Жасанды өнер – бір күндік, шынайы өнер ғана – мәңгілік

Жасанды өнер – бір күндік, шынайы өнер ғана – мәңгілік

Қажыбек БЕКБОСЫН, ҚР Халық әртісі:

– Қажыбек аға, ата-бабадан жал­ғас­қан киелі өнердің көшінде қан­ша­ма жылдан бері қара домбыраны еш­бір заманауи техникаға айырбастамай, дәс­түрлі әннің белді өкілі болып келе жат­қан қазақ саңлақтарының бірісіз. Әңгімемізді бойдағы өнеріңіздің түп-тұ­қиянын тарқатудан бастасаңыз... Се­бебі оның өре басы аңызға бергісіз за­ма­налар мен бүгінгі ұрпақтың көзі көр­меген қазақтың жақсы-жай­саң­дарына апарып тірейтіні сезіледі...
– Білуімше, өнер тұқым қуалайды, жоқ де­генде, жеті ұрпаққа дейін қайталанып ке­леді. Әкем Құдайберген Бекбосынұлы ауылда кезінде әншілігімен танылса керек. Ол уақытта түрлі мерекелерде ер, әйел болып, қарама-қарсы жұптасып айтысушы еді. Әкем көбіне Бибі ақын деген кісімен айтысатын. «Десең де қара барқын, қара барқын, Білмейді жаман кісі сөздің нар­қын» деп айтылатын шумағы есімде қа­лыпты. Ол уақытта айтыс таңды таңға ұрып жалғаса берген ғой. Сонда мен кіп-кіш­кентай болсам да, айтысып отырған әкем­нің тізесінде ұйықтап қалады екенмін. Не­гі­зі, бала күннен құлаққа сіңген дегеннен ар­тығы жоқ қой, өсе келе мен де өнерден кен­­де қалмадым. Мен туған Ұзынбұлақ ауылында әкемнен де өзге Бәйділда, Ма­құл­бек, Малдыбай атты айтыскерлер бол­ды. Маған әсер еткен – бірден-бір осы кі­сілер. Содан 10 жасымнан бастап мен де басқаға білдірмей өз бетімше ән айта бастадым. Ол әндер «Ғалиябану», «Әйкен-айлар» болатын. Өзімше ешкім білмейді деп қоям, бірде әкем Талдықорғанға ба­рып патефон сатып алып берді. Әкемнің мен ойлағандай менің өне­рім­нен бейха­бар емес екенін сонда біл­дім. Әкем ол ар­­қылы маған өнердің мұхитын сыйлаған екен ғой сонда. Жүсіпбек Елебековтің орын­­дауындағы Абайдың «Сегіз аяқ», Ақан серінің «Құлагер», Дина Нұр­пе­йі­со­ва­­ның «Сталин күйі», Кенен Әзірбаевтың «Көк­­шолақ», «Бозторғай» әндерін мен сол па­тефон арқылы, қала берді, Қазақ ра­диосынан тыңдап өстім. Ал Ғарифолла Құр­манғалиевтің дауысын естіп, әнге құ­марлығым одан әрі арта түсті. «Боз жор­ға», «Нұржамал», «Нақ-нақ», «16 қыз» ән­деріне деген қызығушылығым сол Ға­рекеңнің ықпалы арқылы оянып еді. «Боз жор­ға», «Қоғалы-ай», Шегенің әндерін мен сол 15 жасымнан бері әлі айтып ке­лемін.
1965 жылы 9 Мамыр күні Жеңістің 20 жыл­дық тойында ең алғаш рет жұрт ал­дында домбырамен ән салдым. Сол жылы Ал­матыға цирк және эстрада студиясына түсіп, ҚазССР Халық әртісі Ғарифолла Құр­манғалиевқа шәкірт болып қабылдандым. Оқуым аяқталған соң, сол кездегі мәдениет ми­нистрі Ілияс Омаровтың бұйрығымен «Қа­зақконцертке» жұмысқа қабылдандым. Ұс­тазым Ғарекеңмен өнердегі байланысым 28 жылға созылды. Марқұм дүниеден қайт­­қанша, яғни 1993 жылға дейін қа­рым-қатынасымыз үзілмеді. 1972 жылы сол кездегі министрдің орынбасары Жек­сен­бек Еркімбековтің ұсынысымен Тал­ды­қорған қаласына ҚазССР Халық әртісі Дәнеш Рақышевтан ән үйренуге жолдама берілген болатын. Менің Жетісу ән мек­тебіне баруым және Әсет Найманбаевтың «Қыс­мет», «Ардақ», «Қоңырқаз», «Мақ­пал» сияқты тоғыз әнін үйреніп, өз репер­туа­рыма қосуым шығармашылық тұр­ғы­дан өсуіме үлкен үлесін тигізді. Аңғарып қараған тыңдаушыға мен Батыс, Арқа, Жетісу әншілік мектебін, халық әндерін тұтас меңгерген әншімін.
Жақсының бәрінен керегіңді ала білу қажет
– Еңбек жолыңызға табаны күрек­тей жарты ғасырға жуық уақыт өтіпті. Осыншама жыл ішінде түйгеніңіз не?
– Маған актер шеберлігінен дәріс бер­ген ұстазым КСРО Халық әртісі Ы. Но­ғайбаев үнемі «актер ұйықтағаннан басқа уа­қыттың бәрінде де жұмыс жасайды» деу­ші еді. Кейін өзім өнер жолына түскенде со­ған шын мәнінде көзім жетті. Бұл жерде айт­пағым, жалпы, өнер жолы ұзақ, ал адам өмі­рі қысқа. Сондықтан көп адам діттеген ар­ман-мақсатына толық жете ал­майды. Әр адам, әр өнерпаз өзінен кейінгі ұр­­пақ­қа, елге үлгі болатын іс, із қал­дырғысы ке­леді. Мысалы, мен үшін Ма­нар­­бек Ержанов, Жүсіпбек Елебеков, Ға­рифолла Құрманғалиев, Дәнеш Ра­қышев, Жамал Омарова, Рәбиға Есім­жа­нова, Роза Бағлановалар бұдан кейін де тың­даған ада­мын риза етіп қуантатын, үй­ренем де­ген адамға ұстаздық ететін өнер жо­лын қал­дырды. Мен де өз мүм­кін­шілігіммен осы қатарға қосылсам – еткен ең­бегім, төк­кен терім зая кетпегені. Әр үй­ре­нуші ұр­пақ осыларды ұстаз тұтып үй­ренсе, өнер та­лабын мықты ұстанса, қазақ ұлтының ән­шілік өнері өз жалғасын тауып, ма­ғынасын жоғалтпайды деп ойлаймын. Бо­лам деген әншіге бір ұстаз аздық етеді. Жақ­сының бәрінен керегіңді ала білу керек.
– Сіздің өнеріңізді бағалап марқұм, фи­лология ғылымының докторы Жұ­мабай Әбіл: «Қазақ әні тірі, ол өлмейді, өш­пейді», – деп баға берген екен... –
 – Түркістанға келгеннен профессор Әбі­­лов Жұмабаймен көрші тұрдым. Өте зе­рек, өнерге жаны ашитын, түсінігі мол адам еді. Фи­лология факультетінде бо­латын өнер, әде­биет жайлы, академик Рах­манқұл Бер­ді­баев ағамыздың арнайы өт­кізген кон­фе­ренциясына, туған күнін атап өту жиынына ұда­йы шақырып, мен де өз өнерімді халық ал­дында шалықтатып, әннің әр түрінен ай­та­тынмын. Соның ішін­де ұйымдастырушы бо­лып Жұмабай жү­ретін. Содан алған әсе­рі­мен өзінің нық се­німімен ой сезімін біл­дір­ген болар. Мен оны «жасанды өнер өтер-кетер, шын өнер ха­лықпен бірге жа­сай береді» деп то­лық­тырар едім. Алла өнерпаздарға сана бер­сін.
– Қазір – дәстүрлі өнердің кемеліне ке­ліп тұрған шағы, алайда төл өнерді жас­тарымызға әлде де сіңіру үшін не жетіспей жатыр?
– «Дәстүрлі өнердің кемеліне келген шағы» деген сөзіңізге күдікпен қараймын.
– Сонда құлдыраған тұсы ма?
– Өнер сахнада шыңдалып, өнерпаз халықтың сынымен, қошеметімен өседі. Мен білетін өнерпаз атаулы осы жолмен өс­кен. Қазіргі кезде қадау-қадау шын өнер­паз бар болғанымен, әртіске күн­де­лікті халық алдына шығатын сахна жоқ. Яғ­ни ұдайы концерт беретін, жоспарлы жұ­мыс жасайтын филармония жоқ. Мен «Қа­зақконцертте» жұмыс жасаған 35 жыл бо­йы жылына 230-250 концерт беретінбіз. Қа­зір облыстық бюджеттен берілетін тиын-тебенге қарап отырған жұмыссыз әр­­тіссымақтар бар. Көзге көрінбеген, құ­лақ­қа естілмеген өнерді жастардың құ­ла­ғына қалай сіңіресіз? Радио-теледидар тол­ған – болымсыз өнер, мағынасыз өлең. Ал­тын қорда жиналған өнер саң­лақ­та­рының шығармасын эфирден күндіз-түні бе­ріп, жастардың бойына таза ұлттық өнер­ді сіңіру керек.
– «Қазақтың дәстүрлі әншілік өне­рі» атты еңбек шығарыпсыз. Алай­да та­ралымы аздау емес пе?..
– Кезінде Жүсіпбек Елебеков, Ға­ри­фол­ла Құрманғалиевтен сабақ алып жүр­генде талай әңгіме, армандарын өз құ­ла­ғым­­мен естідім. Олардың ішінде ай­­тыл­­маған сөздер, ұсыныстар қалды. Се­бебі ұлттың өнері жайында сөз болса, соңынан ұлтшыл деген айдар тағылып, қуғынға түсетін. Талай зұлматты көздері көр­ген олар содан сақтанатын. Дегенмен өнер жайында толғанатын ойларын суырт­пақтап бізге жеткізетін. Солардан алған үлгім бойынша «Қазақтың дәстүрлі әншілік өнері» атты оқу құралын (кітап) жаз­дым. Жақында «Халық композитор­ла­ры ән­дерінің тарихы» атты кітапты уни­верситет баспасына беруге өтініш біл­діріп қойдым.

Автор
Последние статьи автора
Назван точный исход матча КХЛ "Барыс" - "Салават Юлаев"
Назван точный исход матча КХЛ "Барыс" - "Салават Юлаев"
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста