Райхан Имаханбет, ахметтанушы, Ахмет Байтұрсынұлы мұражай-үйінің директоры:
– Райхан Сахыбекқызы, бүгін Қазақ елінің тарихи тұлғасы, ұлттық рухымыздың ұлы тіні, ХХ ғасырдың реформатор ғалымы, Алаш арысы Ахмет Байтұрсынұлының туғанына – 140 жыл, биыл ғұлама түрлеген қазақәліпбиіне 100 жыл толып отыр. Біз осы ахметтану белесінде Алаш көсемін толыққанды тани алдық па?
– Әлбетте, бұл сауалға «таныдық» деп те, «тани алмай жүрміз» деп те айтуға болады. Алдымен, Ахмет Байтұрсынұлы халықты ағарту ісіндегі тарам-тарам жолда ғылымға ұлттық сипат әкелген төңкерісші реформатор ғалым екенін мойындауымыз қажет-ақ. Кеңес тұсындағы, тіпті Тәуелсіздік кезеңдегі зерттеуші ғалымдардың кейбірі Ахаң түрлеген әліпби, қазақ тіл білімі мен әдебиеттанудағы еңбектеріне негіз іздеп әлек. Бірі орысшадан аударылған «калька» дейді. Естіген құлаққа түрпідей тиетін күлкілі жағдай... Енді бірі тіпті тереңірек зерттеуді қолға алуда. Жалпы, қазақ деген ұлыстың ұлт болып қалыптасуының тамыры тереңде жатыр. Десе де, қазақтың төл тілі – сөйлесу тілі болғанымен, төл жазуы өзінен ілгері жұрттың таңбасына тәуелді болды. Ғасырлар бойы бөгде жұрттың таңбасына таңылған тіл майданы өзінің тарихи тұлғасы Ахметін күрес сахнасына шығарды. Тілімізге төтеден түрен салып, дербестік әперу бақыты Ахметтің маңдайына жазылған тағдырдың тауқыметті де ең үлкен сынағы болатын. Ахаң түрлеген ана тіліміздің ұлт тілі ретінде мойындалуы оңайға түскен жоқ. Сан рет сүзгіден өтіп, талай-талай талқыға түсті. Ілімі мен білімі озған елдердің ғалымдары да бодан елдің болмысы бөлек баласының бойындағы «ұлттық бұлқынысты» көрді. Дарын иесінің даралығын таныды әрі үлкен сынақтан сүрінбей өткенін мойындады. Сөзіміз дәлелді болу үшін әліпби туралы айтылған айшықтарға жүгінелік. Мәселен, өзге ұлт өкілдері: А.Н. Самойлович «Байтұрсынов Ахмет Байтұрсынұлы» (1919), Е.Д. Поливанов «Қырғыз-қазақ жаңа (Байтұрсынов) орфографиясы» (1924), Н.Ф. Яковлев «Әліпби құрылымының математикалық жүйесі» (1928) туралы ғылыми-зерттеу мақалаларын жариялады. Ал 1930 жылы Мәскеуде жарық көрген Әдеби энциклопедияның 1-томына Ахмет туралы қысқаша анықтамалық, 1931 жылы осы жинақтың 5-томына «Қазақ (Байтұрсыновтық) әліпбиі» енді. Міне, Ахаңды мойындағандармен мақтанудың орнына, қазақ ұлттық ғылымының негізгі өзегін әлі күнге өзгеден іздеуде. Неге қазақ үшін қазаққа қажетті ғылымның басында басқа біреу болуы керек? Қазақ тіл білімі мен әдебиеттану ғылымындағы ұлттық болмыстың басы Ахмет десек, оның несі айып?! Әлде марқұм Зейнолла Қабдоловтың ерлігін жасау ешкімнің қолынан келмегені ме? «Әдебиет танытқыш» – тұңғыш қазақы трактат, әдебиет теориясының басы» әлбетте, басы жоқ әдебиет бола ма? Қайтейік, болады деп келдік» деп бар әдебиетші қауымның күнәсін бір басына ала салды... Тіл мамандары Ахаңды ақтаған 24 жыл ішінде зерттеп-зерделеп, мойындаған болса, ахметтануға қатысты «Алаш көсемін толыққанды тани алдық па?» деген сұрақ туындамас еді-ау.
– Ахаңның саяси тұлғасына келсек. Ахмет Байтұрсынұлы кеңестік партияға көп тұрақтамағанын Тұрсын Жұртбайдың «Ұраным – Алаш» атты кітабында жарияланған «Жазығым не?» деген мәлімдемесінен білеміз. Кеңестік партияның бет пердесін ашқан сол мәлімдеме әлі өз бағасын алмаған сияқты.
– 1992 жылы аталған мәлімдеме жазушы Д.Досжановтың «Абақты» кітабында қарастырылды. Бір өкініштісі, мәлімдеменің кейбір тұстары автор тарапынан біршама өзгеріске түскенін, кейін деректі құжатты көрген соң барып байқадық... 1996 жылы ҚР Президенті мұрағатының қызметкері Ж.Сүлейменов «Ақиқатта» жариялады. 2006 жылы әдебиетші Т.Жұртбайдың құрастыруымен «Алаш ақиықтары» жинағы жарық көрді. Шындығында, «Жазығым не?» жөніндегі мәлімдемелік өтініш туралы сөз қозғасақ, бұл – 1921 жылы қызыл партиядан шығарылғаннан кейін А.Байтұрсынұлының қойған сауалы. Әсілі, ұлт жұмысын арымен атқарған, қарақан басының қамы емес, халық қамын жеген адамның жазығы не? Оның қаншалықты жазықты, не жазықсыз екенін тарих таразы өзі салмақтайды емес пе?! Зарықтырып келген ақиқаттың астарына үңілу – ұрпақ парызы. Алаш арысының айтқанынан қазақ жұрты құлағдар болуға міндетті. Бұл – келешек ұрпақ үшін қажет. Мәлімдеме дегеніміз не? Әрине, мәлімдеме туралы ұғымның ауқымы өте кең. Әрі ол мазмұнына қарай әртүрлі болады. Жалпы, мәлімдеме – мемлекеттік мекемелер мен түрлі ұйымдарда іс жүргізуге байланысты рәсімделетін ресми құжат. Мәлімдеме мәтінінің БАҚ-та жарияланым көруі – сирек құбылыс. Егер мәлімдеменің мазмұны қоғамдық ортаға қандай да бір пайдасын тигізетін болса ғана, ол ел назарына ұсынылып отырған. Мәселен, А.Байтұрсынұлының Кеңес өкіметін мойындап, коммунистік партияға мүшелікке қабылдануына байланысты жазылған мәлімдемесі. Мұны тіпті сол кездегі Кеңес Одағының большевиктер партиясы саяси науқанға айналдырып, орталық басылымға жариялаған. Тарихшылардың пайымынша, Ахметтей ірі саяси қайраткердің беделі арқылы қазақ арасында партияның ықпалын арттыру, беделін көтеру болған. Әлбетте, коммунистік партия діттеген мақсатына жетті, ал Ахмет ше? Қазақ ұлтының келешегі үшін мүшелікке кірген партиясынан жылға жетпей шығып қалды. Міне, осы тұста «Жазығым не?» деген мәлімдемесін өтініш түрінде партия алдына қойған. Ал партия оны алғашқы мәлімдемедей бұқара жұртқа жария етпеді. Неге? Өйткені бұл мәлімдемеде қазақ жеріне келген Кеңес үкіметінің большевиктер партиясы қазақ жұрты үшін жұмыс жасамағаны айтылды. «Турасын айтсаң, туғаныңа жақпайсың» демекші, А.Байтұрсынұлы айтқан ащы шындық жымысқы саясаттың «қаратүнек қапасына тоғытылды». Коммунистік партияның мазасын алған мәлімдеме жөнінде тәуелсіз кезеңнің тарихшы-ғалымдары, заң, әлеуметтану, мұрағаттану саласының мамандары Алаш қозғалысына қатысты зерттеулерінде тұтастай қарастырмаса да, азды-көпті пікірлерін айтып келді. Мүмкін, келешекте бұл мәлімдеме жан-жақты талданып, тиісті бағасын алар. Оған алдағы уақыт – төреші.
– Бұл мәлімдемелердің бүгінгі күнге әсері бар ма?
– Бүгінгі Тәуелсіздігіміз – сол ғасыр басындағы қазақ зиялыларының ұлт үшін жасаған қалтқысыз еңбектері мен олардың жеке бастарын құрбандыққа шалу арқылы келген Тәуелсіздік. Ұлтына жасаған ұлы істерінің ілтипатын өздері көре алмаған, бірақ ұлтын шексіз сүйгендіктен, оның жолында құрбан болған Алаш арыстарының рухына қанша тағзым жасасақ та, «коммунистік партияның көсеуіне айналған белсенділердің былығы қанша ұрпаққа жүк болар екен» деген сауал да өзекті өртейді. Ал ғұламалардан қалған ғибраттардың ұрпаққа насихатталуы қарқынды болса, одан ұтпасақ, ұтылмайтынымыз анық. Өз басым Ахаң мұражайын көруге келіп, арқаланып кеткен өрендей жастардың талайын көрдім. Егер тағылым үйіндегі қандай да бір тарихи құжат келушілердің санасына титімдей қозғау салса, демек, «шегесіне қарай тоқпағы» деген қағиданың іске асқаны. Жалпы, насихаттаушы көпшілік түсінбеді-ау деп түңілмеу керек, керісінше түсіндіре алмағанының салдарына үңілуі қажет.
– Ахаң – ұлт көсемі. ХХ ғасырдың басындағы қазақ зиялылары бір төбе болса, Ахаң жеке өзі – бір төбе. Мұның басты себебі неде?
– Ахаң – адал әрі арлы адам. Кеңес үкіметі алаштықтарға «жаптым жала, жақтым күйе» саясатын ұстанғаны белгілі. Тіпті көптеген зиялыларымыз өздерін ақтап алу үшін, өзгелерге ор қазды. Бұл орайда Ахаңның ақтығына шүбә келтіре алмаймыз. Мұрағаттағы тарихи құжаттарға сүйенсек, Ахмет баз біреулердей бірде-бір жанға жала жаппаған. Біреуді қылмысқа тартардай дерек бермейді. Өзгелері «мұның саяси астарына дер кезінде үңіле алмадым, сол кездегі зиялылардың көзқарасы маған кері әсер етті» деп жалтақтаған. Ал Ахмет пен Әлихандар тергеушінің өзін тұқыртып отырған. «Мүмкін, ол кісінің көзқарасы солай болған шығар», болмаса «хабарым жоқ» деген сықылды сөздермен өзін де, өзгені де жауапкершіліктен аулақтатып отырады. Ахаңның бір өзі бір төбе болатындығы, осындай адалдығында, ұлтына деген махаббатында жатса керек.
– Әлімхан Ермеков пен Мұхтар Әуезов ел алдында кешірім сұрап, 37-нің зұлматынан аман қалды. Оларды «Байтұрсынұлы үгіттепті-міс» деген сөз бар. Мысалға, Ахаң сол Мұхтарлармен бірге өзі де кешірім сұрағанда ақталуы мүмкін бе еді?
– Ақталуы да, ақталмауы да мүмкін. Бірақ Ахаң кешірім сұраса, өмірлік ұстанымына қарсы қадам жасар еді. Ол онымен қоймай, өзіне сенген елді де адастырар еді. Алаш арысы осыны сезгендіктен де, жастарға жол сілтеді. Ахмет Байтұрсынұлы бұл кезде екіжүзділерден әбден шаршаған болар. Артынан ерген рухани, үзеңгілес інілерінің қарсы пікір айтқанын есту ұлы ұстазға қалай әсер еткенін түсінуіміз керек. Мысалға, Мырзажан (Мирзоян) зиялылардың көзін жою үшін лимит қабылдап отырған. Бір қолымен ұлт зияларын қырады да, екінші қолымен аш отырған халыққа қой таратып беріп, жақсы атанады. Бұл зымиян саясат көзін жоярын сезді де, өзі арқалаған ауыр жүкті шәкірттеріне аманаттады. Олардың өміріне ғана арашашы болған жоқ. Ұлтымыздың ғылымының дамуына да арашашы болды. Мысалға, Мұхтар Әуезов Ахаңның арманын орындай білді. Қазақ әдебиеті ғылымын ілгері сүйреді. Осыны алдын ала сезген Байтұрсынұлы: «Сендер жассыңдар, өмірлерің алда. Кеңес үкіметін бойларыңа сіңіре отырып, ұлтқа қызмет етуге шамаларың келеді» деп кешірім сұрауға үгіттеген болса керек.
– Райхан апай, сіз «Ғасыр саңлағы: Ахмет Байтұрсынұлының шығармашылық ғұмырбаяны» атты еңбегіңізде 1967 жылы шетелдік ғалымдардың Байтұрсынұлына баға бергенін жазыпсыз. Сол жөнінде аз-кем әңгімелеп берсеңіз.
– Бұл жөнінде алғашқы болып БАҚ-та ғалым Темірбек Қожакеев жіліктеп жазған болатын. Нақтырақ, 1967 жылы Нью-Йоркте «Центральная Азия в век русского правления» деген ғылыми-зерттеу жарық көрген. Колумбия университетінің профессорлары Эдвард Олуорд, Ян Муррей Мэтли, Карл Х.Мэнгес өз шәкірттерімен бірлесіп жазған ғылыми еңбекте Орталық Азия халықтары мен қазақ халқының экономикалық, саяси, мәдени даму жолдары туралы сөз болады. Сол 60-жылдары елімізде атын атауға болмайтын Ахметке 16 бет арналып, оның саясат, мәдениет, әдебиет майданындағы ерлік істерін ерекше бағалағандығы айтылады. Осыдан-ақ Ахметтің аңыздардағы батырларша «суға салса батпайтын, отқа салса күймейтін» ақиық екенін аңдаймыз. Мүмкін, мұндай материалдар тағы да бар шығар. Оны Тәуелсіздік кезеңдегі жас ғалымдар зерттеулері керек деп ойлаймын. Мәселен, жоғарыда айтқан еңбектермен қоса, 1985 жылы Оксфордта «Казахи о русских до 1917 года» атты кітап бар. Бұл еңбекке М.Дулатұлының Ахмет Байтұрсынұлы туралы биографиялық очеркі енген. Жалпы, ахметтану тақырыбына жаңаша көзқарас қажет.
– Батыр ағамыз Бауыржан Момышұлы 1948 жылы Сібірдегі 59-бригада командирінің орынбасары болып қызмет істеп жүргенде «Мағжан Жұмабаевты көріпті-міс» деген әңгіме айтылып жүр қазір. Тіпті Сәкен Сейфуллинді көргендер жайлы алып-қашпа хикаяттар бар. Бір кездері жазушы Зейтін Ақышев «1945 жылдары Ахметті көрген адамдар бар екен» деген беймәлімдеу мағлұматты БАҚ-та жариялаған екен. Ал нақты мәлімет жоқтың қасы. Осы орайда сізге «Ахмет бертінге дейін тірі болғаны рас па?» деген сауал қоюдың орайы келіп отырған сияқты.
– Байқайсыз ба, Ахметті әрбір адам жақсы көреді. Алаш елі Ахметті көзінің тірісінде-ақ, қазақ ұлтының рухани көсемі деп таныды. Халық өзінің осындай хас көсемін өлтіргісі келмейді. Мұндай әңгімелерге негіз елдің ерен ұлдарына деген ессіз сүйіспеншіліктерінен туса керек. Мәселен, 1945 жылы Өскеменнен айдауға кеткен бір қазақ Ахметпен Ақтеңізде бірге болған. Тіпті Міржақыпты Моңғолиядан көрдім дейтіндер де бар. Мұның бәрі аңыз... Ахаңдарды ату жазасына кескен үкімдер, оның орындалғаны туралы құжаттық мәлімдемелер мемлекеттік мұрағаттарда самсап тұр. Сол тарихи деректерді қайда қоясыз? Ахаңдай арымен ұлтына қызмет жасаған жанның бұқпантайлап, баз біреудің кейпіне түсіп, өмір сүруі мүмкін емес.
Әрбір айтылған сөзге дәлел керек. Бауыржан Момышұлының «Ахмет бізге сабақ берген деп айтты» деген сөзі де дәлелді қажет етеді. Баукең Әулиеатадағы Ахмет Байтұрсынұлы атындағы мектепте оқыған. Ахметтің ағарту саласында атқарған орасан жұмыстарының құрметіне, сол кездің өзінде оның атына екі мектеп берілген. Бірі – Жамбыл облысында (бұрынғы Әулиеата), екіншісі – Сайрамда. Ахмет Байтұрсынұлы өзінің хронологиялық ресми өмірбаянында Әулиеатада мұғалім болып жұмыс атқарғандығы туралы дерек бермеген. Жолы түсіп, не болмаса өзінің атын берген мектептің арнаулы жиынында мұғалімдер және оқушылармен дидарласып сұхбаттасуы мүмкін. Қазақ қосып айтқанды жақсы көретін даңғазалау жұрт емес пе?! Сәбит Мұқанов Үнді еліне барған сапарынан кейін, «ұзындығы 100 метр жылан көрдім» депті. Сонда бірі: – Сәбе-ау, тым өсіріп жіберген жоқсыз ба? – десе, ол кісі: «Көпсінсең, бір нөлін алып таста» деген екен. Әсілі, бұл әңгімелердің шығуы да осыны аңғартса керек.
– Ахметтің отбасын құруы жайлы деректер де аңызға құрылған секілді.
– Кейбір жазушылар мен зерттеуші ғалымдар Ахаңды қызға икемі жоқ, ебедейсіз жан ретінде суреттейді. Бұлай деп кесіп айту, негізсіз. Ахметтің аруларға арнаған қандай керемет әндері мен өлеңдері бар. Мәселен, Аққұм әні. Іңкәр аруға арналған. Бұл – өмірде болған оқиға, жазушы Қоғабай Сәрсекеев зерттеуінде Торғай жерінде болған аштық кезінде Іңкәрдің жұт құрбаны болғандығын жазған. Сондай-ақ Ахаңа ғашық болғандардың тағы бірі – Бадрисафа сұлу. Ол – татар көпесі Мұхаммед-Садықтың қызы. Бірақ сұм ажал балиғатқа енді толған бойжеткеннің өмірін жұтады. Ахметтің пешенесіне бұйырғаны – Александра. Байтұрсынұлы Әулиекөлге мұғалімдік қызметке екі рет келген. Міне, бар сырды Ахметке ат басын қайта-қайта бұрғызған Әулиекөлдің астарынан іздеу керек. Александраның әкесі Иван – қазақ жеріне жер ауып келген орманшы. Жергілікті жұрт Ахмет пен Александраның махаббатының куәсі ретінде Әулиекөлдің жеті көлінің бірін «Мұғалімкөл» атаған. Бірақ дала заңы бойынша әртүрлі діндегі адамдарға қосылуға болмайды. Туған өлкеде некесін қидыра алмаған қос ғашық теріскейдегі Троицкіге жол тартып, сол жерде Александра мұсылман дінін қабылдап, екі ай діни дәрістер тыңдайды. Ахметтің қалауымен Александраға жаңа ныспы – Бадрисафа беріледі. Осындай дастанға арқау болар сюжетті көргісі келмегендер Ахметті 40-қа келгенше сүр бойдақ жасап, 34 жастағы күтушісіне аяушылықпен үйлендіріп қояды. Отызында орда бұзып, қараңғы ұлтының ағартушылық диқаншысына айналған Ахмет отбасын құрғанда «айқай, сағындырған 25-те» болса, жары 19-да еді.Бұған айтар айғақтар мұрағатта жетерлік. Бадрисафа анамыз 1909 жылы 5 тамызда дала губернаторына түрмеде отырған күйеуіне араша болуын сұрап, жеделхат жолдайды. 133 сөзден тұратын жеделхатта «күйеуім» деген сөз жеті рет қайталанады. Бұл ресми дерек туралы 1994 жылы Армиял Тасымбеков БАҚ-та сенсация ретінде жариялады. Мұны неге екені белгісіз ахметтанудағы «адасушылар» назарға алған жоқ. Осы бір тарихи құжат – Ахмет пен Александра-Бадрисафаның түрмеден кейін емес, түрмеге дейін үйленгендерінің айғағы емес пе?! Мұны баса айтып отыруымыздың белгілі себебі де бар. Ахмет Байтұрсынұлының туған күні – қыркүйектің 5-і. Ғажапты қараңыз, дәл сол қыркүйектің 5-інде 1989 жылы Байтұрсынкеліні Бадрисафа Мұхаммед-Садыққызын Жоғарғы сот ресми ақтапты. Кездейсоқтық па, әлде тылсым құдіреттің күші ме екен? Бәлкім, Бадрисафаның Ахметке деген риясыз сезімі болар.
– Ахмет – мың сан өнерді бойына жинаған, «сегіз қырлы, бір сырлы» әмбебап ғалым. Мәселен, композиторлығы туралы аз жазылып жүрген жоқ. Ғалымның 140 жылдығына орай Ахаң әндерінің кешін өткізеді екенсіздер. Әңгімемізді сол концерттік шара жоспарымен түйіндесек.
– 1925 жылы Александр Затаевичтің «Қырғыздың (Қазақтың) мың әні» атты жинағы Орынбор баспасынан жарық көргені белгілі. Бұл еңбектің шығуына Ахметтің ықпалы зор болғандығын, кітап соңында автордың Ахаңа берген сипаттамасында айтылған. Кеңес тұсында бұл кітап, цензурадан өтпей, қайта өңделіп, Ахаң есімі «соқырішектей» сылынып тасталған болатын. Ал әндері «халықтыкі» болып шыға келді. Енді сұраққа оралсақ, Құдай қаласа қыркүйектің 5-і күні Ахаң рухына арналып, ғұламаның төл туған күнінде арнайы концерт өткізгелі отырмыз. Шараны Жамбыл атындағы Қазақ мемлекеттік филармония әкімшілігі Ахмет Байтұрсынұлы атындағы Қоғамдық қорға қарасты мұражай ұжымымен бірлесіп, ұйымдастырып отыр. Фортепианолы музыкалық кештің солисі – АҚШ, Италия халықаралық конкурстарының дипломаты Сүлейманова Жанар Мұхамет-Халелқызы. Жанардың әкесі Мұхамет-Халел Төлебайұлы, мамандығы – физик әрі математик кеңестік рухта тәрбиеленген ұрпақтар ұғымына лайықтап Ахмет Байтұрсынұлының таңдаулы өлеңдері мен кейбір келелі қағидаларын орыс тіліне аударып, «Яркий носитель духа человечности» атты кітапшаны 1998 жылы ғалымның 125 жылдық мерейтойына арнап шығарған болатын. Концертте Затаевичтің өңдеуіндегі: «Ага-гу», «Арғын», «Балқадиша», «Қарғам-ау», «Құрышқан», «Әйда, былпылым!» және «Тепеңкөк» туындылары орындалады. Осындағы екі күйді жеткізуші – А.Байтұрсынұлы. Мұнан басқа Ахмет жеткізген бірнеше әндер бар. Кезінде 1923 жылы Ахметтің 50 жас мерейтойында Затаевичтің өзі фортепианода ойнап, Ахаңа үлкен ілтипат жасаған. Өкінішке қарай, бұл көп жылдарға дейін айтылмай келді... Ж.Сүлейманова мұражайда өтетін түрлі шараларға белсене атсалып келеді. Жанардың ағасы Ильяс Мұхамет-Халелұлы философ-ғалым, ол 2010 жылы әке кітапшасын қайта өңдеп, толықтырып бастырып, тегін таратты. Бұл марқұм М.Х.Төлебайұлының алаштану жолындағы игі ісінің ұрпақтары тарапынан қолдау тапқанын көрсетсе керек. Әке мен баланың өмір соқпағында таңдаған мамандықтары әрқилы болса да, оларды ұлт мүддесі үшін күрескен қазақ халқының хас тұлғаларына деген ұлы құрмет табыстырып тұрғандығына аталған шара айғақ.
– Әңгімеңізге рақмет!