Мінезсіз өнердің өзіндік үні болмайды

Мінезсіз өнердің өзіндік үні болмайды

Мамырдың 23-і күні сағат 19.00-де Алматыда, М.Әуезов атындағы Қазақ мемлекеттік академиялық драма театрында «Періште емес, пендеміз... » деген атпен белгілі айтыскер ақын Ақмарал Леубаеваның шығармашылық кеші өткелі отыр. Сол қарбалас дайындықтан шығармашылық кеш иесін бір сәт бөліп әкетіп, сөзге тартқан едік:
 – Өлермен өнер – айтыс сахнасында жүрген 20 жыл уақыт Тәуелсіздігіміздің 20 жылдық мерейлі мерекесімен тұспа-тұс келіп отыр. Ә дегенде Алматыдағы ең алғаш аяқ басқан, 1991 жылы Мұқағали ақынның 60 жылдығына арналған айтыста бас бәйгені алдым. Әділқазылар төрайымы – Фариза Оңғарсынова апамыз. Мэлспен бетпе-бет келдім. Адайлардың ауылына аттандаған ұқсаймын, сонда бір ақын аға­мыз Фариза апайға келіп, «байғұс көнеді, бетпақ жеңеді болмасын, мына қызға айт­са­ңызшы» десе керек. Бұзық­тығым болған шығар, бірақ өлең көтеріп тұр ғой мені. Фариза апай болса бір жапырақ қағазға «Қаймықпа, қызым, өлең сенімен бірге» деп жазып жіберіпті. Сол қағазды жоғалып қалмасын деп, ширатып-ширатып дом­бы­рамның шанағына салып жібердім. Бер­тін­ге дейін сонда жүрді. Дәл осы айтысқа бү­гінгі Парламенттің төрінде отырған, қазір ел-жұртқа әділ ой-пікірін айтып жүрген депутат Бекболат Тілеухан да қатысқан.

– Әнші ретінде болар?
– Жоқ, айтыскер ретінде. Ол айтысқа Еле­на Әбдіхалықова, қазіргі «Асыл ар­наның» басшысы Мұхаметжан Тазабеков, Мэлс Қосымбаевтар қатысқан. Бәріміздің тұсауымыз осынау ақиық ақын Мұқа­ға­ли­дың мерейтойына арналған айтыста кесіліп еді. Шығармашылық кешімді де сол сәтке ше­гініс жасаудан, яғни:
Жиырма жыл болды қазаққа
                        Тәуелсіз таңы атқалы,
Жиырма жыл болды
  осы өнер басыма бақ боп қонғалы,
– деп бастағалы отырмын. Қазақ үшін Тәуел­сіздіктен асқан той бар ма, сол той­дың бір бұрышында болса да айтыс өне­рінің жалауы желбіреп тұрса екен деген ой­мен осы кешті ұйымдастыруды жөн көр­дім.
– Кейінгі кездері айтыстан көрінбей кеттіңіз. Ел «Ақмарал көп жылтыңдап шыға бермейді, шықты ма, бас жүлде – қанжығасында» дейді. Сондай бір оң­тайлы деген сәтті күтіп жүрсіз бе? Әлде өзіңізге тең келер қарсылас қал­ма­ды деген ой бар ма?
– Шынымды айтсам, «қашан бас бәй­гені аламын?» деп күтіп отырғаным жоқ. Анам марқұм айтатын, «күлшесі ар­тық ту­ған балам едің» деп. Тірлігіңді Құ­дай өзі оңғарады дегені ғой. Ша­қыр­ған жерден қал­­маймын, өйткені өлең маған Алладан кел­ген аманат. Сол ама­натты адал­дап, қазақ деген жұр­ты­ма беруге тырысамын. «Ай­тысқа соңғы кез­дері шықпай кет­ті» де­гендерге ай­та­рым, бір жағы бұл ара­лық­та ме­­нің ғы­лым­ға ден қойып, дис­сер­тация қор­­ғауым да әсер еткен шығар. Бәлкім, бі­реу­лер «бүгінгі жас­тар­дың біреуі бірдеңе деп қа­ла ма деп тар­тынатын шығар» деп ойлауы мүм­кін. Ай­тыс жасқа, сон­­дай-ақ жынысқа да қара­май­ды. Бірақ уәжге тоқ­тай­тын ұл мен қыз болса. Қазір егер ай­тыс­қа шық­сам да, ба­ламмен жасты ба­ламен бет жыртысып, соны жеңу үшін шық­­паймын. Бұған дейінгі айт­қа­ныма жаңа ой, тың ізденіс қосу.
– Осы 20 жыл ішінде неше жерде жеңіске жетіп, қанша жер­де «қап, әттеген-ай!» де­ге­­ніңіз есіңізде бар ма?
– Сіз қайта сыпайылап қой­ды­ңыз ғой, әйтпесе кө­біне осы сұрақты «қан­ша ма­шина алдың?» деп тарс еткізетін. Бұған бір жауап айтамын: қазақ қо­радағы малы мен үйдегі жанын санамайды ғой. Өткенімнің есебі өзіме аян, алар асуым әлі алда, Алла қаласа. Мен үшін бәйгенің ең үл­кені – ел-жұрттың алдындағы абы­ройым.
– Еңсеңізді түсіріп, қиянат келіп килігіп, қарсыласыңыз мықты болмаса да, сізді соның алдында жығып берген кездер болды ма?
– Айтыс деген атының өзі айтып тұр ғой – бірде жеңсең, бірде жеңілесің. Мен жү­ре­гімде қандай да бір ренішті, өкпені сақ­та­мау­ға тырысамын. «Мынау мені бір жерде сүріндіріп еді, мынау мені Шымкент деп шеттетіп еді» деп кек сақтау менде мүл­дем жоқ. Өтті, кетті. Сол жерде қатып қалып не бол­маса сол нәрсеге қайта орала беруден ешқандай пайда жоқ, қайта зиян болмаса. Ар­қама бұрылсам да, айналып алып қайта ал­ға жүретін адаммын.
– «Періште емес, пендеміз...», шы­ғар­машылық кешті осылай атау сырыңыз неде?
– Мен сізге қарсы сұрақ қояйын: осы жол­ды оқығанда сізге қандай ой келді бірін­ші?
– Кім де болса пенделігін мойындап, адуындап тұрған жерінен айылын жия қоятын секілді...
– Ал енді қараңыз, 4-5 мың адамның алдына шығамыз. Қаумалаған халқың сені періштедей көріп, алақанына салып ая­лай­ды да, кейде сенің де пенде екен­ді­гіңді ұмытып кетеді. Көрермен де пенде, біздің де сол көрерменнен айырмамыз жоқ, пен­деміз. Ал енді бізді елдің алдына шығарып, еңсемізді биіктетіп, періштедей қылып тұрған – өнер. Бесікте ана баласын әлди­лейді, мектепте ұстаз шәкіртті тәрбиелейді, сол періштені пендеге айналдыратын да өмір ғой. Қазір біздің ұлттық идео­ло­гия­мыздың бір бағаны сияқты болып тұр ғой осы өнер. Жапонияда, мәселен, екіқа­бат әйелдің белдемшесіне жапон музыкасын қойып қояды екен. Сол арқылы іштегі бала бойға біткен күннен туылғанша тоғыз ай бойына жапонның музыкасын тыңдап өседі. Қазақ екенімізді әлемге мойын­да­татын ән, өнер, қасиетті қара домбыра, қобыз ғой. Осы қара домбыраны өлтірмей, қара сөздің, ұтқыр ойдың қуатын сездіріп тұрған – әсіресе айтыс өнері. Қазақтан басқа ешбір халықта мұндай өнер жоқ.
– Ел төбесіне хан көтере сыйлайтын мықты ақын ретінде өзін мойындату үшін айтыскерге не керек, мінез бе? Қара қылды қақ жаратын, басы ке­сілетін болса да шындықты айтуға екі­нің бірінің ерлігі жете бермейді ғой. Бол­маса бармақтай ғана бақ шеше ме бә­рін?
– Тек айтыскерге, ақынға ғана емес, жал­­пы, өнер адамына мінез керек. Мі­нез­сіз­дің міні болмайтын шығар, бірақ сол мін­сіз өнердің өзіндік үні де бол­майды.

Автор
Последние статьи автора
Назван точный исход матча КХЛ "Барыс" - "Салават Юлаев"
Назван точный исход матча КХЛ "Барыс" - "Салават Юлаев"
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста