Осыдан тура 24 жыл бұрын Қазақ елі астанасының бас алаңын қызыл қанға бояған Желтоқсан көтерілісі – ұлт тарихының ең азалы беттерінің бірі. Сол арқылы бодандық тамырына балта шабылды. Шовинистік орталық «ұлттар лабораториясына» балап келген Қазақ елінің шын мәнісінде қалғи бастаған ұлттық санасы қайта бір оянып, қазақ болмысының тереңінде бұғып жатқан жауынгерлік рух жастар үнімен қайта атой салды.
Ең бір таңғаларлығы, күллі кеңестік кеңістіктегі айтулы өзгерістердің бастауы болған осы бас көтеру ешқандай дайындықсыз, нақты бір лидерсіз жүзеге асты. Бүкіл оқиға барысына азаттық аңсаған халықтың ғасырлар бойы тұншыққан ой-арманы, жаншылған мүддесі мен тапталған намысы басшылық етті. Осылайша ел елдігін танытты. «Ұлттық санасы әлдеқашан жойылған» деп бізді адам қатарына қосудан қалған қарсы жақ қазақта бұғауға көнбес, әділетсіздікке төзбес ғаламат зор қайрат барын ұғынды. Қазақ жерінен басталып, әрі қарай Грузия мен Әзірбайжанда, қырғыз-өзбек шекарасында, Балтық жағалауы елдерінде жалғасқан бұл дүмпулер ақырында мызғымастай көрінген алып империяның тас-талқанын шығарды. КСРО құрамындағы 70 жыл ішінде салт-санасы, әдет-ғұрпы аяқасты болып, өзіндік діні мен ділінен, тілінен ажырауға айналған ұлт республикалары лек-легімен Тәуелсіздігін жариялауға тарихи мүмкіндік алды.
Бір өкініштісі, бүгінде біз Желтоқсан көтерілісінің ғаламдық саясаттағы осынау зор маңызын жеткілікті түрде пайымдай алмай жүрміз. Ол туралы жұрттың айтуы, жазуы бойынша ғана білетін жас ұрпақ Желтоқсанды Қайрат, Ләззат, Ербол сияқты бір топ жастардың жатақхана-жатақханаларды аралап жүріп, құрбы-құрдастарын ертіп шығып, арнайы ұйымдастырған басбұзарлығы тәрізді көретіні де шындық. Ал Қайрат болса ата-анасына түрмеден жазған хатында өзінің алаңға Қонаевтың күйін күйттеп бармағанын, не болып жатқанын өз көзімен көргісі келгенін және ешкімді өлтірмегенін, тек қыздарды шашынан сүйреп, айуандық әрекеттерге барған біреуді еріксіз ұрып-соққанын жасырмайды. Сондай-ақ қазақтың қыздары осылайша қорланып жатқанда оған сырттай қарап тұратындай, өзінің «ер-азамат қатарында ер-қара саналып, ербеңдеп жүрген намыссыз еркек емес екендігін» ағынан жарыла айтады. Сол сияқты Ләззат пен Ерболдың да әуелден-ақ «Әр ұлтқа – өз көсемі!» деген бейкүнә талаппен бейбіт шеруге шыққан мыңдаған құрбы-құрдастарының қатарында болғаны анық. Және бұл көтеріліс тек Алматымен ғана шектеліп қалған жоқ. Тоталитарлық жүйенің озбырлығына, заңсыз әрекеттеріне қарсы наразылық толқыны еліміздің Талдықорған, Сарыөзек, Жамбыл, Шымкент, Арқалық, Жезқазған, Қарағанды, Көкшетау, Павлодар, Өскемен тәрізді басқа да қалаларында жалғасып, жалпыхалықтық сипат алды. Мұның сыртында өскемендік студент қыз Сәбира Мұхаметжанова сияқты жер-жерде оқиға салдарынан опат болған немесе түрлі деңгейде жарақат алып, денсаулығынан, ақыл-есінен айырылған, мүгедек болып қалған жасөспірім-көкөрім өрендер қаншама! Олардың ұзын санының қаншаға жетіп жығылатыны бір Аллаға ғана аян. Жалпы, зардабы жөнінен алғанда Желтоқсан қырғыны қазақтың арғы-бергі тарихындағы ұлтқа жасалған қастандықтардың ешқайсысынан кем түскен жоқ.
Өкінішке қарай, Желтоқсан көтерілісінің тек Қазақ елінің ғана емес, бүкіл ұлт республикаларының тәуелсіздігіне жол ашқан аса ірі тарихи оқиға болғандығы бертінге дейін ашық айтылған емес. Жазалаушылардың «Кімнің айтуымен шықтыңдар?», «Кім ұйымдастырды?» деген сұрағына орай, «аңыз адам» ойлап табуға мәжбүр болған бірқатар жастардың «Алаңға қара «Волга» мінген адамның айтуымен бардық» деген амалсыз өтірігі ақырында бүкіл оқиға маңызына көлеңке түсіре жаздады. Сөйтіп, «Желтоқсан – оқиға да, көтеріліс те емес, арандатушылардың ығында кеткендердің бейбастақ әрекеті. Үгіт жүргізген – Қонаевтың, Асқаровтың адамдары. Желтоқсан солардың айтуымен болды» деген әңгіме орын алды. Соның салдарынан оқиға орын алғаннан кейінгі жылдарда қазақы аймақтың ұл-қызы мейлінше шетқақпай көріп, жоғары оқу орнына түсу барысында әділетсіздіктерге тап болды. Желтоқсанның былайғы жұртқа беймәлім бұдан да басқа беттері, салдарлары, әрине, жетіп-артылады. Соларды ашу мақсатында бір емес, бақандай бес мәрте комиссия құрылды. Бірақ ешқайсысының да жұмысы аяғына дейін жеткізілген емес. Өйткені Желтоқсан шындығының айтылуына қарапайым халық қаншалықты мүдделі болса, оған қарсы топтың тегеуріні әлі де соншалықты мықты. Сол себепті де Желтоқсан күні бүгінге дейін көтеріліс ретінде лайықты бағаланбай отыр.
Атап өтерлік тағы бір жайт – қазіргі уақытта желтоқсандықтардың атын жамылып, оған кір келтіру, күйе жағу әрекеттері етек алып барады. Сөйтіп, көтеріліс күндерінде жастарға қарсы шайқасқандардың өзі «Желтоқсан жаңғырығы» тәрізді сан алуан қоғамдарды құрып алып, алаяқтықпен өтемақы алуда. Әуелде Қайрат сияқты өлім жазасына кесіліп, кейіннен ол «20 жылға бас бостандығынан айыру» үкімімен алмастырылған Мырзақұл Әбдіқұлов бұл жөнінде «Азаттық» радиосына берген сұхбатында: «Кейбір азаматтар оқиғаға қатысы болмаса да, «біз үйттік, біз бүйттік» деп өздерінен қаһарман жасау арқылы шын мәнінде Желтоқсанның зардабын тартқан бауырларымыздың жолын кесіп отыр» деген екен. Мұның бәрі – Желтоқсанның өз дәрежесінде бағаланбауына мүдделі топтың ісі.
Бұл реттегі шындық мынаған саяды: нағыз желтоқсаншы жастардың көпшілігі оқудан шығып, қаладан қуылған бойы әлдеқашан ел-елге, жер-жерге шашырап кетті. Аты-жөні белгілі болып, ақталғандары, өтемақы алып, Желтоқсан сайын естелік айтатындары – солардың санаулы бір бөлігі ғана. Шын негізінде, алаңда өлімші болып таяқ жеп, түрме қапастарында азап шеккен, жазықсыз жаза тартып, қызыл жендеттерден жәбір көрген, бірақ есімдері сол бойы белгісіз күйде қалып қойған сан мыңдаған ұландардың ешқайсысының да ұлтжандылығы, табандылығы олардан кем емес-тұғын. Сондықтан Желтоқсан дегенде әңгіме тек жекелеген адамдар турасында ғана емес, жалпы, сол кездегі қазақ жастарының қайсар рухы, ұлттық сана-сезімі тұрғысында болғаны әлдеқайда әділетті. Мейлі мектеп оқулықтарында болсын, мейлі көркем әдебиет пен кино тілінде болсын Желтоқсан көтерілісінің шынайы себеп-салдарлары мен мән-маңызын жас ұрпаққа мейлінше шынайы жеткізу – парыз.
Желтоқсан рухын жас ұрпаққа өз дәрежесінде ұғындыра алып жүрміз бе?
Последние статьи автора