Абылай ханның бейнесі мифтік аурамен көмкерілген.
Дегенмен, басқа да көптеген ұлттық пұттар сияқты Әбу Наср әл-Фараби, Қожа Ахмет Ясауи, Бәйдібек, Қабанбай батырлар. Бұл түсінікті: тұлға неғұрлым үлкен болса, халық оның ерекшеліктерін, мінез-құлық қасиеттерін, істерінің ұлылығын соғұрлым жарқын етеді. Алдымен мен тіркелген фактілерді айтамын.
Абылай (шын аты Әбілмансұр) 1711 жылы 23 мамырда Түркістанда дүниеге келіп, 1781 жылы Оңтүстік Қазақстандағы Арыс өзенінің маңында, айтпақшы, 23 мамырда да қайтыс болды. Қызметі: Барлық жүздер мойындаған бүкіл Қазақ хандығының ханы. Шыққан жері: Көркем Уәли сұлтанның ұлы, Абылай ханның немересі Қаншер, Барақ ханның ұрпағы (9-руда). Абылай ханның арғы аталары Шыңғыс хан Жошы ұлынан тарайды. Айтпақшы, кімде-кім әкесінің есіміндегі «уәли» сөзіне мән берсе, қазақтың ғалым-ағартушы тұлғасы Шоқан Уәлихановтың Абылай ханның тікелей ұрпағы, дәлірек айтсақ, шөбересі екенін бірден аңғарар еді. .
Бірақ Википедияда берілген бұл шамалы өмірбаяндық фактілер де ғалымдар тарапынан күмән тудырады. Оның шын аты сияқты. Бастапқыда оның Әбілмансұр мүлде болмағанын жазады - бұл жай лақап ат. Парсы тілінен «жеңімпаз», «жеңілмейтін» деп аударылады. Айтпақшы, ұлы Темірланның аты Әбілмансұр-Темірлан еді. Ал Абылай ханның шын аты солай – Абылай, толық болса – Абылай-Мұхаммед-Бападур сұлтан болады. Оның атаулы сұлтанында, кейін ханның мөрінде дәл осылай ойылған дейді. Шын есімнің бұл нұсқасын жақтап, оның атасы да дәл осылай аталды - қаншер (қансорғыш) лақап атымен жаулар шайқаста қатты қаһары үшін берген Абылай деген дәлел келтіріледі. Туған күні де күмән тудырады - 1711 емес, 1713. Барлық осы сәйкессіздіктер мен ғылыми зерттеулер бұл адамға деген қызығушылықтың әлі күнге дейін сөнбегенін және ешқашан өшпейтінін көрсетеді.
Абылай ханның Сабалақ деген лақап аты да болған. Оның қиын Ханның балалық шағына қайтатын өз тарихы бар. Болашақ ұлы қолбасшы 12 жасында жоңғарлармен шайқас болып, оның әкесі Уәли сұлтан осы соғыста қаза тапты. Бала жетім қалды. Ел аузындағы әңгімелерге қарағанда, Ораз құл қаладан келген жастарды отқа салып арқасына көтеріп әкеткен. Және олар Түркістанға асыл туыстарынан қорғау сұрап барды. Бірақ олардан бас тартылды. Жасөспірім өзінің асыл тегін жасырып, даланы кезуге мәжбүр болды. Абылай неше түрлі қиындыққа шыдады, байларға «қара» жұмысқа орналасты. Сөйтіп, аңыз бойынша атақты Төле бидің түйесін баққан, одан кейін Бай Дәулеткелдіде бақташы болған. Ол кезде сұмдық көрінетін: шүберек киген, арық, тәртіпсіз. Сондықтан олар оны Сабалақ, яғни «шаға», «қайыршы» деп атаған. Бірақ соған қарамастан, замандастарының айғақтары бойынша, және мүмкін, халық мифтеріне сәйкес, ол әрқашан өзін үлкен абыроймен ұстаған! Ешқашан жалаңаш жерге отырмадым, ортақ ыдыс-аяқтан тамақтанбадым, лас кеседен ішпедім және ешқашан ештеңе сұрамадым. «Аш адамға» мұндай ерекше мінез-құлықты байқаған иесі бірде жұмысшысына табынның ең жақсысы – от құйрықты Шалқұйрықты сыйға тартты. Ал бір жылдан кейін Сабалақ жауынгер болуға шешім қабылдады. Әйгілі Бөгенбай батырға барып, Төле бидің рұқсатымен барлауға апарып, соңынан әбден жақындатып, сарбаз қылады. Бұл кезде оның еңбек жолы басы айналып: шопан, малшыдан көрнекті жауынгер-қолбасшыға дейін.
Ұлылыққа апарар жолда
Қазақ хандығының болашақ билеушісінің қиын жастық шағы туралы оқып отырып, есіме түсті: неге екені белгісіз, сол мифологиялық өмірбаяндық деректер ұлы Әл-Фарабиге де жатқызылған! Ол да – өмірдегі жеңісіне дейін – Азия шөлін кезген. Ол да бір кездері араб халифасына бағбан болып жұмыс істеген. Бәлкім, ұрпақтар өз кейіпкерлеріне жарқын адами қасиеттер мен тәжірибелер беруге тырысады: жоғалтулар, азаптар, барлық апаттарды жеңу және, сайып келгенде, байлық пен даңқтың ертегі апотеозы.
Алайда қазіргі ғалымдардың өзі Абылай хан өмірінің бұл бөлігін, жұмсақтап айтқанда, ойдан шығарылған деп есептейді. Және тиісті дәлелдер мен фактілерді келтіріңіз. Мысалы, жетім қалған Абылайдың әлі күнге дейін қамқорлықсыз, төбесінен төбе көрсетпегені туралы деректі деректер бар. Әуелі нағашысы Қайып хан, одан кейін Сәмеке хан, одан кейін Орта жүз ханы Абдулмәмбет қанатының астына алды. Абылай жоғары ханның қамқорлығының арқасында жан-жақты ақсүйек тәрбиесі мен білімін алып, соғыс өнеріне, қоян-қолтық ұрыс өнеріне машықтанған, мақсатты мерген, шешен, нәзік дипломат ретінде танылған. Ғалымдар келіссөздер хаттамаларын келтіреді, мұнда стенографиялық түрде дерлік, ұсақ-түйекке дейін Абылайдың да болған Әбілмәмбет пен орыс губернаторының кездесуінің барысы суреттеледі. Сондықтан шенеуніктер жас дипломаттың келіссөз жүргізу шеберлігіне, мемлекет мүддесін қорғаудағы табандылығы мен табандылығына қатты таң қалды. Жас жігіттің болашағы зор екені анық еді. Сонымен қатар, Абылай келіссөздер барысында нағыз табиғи зерделілігін, шетелдік әдет-ғұрыптарды құрметтейтінін және дипломатиялық хаттаманы білетінін көрсетті. Мәселен, бас киім киіп отырғаны үшін қонақтардан кешірім сұрап, оны шешіп тастау қазақтардың әдеті емес екенін түсіндірді. Дала өкілі үшін күтпеген мұндай асты сызылған нәзіктікке ресейлік тарап тәнті болды.
Абылай билікке келгенге дейін жауды жеңіп шыққан санаулы мемлекеттік тұлғалардың бірі болды. Сондықтан да оның күйретіп жеңіліске ұшыратқан жоңғар батырымен аты аңызға айналған шайқасы даусыз. Ол кезде небәрі 19 жаста еді. Оны тарихшылар былайша суреттейді: «Таңнан бері Итішпес Алакөл маңында екі жасақ: сары-қара тудың астындағы жоңғар және ақ буншық, қасқыр басы бар қазақ. Бірақ шайқас бірден басталған жоқ. Оның алдында дәстүрлі түрде батырлар айтысы өтті. Жоңғар арасынан Хутайжы Галдан Церен Шарыштың баласы қалды. Ол орасан зор қуатты адам, атақты батыл адам ретінде сипатталады. Оның бәрі сауытпен шынжырмен байланған. Қорқынышты өзеннің ортасына дейін барып, жауды күтіп, қатып қалады.
Қазақ әскері арасында алауыздық басталды. Шарышпен төбелесуге ешкімнің батылы жетпеді. Бұған жоңғарлар қатты күлді. Содан кейін, аңызда айтылады, қазақ әскерінің артқы саптарынан Сабалақ лақап атқа ие Бөгенбай батыр кенет алға аттанды. Найза, қалқан, қылыш, шынжырлы темірді бір-ақ жеңсіз күртеше лақтырып, Шарышқа қарай батыл беттеді. Жас жауынгерге қарап тұрған жоңғарлар бұрынғыдан бетер күле бастады, өз күлкілерімен өзеннің үнін басып қалды. Қазақ болса, не болып жатқанын қарауға дәті жетпеді, соншалықты батылдықпен ажалмен бетпе-бет келген жындыға өкініш білдірді. Әрі қарай мен өз сөзіммен айтайын, өйткені баяу эпикалық баяндау маған бөлінген барлық баспа орнын алады.
Абылай жауға жақындағаны сонша, ол оны кездейсоқ найзамен ұра бастады, бірақ жас жігіт бұл шабуылдардан ептілікпен айналып өтті. Сөйтті де, сәтті пайдаланып, Жоңғар ноёнына шапшаң секірді. Екі жауынгер де суда болды. Жарық Сабалақ тез бетке шығып, ілулі тұрған темірдің салмағынан Шарыш бірден түбіне батып кетті. Шабыттанған қазақтар бірден шабуылға шығып, азғантай шайқастан кейін жоңғарлар талқандалып, жеңіліске ұшырады. Шайқастың нәтижесі Абылайдың өзі үшін жеңіске жетті. Осы шешуші шайқастан кейін Әбілмәмбет хан Абылайды құшақтап, әскерге сырын ашты: «Бірде Уәли сұлтанның жалғыз ұлы бар екенін естідім, енді ол сіздің алдыңызда отыр. Келіссең, сен ұлы хан болуға лайықсың. Сонда Әбілмәмбеттің сөзін үш жүздің 90-ы мақұлдады, бірақ Абылайға ел басшылығы бірден берілмеді. Тек 1743 жылы Түркістанға қоныстанып, Орта жүз хандығына үйленеді.
Екі империяның арасында
1771 жылы Әбілмәмбет хан қайтыс болғаннан кейін билік оның інілерінің біріне немесе оның ұлы Әбілпейізге мұрагер болуға тиіс болса да, съезде өткен сұлтандар мен ру басшылары Абылайды бірауыздан дерлік жоғарғы хан етіп сайлады. Оның билігінің күштілігі осындай еді. Содан бері үш жүздің де уездерінің көпшілігін өз қол астына алды.
Екі империяның – Ресей мен Циннің құрсауында қысылған Қазақ хандығының жағдайы күрделі де түсініксіз болды. Осы «империализм акулаларына» езіліп қалмау үшін Абылай хан өте сақ, дана, қайдағы бір айлакер саясатты таңдауға мәжбүр болды. Ал ол қазір айтқандай көпвекторлы саясатты таңдады. Иә, басты мақсат – хандықтың тәуелсіздігін қамтамасыз ету үшін, дұрысы – бейбіт жолмен айла-шарғы жасау, жалтару керек еді. Ол не істесе де: Жоңғариямен уақытша одақ құрады, Бейжіңде Қытай бодандығын қабылдады, Ресейге адал болуға ант берді, Ұлы Екатеринамен де, көтерілісші Емельян Пугачевпен де бір мезгілде байланысады.
Әйтсе де, бет-бейнесін жоғалтпады. Мәселен, 1765 жылы Ресеймен келісім жасасқанымен, патша үкіметінің оған Ұлы хан атағын беруді заңды шешімі ретінде қабылдамады. Сценарий бойынша оған тиісті акт, тон мен қылыш берілуі тиіс салтанатты шараға Абылай да келмеді. Мұны ол өзінің абыройынан төмен санады, өйткені өзін хан етіп сайлаған Ресей емес, өз халқы екеніне сенімді болды.
Абылай хан қайтыс болғаннан кейін оның күлі құрметпен Түркістанға жеткізіліп, Қожа Ахмет Ясауи кесенесіне жерленді. Көзі тірісінде ол әулие ретінде канонизацияланған. 12 әйелінен 70 бала (30 ұл, 40 қыз) қалды. Үлкен ұлы Уәли хан тақ мұрагері болды. Бірақ оның басты мұрасы қазақ елінің жадында қазақ мемлекеттілігін нығайтып, сақтап қалуға қолдан келгеннің бәрін жасаған билеуші ретінде қалды. Және бұл тұрарлық.
А.Нұрай