Дулати жайлы деректер әлі толық ашылған жоқ

Дулати жайлы деректер  әлі толық ашылған жоқ

Мұхтар ҚАЗЫБЕК, Мұхаммед Хайдар Дулати қоғамдық қорының төрағасы:

– Мұхтар аға, өзіңіз жетекшілік ете­тін қоғамдық қордың мақсаты мен міндетіне тоқталсаңыз, жалпы қоғам­дық қор қалай құрылды?
– 1998 жылы Мұхаммед Хайдар Ду­латидің 500 жылдық мерейтойы қар­са­ңын­да аталмыш қор құрылды. 1999 жылы ға­лымның мерейтойын дүниежүзі көле­мін­де атап өту туралы Юнеско тарапынан ше­шім қабылданды. Шешімнің қа­был­да­нуына тікелей атсалысқан Қазақстан Рес­пу­бликасының Президенті Нұрсұлтан На­зар­­баев болатын. Ал ЮНЕСКО-ның штаб­­-пә­­те­рінде бұл мәселенің басы-қа­сында жүр­­ген Иманғали Тасмағанбетов еді. Алып қарасақ, шын мәнінде, Мұ­хам­мед Хай­дар Дулати тарихымызға әл-Фа­ра­­биден кейін оралған ойшыл ғалым болатын. Әл-Фараби қазақ жеріне 1973 жы­лы ғана оралды. Оған себеп­кер­лер қа­зақ­тың ғалымдары, жазушылары бол­­ды. Әсіресе Қазақстан Жазушылар одағының басшылығы мен жазушы, ға­лым Ақ­жан Машанов еді. Шын мәнінде, әл-Фа­раби IX ғасырда өмір сүрсе, одан бер­тін­гі кезеңдердегі қазақ тарихы ашық, бос тұр­ғандай әсер қалдыратын. Сол бос ара­лықта «ғалымдар болды ма, болмады ма, егер болған болса, олар бізге неге бел­гісіз?» деген сұрақтар маза­лай­тын. Сондай кез­дерде ғалымның тарихи ең­бегінің жа­рық көріп, бізге жетуі үлкен мә­дени-та­ри­хи құбылыс болды. Мұ­хам­мед­тің негізгі ең­бегі «Тарих-и Рашиди» деп аталады. Қа­зақша мағынасы «Хақ жолын­да­ғы­лар­дың тарихы» дегенге саяды. Ол еңбек пар­сы тілінде жазылды. Себебі парсы тілі сол кез­де Орталық Азияда халықаралық тіл бо­лып есептелді. Әкесінің билік жүргізген же­рі Ташкент өңірі болғандықтан, ол Мұ­хаммедтің туған жері деп жазылып жүр. Ал қордың мақ­саты Мұхаммед Хайдар Ду­ла­тидің мұраларын насихаттау, ау­дару, баспадан шығару болып та­былады. Сон­дай-ақ ғалымға қа­тысты де­рек­терді жи­нау, ха­лықаралық эн­­циклопедия жасау мә­се­ле­лерін айта кету керек. Бүгінгі таңда ғалымның еңбектері көп­теген елдерге та­ралып жа­тыр. Бұл кісіні 1895 жылы ең алғаш рет парсы тілінен тікелей ағыл­шын­дар аударып, мо­йын­дай бастады. Оны не үшін ау­дарды деп сұрасаңыз, олар Үн­діс­танды отарлап жатқан ел бол­ғандықтан, Шығыс Түр­кіс­танды М.Х.Дулати еңбектері ар­қылы зерттегісі кел­ді. Сол кез­дер­де М.Х.Ду­латидің еңбегі олар үшін таптырмайтын қа­зы­на бол­ды.
– Ғалымды танытуда қан­­дай прин­циптерге сү­йен­діңіздер? Түркі әле­мі­нің ғалымын әлемге мо­йын­да­ту­­да белгілі дәрежеде қиыншылықтар туын­да­ма­ды ма?
 – М.Х. Дулати тек қазаққа ғана емес, дүйім түркі халықтарына да аса қажет. «Санат» баспасында қызмет етіп жүрген кезімде, біз 1999 жылы Үндіс­танның Каш­мир қаласына үкі­меттік де­ле­гация ұйым­дастырып, ға­лым­ның 500 жыл­дығын атап өттік. Жос­па­рымыз қоғам қай­раткері Асан­бай Ас­­қа­ровтың бас­та­ма­сымен жү­зеге асы­рыл­ды. Деле­га­цияның құ­рамында Уә­ли­хан Бішімбаев, Әбсаттар Дер­бісәлі, Ас­қар Әбдуәли, Мүсілім Да­йыр­­бековтер болды. Мұ­хам­медтің мұ­ра­лары туралы Дели уни­вер­ситетінде, Каш­мир қаласында да кез­десулер өткіздік. Сон­дай-ақ Каш­мир­де «Пат­шалар зи­раты» деген жерде М.Х.Дулати жер­лен­ген екен. Каш­­мир­лік­тер соншама жыл өт­кен­нен ке­йін ға­лымды іздеп кел­ген бізге таң­ға­лыс­ты.
– «Тарих-и Рашиди» деп аталатын ең­бектің қазақ тарихына қандай қа­тысы бар?
– Жалпы, бұл еңбекті жанры жағынан алып қарайтын болсақ, әдеби-тарихи, ме­муарлық-танымдық еңбек деп есеп­теуіміз керек. Өйткені еңбек екі жа­рым-үш ғасырға жуық аралықты қамтып,  Үн­діс­танды жаулап алуымен аяқ­та­лады. Оның еңбегіндегі ең маңызды фак­тор ол алғаш рет Үндістанның астанасы Каш­мирде «Жәнібек пен Керей 1465 жы­лы Шу бойында хандық құрды. Сөйтіп, ал­ғаш рет қазақ сұлтандары қолына билік ал­ды» деп қазақ хандығының құрыл­ған­дығын жаз­ған екен.

Автор
Последние статьи автора
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста