Алаштың ШОУ-БИЗНЕСІ
«Әжептәуір ән еді, пұшық айтып қор қылды...»
Бүгінгі қазақ эстрадасына қарата қазақтың осы сөзін қолдану еш олқы емес. Неге? Сөзіміз дәйексіз шықпас үшін қазіргі кең қолданыста жүрген әндерге тоқталайық:
«Жол жатыр шақырып алдыңда,
Өмір тұр ұсынып шаттығын.
Білмеймін ержетіп қалдың ба,
Шашыңда ақ бантик жоқ бүгін».
Бұл – танымал әнші Медеу Арынбаевтың орындауындағы Мұхтар Шахановтың сөзіне жазылған Шәмші Қалдаяқовтың «Ақ бантик» әнінен үзінді. Медеу ағамыз қазақта қызға қатысты бойжетті деген сөздің айтылатынын білмейді десек, ақылға сыймайды. Сондай-ақ қазақтың талантты әнші қыздарының бірі Алтынай Жорабаеваның орындауындағы Алатаудың ақиығы Мұқағали Мақатаевтың сөзіне жазылған Нұрғиса Тілендиевтің «Саржайлау» әнінің де мәтініне құлақ түріп көрсек:
«Армысың, атақоныс, жасыл мекен!
Ұлыңмын, мен сенің қасыңда өтем
Басқаның жерұйығын неғылайын
Жерұйығы өзімнің қасымда екен!»
Мәтіннің тұпнұсқасында «Ұланыңмын мен сенің» деген жолдар әнсүйер қауымға жақсы таныс болатын. Бірақ Алтынайдың бір буынды тастап, әнді ақсаңдатып жүргеніне де үш жылдан асты. Сол уақыттан бері эфирден қанша рет берілді, әншінің өзі естімеуі мүмкін емес. Олай болса, қатесін неге түзеп, қайта орындамады екен?
Әншінің сауатты ән айтуына ақынның да тигізер әсері орасан. Бірақ кей әншілер бар жүкті ақынға артып, өздері бас қатырғысы келмейтіндей. Мәселен, былтыр ғана «Шіркін life» теле-думанында барлық әншілеріміз бірігіп ән салды, сонда «Қамшы тоқып қайыстан» деп айды аспанға бір-ақ шығармасы бар ма?!. Қазақ қамшыны қашан тоқып еді, өреді ғой?! Оны өз көзімен көріп өскен ауыл баласы «бәлкім, алматылық ақындар солай жасайтын шығар» деген дүдәмал күйде қала берді. Одан кейін ресейлік «На-На» тобының жолын қуғысы келді ме, боз жорғаны жүйрікпен жарыстырып, «Ринго» тобының жігіттері риясыз көңілмен сахна төрінде тайраңдады. Міне, мына тұсы:
«Өмір – бәйге, боз жорға,
Сенен жүйрік озған ба?
Боз жорға, боз жорға».
Әншілерде кінә жоқ шығар. Асфальтта өскен жастар жорға мен жүйріктің айырмашылығын қайдан білсін. Бірақ сөзін жазған Шөмішбай ағамыз мұндай өрескел қатеге қалай жол беріп қойды екен? Тұрмыс-тіршілігінде жылқымен біте қайнасып кеткен қазақ ешқашан жорға мен жүйрікті салыстырған емес. Себебі олай ету – аударыспақ пен көкпарды бір ойынға біріктіргенмен бірдей.
Жастардың бір кездегі жанын салып тыңдаған топтың бірі «Бақай»:
«Ақ қайыңның қасында
Жігіт пен қыз кездесті.
Жігіт ашық мінезді
Ашып сырын сөйлесті», –
деп келеді де: «Мен де бір ананың жалбыраған баласы», – деп қойып қалады. Күлеміз бе, жылаймыз ба?! Тіпті жалбырау деген бұл жерге еш қисыны келмейтін сөз ғой? Жалбырау – сүйретілу, ретсіз көріну немесе соншалық ізеттілікпен біреудің алдында құрақ ұшу деген мағынаға ие сөз. Осы екеуінің қайсысы болсын ән мәтініне еш үйлеспейді ғой. Кейінгі кездері сөзі қисынсыз болса да, өздерін ақын қатарына қосатын әншілеріміз көптеп кездесетін болды. Әркімнің өресі жететін іспен айналысқаны дұрыс. Әйтпесе «Ән – көңілдің ажары» емес, «Ән – өмірдің мазағы» деген жаңа мәтелді ту ететін боламыз. Ал оған ақын, сазгерлермен қатар, әншілер де өздерінің тікелей жауапты екенін ескерулері шарт. Себебі туған тіліміздің тазалығы – әр қазаққа аманат.
Қазақ эстрадасында сауатты әнші мүлдем жоқ деуден аулақпыз, әрине, сауатты әншілер жетерлік. Тек өз ісіне жауапты қарайтындардың қатары сирек. Бір әрпі дұрыс айтылмаса – сөз басқаша сипат алып кетуі ғажап емес. Мәселен, Әбүйірбек Тінәлінің «Кісі жары» деген әнін көптеген әнші бұзып айтып жүр. «Аспандағы біреуіміз айды алғанмен ай-хой, айналмаймыз біріміз пайғамбарға беу дүние-ай» деген жолдарды «айналғанмен біреуіміз пайғамбарға беу дүние-ай» деп қате орындап жүргендер жетерлік. Көпшіліктің көзайымына айналған Ерболат Құдайбергеновтің орындауындағы «Біздің жігіттер» әнінде Павлодардың жігіттері «павшы» екен деген жолдарды қымсынбастан қолдана салған. Егер бұл сөз ағылшынның «pub» деген сөзінен алынса, онда керекулік ағайынның барлығы сырақор болып шыға келеді. Қанат Жүнісовтің «Ауылдағы ару қыз» әнін орындап жүрген астаналық Достың:
«Есіңде ме, есіңде ме
Қызғалдақ гүл терген кез,
Қымсынып ең қалың шалғын арасына енгенде», – деген шумақтың соңғы жолын күйтабақтан тыңдасаңыз, әншінің ұғымындағы «дұрыс» нұсқасы «Қымсынып ең қалың шалғын арасында емгенде» болып естіледі.
Түйін
«Сөз қадірі – өз қадірім» дейтін бабамыз. Олай болса, сөзіне мән бермеген қоғамда қандай қадір қалсын? Жиын-тойға арналған жеңіл әндер жаздыру заман талабы бола қойсын мейлі, бірақ қандай ән болса да орындаушы өзінің сол әнге, ән арқылы қазақтың сөзіне де жауапты екенін ұмытуға қақысы жоқ. «Ұялмаған әнші болады» деген пиғылдан арылып, талантты сазгер мен қаламы жүйрік ақынның жанынан табылып, жалпақ жұртқа тек жақсылығымызды жария етейік.
Қалқаман САРИН, ақын:
– Бүгінгі таңда ән таңдауда оның мәтініне аса мән беретін, сонымен қатар айналасына «пысқырып» та қарамайтын әншілер бар. Барлығын біржақты кінәлаудан аулақпын. Бір анығы, аға буын өкілдеріне өкпе жоқ. Сонымен бірге 90-жылдардың басында қазақ эстрадасына келген қыз-жігіттердің де талғамы жақсы. Бірақ кейінгі жастардың арасында сөз төркінін танитындар некен-саяқ. Ән мәтінін бұрмалап немесе мағынасына мән бермей айта салатын әншілердің қатарына «Ринго» тобын, Айқынды жатқызуға болады. Мағынасыз тіркестер кейде Қайрат Нұртастың да әндерінен естіліп қалады. Оның бір ғана себебі бар: жас әншілердің көпшілігі өзімен замандас қалам ұстап жүрген қыз-жігіттерді танымайды. Рухани байланыс жоқ. Ендеше, көңіл тебірентер ән орындағысы келетін әншілерге мәтін жазатын авторлармен жұмыс істеуі керек. Сонда ғана сапалы туынды шығуы мүмкін.
Ұлағат ХАНЗАДА
Алашыңа ән сыйла!
Ұлықбек ЕСДӘУЛЕТ, ақын Мемлекеттік сыйлықтың иегері
Ән адамды жылата да алатын, жұбата да алатын, жігеріне от беріп, гүл ата да алатын құдіретке ие. Қазір әсіресе сол жігерлендіріп, рухтандыратын марш екпіндес әндерге деген аса қажеттілік сезіледі. Осы мақсатта біз «Алашыңа ән сыйла» айдарын бастағалы да біраз уақыт болды. Содан бері Алашқа әйгілі біршама ақындарымыздың патриоттық рухта жазылған өлеңдері жарық көріп үлгерді. Ендігі кезек – ақын, Мемлекеттік сыйлықтың иегері Ұлықбек ЕСДӘУЛЕТ мырзада.
Қазақстан
Арыстандай айбаттым,
Жолбарыстай қайраттым,
Аспандаған байрақтым,
Қанша жұлдыз жайнаттың,
Қанша бұлбұл сайраттың,
Қазақстан, ардақтым!
Тұлпарыңның шабысын,
Домбыраңның қағысын,
Күңіренткен тау ішін,
Дарияңның ағысын
«Сүйем!» десем – бәрі шын,
Қазақстан – намысым!
Шаңырағың – шырағым
Топырағың – тұмарым,
Ғаламда жоқ сыңарың,
Ғажайыбым, жұмағым,
Басы таза бұлағым,
Басылмайтын құмарым,
Қазақстан – қыраным!
ТУҒАН АУЫЛ
Көгiнде бозторғайы
шырылдаған,
Туған жер, сыйлағансың
ғұмыр маған.
Елжіреп еркелеткен
қайран анам,
Жығылсам жермен аптап,
ырымдаған.
Жусаны жұпар шашқан
қырым-далам,
Киеңдi бұрын қалай
ұғынбағам?
Құс екеш құс та
ұясын сағынады,
Адам ба ауылына
бұрылмаған?
Бұлағы көз жасындай
шымырлаған,
Туған жер, шабыт берген
гүлiң маған.
Айлы түн ай дидарлы
ару қыздың
«Сүйем» деп құлағына
сыбырлағам.
Өлең жолдарын оқып, жүрегін ән тербеген оқырман болса, ulugbek@list.ru координаттары бойынша хабарласуын өтінеміз. Сондай-ақ газетіміздің келесі нөміріне өз жырын жолдайтын ақындарға да құлаққағыс!
Жылайтын актерлерге қатты қызығамын
Нұржан Құлшынбай, «Шаншар» әзіл-оспақ театрының актері:
Балалық шағында ол киноға түсуді армандады. Армандады деу аз, аулада ағаш жарса да, су тасыса да, тіпті ойнап жүрсе де, соның әр сәтінде өзін камера түсіріп тұрғандай сезінді. Мүмкін, «Алғашқы махаббат» фильмінде Мейрамбектің орнында ойнар ма еді, бірақ кастингіге баруға ұяңдығы жібермеді. Сол күйі ол киноға түскен жоқ, бірақ бүгінде танымал актер. Сонымен, таныс болайық, күлкі әлемінің белді кейіпкері, Уәлибек пен Жүсіптің тағы бір жарасымды сыңары, «Шаншарды» өз өнерімен толықтырып тұрған бұл актердің есімі – Нұржан ҚҰЛШЫНБАЙ.
Трагедияда ойнасам да, жұрт күлетін шығар
– «Үлкен адам болу үшін ғаламда үлкен арман керек екен адамға» деген сөз бар ғой, бала күніңізде кино актері болуды армандапсыз, олай болса, неге бүгін кинода емес, сатирада жүрсіз?
– Иә, ондай арманымның болғаны рас. Әсіресе Мейрамбек Беспаев түскен «Алғашқы махаббат» фильмінде ойнағым келген. Бірақ балалық ойым маған «сенің оған реңің келмейді» деп сыбырлады. Сондықтан ешкімге де айтпастан жылы жаптым да, қоя салдым. Бірақ қиялым тәтті еді. Өзімді не істесем де, камераның алдында жүргендей елестететінмін. Ағаш жарып жатсам да, құдықтан су тартып, есік алдын тазалап жүрсем де, құдды сол сәтте ауылдағы бір отбасын киноға түсіріп, ал өзімді сол үйдің баласы рөлінде ойнап жатқан актердей сезінетінмін. Арасында өзімше сөйлеп қоятынмын. Қазақта «Күшік кезінен таланған» деген сөз бар ғой. Сол «күшік» кезімізде көзімізді ашып көргеніміз – Уәлибек пен Жүсіп ағаларымыз. Яғни тірі актер дегеннің қандай болатынын ең алғаш біз осы кісілер арқылы көрдік. Сондықтан қызығып, соңынан ердік. Ал киноға сосын сол кісілерден үйреніп барады екенбіз деп ойлағанбыз ғой. Кино актері бір бөлек, сатира әртісі бөлек, драма актері бөлек болады дегенді ол кезде кім білген?
– Бала күніңізде тек қиял ретінде қабылдасаңыз да, бүгінде сіз – ел танитын әртіссіз. Киноға түсу деген балалық қиялыңызды неге жүзеге асырмасқа?
– Білмеймін. Түрлі кастингілер өтіп жатыр, солардың ешқайсысына суреттерімді өткізіп көрген емеспін. Бұл да бір қазақтың қанында бар тартыншақтық шығар, ұяңдық па?.. Екінші жағынан, бүгінде сатира саласында жүргендіктен, комедия жанрында болмаса, салмақты киноға ешкім шақырмайды да ғой. Шақырған күнде де мен одан бас тартар едім.
– Неге?
– Трагедия, драма ойнау қолымнан келуі мүмкін, бірақ ел әбден сатирадан көріп үйреніп қалған адамын салмақты кинода еш қабылдай алмайды. Ол – өзі дәлелденген нәрсе. Сондықтан маған халық алдындағы қадірім бәрінен қымбат. Алайда, шыны керек, сахнада кәдімгідей егіле жылап ойнайтын актерлерге өз басым қатты қызығамын. Көзіне тұнған мөлдір жасты сырғытып алмай, сөзін түгел жеткізіп, соңында бір-ақ көз жасын тастап кеп жіберетін актерлердің қасында өзімді ешқандай актер санай алмаймын.
– Осыған өкінесіз бе?
– Жоқ, ешқашан басыма ондай ой, ондай өкініш кіріп көрмепті. Аллаға шүкір, осы күніме. Себебі мен күлкіден өзімді таппасам, күлкі арқылы өзімді жоғалтқан жан емеспін. Сатира – менің екінші өмірім, «Шаншар» екінші үйім болып кеткен.
Қазақы қалжыңнан айырылып қалу қаупі бар
– Актерге рухани азық қажет қой, сіз оны қайдан аласыз? Жалпы, біреуге еліктейсіз бе?
– Негізі, біреуден көргеніңді істеу, оны өз қимылыңа айналдыру деген де оңай нәрсе емес. Мысалы, дәл Джим Керридің қылығын мен қайталай алмас едім, оны мойындаймын. Бірақ еліктеу – актерліктің бастапқы сатысында ауадай қажет дүние. Бірақ әр қоғамға өз типі, өз кейіпкері қызық. Әр ұлттың өз күлкісі болады ғой. Мысалы, қанша жерден қызық болса да, біз грузиннің не орыстардың әзілін дәл сол халықтың өз деңгейінде түсініп, сол деңгейде күле алмас едік. Олар да біздің әзілдерді қабылдай алмайды. Мысалы, Жүсіп ағамыз өзінің бір бажасын керемет келтіріп алған. Кейін тура сол кісінің өзін кездестірдім де, Жүсекеңнің кейіпкерін бірден тани қойдым ғой. Бұл – нағыз кәсібилік деңгейге қол жеткізген не тума таланттардың қолынан келетін дүние. Менде де бірді-екілі прототип бар, бірақ нағыз иелеріне әлі де ұқсата алмай жүрмін. Бірақ байқағаным, қыз секілді сызылған жүріс-тұрыс, қылымсыған қылығы жоқ, еркекшора, ойына келгенді жасыра білмейтін, кез келген жерде аузына келгенді айтып салып отыра беретін қыздардың типі менің оң жамбасыма келеді.
– Қазір КТК-да әзіл-қалжыңға құрылған тележобалар да жетерлік. Сахнаға кей театр кетіп, кей театр келіп жатыр. Қалай ойлайсыз, сан артқан сайын сапаны жоғалтып, қазақы қалжыңның қаймағынан ажырап қалуына бара жатқан жоқпыз ба?
– Жеке өз ойым, сатиралық жобалардың көбейгені дұрыс. Жаңаша ізденіс қашанда бәсекелестікті күшейтеді. Ал енді қазақылық деген жағына келсек, шетке еліктеу басым, әрине. Бүгінде қарап отырсақ, көрерменнің түрлі сапасы пайда болыпты. Тілі де, ойы да, істеген ісі де – бәрі таза қазақы көрермен бар, бірақ аз, ал орысша оқыған, сол тілдегі, тіпті орысша рухтағы дүниелерді қабылдай алатын қазақтар көп. Оларға біздегі Comedy club-қа еліктейтін жобалар ұнайды. Ал ол біздің қазақы танымымызға мүлдем жат. Біз бірақ соған қарамастан, бүгінде оны қазақтың санасына аямай тықпалап жатырмыз. Ол, әрине, өз болмысымызды ығыстырып шығарады. Егер мұндай ағымға тосқауыл қоймасақ, біз, расында, қазақы қалжыңымызды түбегейлі жоғалтып алуымыз әбден мүмкін. Баяғыда бір кісінің аузынан «Шаншардан» қазақ ауылының иісі шығады» деген сөзді естігенім бар еді. Бәлкім, мені «Шаншарға» тәнті еткен сол иіс шығар. Егер таза қазақы болмасақ, бізді қытай қазақтары көрмес еді. Ал олар – бізден гөрі нағыз ұлттық болмысымыз бен тілімізді жоғалтпаған таза қазақтар.
Тақырыпқа тұздық
О баста ең алғаш қазақ жерінде «Шаншар» деген дала театры болған екен. Бірақ ол өз атауын қайдан алды десек, шаншар деген – қазақта бар ру аты. Арғын, оның ішінде қаракесек, сол қаракесектен шаншар тарайды. Ұлы Абайдың нағашы жұрты – осы шаншарлар. Шеттерінен қу тілді, шаншып сөйлейтін, тілге шешен, ойы ұтқыр болғандықтан да, ел оларды осылай атап кетсе керек. Атақты Қоянды жәрмеңкесінде Балуан Шолақ, Мәди, Жаяу Мұса секілді сал-серілеріміз ел алдында өз өнерлерін паш етіп жатқанда, арасында сол шаншар руының жігіттері шығып, әзіл-қалжыңымен елді күлкіге қарық қылып кетеді екен. Содан ауыздан-ауызға тарап, жұрт жинала қалса, «күле отырайық та, бір шаншардан айтып отырсай» дейді екен.
Концерттің табыс формуласы:
Беттің продюсері – Мәриям Әбсаттар e-mail: mauka2004@mail.ru