Бізге үлгі алатын, осыған теңелейік дейтін Абайдай тұлға керек
Балтабек ЕРСӘЛІМОВ, республикалық Абай қорының Президенті, ардагер журналист:
– Балташ аға, әңгімемізді жалпы, Абай ұрпақтары тақырыбынан бастасақ, Абайға өзіңіз қалай жиен боласыз, қалған көзі тірі ұрпақтары қайда, кімдер бар деген сұраққа тоқталып өтсеңіз?
– Енді ұрпақ жөнінде әңгіме айтсақ, жалпы, біздің заманымызда, менің бозбала кезімде, тіпті 90-жылдарға дейін ру деген мәселеге жол ашылған жоқ. Тыйым салынды. Оған дейін айтқан да жоқпыз. Ал енді, шындап келгенде, 90-жылдары Абай қоры құрылғанда ғана бұл мәселеге терең мән бере бастадым.
– Сонда сіз оған дейін білген жоқсыз ба?
– Оған дейін білдім ғой, бірақ айтпай жүрдік...
– Іштей мақтаныш сезімі болды ма?
– Әрине, мақтаныш сезімі болды. Содан 90-шы жылдары Абай қоры құрылды. Қордың басы-қасында болған Мәркен Шәйжүнісов еді. Мені атқарушы директор қылып сайлады. Мені жұрт алғашында қабылдай қоймады. Қазақтың табиғатына тән дүние, біраз адамдар мынау қалай сайланды, бұл аяқастынан қайдан келді дегендей де әңгімелер болды. Ал Абай қоры құрылғаннан кейін біраз тиын-тебеннің басы құралып, жұмысты неден бастаймыз деген әңгіме туған кезде, алдымен «Абай» журналын шығаруға кірістік. Ол ұсынысты Мәркен Шәйжүнісов бірден қабыл алды. Содан Алматыға тарттық, редакциясы құрылды, төрағасы сайланды, басқадай алқа мүшелері тағайындалды. Сонымен, журналға кірісіп кеттік. Қайым ағаның бүкіл өмірі Абайға арналған ғой. Абай үшін сотталды да... Абайды және оның ақын шәкірттерін зерттеген. 1951 жылы диссертация қорғап, сол диссертацияға көп адамдар қарсы болып, тіпті Қайымның артынан шырақ алып түсіп, ақыры 25 жылға сотталып тынды. «Байлардың, феодалдық таптардың тұқымын жақтаушы» деп айып талды. Біз сол кітаптарды біртіндеп шығара бастадық. 1997, 1998, 1999 жылдары тойға дейін үш-төрт томын шығардық. Аяғында 150 жылдық мерейтойға сол кітаптар ұсынылды. Сосын соңғы кітап шығарыларда Қайым ағаға айттым: «Менің Абайға жиен екенімді сіз білесіз, Абай мұражайы біледі және Төкен Ибраев біледі. Ал басқа адамдар ше?.. Осы әңгіменің жүргеніне бес-алты жыл болды. Сіз енді осы мәселені абайтанушы ретінде қозғасаңыз»... дедім. Содан кейін ол кісі үлкен мақала жазды. Содан бастап, жұрт мойындай бастады.
– Қазір ұлы ақынның қалған ұрпақтары қайда, көзі тірілеріне қамқорлық көрсетіле ме?
– Қалған ұрпақтары – Мәкен Тұрағұлқызы. Бұл кісі Абай тойына дейін кәдімгідей тың болатын және бұл кісі әңгімешіл адам еді. Әңгіме айтқанда кәдімгідей өзіне баурап алатын. Ал бірақ 1995 жылғы тойдан кейін кенеттен қайтыс болды. Тойдан кейін Үкіметтің қаулысымен қаржы бөлінді, Халықаралық Абай қоры құрылды. Абай қорына қаржы түсіп, біраз делегация Қазақстаннан Ташкентке барды. Санкт-Петербургке, Мәскеуге, Францияға барып қайтты. Бір өкінішті нәрсе, көптен айта алмай жүр едім, енді айтуға болатын шығар. 1945 жылы да Абай тойы өткен. Сол кезде үкімет басшылары Нұртас Оңдасынов, Шаяхметов, Серебряков Абай тойын өткізуге шешім қабылдады. Сұрапыл соғыстан кейін тойды өткізу ерлікпен пара-пар еді. Бұл той қажыған, әбден шаршаған халықтың рухын көтеру үшін де қажет болды. Сол кезде Оңдасыновтың қаулысымен Абайдың ұрпақтарына, бертінге дейін шәкіртақы тағайындалып келген еді. Абай атындағы шәкіртақы педколледж, университет, институттарға да берілетін. Ал енді сол жылы Абай ұрпақтарының басы-қасында Мұхтар Әуезов жүрді. Кейде Абай, Абай дейміз, бірақ одан қазір кім қалды. Бес апамыз болатын, олардың үшеуі қайтыс болды. Қазір қалғаны, Алматыда Ищағы бар, Зайсанда Күлзипа апамыз бар. Содан қазір қалған екеу ғана. Биыл, міне, Ищағы 90-ға толды, соғыс ардагері. Ол – 1941 жылы соғысқа барған Абай ұрпағының өкілі. Алматыдағы Халықаралық Абай қорының немесе Алматы әкімшілігінің де атап жатқанын байқамадық. Ол кісіге марапаттың керегі жоқ. Бірақ ұрпаққа керек қой, біз осындай нәрсені ұмыт қалдырамыз. Ал біз Тәуелсіз елімізде тұрсақ та, ақынды насихаттау мақсатында бар болғаны бір кеш өткізуге ғана жарадық. Біз Отанды сүй, анаңды сүй, жерді сүй, елді сүй дейміз. Енді соны сүю үшін бізге үлгі алатын, осыған теңелейік дейтін, Абайдай тұлға керек. Ал біз оларды кейде ұмытып кетіп жатамыз.
– Балташ аға, сіздің өнегелі, тәрбиелі, текті сөз айтатын ұрпақ болып қалыптасуыңызға анаңыздың тәрбиесі қатты әсер еткен сияқты. Негізгі айтқан өсиеті қандай болды?
– Негізінде, біздің шешей мыңды айдаған байдың қызы, кезінде кәмпескеге түсті, үйтті-бүйтті, әкесінің қайда жерленгенін білмейді. НКВД-нің үндеместері түннің ішінде келіп, есікті мылтықтың дүмпуімен қағып-қағып, бұзып-жарып баса көктеп кірген. Әкесін тепкінің астына алғанын көзімен көрген. Әбден шошынған. Жалпы, Тобықты ұрпағы мен Ырғызбай әулетін әбден ығыр қылған ғой. Бұлар әбден қорқып қалған. Бұл кісі аяғында түксіз қалып, оның үстіне әкем қайтыс болған. Анам тоғыз құрсақ көтеріп, соның сегізі қайтыс болып кеткен. Оның алтауы ашаршылықтан, екеуі аурудан, қалған екеуі соғыста қайтыс болған. Бауырларымның ішінде тірі қалғаны менмін. Жалғыз апайым бар еді. 1960 жылы ол да қайтыс болды. Қазақта мақал бар ғой «Аузы күйген, үрлеп ішеді» деген, жалғыз ұлы болған соң, бар сенгені мен. Мені бірдеңеге ұрынып қала ма, бір нәрседен қателесіп кете ме деп қатты уайымдады. «Қарағым, тыныш жүр, тек жүр, дүниеге қызықпа» деп шегелеп айтып отыратын. Содан кейін 7-сынып бітіріп, 17 жасында түскен келінге де айтады, «Қарағым, қара шай берсең де қабағыңды тырыстырмай бер, кесені сылдырлатпа, қонақ келсе ренжіме, қонақ өз ризығымен келеді» деп. Сосын маған айтатын «сен тыныш жүр, бір нәрсеге ұрынып қалсаң, мені кім қояды» дейді. Мен осыны естігенде неше түн, неше күн ұйықтамадым. Сосын мен 1971 жылы Баспаға директор болдым. Сонда ойлайды, директордың бәрі жейді деп, әлде біреуден ести ме екен?! «Қарағым, сен қызықпа, ештеңе алма, ештеңе әкелме үйге, керегі жоқ» деп отыратын. Сосын тағы бір айтатыны: «сен тоғыздан қалған жалғызсың, сондықтан маңайыңа дос жина, ал дұшпан өзі табылады» деп.
– Балташ аға, еліміз Тәуелсіздік алғалы биыл 22 жылға аяқ басты. Осы жылдар ішінде Абай айтқан, қиялдаған армандар орындалып жатыр ма? Абай атамыздың «Біріңді қазақ бірің дос, көрмесең істің бәрі бос» деген ең басты ұраны ғой, Адамзаттың бәрін сүй, әділетті сүй, хақ жолын сүй дейді. Дегенмен сіздің ойыңызша, жаңағы бірлік, береке жайлы мәселе қазір қалай?
– Мен мынаны айтар едім, жаңа айттым ғой, сұрапыл соғыстан кейін дүркіреп кеш өтті. 1995 жылы той өткенде жоқшылық кезі, қазақтардың жағдайы онша емес еді. Осы Семейде карточкамен нан алып жүрдік. Осындай қиын кезеңде Абайдың тойын Елбасымыз өткізіп берді. Сол кезде мен Елбасына Президенттік сайлауға түсердің алдында сауал қойғам «Абай тойы өте ме?» деп. «Абай тойын өткіземіз және ол той еш тойдан кем болмайды. Оған ешқандай абыржымаңыз» деді Елбасы. Өткенде де ЮНЕСКО-ның деңгейінде өтті, Америкадан адамдар келді. Осы тойдың өтуіне бірден-бір себепкер болған Нұрсұлтан Әбішұлы екені анық. ЮНЕСКО деңгейіндегі тойланатын тойлар 100, 200, 300, 400 сияқты нөлдер болушы еді. Біздікі 150 жылдық қой. Оған да шүкір. Сол той арқылы әлем қазақ деген халықтың бар екенін білді. Және сол халықтың тарихы бар екеніне де көздері жетті. Ол халықтың ешкімнен кем емес ділі бар, діні бар, тілі бар екенін де көрді. Сондықтан бұл жерде Елбасына ерекше рақметімді айтамын. Ал енді Президентіміз сол күннен бері елді бірлікке шақырып келеді, айтып келеді, ұғындырып келеді. Меніңше, халқымызда бетбұрыс бар. Және жаман да емес. Әрине, кертартпалар да жоқ емес.
– Абай, Шәкәрім аталарымыздың өлеңдерін алғаш кімнен естідіңіз. Мысалы, біздің апаларымыз, әжелеріміз ешкім жаттатпай-ақ, мектеп, үлкен білім ордаларына бармай-ақ Абай өлеңдерін жатқа айтып отыратын...
– Ол кезде мектептің бағдарламасында Абайды керемет кең көлемде оқытқан жоқ, жалпылама айтып жатты. Сонда шағын-шағын өлеңдері де бар. Қазірдің өзінде, міне, естіп отырмын, мектептің бастауыш кітабында Абайдың екі-ақ өлеңі бар екен. Оны неге төрт-беске өлеңге жеткізбеске. Мысалы, Қайымдар лекция оқығанда арасында Әлиханды да, Шәкәрімді де, Абайды да қосып айтатын. Ондай мұғалімдер болды. Өзбек Бастанов деген азамат мен оқыған мектептің директоры болды. Әрі соғыс ардагері-тін. Сол кісі айтып отыратын, Абай деген осындай, Абай деген былай деп, Шәкәрімді ол кезде көп айтпады. «Ес-аймақ» театрын құрушылардың бірі Қалияқпар Төребаев деген кісі болды. Ақшоқыда қойылған «Еңлік-Кебекте» ойнаған адамның біреуі, маған мектепте әдебиеттен сабақ берді. Сол кісі бір кездері Абай театрының режиссері болған. Ол кісі сабақты оқушының ұйқысын ашып, кәдімгідей шабытын қайрай отырып өткізетін. Мен сол Төребаевтан оқығанымды бақыт санаймын. Бізге Абайды көп айтқан сол кісі. Сосын шешей де үйде айтып отыратын, «Әй, балам, сенбе жұртқа тұрса да қанша мақтап» деп Абай атаң айтқан. «Байқа, бүгін дос, ертең жау, сондай заман жақындау. Досты таңдай біл, досты сараптай біл» деп айтып отыратын.
– Жарыққа шықпай жатқан өлеңдері көп пе, қалай ойлайсыз?
– Қайым аға көзі тірісінде алты өлеңін жарыққа шығарды. Одан басқа, Абайды зерттейтіндер, Абайтанушы да азайып қалды. Зәки Ахметов қайтыс болды. Қайым ағам да қайтыс болды. Одан бөлек, Зейнолла Қабдолов та жоқ арамызда. Абайтанушы қалмады десек те болғандай. Қазір енді Тұрсын Жұртбай, Мекемтас Мырзахметов пен Семейдегі Төкен Ибрагимовтар ғана бар.
– Балташ аға, өзіңіз басқарып отырған Абай қоры мен Абай театрының әлі күнге дейін жеке ғимараты жоқ. Осыны біреу білсе, біреу білмейді. Білсе, бұл мүмкін емес дер еді. Сіздің ойыңызша, осы мәселе қалай шешілуі керек және неге осы мәселе көтерілмей жатыр?
– Бұл енді шенеуніктердің өресінің төмендігінен. Театр туралы айтсам, бүгінгі театрға менің жаным ашиды. Театрда жақсы режиссер жоқ. Абай театрына режиссер табуға болады ғой. Және бұл әңгімені мен Семейде бірнеше рет дастарқандас болғанда Әшірбек Сығайға да айтқанмын. Қазір ол театрдың көш бастаушысы, сыншысы ғой. Абай театры Абаймен ашылып, Абаймен жабылуы керек қой дедім. Ал күні бүгінге дейін Абай театры Абайды қоймайды. Міне, осыны көтеруге болады. Режиссері болмағаннан кейін драматургиясы нашарлап кетті. Ешкім жазбайды. Жазбайтыны – қаламақы атымен жоқ. Қаламақы болмаған соң ешкім жазбайды.
– Балташ аға, енді тағы бір мәселе, жаңағы қордың жұмысын айттыңыз, 1990 жылы құрылған деп. Содан бері, міне, шапқылап келе жатырсыз, 75 жасқа келдіңіз. Енді болашаққа жоспарыңыз қандай?
– Қор мен журналдың жеке ғимараты болмағаны былай тұрсын, бізге бір әкім басын сұғар емес. «Әй, Бәке, осы сені күнде көреміз, осы қордың жағдайы қалай, не көмек керек?» деген әкім болған жоқ, марқұм Виталий Андреевич Меттеден басқа. Ол кісі кезінде көлік те беріп, басқа да көмектер көрсеткен еді. Метте одан бөлек, біз жасаған «Поэзия Абая», «Русские друзья Абая», «Родина Абая» және «Творчество Абая» деген бірнеше шараның да жүзеге асуына қолдау көрсеткен-тін. Ендігі мақсат – осындай жобаларды қайта жаңғырту. Әрине, қолдау болса...
Баяғыда Абай атындағы сыйлық болатын, қазір ол сыйлық жоқ. Абайды көтеру арқылы біз қазақты да көтереміз ғой.
Алашқа айтар датым...
1945 жылы да Абай тойы өткен. Сол кезде үкімет басшылары Нұртас Оңдасынов, Шаяхметов, Серебряков Абай тойын өткізуге шешім қабылдады. Сұрапыл соғыстан кейін тойды өткізу ерлікпен пара-пар еді. Бұл той қажыған, әбден шаршаған халықтың рухын көтеру үшін де қажет болды. Сол кезде Оңдасыновтың қаулысымен Абайдың ұрпақтарына, бертінге дейін шәкіртақы тағайындалып келген еді. Абай атындағы шәкіртақы педколледж, университет, институттарға да берілетін. Ал енді сол жылы Абай ұрпақтарының басы-қасында Мұхтар Әуезов жүрді. Кейде Абай, Абай дейміз, бірақ одан қазір кім қалды. Бес апамыз болатын, олардың үшеуі қайтыс болды. Қазір қалғаны, Алматыда Ищағы бар, Зайсанда Күлзипа апамыз бар. Содан қазір қалған екеу ғана. Биыл, міне, Ищағы 90-ға толды, соғыс ардагері. Ол – 1941 жылы соғысқа барған Абай ұрпағының өкілі. Алматыдағы Халықаралық Абай қорының немесе Алматы әкімшілігінің де атап жатқанын байқамадық. Ол кісіге марапаттың керегі жоқ. Бірақ ұрпаққа керек қой, біз осындай нәрсені ұмыт қалдырамыз.