мақта- мата комбинаты қазір «Армада» сауда орталығына айналды. Бұрын ол жерден дүниежүзіне мақта өнімдері экспортқа шығып, зор әлеуетке ие болған. Одан бері айтсақ, біздің зергерлік бұйымдар жасайтын зауыттар болған. Олар да жоқ. Жекешеленіп кетті. «Саяхат» автобекетінің жанында жиһаз шығаратын орталық болған, ол да қазір сауда орталығына айналған. Бізде сол жағы қиындау. Сонда да біз жекешеленген фирмаларға барып, іскерлік келіссөздер жасап, зергерлік бұйымдар жасайтын мамандарымызды сол жерлерге апарып, үйретіп жатырмыз. Белоруссияда ресурстық колледждерді көріп қуандым. «Қандай мүмкіншіліктерді пайдаланып, бұларды ашып жатырсыздар?» деген біздің сауалымызға олар «республикалық кәсіби білім беру институты демеушілер табады, әйтпесе сол құрылыс мекемесінің өзі демеуші болады, жабдықтарын өздері әкеліп орнатып, дайындап береді. Сөйтіп, сол мекемеге жұмысшылар дайындаймыз. Бір-бірімізге қолдауды осылай жасап, мемлекеттік деңгейдегі тапсырысты орындаймыз», – дейді. Тағы бір көкейіме ерекше ұялағаны – немістердің жүргізіп жатқан жұмыстары. Оларда да екіжақты білім беру, яғни студентті оқу процесімен байланыстыра өндірістен қол үзбей оқыту жүйесі жақсы дамыған екен.
– Басшы ретінде осындай ой сізді бұрыннан мазалаған болар?
– Менің өнер саласында жұмыс істегеніме қырық жыл болды. Оның ішінде отыз жылымда Т. Жүргенов атындағы Өнер академиясында сәндік қолданбалы өнер және дизайн факультетінде жұмыс істедім. Сол жерде жаңадан дизайн кафедрасы ашылғанда, соның меңгерушісі болдым. Оның сыртында ректордың орынбасары болдым. Осы қызметке сол жердегі декандық жұмыстан ауысып келдім. Сол кезден бастап менің басымда осындай ой жүр. Функциясы бірнеше саланы қамтитын өндірістік орталығымыз болса, сол орталықта біздің студенттер өндіріске бейімделіп қана қоймай, ол Халықаралық деңгейдегі симпозиум мен пленер өткізер еді. Шеберханаларда тек біздің оқушыларымыз ғана емес, басқа мектептерде жұмыс істеп жүрген шебер мұғалімдер біліктіліктерін арттырар еді, ол жерде қолмен жасалып жатқан дүниелер туризм саласының бір жүгін көтерсе, туристерге арнайы галереядан ұлттық дүниелерімізді көріп, сатып алса деген ойым болған. Әсіресе ұлттық кәдесыйдың жетімсіздігіне қатты қарным ашады. Себебі кәдесый жасау өнеріне қолынан іс келетін ынтасы бар азаматтардың бәрін баулуға болады. Мысалы, Алматы қаласы Бостандық ауданындағы тұрғындардың әлеуметтік жағдайларын жақсарту бағытында зейнеткер жасындағы және мүмкіндігі шектеулі азаматтарды тоқыма түрлерін, біз кесте, гобелен, батик жасауды үйретуге біздің колледж бір жыл бойы жоспар бойынша жұмыс істеді. Жетістіктеріміз жоғары. Алғысхаттар алып жатырмыз. Теледидардан да шеберлік сабақтарын жүргіземіз. Біздің мақсатымыз әр адамға өз қолымен қолөнер бұйымын жасап, қаржы таба алу мүмкіндігін туғызу болып отыр. Мұндай тегін шаралардың екіжақты пайдасы зор. Біздің тарапымызға пайдалысы - жоғары курс студенттері іс-тәжірибеден өтеді және адами қасиеттерін дамытады. Біздің колледждің әлі кәмелетке толмаған жеткіншектері мүмкіндігі шектеулі жандарды көріп, ішкі жан дүниесінің мейірімі артады. Қамқорлық көрсетіп, бар ынталарымен оларды шеберлікке баулиды. Колледжден шебер мұғалімдеріміз барып, үйірмеге жетекшілік жасайды. Бұл дегеніміз бір жағынан ұрпақ тәрбиесіне жақсы әсер етсе, екіншіден, өз қолымен бұйым жасаған адамның қуанышында шек болмайды. Өздері жасаған бұйымдарын жақындарына сыйға тартады. Бұл шараның біз үшін қайырымдылық жағы маңызды. Сувенир жасау әлемінде осындай ортаны кеңейтіп, Қазақстанда сувенир жасау сапасы артса, отандық сувенир көбейсе деймін. Елбасымыз Қазақстанды әлемдік деңгейге көтеріп жатқанда шетелге әкетілген әрбір сувенир кішкентай болса да сол танымалдылыққа үлес қосар еді.
– Өзге елге тамсанған жақсы, бірақ солармен салыстырғанда өз еліміздің жалпы кәсіби білім берудегі ілгерілеушіліктерін байқадыңыз ба?
– Сол сапардан кейінгі екінші сапарым Астанада болды. «Халықаралық бағдарламалар орталығы» АҚ-тың «Болашақ» бағдарламасының 20 жылдық мерейтойымен қоса өткен I Халықаралық білім форумына қатыстым. Минск сапарында Астанадағы «Тұран-профи» халықаралық кәсіби білімді көтеру академиясының ректоры Манен Омаровпен танысқан едім. Сол кісінің шақыруымен осы орталықты көргенде оның Минскідегі оқу орнынан асып түспесе кем емес екенін білдім. «Тұран-профи» орталығындағы технологиялар еліміздегі мамандардың кәсіби біліктілігін арттырады. Біз қазір ҚР Ғылым және білім министрлігінің қолдауымен колледжімізде келер оқу жылынан бастап шыны мен теріні көркемдеп өңдеу және анимация бөлімдерін ашуды көздеп отырмыз. Бұл істе біз Түркия мемлекетімен келісімшарт жасап жатырмыз. Ал «Тұран- профи» бізге мамандар біліктілігін арттыру мен олардың шетел технологияларымен мамандануына көмек бермекші. Астанадағы Білім форумы да Халықаралық деңгейде болды. Германия, Норвегия, Ресей, АҚШ, Франция, Голландия, Словакия т.б елдерден делегациялар келіп, жаңа технологияларын әкелген. Бір жақсысы олар әкелген соңғы үлгідегі технологияларын қайта алып кетпей, келісімшарт негізінде орталықтарға қалдырып кетіп жатыр. Мен Венгрия мемлекетінен келген азаматпен сөйлестім. Қазір онымен келісімшарт жасауға ниеттеніп отырмыз. Олардың дизайн саласындағы технологиялары маған ұнады. Әрбір шебердің қолмен бұйым жасағандағы еңбек процесі компьютер бағдарламасы арқылы үлкен экраннан көрініп, жұмыс барысы тұтас сақталады. Сызған сызуға дейінгі қателіктер көрсетіледі. Интерактивті білім беру жүйесі жақсы жолға қойылған. Біз де өз колледжімізде өзіміздегі мүмкіндіктерді пайдаланып, шеберге керекті құрал саймандарды шығарсақ деген ойдамыз. Сондай-ақ суретшілердің еңбектерін сатылымға шығаратындай мүмкіндіктерді қарастырудамыз.
– Әр саладағы көптеген еуропалық танымал адамдардың өмірбаянымен таныссаң, бітіргені – бір колледж... Ал бізде бала да, ата-ана да 3 жыл 10 ай оқыған колледждік білімді жоғары оқу орнына апаратын бір баспалдақ деп қана түсінеді. Колледждік білімге сұраныс аз деседі...
– Еуропалықтардың кәсіби білім берудегі өндіріспен байланысты қысқа мерзімдік тәжірибелерін мен қуана қолдаймын. Әйтсе де біздің салаға қатысты үнемі қойылатын осы сұрақ өз ретінде орынды болғанымен, кейде менің көңілімді қынжылтады. Мәселен, Алматыдағы республикалық деңгейдегі төрт колледж: П.И. Чайковский атындағы музыка колледжі, А.В. Селезнев атындағы хореография колледжі және Ж. Елебеков атындағы эстрада цирк колледжімен біздің О.Таңсықбаев атындағы Алматы сәндік- қолданбалы өнер колледжі ұстаздарына «сіздердің мамандарыңызға сұраныс бар ма?» деп сұрақ қою кей жағдайда орынсыз. Әрине, бізді бір жерде станок күтіп тұр, бір жерде шеберхана күтіп тұр деп қарауға болмайды. Себебі біз жалпыға ортақ мамандық иелерін емес, өнер адамдарын тәрбиелейміз. Бұл оқу орындарына жеткіншектер дара талантымен қабылданады. Ешкім бізге ренжімейді ғой, бұл – қаншама өнер адамдарын дайындаған қарашаңырақ. Өзінің 75 жылдық тарихында біздің колледжден қазақ бейнелеу өнерінің қайраткерлері Қ.Телжанов, А. Ғалымбаева, Г. Исмайлова, Д. Шоқпарұлы, А. Дүзелханов сияқты көптеген атақты қылқалам шеберлері шыққан. Шойынбет би айтпақшы, «Дәулет – қолдың кірі, жусаң кететін, Бақ – сел көшкіні, уақытпен өлшенген, Өнер – ризық, несібе, таусылмайтын, Тіл – ізгілік мұрат, ұрпаққа қалдыратын» деп, ендеше, біз кәсіби деңгейде жоғары білімі бар азаматтардан кем емес, кәсіби білімі жоқ азаматтардан жоғары өз мамандығына шебер өнер адамдарын дайындаймыз. Олардың ішінде білімін жоғары оқу орындарында жалғастырып, шетелге кетіп жатқан мамандар да бар. Өнер туындысын жасайтын болғандықтан оларды сағатпен, уақытпен баулуға болмайды. Бала кезінен жасап, машықтанғаны қазақтың ұлттық сәндік қолөнер бұйымы болғаннан кейін, арман-мақсаттары үлкен бір қиял әлемімен, композициялық ұғымдармен, ұлттық өткен тарих және әдебиетпен байланысқаннан кейін бұл түсінікке ауқымды қарау керек. Бізде бұл – өте ауқымды ұғым. Сұраныс бар ма, жоқ па дегенде, өнер ұлтымызға керек пе? Керек. Ал өнерді кімдер жасайды? Өнер адамдары. Сондықтан біз керекпіз бе? Керекпіз. Біз ұлттық өнерімізсіз, ұлттық тілімізсіз қазақ болып таныла аламыз ба? Жоқ. Сондықтан біздің жыл сайын ұшыратын жүздеген түлектеріміздің ішінен он адам қазақтың ұлттық өнерін жасап жатса – біздің берген біліміміз, еңбегіміз зая болмағаны. Біз адамның ішкі рухани мәдениетін көтеріп жатқан оқу орнымыз. Өнер адамдары – патриоттар. Бізде жүрген 60-70 жастағы ұстаздар – халқымыздың өнер жолында жүрген патриоттары. Олар өздерінің алтын уақыттарын бөліп, студенттерге білгенін үйретеді. Өз шеберханаларында отырып, өз бұйымдарын жасап, сатылымға шығарса да болады, бірақ керісінше жастарды өз өнеріне баулуға атсалысады... Тағы бір айтарым, тек өнер саласында маманданып жатқан жастарға ғана емес, мектептегі орта білімнен кейін кәсіби білім алып жатқан жалпы оқушылар үшін еліміздегі біліктілікті арттыратын орталықтар, сондай-ақ жоғары оқу орындарында білімін жалғастыру қолжетімді болуы тиіс. Кәсіби білім беретін оқу орындарында жасөспірімдердің білім мен ғылым, шығармашылықпен айналысуына мүмкіндіктер жасалады. Ары қарай оның өзінің де, ата-анасының да шешімі болуы керек. Ертеңгі күні жеке кәсіпкер боламын, фирма ашамын, зауыт ашамын деп біліммен, ғылыммен айналысса, ол да өз еркінде. Қазіргі ата-аналар балама жоғары білім берсем деп ойлайды. Жалпылама бере берген білімнен не шығады? Кәсіби білімді дұрыс меңгермесе, ертең жоғары білім алғанымен, қоғамнан өз орнын таба алмайды. Сондықтан ұрпақ кәсіби білім алуға жауапты болуы керек.
– Әңгімеңізге рақмет!