Деректану ғылымын дамытпасақ, тарихымыз ешқашан дұрыс жазылмайды
Қамбар АТАБАЕВ, тарих ғылымының докторы, профессор:
– Биыл ұлтымыздың тарихында бір атаулы дата бар, яғни тұңғыш ұлттық басылым «Қазақ» газетіне – 100 жыл. Таяуда осыған байланысты ғалымдар бас қосып, дөңгелек үстел өткізді де. Ал сіз осыдан бірнеше жыл бұрын Орынборға арнайы барып, Ахаң тұрған әрі «Қазақ» газетін шығарған үйді тауып, айтарлықтай жаңалық жасағаныңызды білеміз. Сол игі істің соңы не болды?
– 1995-2005-тің аралығында он жыл бойы мен «Қазақ баспасөзі – Қазақстан тарихының дереккөзі» деген тақырыпта диссертация жұмысымен айналыстым. Сонда менің аса көңіл бөлгенім осы «Қазақ» газеті болды. Диссертацияны қорғауға қажет материал іздеу барысында мен Орынбор мұрағатында отырдым. Сол кезде қолыма алдымен Ахаң тұрған үйдің, сосын осы «Қазақты» шығарған үйдің мекенжайы жайлы нақты дерек түсті. Екеуін салыстырып қарасам, бір адрес: Омбы қаласы, Чичевина көшесі, 75-үй. Екінші бір тапқан олжам: сол Орынбор қаласында өткен екі жалпықазақ съезін білесіздер, біріншісінде Алаш партиясы құрылды, екінші съезде Алашорда үкіметі құрылды. Мен мұрағат құжаттарынан нақты мекенжайын таптым. Ол туралы түрлі қазақ баспасөзіне мақалалар жаза бастадым. Ең құрығанда белгітас орнатайық, ары-бері өткен адам әлгі үйдің маңызын біле жүрсін дедім. Ақыры 2010 жылы сол екі үйге тақта орнатылды, біздің Мәдениет және ақпарат министрлігі арқылы. Негізі, ол үйді сатып алып, мұражай ету керек еді, оған Ресей жағы «алдымен дәлелдеңіздер, сосын сол үйдегілерге пәтер сатып әперіңіздер де, ала беріңіздер» деп келіскен. Дәлелдедім, анықтамасын бердім, белгітақта орнатылды. Бірақ қанша жыл еңбектеніп, сол үйді тауып, дәлелдеген маған белгітас орнатылғанда бірауыз ескертпей, шақырту да бермей ұмыт қалдырғаны жаныма батты. Алашым үшін қызмет еткенімді міндет қылмаймын, бірақ елімізден бір топ делегация барып, министрлік жүріп, жалғыз өзімнің шет қалғанымды түсіне алмадым. Мені де қоя беріңізші, жалпы, сол тарихи үйді сатып алып, мұражайға айналдыруға бүтін бір мемлекет болып отырған біздің шамамыз келеді ғой. Неге өз тарихымызға бейжай қараймыз? Егер сол үйді сатып алсақ, бірінші қабаты мұражай болса, екінші қабатын Қазақстаннан барған азаматтар тоқтайтын қонақүй етуге болар еді. Екіншіден, бүгін «Қазақ» газетінің 100 жылдығы өтіп жатыр, бірақ, шынымды айтайын, қарным ашып отыр. Бұл жай ғана шығып, жабыла салған бүгінгідей көп газеттің бірі емес қой... Егер бүгінгі Тәуелсіз мемлекетімізді құрушы қазақ деген ұлт болса, осы қазақтың атымен тұңғыш рет шыққан басылымның ғасыр тойы мемлекеттік дәрежеде өтуі тиіс болатын. Неге олай болмағанына таңым бар. «Қазақтың» 100 жылдығы жетім қыздың тойындай өтіп жатқаны – өте өкінішті жағдай.
– «Қазақ» газетінің деңгейі биік болғанын білеміз, бүгінгі басылымдарды бағамдай отырып, сіз қайсысын соның ізбасары дей алар едіңіз?
– Күлесіз бе, жылайсыз ба, бірақ шындық сол: ұлттық мүдде тұрғысынан қарағанда, ұлтқа соншалық жаны ашып, оның жай-жапсарын анықтауда кеңестік кезеңде де, Тәуелсіздік алғаннан кейін де, әлі күнге дейін сол 1913 жылғы «Қазақтың» деңгейіне көтерілген бірде-бір басылым жоқ. Бұл жай айта салған сөзім емес, қазақ газеттерін зерттеген, деректанушы ғалым ретінде осындай қорытындыға келдім.
– Газетті былай қойғанда, Ахаңның туған күніне қатысты әртүрлі пікірдеміз, осыған қашан бір тиянақты тұжырым айтылар екен?
– Сөз жоқ, бір байламға келу керек. Ахаңның өзі жазғандары бар ғой, бірақ алмағайып заманда тұлғаларымыздың қай кезде қандай тағдыр кешкенін бізге ұғыну қиынырақ шығар. Соған байланысты басқаша айту керек болды ма, міне, сондықтан деректерді салыстыра отырып бір байламға келуіміз керек. Қалай болғанда да, бұл біздің деректану ғылымының әлсіздігінен. Деректану – талдау, әрбір деректі сыннан өткізу деген сөз. Деректану ғылымының арқасында ғана осы «Қазақ» газетін ХХ ғасыр басындағы қазақ тарихының дереккөзі ретінде қарауымызға болады. Өйткені ол кезде цензура болды, арыстарымыздың сөз арасында айта алмағандары көп. Әрине, айта алғандарынша айтты, астарлап та жеткізді. Әлихан Бөкейханов «Қолды заман байлап тұр» деп текке ескерткен жоқ. Сонда не айтқысы келді, оның бәрі талдаудан өткізуді қажет етеді. Сондықтан деректану ғылымын дамытпасақ, тарихымыз ешқашан дұрыс жазылмайды. Елбасымыздың өзі «Қазақстанда тарихи білім өз деңгейінде емес. Қазақстан тарихы – қызықсыз, зеріктірерлік пән» деп айтты. Ол рас. Қазақстан тарихы қайта жазуды қажет етеді. Ол үшін, ең алдымен, Қазақстан тарихы ғылымын қайта құру керек. Ал бізде ол баяғы кеңестік сүрлеумен келе жатыр. Ең басты қателігіміз неде, білесіз бе? Ол – біздің Қазақстан тарихы деп оқытып жүргендігіміз.
– Оның несі қате, несі жаңсақ?
– Қазақстан тарихы десек, ол 1991 жылы алған Тәуелсіздіктен кейінгі ғана 20 жылдық тарих болады да шығады. Ал ғылым дәлдікті қажет етеді, яғни терминді нақты анықтамай, ғылымда ешқашан діттеген мақсатқа жете алмайсыз. Ендеше, осы орайда нақты термин, нақты объект – қазақ халқы. Демек, тарихымыз да қазақ тарихы деп аталуы керек. Мемлекетті құрушы ұлт – қазақ ұлты. Сондықтан тарих қазақтікі болуы керек. Мен осыны айтып жеткізе алмай жүрмін. Қазақстан тарихын қайта құру қажеттігі жөнінде баспасөзде мақалам да жарық көрді. Министр Бақытжан Жұмағұлов мырза мемлекеттік деңгейде бұған талдау да өткізді. Бірақ одан бері біраз уақыт өтті, ешқандай өзгеріс жоқ. Сондықтан, осы ретте, министрліктің назарына тағы да мынадай бір ойды жеткізгім келеді: қазіргі кезде ЖОО-да тарих пәнінен жасалып жатқан диплом жұмыстарынан бастап, магистрлік жұмыс, докторлық диссертация – барлығының жиналған деректеріне деректанулық талдау жасалмай, қорғауға жіберілмесін деген бір ғана қаулы қабылдаса, онда тарих ғылымының деңгейі әлдеқашан жоғарылаған болар еді. Бұл Білім және ғылым министрлігінің қолында тұрған нәрсе ғой...
– Тарих саласынан қорғалатын ғылыми еңбектерді деректану ғылымының құзырына қарату жайлы ұсыныс айттыңыз. Ал соның алдында ғана әңгіме барысында біз деректану саласының әлсіздігін айтқан едік, яғни бір ғана мысал, Абайдың, Ахаңның туған күндерін дәл анықтай алмау арқылы деректану саласы әлсіздік танытып отыр емес пе? Ендеше, қалай өзі әлсіз салаға бүкіл ғылымды сеніп жүктемекпіз? Осының өзі парадокс емес пе?
– Сөзіңіздің жаны бар, бірақ бұл жерде мен деректану саласы мықты деп тұрған жоқпын, керісінше, оны мықты ете түсу үшін жауапкершілік арту, құзырын кеңейту керектігін алға тартамын. Тарихымыздағы әрбір деректі мұқият талдау жұмысын тапсыру арқылы деректану ғылымы да күшейер ме еді, ал қазір оған керексіз сала секілді қарап, еш мән беріп отырған жоқпыз.
– Ахаң бастамашыл болып шығарған «Қазақтағы» қазақ пен бүгінгі қазақты салыстыруға келе ме? Нендей өзгешелік бар болмаса қандай ұқсастық табуға болады?
– Ол қазақ пен бұл қазақтың арасы жер мен көктей. Көп жағынан қазақтың бітім-болмысы, ділі, діні, тілі ХХ ғасырмен салыстырғанда артқа кетті. Мысалы, ең жанды жеріміз – тіл мәселесін алайық. Ахмет Байтұрсынов не деп жазды? «Русша оқығандарымыз «қазақша жаза алмаймын, русша жазамын» дейді, арабша оқығандарымыз арабша жазғысы келеді», – деді. Сол тұста, бәлкім, бірізді жаза алмаған шығар, бірақ қазақ тілін білмеген қазақ болған жоқ қой? Ал енді бүгін орысша оқығандарымыз қазақша жазбақ түгіл, өз ана тілін ләм деп білмейтін халге жеткеніміз өтірік емес. Қазақ бүгінде бірнеше әлеуметтік топқа бөлінді. Олар өзара бірін-бірі түсінбейді, тырысса бір жөн ғой, тіпті түсінгісі келмейді де. Ал дәл мұндай жағдай ХХ ғасыр басында болған жоқ. «Маса» арқылы Ахаң не айтқысы келді дейсіз? «Елімізге басқалар еніп келеді, солар әбден дендегенде біз ұлт болып қала аламыз ба, өзіміздің дербестігімізді сақтап өмір сүре аламыз ба?», міне, әңгіме сол тұғын. Ал біздің қазіргі күйттегеніміз не? Сонау тізгін ұстағандардан бастап, бесіктегі балаға дейін өз уызынан тыжырынып, өз тілінде сөйлемейді. Соларды қазақтандыру мұң болып қалды ғой. Сондықтан қазір ең үлкен мәселе – қазақы болмысымызға қайтып келу. Себебі салт-дәстүр, дін, діл – бәрі осы тілге байланысты. Алдымен тіл бұзылып еді, діл де, дәстүр де, дін де, жалпы, болмысымыз да өзімізге жат болып, бөтен елге айналдық. Көріп отырсыздар ғой, өзімізге-өзіміз ұқсаймыз ба? «Мынау – нағыз қазақ» деп біреуді үлгі ете аласыздар ма? Тілі басқаша шыққан адам – ол басқа адам деген сөз. Өзінің дәстүрінен түңіліп, далаға қарай бұрылып кете барады. Атам қазақта жесірін қаңғытып жіберу, жетімін далаға тастау деген болып па еді? Қазіргі жағдайымызды көріп отырсыз, жетімдерімізді тіпті жатқа жіберіп, алаңдап та жүрген жоқпыз. Жер мәселесіне келсек, ол кезде 15 десятина жерді мұжыққа бергенге арыстарымыз қалай өре түрегелсе, қазір... Сол кезде жер даулаған қазақ – әлі сол қазақ.
– Яғни «Қазақ» газетінің бетінде жарияланған сол кездегі мәселелер әлі де бар, ушықпаса, шешімін әлі тапқан жоқ дейсіз ғой?
– Әлдеқайда ушыға түскен. Әлеуметіміз бен әлеуетіміз әлдидің күйін кешуде. Мемлекетіміз бар, шүкір, экономикамыз тұрақталып келе жатыр, тұрмысымыз түзелді деп жатырмыз. Ал мемлекет құрып отырғаннан кейін оның өз идеологиясы болуы керек. Ол – ұлттық идеология. Көпұлтты болсақ та, біздің елде мемлекетті құрушы негізгі ұлт – қазақ. Ұлттық идеология ұлттық идеялардан құралады, ол – ұлттың ұлт ретінде сақталуы, ұлт тілінің сақталуы, әлемдік деңгейде өз орнын алуы, ал ең бастысы – ұлттың өз болмысына мейлінше жақындауы. Әрине, біз ХХ ғасырдағы қазақты қайта қалпына келтіре алмаймыз, бірақ мүмкіндігінше өз табиғатына жақындастыруға тиіспіз. Міне, бізге қажет ұлттық идеология негізі – осылар. Олай болса, мемлекет осы бағыттағы жұмыстарға бастама көтерсе... Бізде оған негіз жоқ емес, мысалы, Абай өлеңдерінде, алашордашылардың еңбегінде тұнып тұр. Жалпы, бізде Алашордамен бірге ұлттық идеологияның қабырғасы қаланған болатын. Ал бүгін біз неге сан-саққа бас қатырғанша, соны бетке алмаймыз? Кеңес идеологиясы қандай табандылық, қандай ұранмен жүргізілді? Бұл ретте біз соның тәжірибесін пайдалануымызға болады. Ал бірақ сонша мықты болса, Кеңес Одағы неге құлап қалды деген күмән туады. Себебі ол жалған идеяларға негізделген еді. Коммунизм орнату дегенді Маркс қалай «елес» деп айтты, сол елес күйінде қалды. Ал мен сондай идеологияның мазмұнын қайталайық деп тұрған жоқпын, мен объективті негізі бар ұлттық идеология жүргізейік дегенді айтқым келген. Қанша атса да, асса да, қазақ неге қазақ болып қалды?
– Осы, шынында да, таңғаларлық құбылыс, біз қалай аман қалдық? Бір ғана ХХ ғасырдың өзінде басымыздан талай нәубет өткізіппіз. Тіпті Америка құрлығының байырғы тұрғындары қызыл терілілердің өзіне осынша дерлік қастандық жасалмаған шығар. Ал олардың көптеген тайпасы жойылып кетті ғой. Оны тым әріде десек, бергі заманда-ақ өмір сүріп, кезінде қазаққа қырғидай тиген Жоңғария деген мемлекет бар ма?
– Дұрыс айтасыз, тарих ғылымының барлық даму заңдылықтары бойынша, дәл бізге жасалған түрлі қырғынға қарасақ, қазақ ұлт ретінде жойылып кетуі керек еді. Бірақ, шүкір, бүгін біз бармыз ғой. Ең әуелі бізді Құдай сақтады деуге болады. Содан соң тағы бір айтарлығы, біздің аман қалуымыз, ол – ұлттық рухымыздың сақталып қалуынан. Бәлкім, бұл Құдайдың қазаққа соңғы рет берген мүмкіндігі шығар, кім білсін... Ресей қазақтың жерін алды, бірнеше рет қаймағын сылып алды, бірақ рухын ала алған жоқ. Негізі, сол үшін күрескен. Қазақ рухының өлмегендігінің бір дәлелі – Желтоқсан оқиғасы. Ал сол рухты Тәуелсіздік кезінде өлтіріп алсақ, не болмақ? Ендеше, біз ұлттық рухты дамыту үшін, ұлттық қауымдастықты сақтау үшін барымызды салуымыз керек.
– Тәуелсіздік алғаннан кейін біз дамудың еркін жолын таңдап, ашық есік саясаты негізінде түрлі елмен байланысқа түстік. Қазір тіпті біздің тілімізді үйреніп, салт-дәстүріміз бен тарихымызды зерттеуге арнайы келіп жатқан шетелдіктер көп. Біразының тіпті қазақ туралы кітабы да шығып үлгерді. Бұған, әрине, қуанамыз, бірақ осы шын мәнінде қуанатын нәрсе ме, әлде бір бармағымызды бүгіп ұстауымыз қажет пе? Яғни «өзіңе-өзің бекем бол, көршіңді ұры тұтпа» дегендей...
– Егер шетелдіктер қазақтың қандай халық екенін, тарихын білгісі келіп, тілімізді үйреніп жатса, әрине, оған қуану керек. Өйткені қызығушылық туғызатындай жөніміз бар: бұрын дербес мемлекет ретінде жоқ ел соңғы 20 жылда өте шапшаң дамып, өзін әлем елдерінің біршамасына мойындатты. Алайда біздің шынайы тарихымызды шетелдік ғалымдар жазып береді деп сену – абсурд! Қазақ өз басынан өткерген тарихын жаза алмай жатқанда, бұрын қазақ деген халықты көрмек түгіл, естімеген, айналасы 20 жылда таныған ел жазып береді деп сену күлкілі емес пе? Қарсылығымыз жоқ, олар өздері үшін зерттей берсін, бірақ бір нәрсені ұғып алайық, қазақтың тарихын тек қазақ қана жаза алады. Бізді шетелдіктер бүгін ғана зерттей бастаған жоқ, бұрыннан бағып, қалт еткен қадамымызды аңдып келе жатқан елдер бар, мәселен, іргеміздегі Қытай мен Ресей. Өйткені бізде оларды қызықтыратын фактор өте көп. Бір қызығы, шетелдік ғалымдар қазақ тарихын жазу үшін тілімізді үйреніп келіп жатыр, ал біздің көптеген тарихшымыз қазақ тілін үйренбестен қазақтың тарихын жазғансиды. Жалпы, кеңестік кезеңде қалыптасып қалған жаман әдеттердің бірі қазақ тарихын орысша жазу болса, екіншісі – ғалымдардың бір-бірінен көшіруі. Осыдан арылуымыз керек.
– Мүмкін, жаңаша көзқарастағы тың тарихты жазу үшін буын, ұрпақ алмасу керек шығар?
– Мүмкін. Таза тәуелсіз көзқарастағы, санасында «мен қазақпын» деген бір ғана ұғым бар, отарлық саясаттың езгісінде болып көрмеген, ешкімге жалтақтамайтын ұрпақ келуі керек шығар. Алайда оған дейінгі аға ұрпақ дұрыс мәлімет, дұрыс дәйек бермесе, ол ұрпақтың шатаспасына кім кепіл? Сондықтан, меніңше, тарихымызды дұрыстау жолында жаңа бағдарлама жүргізу керек сияқты. Тіпті әлгінде мен айтқандай, Білім және ғылым министрлігі «жазылған әрбір ғылыми еңбек деректанулық талдаудан өткізілмей, қорғауға жіберілмесін» деген бір ғана қаулы қабылдасыншы, жағдай әлдеқайда түзелер еді.
– Рақмет, шығармашылық ізденісіңізге табыс тілейміз!
Алашқа айтар датым...
Бізді шетелдіктер бүгін ғана зерттей бастаған жоқ, бұрыннан бағып, қалт еткен қадамымызды аңдып келе жатқан елдер бар, мәселен, іргеміздегі Қытай мен Ресей. Өйткені бізде оларды қызықтыратын фактор өте көп. Бір қызығы, шетелдік ғалымдар қазақтың тарихын жазу үшін тілімізді үйреніп келіп жатыр, ал біздің көптеген тарихшымыз қазақ тілін үйренбестен қазақтың тарихын жазғансиды. Жалпы, кеңестік кезеңде қалыптасып қалған жаман әдеттердің бірі қазақ тарихын орысша жазу болса, екіншісі – ғалымдардың бір-бірінен көшіруі. Осыдан арылуымыз керек.