Әдебиетке адал Әнес

Еліміздің бас ордасы Ақмо­лаға көшіп, астана Астана бол­­­­ған аз жылдың ішінде әкім­­­шілік орталық ретінде ғана қа­лыптасып қоймай, тірлігі қай­­­наған рухани ортаға да ай­налып үлгерді. Ал мұндай ор­таны, әл­бетте, астанаға ат ба­сын бұрған, елордаға  туын тіккен  мәдениет ошақтары, әдебиет пен руханият қайрат­кер­лері қалыптастырды.  Солардың арасында  шоқтығы биік жазушы, алаштанушы, ел мүддесі үшін қолынан қаламын тастамай еңбек етіп келе жат­қан Әнес Сарай да бар. Осы қа­­ра­­шаның 23-інде 75 деген ме­­рейлі жасқа толатын жазушы аға­мызға ізгі тілегімізді арнай отырып, қаламгер замандасы Тө­лен Әбдікұлының пікірін ұсы­на­мыз.


Әнес Сарай – бұл күнде қазақ әде­бие­тінің ең таңдаулы өкілдерінің бірі. Ол аз бол­­са, еліміздің тарихын кеңінен зерттеп, зер­­­­де­леп жүрген ғалым. Бір ғажабы, ғы­лы­ми ата­ғы жоқ, бірақ зерттеулері бай­салды, те­рең; жаңа ой, жаңа тұ­жырым­дарға толы.
Соңғы кезде жазушылықтан ғылымға кө­бірек ойысқан Әнес осылайша оқыр­ман­­дарын біршама адастырып кеткен се­кілді кө­рінеді. Бірақ оның жазушылық әле­мі әде­­биет­сүйер қауымның, әріптестері – мы­на біз­дің көңілімізде сайрап тұр.
Біз бірге оқыдық, қатар қалыптастық, әде­­биетке де бір кезеңде келдік. Әнес бізге қа­рағанда естиярлау еді. Біз ғұсап қаңғыра бер­мейтін, керуетінде жатып алып, әлем­дік әде­биет классиктерінің шығар­маларын шұқ­­­шиып оқитын да жататын. Шы­ғар­ма­шы­­­лығын да ертерек бастады. Біз не ақын, не прозашы боларымызды білмей, әр нәр­сеге бір ұрынып жүргенде, ол саналы түрде бірден прозаға қалам тартты.
Әнестің тырнақалды әңгімелерінің өзін­­де өмір суреттерін өз бояуымен дәл көр­сету, детальға көңіл бөлу, оқиғаның өрбуін, ке­йіп­кердің әрекетін өз табиға­тымен, өз заң­дылығымен дамыту секілді реалистік си­паты басым еді. Оның алғаш­қы жи­нақ­тарын оқырман, әдеби қауым жақ­сы қа­был­дады. Әнес­тің шығарма­шы­лығын сын­шы­лардың бол­машы болса да сынағанын өз басым бай­қаған емеспін, бірақ жеріне жеткізіп, жақ­сылығын да то­лы­ғынан көрсетіп бере алмағандай кө­ремін.
60-жылдардың аяғы, әлде 70-тің басы – Әнес «Қараша өткен соң» деген повесть жа­­­зып бітірді. Бұл, шын мәнінде, сол кез­дегі қазақ әдебиетіндегі повесть жанры­ның жаңа бір белесі секілді шығарма еді. Сол повесті оқығаныма қазір 40 жылдан ас­там уақыт өтіпті. Ішіндегі суреттер әлі күн­ге де­йін көз алдымда тұрғандай кө­рінеді. Те­ңіздегі маякқа от жағу үшін ат­танған шалдың көрген азабы, қауіп-қа­тері, табиғат суреті кино көріп отырғандай әсер береді. Шал қайыққа отырып, өзен бо­йы­мен сырғи жөнелгенде, біраз жерге де­йін құйрығы бір жағына қисайып, жаға­лау­мен иесінің соңынан бүлкектеп еріп бара жат­қан иттің бейнесі де көз ал­дымда тұр. Ақы­рын жапалақтап қар жауа бастаған кезде, болмашы дыбыстың да ес­тілмей, құлаққа ұрғандай өлі ты­ныш­тықтың орнай қалуы, тағы сол сияқты та­би­­­ғатқа, адам­ның ішкі сезіміне бай­­­­­ла­нысты құбылыс­тар­дың ерек­шелігі сон­­­­шалықты шынайы сурет­телген бо­латын.
Сол кезде менің есіме Эрнест Хемин­гуэй­дің «Шал мен теңіз» повесі  түскен еді. Та­­биғатпен, акулалармен арпалысқан шал­дың өлермендігі, сол өлермендіктің ар жағында жатқан адами асқақ рух, өмір­­ге құштарлық – осының бәрі Әнестің по­­ве­сінде де өзіндік бояуымен, қазақы то­пы­рақтағы өзіндік сипатымен, ерек­ше­лігімен көрініп тұрғанын аңғаруға бо­латын. Бұл арада еліктеу туралы әңгіме бо­луы мүмкін емес. Повестегі оқиға мүлде бөлек. Біз «Шал мен теңізді» аталған шы­ғар­­маны тал­дау барысында әлем­дік әде­биетпен са­лыстыру ретінде  ғана алып отырмыз.
Жазушының табиғатты, әлеу­мет­тік ке­ңіс­тікті, адамның жан дү­ниесін суреттеудегі көркемдік тәсілі, сабырлы да салмақты тілі, сөз жоқ, негізгі жетістігі болып есеп­те­леді. Оның сыртында идея­лық құн­дылығы да оқыр­манға ой са­лары сөзсіз. «Маяк отын жағу үшін басын қатерге тігіп, жаңа қат­қан жұ­қа мұздың үстімен жылжып, мұз жа­ры­лып кеткенде, суға кете жаз­дап әрең де­ген­де жандәрмен межелі жерге жеткен шал­дың жасаған ісі көрген азабына тұра ма, тұрмай ма?» деген сұрақтың тууы заң­дылық еді.
Өмірге келген әр адам ақыл-пара­са­тына сай өзінің арының, ұяты­ның, адам­гер­шілігінің ал­дындағы, өзін қоршаған ортаның, яғ­ни қоғамның алдындағы жа­уап­кершілігін әртүрлі сезінуі ықтимал. Ал біз әңгіме қылып отырған шал­ды өзін өз ор­та­­сынан бөліп қарай ал­майтын, ұжым­дық са­надағы қа­зақы тәрбиенің адамы деу­ге бо­лады. Бұл сана, әрине, тек қазақы тәр­­­бие­нің ғана жемісі емес, тұл­ғалық са­на­ның да көрінісі. Өйткені өзін белгілі бір мақ­сатқа құрбан қыла білу – тек тұлғаның ғана қолынан келетін шаруа. Ал тұлғаны тек аты белгілі адам­дардың арасынан із­деу пенделік түсініктегі жаңсақтық. Атағы дар­дай адамдар жасай алмайтын ерлікті қа­тардағы адамның (аты белгісіз деген ма­ғынада) жасауы әбден мүмкін.
Ал, шын мәнінде, өмірге мағына бе­ре­тін де – осы ерлік. Ерлік ұлттық сананың бір бөл­шегіне айналған  кезде адамды құл­дық психологияда тұтқындайтын ұлт­тық үрей де бірте-бірте жоғала бастайды. Ен­деше, азаттық үшін жандарын қиған Хан Ке­ненің де, 1986 жылы алаңға шыққан жас­тардың да, тіпті намысын қорғап өзінен әл­де қайда күшті бұзақыдан таяқ жеуден қо­рықпаған баланың да ерлік істерінің түбі бір деп айтуға болады. Әнестің шалын да басын қатерге тіккізген нәрсе – өзін қоғамның бір бөлшегімін деген түсінік пен жауапкершілік.
Әнес – көп жазатын еңбекқор да бей­нетқор жазушы. 1994 жылы Мемлекеттік сый­лық алған «Еділ-Жайық» романы да, мен білсем, кеңінен талқыланбаған се­кілді. Оның бәрін жіліктеп талдауды сын­шы­лардың үлесіне қалдырайық. Біздің айт­па­ғы­мыз – жазушының көркем шы­­­ғар­­ма­­ла­рының бүгінгі күнмен үйлесіп жатқан өзек­тілігін оқырманға жеткізу.
Жоғарыда айтып кеттік, Әнес соңғы жыл­дары драматургия жанрына ат­салысып жүр­генімен, негізінен, тарихты зерт­теу жа­ғына кө­­бірек көңіл бөліп жүр. Оның «Исатай мен Махамбет», «Кө­не­ліктер», «Ноғайлы», соңғы жазылған, бі­рақ баспа бетіне шығып үлгір­меген «Көк тү­ріктер» атты зерттеу еңбектері осыған айғақ.
Тарихты көркем әдебиет үлгісімен беру әде­биетімізде үлкен кезеңге айналғанын бі­ле­міз. Қазір жазушылардың таза та­рих­пен шұ­ғылдануы етек ала бастады. Сол қа­тарда Әнес те бар. Мен досымның бо­йынан жар­қы­рып шыға келген жаңа бір та­лантқа таң­ғал­ғанымды жасыра ал­май­мын. Оның зерт­теу­лері, біріншіден, қы­зық­тырады, көр­кем шы­ғармадай оқы­лады. Мұнысы тілді же­тік меңгерген жа­зу­шылығынан болар. Екін­шіден, тарих қой­науына терең үңілуі,  фак­ті­лерді сөй­летуі, тың ойларындағы та­рихи қи­сын – осының бәрі Әнестің тарихқа үлкен да­йындықпен келгенін көрсетеді.
Жалпы, тарих туралы түсінік маман­дар­дың өздерінің ішінде де әртүрлі екені белгілі. Тарихты халықтың атын шығару үшін, рухын көтеру үшін немесе ұрпақты па­триоттық рухта тәрбиелеу үшін жа­са­латын ілім деп па­йым­дау, меніңше, жаңсақ тү­сінік. Ресей өзін дә­ріптейтін жаңа тарих жасаймыз деп әуре болуда.  Әрине, ондай, белгілі бір идеоло­гия­­ға негізделген тарих – шын тарих емес. Ке­­зінде патшалардың тап­сыр­масымен жа­зылған тарихты да бұрмаланған та­рих деп айтуға болады. Ал шын тарих – өмірде бол­ған шындық пен оның объективті зер­де­ле­нуінен басқа түк те емес. Ол тарих бізге ұна­мауы мүмкін, біздің осалдығымызды, қа­­­те­­­лі­гімізді паш етуі мүмкін. Бірақ ол – со­ны­сы­мен тарих. Шын тарихты жасау, та­лант­тың сыр­тында, шыншылдық пен тура­шыл­дық­ты, ақи­қатқа негізделген қатыгездікті та­­лап етеді. Оны өз кәдемізге жарату – басқа мін­дет.
Менің ұғымымда, Әнестің тарихи зерт­теулері осы шарттарға толығымен жауап бе­реді. Оның шығармашылығы тақырыбының бай­лығының сыртында өзінің тереңдігімен ерекше.
Тарихты тани білу, сол арқылы жақсы мен жа­манды айыра білу – ұлттық сананың ірге­та­сын қалайды. Сол іске өмірін арнап жүрген көр­некті қаламгердің еліне  амандық, өзіне қажымас қайрат тілейміз.

Автор
Последние статьи автора
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста