Хайролла ҒАБЖАЛЕЛОВ, «Алаш» тарихи-зерттеу орталығының директоры, теңге авторы:
– Хайролла Мағауияұлы, біз сіздің ата тарих жолында біршама жұмыстар атқарып жатқаныңызды білеміз. «Алаш» тарихи-зерттеу орталығы тарихты қаншалықты зерттеп үлгерді?
– Адам өткен өміріне көз жіберіп «не істедім» деген сұраққа жауап іздегенде өзі ұялмайтындай болуы керек. Ол үшін қоғам, өмір сүріп отырған айналаң құрметтесе, бекер жүрмегенің. Қазіргі кезде адамдардың ойлау деңгейі күнкөріс дәрежесінде қалып, еңбегі қарақан басынан аспай жатыр. Мұны айтып отырған себебім, ортақ іске – ұлттық руханиятты көтеруге келгенде біздің ең зиялы қауымның өзі біріге алмай отыр. Жеке-жеке отырып алып еліміздің ертеңі туралы айтқанда немесе науқандық шараларды ұйымдастырғанда олардан өткен «қаһарман» таба алмайсыз. Бұл дегеніңіз – бізде ірілік жоғалып, қазақ қоғамы ұсақталып барады. Біз үлкен идеяға, салмақты, салиқалы жұмыс атқаруға біріксек, ұлттық идеология саласында қордаланған мәселелер шешімін табар еді. Және бір-бірімізді сынамай, кекетіп-мұқатпай бірігуіміз керек. Ел, Отан өзіміздікі, оған әркім өздігінше қызмет етеді. Ұлт руханиятының тоқырап, түйіні шешілмей жатқан саласына біраз күш жұмсап жатырмыз. «Алаш» тарихи-зерттеу орталығын құрғандағы мақсатымыз – осы өскелең ұрпаққа бағыт беру, өз тарихын білуіне, ұлттық дәстүрді бойына сіңіруіне септігіміз тисе, бос өмір сүрмегеніміз. Жасап жатқан осы және басқа да жұмыстарымызға ел ағалары мен ұлт зиялылары ыстық ықыластарын білдіріп, жақсы лебіз танытып жатады. Яғни қолымдағы азды-көпті маңдай теріммен тапқан қаржымның басын қосып, «Алаш» тарихи-зерттеу орталығы арқылы халқымыздың тарихын зерттеп, оны кітап етіп шығаруға, ұлттық мүддені қорғау жолында жұмыс жасап жатырмыз.
– Әңгімеміз тарих туралы жақсы басталды. Сіздің елге кеңінен танымал болуыңыз төл валютамыз – теңгенің дүниеге келуімен байланысты. «Теңге» деп ат берудің мәні неде және мұндай ойға қалай келдіңіз?
– Тағы да қайталап айтамын, біз мықты мемлекет болғымыз келсе, үлкен істер атқаруға себепкер болайық. Байқағаным, ойлау деңгейі бүгінгі өмірінен аса алмайтын адам қауіпті. 1992 жылы өзіміздің ұйымдастыруымызбен топ құрып, ұлттық валюта жасауға кіріскенде біз ешкімнен кеңес не қолдау күтпей, қажыр-қайратымызды салып жұмысқа кірісіп кеткенбіз. Ол кезде еліміздегі банктер Тәуелсіздігін енді алған мемлекетіміздің қаржылық саласындағы өтпелі кезеңде тұрған. Сол кездегі банктер ұлттық валюта туралы ойлаудан гөрі өздерінің ішкі жұмыстарын жаңа мемлекеттің жағдайына ыңғайластырумен айналысып жатқан. Ұлттық валюта туралы біздің ұсынысымыз дер кезінде қолдау тауып, теңгенің алғашқы нұсқалары Елбасының батасын алып, теңгені басып шығару үшін Ұлыбританияға ұшып кеттім. Содан мен 1992-97 жылдар аралығында Ұлыбритания және көптеген шетелде төл валютамыздың заңдық құжаттарын реттестіріп жүрдім. Көрмеген-білмеген адамға ақша жасау оңай көрінуі мүмкін. Ол кітап сияқты баспаханада басылатын дүние емес. Валюта да мемлекеттің өзіндік ерекшелігін көрсететін рәміздер сияқты маңызға ие. Оның өзіне тән технологияларын оқып-білмей жасап шығару мүмкін емес. Валюта елдің әлемдік деңгейдегі орнын көрсететіндіктен, халықаралық ұйымдар мен әлемдік валютаны қадағалайтын арнайы мамандандырылған мекемелердің алдында теңгенің заңдық мәртебесін айқындау үшін қаншама баяндамалар мен келіссөздер жүргізілді.
– Тәуелсіздігін енді алған кезде көптеген елге бейтаныс жас мемлекетіміздің валютасы туралы баяндама жасау, келіссөздер жүргізу біраз қиындық тудырған шығар?..
– Әрине, барлық кездесулерді өзімнің ұйымдастыруыма тура келгені жасырын емес. Дегенмен ел сенімі мойнымызда тұрғаннан кейін ауыртпашылықтарға қарамай, жас мемлекеттің валютасын қалыптастыруға және айналысқа енгізу мәселесінде жолыққан кез келген қиындықты уақытында шешуге тырысып отырдық. Келіссөздер барысында теңгенің тарихы туралы кеңінен баяндама жасауға келгенде азды-көпті тосылып қалып, соның әсерінен елге келіп тарихшы ғалымдармен ақылдасып, кеңес алумен жүрдім. Сол кезде байқағаным, барлығы да КПСС тарихынан қорғап, ғылыми дәреже алғанымен, орта ғасыр тарихы туралы кеңінен айтып беруге, тереңнен әңгіме қозғауға келгенде кібіртіктеп қалады. Тарихшылардың көпшілігіне топырақ шашуға болмас. Дегенмен кеңестік ұлтсыздандыру, ата тарихты халықтың жадынан өшіру науқанына шын берілген тарихшылар сол үкімет тарихын жақсы біліп, ЖОО-да сабақ беріп, жылына бір-екі ғылыми конференцияға қатысуымен ғана шектеліп отырған. Тарихшыларымыздың мұндай халге түсуі – орталықтың жоспарлы түрде жүргізген арнайы шаруасының нәтижесі.
– Сол ХХ ғасырда қазақтың басынан қаншама нәубет өтті. Тарихтың ақтаңдақтары енді-енді ашылып, зерттеліп жатыр. Өткенде Мемлекеттік хатшы М.Тәжин арнайы мәлімдеме жасап, тарихқа жаңа көзқарас керектігін айтты. Осы ұсыныс қаншалықты көңілге қонымды?
– Мемлекеттік хатшының мәлімдемесінен кейін тарихшылардың барлығы қолдау білдірді.
Тарих елдің ұлттық идеологиясының негізі болғандықтан, қаншама ғасырдан бері атадан балаға мұра болып келе жатқан салт-дәстүр, әдет-ғұрып, қаншама асыл қазыналарымыз кейде тарихшылар мен әдебиетшілердің назарынан тыс қалып, зерттелмей жатыр. Біздің елді ерекшелеп отырған әдеп-ғұрпымыз тарихты зерттеудің басы болуы керек.
Мемлекеттік хатшының мұндай мәлімдемесі тың бастама болғаны жасырын емес. Яғни мемлекеттің өзі осы салаға мойын бұрып, ықылас танытып отырған шағында оны ел игілігіне дұрыс пайдалана білген жөн.
– Қарап отырсақ, соңғы жылдары биліктегі азаматтардың ұлттық құндылықтарға, рухани дүниелерге көңіл бөле бастағанын көреміз.
– Мұның бәрі ұлттық идеологияның негізі болғандықтан, онсыз ел өзінше дербес дами алмайтынына биліктегілердің көзі жетті. Кеш те болса Құдайға шүкір.
– 31 мамыр – саяси қуғын-сүргін құрбандарын еске алу күнін жалпы халықтың аза тұту күніне айналдыру мәселесі жылда сол күні айтылады да қалады. Біздің ел украиндер сияқты батылдыққа бара ала ма?
– 31 мамыр – саяси-қуғын сүргін құрбандарын еске алу күнін үлкен айтулы күн жасау керектігі туралы ұсыныс сол жерде қалады. Кейіннен бас қосып, осы мәселені көтеруге ауызбіршілік жете бермейтін сияқты немесе араларында ұйымдастырушы азаматтар жоқ. 10-15 тарихшы бірлесіп 31 мамырды жалпыұлттық аза тұту күні деп жариялау жөнінде билікке ұсыныс білдірсе, бір нәтиже шығар еді. Жай көзге көрінбегенімен, тарихшы ғалымдар идеология жағынан өте ықпалды топқа жатады.
ХХ ғасырда қазақ халқының тартқан азабы аз емес. 1916-17 жылдардағы дүрбелең, зұлмат, аштық, 1941-45 жылдардағы соғыс, одан кейінгі ядролық сынақ, тың игеру жұмыстарын жүргізу – барлығы да – қазақты құртуға бағытталған, астарында үлкен саяси мәні бар үрдістер. Осы ақтаңдақтардың зардабын біз Тәуелсіздік алғаннан бері тартып келе жатырмыз.
– Онда әңгімені сіз жетекшілік ететін «Алаш» тарихи-зерттеу орталығының жасап жатқан жұмыстары мен болашақ жоспарларына бұрсақ...
– «Алаш» тарихи-зерттеу орталығы құрылғаннан бері тарих үшін біршама жұмыстар атқарып үлгерді. Бірнеше ғалымның басын біріктіріп, олардың еңбекақы, іссапарға шығу қаражаттарының барлығын көтеріп отырмын. Мен өзім тарихшы емеспін. Және асып-тасып тұрған кәсіпкер де емеспін. Солай екен деп қарақан басымның қамын күйттеп отыруды жөн санамаймын.
Өзім әлемнің біраз елінде болған кезімде тарихымызға қатысты кітаптарды жинастырып жүремін. Олардың саны 5-6 мыңға жетіпті. Соларды аудартып, керекті мағлұматтарын алып және басқа да мұрағаттарды ақтарып, 40 томдық кітап шығардық. Енді тағы 10 томдық кітап дайын тұр. Осылардың барлығын өскелең жастар мен келешек ұрпақ үшін жасауымыз керек.
– Мұндай азаматтық жұмыстарыңызды қоғам қалай қабылдап жатыр?
– Әңгімеміздің басында айтып өткендей, мен бұл жұмыстарды біреу көрсін не ел танысын деп жасап жатқан жоқпын. Және де ешкімнің мақтауына мұқтаж емеспін. Тек жасап жатқан осынау істерімізді жоққа шығаруға тырыспаса екен деймін.
Бір ғана айтарым: бүкіл әлемдегі космос, физика, химия, биотехнология салаларындағы озық жетістіктерді елімізге көшіріп әкелуімізге болады. Тек тарихты және ұлттық құндылықтарымыз бен руханиятымызды басқа жақтан көшіре алмаймыз. Ол үшін тарихқа терең мән беріп, ауызбіршілігіміз жақсы болуы керек.
– Жалпы, әлемдік тарихта өте сирек кездесетін балбалтастарды зерттеу мен мәнін ашу елімізде кешеуілдеп келеді. Бұған көзқарасыңыз қалай?
– «Өткен тарихыңды білмесең, болашағың бұлыңғыр» деген екен Лев Гумилев. Мойындау керек, біздің елде дамып өркендеп жатқан салалар бар. Ақсап тұрған саланың бірі рухани құндылықтар мен ұлттық идеология екеніне нақты көзіміз жетті және бұл салада кенжелеп қалудың арты жақсылыққа апармайтынын біліп, идеологияға жауапты тұлғалар нақты әрекеттер жасағаны жөн. Балбалтастарға қатысты айтарым – осы. Себебі бізде көп сала өте тар шеңберде зерттеліп және солай насихатталады.
– Хайролла аға, жақында қоғамды пікірталасымен екіге бөлген латын әліпбиіне көшу мәселесінде сіздің ойыңыз қандай?
– Жалпы, тарихтан білетініміздей, жер бетінен бір халықты өте оңай жойып жіберуге болады. Ол үшін әліпбиін өзгертсең жетіп жатыр. Дегенмен әлемдік талаптар мен заманның ағымын есепке алатын болсақ, күндердің күні латын әліпбиіне көшеріміз хақ. Дегенмен асықпау керек. Қазір бізде қазақ тілінің қолданыс аясының өте тар екенін және техника мен ғылым саласын бағындырып үлгермегенін ескеретін болсақ, бізге латынға көшуге 20-30 жыл қажет. Тарихқа қарап отырсаңыз, қазақ халқы – үш рет әліпби ауыстырған ел. Әрине, оның барлығы отаршыл империяның соқыр саясатының негізінде жергілікті халықтың еркінен тыс жүргізілген шаруа екенін білеміз.
– Сол ата тарихқа қарап отырсақ, қазақ халқы жер бетінен жойылып кетумен бетпе-бет келсе де, аман қалып отырған. Осы ғажап құбылысты немен түсіндіресіз?
– Қазақ – жазылмаған ұлы дала концепциясы негізінде өмір сүріп келе жатқан халық. Жеті ата, құда-жекжат, ағайын-бауыр, көрші-қолаң, бұдан жоғарғылары – рулық жүйенің өзі қаншама нәубеттерден аман алып қалған. Бұрынғы заман қазіргіге қарағанда айтарлықтай қиын болса да, жесірін әмеңгерлеп, жетімін бауырына басып, баласындай бағып-қаққан. Бұған қоса, той-томалақ, ас-жиындар халықтың жаппай бір болуына үлкен септігін тигізген. Орыстарда өзінің бабасының кім екенін білмейтіндер бар. Ал біз бабамызға арнап ас беретін болсақ, ұрпақтары шақыруды күтпей-ақ өздері келіп, қолдарынан келген көмегін аямайды.
– Өзіңіз шетелдерде көп боласыз. Басқа халықтардың менталитеті мен ата-бабасынан келе жатқан осындай дәстүрлерін қалай дәріптейді?
– Әрине, әр халықтың өзіндік ерекшеліктері мен дәстүрлері бар. Оларды шетелге шыққан сапарларымда көріп-біліп жүрмін. Мәселен, мен әлемнің көптеген елінде болғанымда өзіме тән дәстүрім бойынша жергілікті ұлт пен халықтың менталитетін зерттеп жүремін. Байқағаным, әр халықты дастарқан басында сынауға болады екен. Сол кезде оның негізгі ұлттық құпиялары мен өзіндік қасиеттері ашылады. Мейрамхана, кафелеріне барып қарап отырсам, шақырылған қонақтардың басым көпшілігі ішкен асына өздері есептесіп кетеді. Тіпті әкесі мен баласы бірге тамақтанса да. Ал бізде дастарқан басында қанша адам болса да, біреуі көтереді. Келесі жолы басқасы асқа шақырады. Одан соң оларда үйлену тойы біздегідей 200-300 адамның қатысуымен өтпейді. Тек жігіт пен қыздың ата-аналары және бір-бір достары ғана шақырылады. Одан соң, әдеттегідей әрқайсысы өзінің ішкен-жегеніне ақша төлейді.
– Қалай ойлайсыз, қазіргідей қымбатшылық кезеңде біздегідей ұлан-асыр той жасау және бір-бірімен бәсекеге түсу айтып отырған салт-дәстүрімізді дарақылыққа ұрындырып жүрмей ме?
– Өткенде бір жерде «қазақтың тойы тіптен көбейіп кетті, оны қысқартуымыз керек» деген пікірді естідім. Әрине, қазақ – кез келген қуанышына той жасайтын халық. Солай екен деп, қазақтың тойына тосқауыл қояр болсақ, қылдың үстінде тұрған салт-дәстүріміздің көбін жоғалтып аламыз. Бізде осылай шетелге еліктеп, келсін-келмесін салтымызға сын айтатын адамдардың қарасы көбейіп келеді. Іс-тәжірибе алмасуға, білім алуға шетелге барып келген адамдарымыздың санасы әлгіндей болып өзгеріп келіп жатыр. Сіз тойыңызға 300 адам шақырсаңыз, сыртта және 300 адам тойыңызға шақырту алмағанына реніштерін білдіріп, «құтты болсын» айтып жатады. Ал шетелде есеппен арнайылап шақырады да, апта бұрын белгіленген орында тапжылмай отырып қайтады. Біздің тойды елестетіп көріңізші... Аралас-құралас ойнап-күлу, оның сыртында қаншама салт-жоралғы және ыстық ықылас, тілектер тойшыл қауымды бір-біріне бауырмал ете түседі.
– Ұлттық дүниетаным мен мемлекеттік тілге қатысты қордаланған біраз мәселе туралы әңгімелестік. Қордаланып қалған мәселелер жетерлік екен. Қанша дегенмен болашаққа үлкен үміт артатын халықпыз. Сіздіңше, болашақтағы даму жолымыз қалай болуы керек?
– Тәуелсіздік алып, дербес мемлекет болған еліміздің одан әрі дамуына үлес қосу – әрқайсымыздың азаматтық міндетіміз. Кейбір мемлекеттер ғасырлап жететін табысқа Қазақстан аз уақыттың ішінде қол жеткізіп келе жатыр. Мұның барлығы халқымыздың тұрақтылығы мен толеранттығының арқасы. Болашақта ата-бабамыздан қалған осынау байтақ даланы одан әрі дамыта түсу үшін негізгі халық мықты болуы керектігін уақыттың өзі дәлелдеп отыр. Осы үшін де әрбір қазақ баласы білімді және күннен-күнге дамып келе жатқан жаңа технологияны тез меңгеріп алулары керек. Қазір Қазақстан азаматтары өмірдің түрлі саласында өзінің дараланған азаматтарымен мақтанады. Болашақта да осындай мақтаныштарымыз көбейе түсетініне сенімім мол.
– Салиқалы сұхбат беріп, ой-пікіріңізбен бөліскеніңізге көп рақмет!