Бақтияр САДЫҚ, ауыл шаруашылығы ғылымының докторы, профессор:
– Бақтияр Садықұлы, таяуда көптен бері қоғам талқысына түсіп жүрген жайылымдық жерлер мәселесіне қатысты заң жобасы Мәжілісте талқыланды. Жалпы, елдегі жайылым жайын арнайы заң нақты шеше ала ма?
– Өзіңіз білесіз, талқылауға ұсынылған заң жобасы еліміздегі жайылымдарды тиімді, ұтымды пайдалануға байланысты қатынастарды реттейтін болады. Бұдан бөлек аталмыш құжат жайылымдар инфрақұрылымының жай-күйін жақсартуға, жайылым жерлерінің тозуын болдырмауға, қоршаған ортадағы жайылым экожүйелерінің экологиялық тұтастығын сақтауға бағытталған. Жасыратыны жоқ, еліміздегі жайылымдардың жағдайы қазірде тым ауыр. Сондықтан да бұл саланы дамыту, оны заңнамалық тұрғыдан қамтамасыз ету мәселесі өте өзекті. Жайылым – бұл мал бағуға арналған ауыл шаруашылығына пайдаланатын жер ғана емес, дәл осы саланың дамуымен мал шаруашылығын өркендету, халықтың әл-ауқатын жақсарту мәселелері байланысты. Қазірде жайылым жерлердің орынсыз пайдалануы салдарынан кейбір жеке үй шаруашылықтарында малы бар шаруаларға жер жетіспеушілігі қатты байқалуда. Бірінші кезекте қабылдануы тиіс заңда осы мәселелер қарастырылуы қажет. Сондай-ақ ауқымды жайылымдық жері барларға арнайы шектеу қойылатынын да қатаң ескеру керек. Меніңше, заңның бұл бөлімі шаруалардың көңілінен шығуы тиіс. Себебі кезінде нарықтық экономикаға алғаш енген тұста ауқымды жайылымдық жерлерді қарпып қалғандар қазірде жайылымына бөтен мал кірсе, жауын көргендей тықсырады. Ал жайылымы жоқ шаруаның, расымен де, малын көгендеп қойып бағудан басқа амалы да қалмаған. Осыны ескергендіктен барып біз көлемді жайылымдық жері барларға арнайы шектеу қою қажет деп есептейміз. Негізінен, заң жобасынан көп нәрсе күтуге болады.Бұған қатысты Елбасымыз айтқандай, «біз келешекте жасыл экономикаға бет бұрған ел ретінде өзіндік айқын, сауатты бағыт-бағдар құра білуіміз керек. «Жайлауға – жасыл экономика» апару жолдарын нақ осы жайылымдық жерлерді басқару, жетілдіру әдісін тереңдету арқылы жүзеге асырғанымыз абзал.
– Жайылымдық жерлер туралы заң қабылдауға осы уақытқа дейін көңіл бөлінбей келді. Бұған қатысты «бұл қайсыбіреулердің мүддесіне бола қабылданғалы отырған заң» деген күдік те жоқ емес. Күні ертең қабылданар заң ауылдағы шаруаның мүддесін қорғай ала ма? Заң қарапайым халықтың игілігіне жарай ма?
– Рас, бұл заң жобасы хақында пікірлер әрқилы. Тіпті қайсыбір сарапшыларымыз тарапынан «осы іс – қарапайым шаруаның мүддесіне бола жасалып отырған дүние емес. Бұл – шаруаның қолындағы аз-маз жайылымды қайтадан мемлекет меншігіне қайтарып алып, жекешелендіру ісін қайта бастау» деген пікірлер айтылып қалып жатыр. Өз басым мұндай пікірлерді жоққа шығарғым келеді. Біз заң жобасы аясында көп жұмыс атқардық. Бұл ретте жайылымдық кеңес құру, көпжылдық шөптер егіп, тозып кеткен жерлерді қалпына келтіру; күн және жел генераторларын пайдалану арқылы жайылымдарға жылу, жарық беру; аймақтардағы құдықтарды қалпына келтіру істері сауатты атқаруды қажет етеді. Бұған қатысты ауқымды қаржы бөлу мәселесі; сауатты мамандар легін жасақтау; ғылыми-тәжірибелік жұмыстарды електен өткізу қажет. Мұның барлығы заңдық негізде болса, ұтымды болары даусыз. Осыны ескергендіктен барып біз «Жайылымдық жерлер туралы» заң жобасын дайындадық. Мақсатымыз – атқарар шаруасы мен ісі қанық, елге түсінікті заң арқылы халықтың қажетін өтеу. Біз «Жайылымдарды орнықты басқару» үлгісін жасау барысында жайылымның мөлшері қолдағы мал басының санына, оның сыйымдылығына және азықтық мөлшеріне қатысты болуы қажеттігін бағамдадық. Мәселен, шаруаның 1000 бас қойы бар делік, бір қойға 1,5 гектар жер лайықты деп есептеп алсақ, соған лайықты жайылымы болсын, ал ол қойды 2000 басқа өсіргісі келе ме – осыған байланысты қосымша артық жайылым бөлінсін. Бұл жерде шөлдегі жайылымдық жерлердің сыйымдылығы мен нулы жердегі жайылымдық жерлердің сыйымдылығы ескерілуі қажет. Мал азығын дайындауға қатысты шаруаларға заң аясында өзіндік жеңілдіктер қарастырылғаны жөн. Олардың мал басын өркендету, өсіру мүмкіншіліктерін де ескерген абзал.Бұған байланысты ауыл шаруаларын көпжылдық шөптер егуге машықтандырып, жайылымына қамқорлық жасағысы келген шаруаларға мемлекет тарапынан арнайы көмек қарастырылуы керек.
Бір айта кетер жайт – біздегі орман шаруашылығы жерінің ауқымымен салыстырғанда жайылымдық жерлердің ауқымы көлемді. Елімізде 282 млн гектардан астам жайылымдық жер бар. Рас, осы уақытқа дейін сол жайылымдық жерлерге қатысты бірде-бір заң қабылдамадық. Ал жаңағы шағын ғана орманды жерлерге қатысты арнайы «Орман жерлерін басқару» кодексі бар. Негізінде, Аргентина, Бразилия, Канада тағы басқа өркениетті елдердің денінде жайылым мәселесі, мал басын өсіру және оны қоректендіру жайы арнайы заңдық тұрғыда шешіледі.Тіпті іргеміздегі көрші қырғыздардың өзінде «Жайылымдық жерлер туралы» заң бар. Сондықтан біз үшін де мұндай заң қабылдау қажет. Заң аясында жұмыс істеу шаруаны оңтайландырып, істі сауатты жүргізуге бағыттайды.
– Жаңағы сіз мысал етіп отырған өркениетті елдердің дені жайылымдық жерлерді басқаруды, жерді өндіріс құралы ретінде пайдалануды әлдеқашан меңгерген. Біз осы заң арқылы болашақта не үйрене аламыз? Бұл заң жайылымдық жердің өндірістік, өнімділік қабілетін арттыруға шынайы мүмкіндік туғыза ала ма?
– Мен жоғарыда елімізде 282 млн гектардан астам жайылымдық жер барын атап өттім. Қынжыларлығы, сол көлемді жайылымдық жердің 40 пайызын ғана ұқсатып отырмыз. Ал қалғаны пайдаланылмай отыр. Келешекте біз жеріміздің құнарлылығын көтеріп, өндірістік, өнімділік қабілетін арттырамыз десек, жаңашылдыққа бет бұрып, бұрын астық егілген, қазірде бос жатқан жерлерге көпжылдық шөптер егу мәселесін қолға алуымыз керек. Мысалы, біз осы істі Қарағанды облысының Шет ауданында тәжірибеде қолданып көрдік. Істі жүзеге асыру үшін бірінші кезекте республика Үкіметі Дүниежүзілік банкпен бірлесе отырып,«Қуаң жерлерді басқару» жобасына қатысып, банктің арнайы грантын ұтып алды. Бұдан соң қуаңшылық жерде орналасқан, шалғайда жатқан аудандарымыздың бірі Шет ауданында тәжірибені іске асыру жөн саналды. Сөйтіп, сол ауданда 35 мың гектар жерге бидайық, жоңышқа тәрізді көпжылдық шөп егілді. Ол жерлерге 25 күн және жел қондырғылары қойылды. Бітеліп қалған су көздері тазаланды. Малдың азығын және оның өнімдерін жинайтын шаруашылық бірлестіктері құрылды. Сіз қазір Алматыдан Қарағандыға жолыңыз түсіп, Шет ауданына бара қалсаңыз, Шет өңіріне жетпестен бұрын Бетпақдала өңірін басып өтесіз. Сол Бетпақдала өңірінен кейін, Шет ауданының жеріне ене бергенде жасыл жайлауға еніп кетесіз. Шет ауданының аумағында бүгінде мая-мая шөп жиналып, шаруалар мал азығының артылғанын нарықта саудаға салып сатып жатыр. Ал Шет ауданның аумағынан өткеннен кейін, арғы жағында Абай, Осакаровка аудандарында, мұндай көріністер жоқ. Ол аудандарда, керісінше, шөбі қурап жатқан жайылымдар көп. Мұның барлығы біздің бес жыл бұрын қолданысқа енгізген дүниеміз еді. Қазірде бес жыл өткен соң осы істер оң нәтиже беріп отыр. Мұндай үрдісті, яғни батыл түрде көпжылдық шөптер егу ісін нақ қазір бастау қажет. Қуаңшылық жерлерде көпжылдық шөптер егіп, мал азығының қорын жасау мал шаруашылығымен шұғылдануға кең мүмкіндіктер ашатыны даусыз. Мұны тәжірибеміз арқылы дәлелдеп отырмыз. Осы үрдіс Алматы облысының Жамбыл ауданында, Ақмола облысының Қорғалжын аумағында, Шығыс Қазақстанның Үржар ауданында жалғасын тапты. Болашақта Шығыс Қазақстан облысында, Көкпекті өңірінде жүзеге асырып көрмекпіз. Бұл жайтты тереңірек ұғынып, осы бастан шаруаны сауатты атқаруды түсінуіміз керек. Сонда ғана мал азығын реттеу, оған арнайы қор жасау, жайылымдық жерлердің азып-тозуы іспетті түйткілдердің жүгін жеңілдетеріміз анық.
– Ал бұл жаңашылдықты қысқа жіпті күрмеуге келтіре алмай отырған шалғай ауылдағы ағайынға қалай апарамыз?
– Әрине, бұл жерде шалғай ауылдарда тұрып жатқан ағайын да ұмыт қалмауы тиіс. Олардың азып-тозған жерлерін қалыпқа келтіру мәселесі де үнемі назарда болуы керек. Шалғай ауылдағы қауымды бұл іске кірістіру үшін жергілікті әкімдіктің белсенділігі мықты болғаны жөн. Жергілікті әкімдердің ширақтығы, сауаттылығы, халыққа жанашырлығы артқан кезде мәселе өзінен-өзі шешімін таба бастайды. Қазірде жеке, ұсақ шаруа қожалықтарының ауыл кооперативтерінің Үкімет тарапынан іске асып жатқан бағдарламаларға қатысуына жол ашылуы керек. Міне, жергілікті әкімдер осы іске дәнекер бола білуі керек.
Бұған қоса ойлап қараңызшы, республикамызда қазіргі орылып жүрген шабындықтар – сонау 70-жылдардан бері егілген шөптер. Уақыт өткен сайын ол шөптердің тозығы жетіп, өнімділігі кеми түсетіні – онсыз да белгілі дүние. Сондықтан ендігі кезекте көпжылдық шөптер егу жайын ауқымды түрде қолға алғанымыз дұрыс. Негізінде, шаруаларға көпжылдық шөп егу үшін екі-ақ нәрсе керек: оның біріншісі – шөптің тұқымы, екіншісі – жанар-жағармай. Алғашқы кезеңде техниканы шаруалардың өзі тауып, өзін-өзі қамтамасыз ете алса, үкіметтік тараптантұқым мен жанар-жағармай жағы қолдау болса болғаны, іс алға басады. Бұл жерде бір ескеруі тиіс нәрсе – біз Шет ауданына көпжылдық шөп егу барысында Ғарыштық зерттеу институтының көмегімен шөп егілген жерлерді ғарыштан бақылап отырдық. Шөптің қалай егілгенін, оның өнімділігін осылай қадағаладық. Шет ауданында қазірде мал азығының өнімділігі үш есеге асты. Мал басы көбейді, оның өнімі сапалы бола бастады. Бастысы, бақылау мықты болуы керек.
– Мұндай бақылау жұмыстарын атқару, жоғарыда сіз сөз етіп отырған, Жайылымдық кеңеске жүктелуі мүмкін бе?
– Алдағы уақытта бұл кеңеске артылатын міндеттер көп болмақ. Жайылымдық жерлерді жекеменшігіне алғандар заң жүзінде жұмыс істеп отыр ма, ол жерлер, шынымен, мал өсіру мақсатында қолданылды ма болмаса ол жерлер егін салудың немесе өзге де табыс табу көзіне айналып кеткен жоқ па – осы жайын арнайы зерттеу міндетін Жайылымдық кеңестер үнемі бақылап отыруы керек. Нақ қазір елімізде жайылымдық жерлердің біртұтас жүйесін қалыптастыру өзекті мәселе екені даусыз. Қалай десек те мәселені сауатты реттеуге тиіспіз.
– Бұл кеңес құрамына қандай мамандар жасақталмақ? Кеңестің құзыреті қаншалықты тегеурінді болады деп ойлайсыз?
– Жайылымдық кеңес құрамына бірінші кезекте ауылдың жай-жапсарын білетін, жердің жайын жақсы меңгерген, зерттеген агроном мамандар тартылады. Бұдан соң жайылымы бар белсенді шаруалар міндетті түрде кеңеске мүшелікке енеді. Кезінде ауылда қызмет еткен ақсақалдар қауымы әкімдік мүшелері де кеңестен тыс қалмауы тиіс. Бір сөзбен айтқанда, аталмыш кеңестің мүшелігіне ауылды жердің жай-жапсарын тереңірек білетін, сол саланың қазанында қайнап жүрген білікті мамандар тартылуы тиіс. Бұл кеңес әрбір аймақта жергілікті әкімдіктермен бірлесіп жұмыс істейді. Сондықтан кез келген бастама ұтымды нәтиже беруі үшін алдымен жергілікті әкімдіктерде құлшыныс айрықша болуы керек.
– Жалпы, жайылымдық жерлер туралы сөз еткенде салық мәселесі де тасада қалмауы керек тәрізді. Салық жайы заң жобасында қарастырылған ба?
– Қазір барлығы біркелкі жер салығын төлейді. Салық алуға қатысты жерлер біздің елде әртүрлі зоналарға бөлінген. Ал сол зоналардың ішінде құнарлы аймақтар да бар. Ол зоналарда, жаңағы біз сөз етіп отырған, көлемді, игерілмей жатқан жайылымдық жерлер де бар. Бірақ оларға төленер салық біркелкі. Өткенде Елбасымыздың өзі: «Жер салығын қайта қарау керек. Салық әр гектар үшін төленуі тиіс. Бізде жерге салынатын салықтың аздығынан көптеген шаруашылықтар еш нәрсе істемей отыр, жер болса бос жатыр. Олар жерді мұраға қалдырып жатыр, ал жер пайдаланылмайды», – дегенді нықтап айтты. Жалпы, біздегі жер салығының ең аз мөлшері гектарына – 7 теңге. Осыны ескерген мамандар болашақта жер салығын көтермесек, бос жатқан жерлерді өндіріс құралына айналдыру қиынға соғатынын алға тартуда. Бұған қатысты айтарым, мысалы, Германия, Израиль, Малайзия тәрізді, елдер жерді, негізінен, басты өндіріс құралы ретінде пайдаланады. Бұл елдерде шаруалар қандай да бір жерлерді жалға алса, мемлекетке салық төлейді. Тапқан пайдасын мемлекетпен бөліседі. Пайдаланған жерін үнемі тыңайтып, жайнатып отырады. Былайша алғанда, дамушы және дамыған елдердің басым бөлігінде жер қатынасын реттеу және оны пайдалану тәсілі арқылы мемлекет те, шаруа да тек пайдаға батуы керек. Өкініштісі, біз бұл жайтты ескермей отырмыз. Мемлекеттен жалға алған жерлерін жекеменшігіндей көретіндердің көпшілігі ол жерлерді заңға қайшы екенін біле тұра, келесі бір шаруаға жалға беріп жататын жайттарды да кездестіріп жүрміз. Жерді тиімді пайдалана алмағандықтан, жайылымға берілген шұрайлы жерлер халықтың игілігіне пайдаланылмай отыр. Міне, осыны жою қажет. Ол үшін, заң жобасында көрсетілгендей, 50-60-70 мың гектарға дейін жайылымдық жерлерді иемденіп алғандарға арнайы шектеу қойылуы тиіс. Бұл шектеу малдың санына, өнім беруіне, мал азығына байланысты есептеліп барып түзілетінін жоғарыда мен атап өттім. Бұған қоса салықты реттеу мәселесін де нақтылағанымыз жөн. Еліміздің жер қатынастарын реттеу органдары болашақта осы проблеманы жан-жақты таразылап, електен өткізсе дұрыс болар еді.
– Жалпы, игерілмей бос жатқан жерлерді мемлекеттік қорға қайтарып алу жайы қазірде жиі сөз болады. Қалай ойлайсыз, нақ қазір азып-тозған жерлерді мемлекет қорына қайтарып алып, оған мемлекет тарапынан инвестиция тартып, қураған жайылымдарды жасылдандыру ісін осылай атқару тиімді ме?!
– Жоқ, бірден айтамын, азып-тозған жерлерді мемлекет қорына қайтарып алу тиімді емес. Өйткені қазірдің өзінде мемлекет қорында тұрған жерлер бар. Ол жерлерге мемлекетіміз арнайы инвесторлар тартып, жердің өндіріс қабілетін арттырудың алғышарттары бүгінде жасалып жатыр. Ал енді келіп сол қордағы жердің қарасын тағы үстемелеп, азып-тозып, эрозияға ұшыраған жерлерді қайта мемлекеттік қорға қайтарып алар болсақ, біз, біріншіден, ауылдың кәсіпкерлік қабілетін төмендетеміз. Екіншіден, сарапшыларымыз дүдәмалданып жүргендей, қарапайым шаруалардың аз-маз жайылымына қол сұққан боламыз. Осыдан барып нарызылық, түсінбеушілік туындайды. Сондықтан азып-тозған жайылымдарды бірден мемлекет қамқорлығына алғаннан гөрі, ол жерлерді қалпына келтіру істерін шаруалар арқылы жүзеге асырған жөн. Жерлерді көпжылдық шөптер егу арқылы тыңайтып, жасылдандырып, жаңа әдістерді қолға алатын болсақ, кемі бесжылдық мерзімде бұл іс нәтиже береді. Мен мұны өз тәжірибемізден өткеннен кейін нық сеніммен айта аламын. Егер қазіргі бастамалар нақты бақылауға алынып, істің нәтижесі қатаң қадағаланар болса, Қазақ елі болашақта өрісі кең, жайылымы жасылданған, мал басы мыңғырған мемлекет болары хақ. Бұған сену керек. Тек істің нәтижесіне мемлекеттік бақылауды күшейткен абзал.
Алашқа айтар датым...
Болашақта біз ауылда кәсіп ететін орта қалыптастырып, шаруаны дөңгелетуге жағдай жасағанымыз жөн. Ол үшін ауыл қазағының жан қайғысының бірі де бірегейі – жер мәселесін байыппен шешіп беру керек. Жайылымдық жер жайы жұртты айрықша алаңдатып тұрған жайы бар. Бұл жайында аталған саланы зерттеп жүрген мамандар дабыл қаққалы да біраз уақыт болды. Бүгінде біздің шаруаларға пайдалануға берген жайылымдық жерлеріміздің 60 пайызы игерілмей бос жатыр. Бұған басты себеп: жекелеген шаруаның жерді күтіп-баптауға қауқары жоқ. Техникалық қуаттылығы жарамсыз. Болашақта жайылымдық жер проблемасын шешу үшін мынадай жайттарды ескергеніміз абзал:
а) жайылымдық жерлерге қатысты арнайы заң қабылдануы керек;
ә) жайылымдарды күтіп-баптауды, көпжылдық шөп егу ісін мемлекеттік тұрғыда қолдау керек. Мұндай іспен айналысамын деген шаруаларға арнайы гранттар, субсидиялар мен дотациялар берілуі қажет;
б) Жалға алған жайылымдық жерлердің есебі ретінде мемлекетке салық төленуі керек.
Осы аталған жайттарға назар аударылатын болса, жер мәселесінің түйіні тарқатылып, көштің бағыты түзеледі.