Мықты мемлекет болу үшін елде миллиондаған халық болуы шарт емес
Сайлау БАТЫРША-ҰЛЫ, ҚР дипломатиясына еңбек сіңірген қайраткер, Сыртқы істер министрлігінің кеңесшісі, Құрмет орденінің иегері:
– Аға, Тәуелсіздік алар тұста cіз Қазақстан сыртқы істер министрінің орынбасары болған екенсіз. Осыдан 20 жылға шегініс жасап, егемендіктің алғашқы айларында сыртқы саясат ведомствосы қалай жұмыс істегені жөнінде айта кетесіз бе?
– Ол былай: 1990 жылы шілде кезінде Қазақстан Президенті шақырып, «Қазақстанның сыртқы байланысын нығайту керек, соған еңбек ет» деп, мені министрдің орынбасары етіп тағайындаған. Ол уақытта бізде министрлердің бірде-бір орынбасары жоқ еді. Салыстыру үшін айта кетейін, министрлікте небәрі 22 адам қызмет ететін. Ал қазір1200-ге жуық адам жұмыс істейді. Әрине, олардың 850-і дипломатия саласының қызметкері болса, қалғандары – әртүрлі шаруашылық, техникалық қызметкерлер.
Ал енді өзіміздің әңгімеге оралсақ, бұл уақытта біз әлі Одақтың құрамындағы республика болатынбыз. Сыртқы істер министріміз Ақмарал Арыстанбекова еді. Министр төрт айға КСРО-ның атынан БҰҰ Бас Ассамблеясының сессиясына кеткен кезде жалғыз ғана орынбасары болғандықтан, оның барлық жұмысы маған қалды. Төрт ай өткен соң Арыстанбекова елге қайтып оралды, КСРО сыртқы істер министрі БҰҰ Бас Ассамблеясының кезекті сессиясына мені жіберді. КСРО делегация мүшесінің орынбасары ретінде осылай 1991 жылдың қыркүйек айынан бастап БҰҰ-дағы КСРО-ға берілген он орынның біреуі маған жүктелді. Бірақ мен онда ұзақ отырған жоқпын.
– Неге?
– Өйткені мен БҰҰ қабырғасында Тәуелсіздікке қарай батыл қадамдарымды бастап кеттім. КСРО тарап жатты. Бірақ менің Тәуелсіздікті көксеп жасаған біраз дипломатиялық әрекеттеріме байланысты министр тарапынан түсінбеушілік туып, ол кісі мені елге шақыртып алды.
– Сонда қалай?..
– Мен БҰҰ-да жүрген уақытта Кремль теңселіп тұрған. Бұрын Одақ құрамында 15 республика болса, соның бәрі біртіндеп шығып кетіп жатты. Тіпті Ресейдің өзі 1991 жылғы 12 маусым күні КСРО-дан тәуелсіздік алды.
Ол уақытта Ресейде екі бірдей басшы болды. Бірі – Одақтың тұтастығын көксеген Кремльдегі Михаил Горбачев та, екіншісі – Ресейді Кеңестік Одақтан тыс тәуелсіз мемлекет ретінде жариялап, билікті қолға алғысы келген Ақүйдегі Борис Ельцин. Бұл екеуі сол уақытта қос билік құрып алып, Ресейді екі жаққа тартып отырған. Заңдық жағынан келгенде, Кремль Одақты басқарады, бірақ оның өзі – Ресейдің территориясында. Сондықтан оны Ресейден бөліп қарау мүмкін емес-тін. Ал Кремль тірі тұрғанда Горбачевтың Ельцинге жол бермейтіні тағы анық. Сөйтіп, ақыры таразының Ельцин жағы басым түсті де, Ресей 12 маусым күні Одақтан тәуелсіздік алды. Ресей Одақтың мүшесі емес, тәуелсіз мемлекет ретінде жарияланды. Сондықтан бұл күн Ресейдің Тәуелсіздік күні ретінде белгіленді. Бірақ билік басына В. Путин келгеннен кейін ол «Ресей күні» болып өзгертілді. 2002 жылғы 1 ақпанда осындай шешім енгізілді. Өйткені В.Путин – бұрынғыдай Ресейдің державаға айналуын көздейтін адам. Оның алдына қойған мақсаты да, ұстанған жолы да басқа. Ол – бөлек әңгіме.
– Одақтағы 15 республиканы біріктірген тор қашан сетіней бастады?
– 1990 жылы барлық одақтас республикалар өз мемлекеттік егемендігін жариялады. Республикалардың бұрынғы конституциясында «мемлекет» деген сөз жоқ болатын, бұл бірінші рет республикаларды мемлекет ретінде танытқан декларациялар еді. Ал1991 жылғы1 қаңтарда Эстония, Латвия, Литва елдері Одақтан шықты. Олар халықаралық құқықтық негіздерге сүйене отырып, КСРО Конституциясы негізінде өз тәуелсіздігін заңды жолмен алды. Яғни олар да күшпен шығып кететіндей үлкен мемлекеттер емес. Бірақ Одақтың ыдырауына негіз бола білді. Өз кезегінде бұл елдердің бас көтеруіне Алматыдағы Желтоқсан оқиғасы түрткі болғаны баршаға аян. Желтоқсан көп елдерге демократия үшін, бостандық үшін күресуге болатынын көрсетіп берген еді.
– Балтық жағалауы елдері «КСРО Конституциясы негізінде тәуелсіздік алды» деп отырсыз. Ол уақытта егемендік сұрап шығу деген Кеңес Одағының Конституциясына қарсы шығу емес пе еді?
– Рас, Одақтан бөлініп шығуға тырысу, Одаққа қарсы шығу Конституцияға қарсы шығу болатын. Ол сепаратизм саналатын. Ал Мәскеу бас көтерген елдің басшысын орнынан алып тастап, статьямен соттап, түрмеге де жабатын. Бірақ Балтық жағалауы елдері, расында, бәрін заңды жолмен, ақылды жасады. Өйткені әу баста, 1940 жылы, Балтық жағалауы елдерін Иосиф Сталин КСРО-ға күштеп қосып алған. Оны айта берсең, жыры көп. Сондықтан тоқ етерін айтқанда, бұл елдер ең алдымен осы деректі алға тартты. Одан кейін Молотов пен Риббентроптың Польшаны, Балтық жағалауы елдерін бөліп алуға жасасқан келісімшарты бар. Осы құжаттың заңсыз екенін де негізге алды. Осылайша, КСРО-ның заңсыздықтарын халықаралық құқық өлшеміне салып отырып дәлелдеп, өздеріне құқықтық тұрғыда ашық жол салып алды. Сөйтіп, алдымен Конституциядағы кейбір құқықтық нормаларға сүйене отырып, Мемлекеттік егемендік туралы декларация қабылдады да, содан кейін барып тәуелсіздігін жариялады. Одан кейін біз, Орталық Азия елдерінің бәрі, сол жолмен Тәуелсіздік алып шықтық.
– Алматыда Желтоқсан оқиғасы болған кездің өзінде Кремль «кішігірім 37» өткізуді жоспарлады дейтіндер бар... Ал арада небәрі төрт-бес жыл өткенде Мәскеу қауқарын жоғалтқан болып тұр ма сонда? Жалпы, Балтық жағалауы елдерінің тәуелсіздік алып, Одақтың күйреуіне түрткі болуына Кремльдің «реакциясы» қалай болды?
– Жаңа да айттым, бұл елдер өз әрекетін КСРО-ның заңсыздықтарын бетіне басып, дәлелдей отырып, құқықтық тұрғыда өте сауатты жүргізді. Оған Балтық жағалауы елдерінің бірлігі, халқының сана-сезімі жоғары болғаны, Тәуелсіздікке деген құлшынысы да тікелей ықпал етті. Бүкіл халық қол ұстасып, көшеге шықты. «Біз бәріміз бір халықпыз!» деп 200 километр жерге дейін бөгеп тұрып алды. Оларды танкі жіберіп, қырып тастайтындай Кремльдің қауқары болған жоқ. Өйткені Балтық жағалауы елдері Батыс Еуропаға, АҚШ-қа арқа сүйеп отырған болатын. Батыстың қолдауына ие болып, олар өз батыл әрекеттерін бастаған.
– Сонымен бастапқы әңгімеге ойыссақ, 1991 жылы Қазақстан сыртқы істер министрінің орынбасары қызметінен кеттіңіз...
– Мен жаңа да айтып өттім, 1991 жылғы қыркүйектен бастап БҰҰ-дағы КСРО делегациясы мүшесінің орынбасары болып барғанмын. 24 қазан – БҰҰ құрылған күні, халықаралық қауымдастықтың 46 жылдығына орай әртүрлі іс-шаралар өте бастады. Соған орай, халықаралық ақпарат агенттіктері мен журналистері қатыстырылып, баспасөз мәслихаты ұйымдастырылды. Сол жолы мен «Қазақстан мемлекет ретінде БҰҰ-ға мүшелікке өтуді ұйғарып отыр және Қазақстан Егемендік туралы декларациямен шектелмей толық тәуелсіздікке баратын болады», – деп айтып салдым. Бұның негізінде Нью-Йоркке барар алдында Президент Н.Назарбаевтан Қазақстан мемлекеттік тәуелсіздікке баратыны туралы, оған әрекет жасау туралы нұсқау алғанмын. Артынша Евгений Менкес деген ТАСС-тың тілшісі шағын сұхбат түрінде материал әзірлеп, қазақ халқының тәуелсіздік алғалы отырғанын бүкіл әлем алдында жариялап жіберді.
Жаңағы мәлімдемені жасаған соң елеңдеп, Қазақстан БАҚ-тары жариялайды деп күттім. Бір күн өтті, бір апта өтті... Ел жақ тым-тырыс. Сөйтсем, ТАСС-тың басшысы «Батыршаұлы тәуелсіздік жариялаймыз деп БҰҰ-да мәлімдеме жасады» деп, әлгі материалды министр Арыстанбековаға апарып көрсетіпті. Министр оған шамданып, ақпаратты таратуға тыйым салған екен. Содан кейін мен әлгі ақпаратты алдым да, өзім елдегі басты-басты алты басылымға жібердім. Солардың ішінен «Социалистік Қазақстан», «Казахстанская правда», «Жетісу», «Вечерняя Алма-Ата» газеттері материалды жариялады. Сол-ақ екен, Арыстанбековадан БҰҰ-дағы КСРО-ның тұрақты өкілі Юлий Воронцовқа: «министр кері қайтарыңыз» деген жеделхат келді. Воронцев мені шақырып алып, өзінің бұл іске қатысы жоқ екенін, бұл тұрғыда біз, Қазақстан жағы, өз мәселемізді өзіміз шешетінімізді айтып, менен кешірім сұрады. Бұл кезде КСРО-дағы көптеген республикалар тәуелсіздік алып, шығып кеткен. Біз де соның аз-ақ алдында тұрғанбыз. Сондықтан Воронцов та пәлен деп, бұған наразылық білдіре қоймаған. Сонымен, не керек, Алматыға қайттым.
Бір кезде премьер-министрдің орынбасары Мырзатай Жолдасбеков телефон шалады: «Сәке, уақытыңыз болса, келіп кетесіз бе?» – дейді мәдениетті үнмен. «Уақытыңыз болса» дегеніңіз қалай, сіз айтсаңыз, дереу келемін ғой» деп, мен де жетіп бардым. Сөйлестік. Мән-жайды айттым. Сөйтсем, олар мені БҰҰ-ға мүше болуға өтініш жазып келді деп өсек естіген екен. Шын мәнінде, ондай өтінішті Мемлекет басшысы ғана жазады. Сыртқы істер министрінің де оған хақысы жоқ. Ол – Президентіміз Нұрсұлтан Назарбаевтың ғана қолымен шешілетін нәрсе. Ал мен жай ғана әлем елдері білсін деп, қазақ деген халық бар екенін, Қазақстан деген мемлекет Тәуелсіздік алып, тәуелсіз ұлттардың халықаралық ұйымына қосылғысы келетінін айттым. Шындықты өз аузымнан білгеннен кейін Жолдасбеков жоғары жаққа бәрін түсіндіріп айтыпты. Сөйтіп, мені қайтадан қызметіме орналастырды.
– Қалай дегенмен де, КСРО делегациясы құрамында бола тұра, БҰҰ-да сіздің батылдық жасап, Қазақстанның Тәуелсіздік алғалы отырғанын айтып салғаныңыз басшылық тарапынан бағаланды ма?
– Тәуелсіздігіміздің 15 жылдығына орай сыртқы істер министрі Қасым-Жомарт Тоқаев маған Елбасының тапсырмасымен Құрмет орденін берді. Сонда Тоқаевқа: «Естеріңізде бар ма, бұрынғы министр осыдан он бес жыл бұрын мені БҰҰ-дағы тәуелсіздік туралы мәлімдемем үшін елге шақыртып алып, қызметімнен босатуға әркет жасаған», – деп күлдім. Ол: «Иә, білемін, білемін. Оны Елбасы да біледі, мына марапатты сол үшін, Тәуелсіздікке еңбегіңізді сіңіргеңіз үшін беріп отыр» деп жауап берді.
– КСРО-дан кейбір елдер 1991 жылдың 1 қаңтарында бөлініп шыға бастады деп отырсыз. Өзбекстанның өзі 1991 жылғы 1 қыркүйекте тәуелсіздігін жариялады. Ал біз... 16 желтоқсанда... Неге?
– Кеңес Одағынан бірінші болып Латвия, Литва, Эстония шықты. Оларды бүкіл Еуропа қолдады. Өйткені онсыз да Кремль құлағалы тұрған. Қазақстан Ресейдің отарынан шыққалы тұрған. Ал егемендік алатынына сенімді бола тұра, асықпағанымыз бұл біздің Елбасымыз Н. Назарбаевтың көрегендігі болатын. Неге десеңіз, онда ұлттық құрамымыз аз еді. Халқымыздың 44%-ы ғана – қазақ. Келесі 40%-ы – орыс, украин, белорус та, қалғаны – басқа ұлттар. Ал аз ұлттардың сол жағдайда орыстар жағына кетіп қалуы мүмкін еді. Сондықтан бізге асықпай қоя тұру керек болды. Оның үстіне, территориямыз үлкен. Балтық жағалауы елдері секілді «біз бір халықпыз, жерімізге жібермейміз» деп, басқыншыларға жолды бөгеп тұрып ала алмаймыз. Мемлекеттік Тәуелсіздікті ең соңынан жариялауымыздың басты себебі – осы.
Екінші жағынан, шынында, біздің ішімізде Ресейден бөлініп шығуды құптамайтындар да болды. Неге десеңіз, бізде өнеркәсіп өндірісі дамымаған болатын. Комбайнымыз да, автобусымыз да, тепловозымыз да – бәрі Ресейден әкелінеді. Сол себепті кейбір билікте жүрген қазақ азаматтарымыз қорықты. Тәуелсіздік алсақ, экономикалық жағынан Ресейге кіріптар болғандықтан, күн көре алмай қаламыз деп түсінді. Рас, едәуір қиындық көретініміз анық еді. Бірақ мұның бәрі жеке-дара мемлекет болғасын жолға қойылатын шаруа болатынын, әлемдік рынок арқылы техниканы сатып алуға болатынын білмеген. Мәселен, Мәскеу экономикалық саудаға байкот жариялай алмайды. Өйткені олардың шығарған өнімін бұрынғы республикалардан басқа ешкім сатып алмайды. Біз осыны айтып, түсіндірдік. Екінші жағынан, Мәскеудің әлсіреп тұрған кезінде тәуелсіздік алып, шығып кетпесек, ол кейін күшіне еніп алғаннан кейін бізді уысына мықтап түсіріп алады. Одан кейін шыға алмас едік. Мұны оларға айтып, дәлелдік.
– Сыртқы істер министрлігі жетекшілерінің бірі ретінде сол дипломатияны дамытуға сіздер жұмыс істедіңіздер ғой. Тәуелсіз Қазақстанның туы ең алғаш қай елдерде тігілді?
– Сыртқы істер министрінің міндетін атқарып жүрген кезімде, 1991 жылғы тамыз айының аяғында Владивосток қаласында Азия мен Тынық мұхиты аймағының халықаралық қауіпсіздігі деген тақырыпта өткен конференцияға барғанмын. КСРО-ның соңғы сыртқы істер министрі Э.Шевернадзе: «КСРО әлсіреп бара жатыр. Бәріміз бірігіп, соны сақтап қалайық. Біз барлық құқықты өз қолымызға алыппыз. Бұдан былай сендерге де мүмкіндік берейік, шетелдермен байланысқа шығыңдар», – деді. Сол жолғы жиынға Орта Азиядан мен ғана барған екенмін. Шевернадзе, оның көмекшісі және мен – үшеуміз ғана қалған уақытта шетелдермен тең дәрежеде байланыс орнату үшін Мәскеудің қатысынсыз сыртқы байланыс бағыттарын өзіміз орната алсақ, сол үшін Одақ құрамындағы республикалардың Сыртқы істер министрліктеріне квоталар бөлінсе деген пікірімді білдірдім. Шевернадзе ойланып отырды да: «Қанша сұрайсыңдар?» – деді. Мен әр республикаға 15 орыннан сұрадым... Шевернадзе есептеп көріп: «Он бес республикаға он бес адамнан берілсе, 225 орын керек, ол көп болып кетеді. Шынын айтқанда, қазір экономикалық жағдайымыз мәз емес. Тіпті Африка елдері секілді кейбір елдердегі КСРО өкілдіктерін қысқартып, жауып жатырмыз. Оның үстіне, көп дипломаттарды биыл ауыстырып жібердік. Оларды бір жыл болмай шақырып ала алмаймыз. Сондықтан әзірге бес-бестен берейік» – деді... Мұның өзі біз үшін үлкен жетістік болатын. Неге десеңіз, бұған дейін біз шетелдерге КСРО-ның атынан, Мәскеудің жіберуімен ғана баратынбыз. Тіпті турист ретінде де Мәскеудің рұқсатынсыз сыртқа шыға алмайтынбыз. Мәселен, мен КСРО Сыртқы істер министрлігінде жұмыс істедім. Францияда, Алжирде, Конгода болдым. Онда «қазақпын» деп айтуға хақым жоқ болатын. Жай ғана «кеңес азаматымыз» дейтінбіз. Ал енді біз өзіміздің республиканың атынан дипломат болып барсақ, өз мүддемізді қорғауға мүмкіндік болады. Бұл шешім біздің төбемізді көкке жеткізгендей болды. Осылай Владивостоктағы кездесуде мәселені шешіп, келісімге келіп, елге оралған соң, премьер-министр Ұзақбай Қарамановқа кірдім. Жағдайды баяндадым. Сөйтсем, менен бұрын министр Э.Шевернадзе тапсырма беріп үлгерген екен. Қараманов: «Шевернадзе сіздің тапсырмаңызды орындап, бізге хат жіберді, онда біздің республикаға бес орын шетелдік елшіліктерге бөлініпті», – деді.Осылай тек қана Қазақстанға емес, Одақтағы барлық республикаға бес-бес орыннан алып бергенім бар.
– Ал әлгі бес орынды...
– Оның біреуін – БҰҰ-ға, екіншісін – Францияға, үшіншісін – Түркияға, төртіншісін – Қытайға, бесіншісін Сауд Арабиясына бағыттадық. Бірақ төртеуіне дипломат жіберсек те, Қытайдағы елшілікке жіберіп үлгермедік. Өйткені КСРО құлап қалды. Ал кейін осы елдердегі дипломаттарымыз Тәуелсіз Қазақстанның елшіліктерінде жұмысын жалғастыра берді.
– Негізі, мемлекеттік маңызы бар кез келген мәселе жоғарғы басшылармен келісіліп барып жасалады. Ал сіз өз бетіңізше КСРО сыртқы істер министрінің алдына әлгіндей ұсыныс қойып, үлкен бастамаға жол ашуға ұмтылғанда бәрібір Тәуелсіздік алатынымызға сенген бе едіңіз?
– Сену деген бір бөлек. Бұның бәрі азаматтық ұстанымға байланысты. Мәселен, бір ауданның атқару комитетінде ғана жұмыс істесем, не болмаса бір зауыттың директоры болып отырған болсам, онда «Ресей астымдағы «Волганы» бермей қойса, жаяу қаламын ғой» деп, мен де, бәлкім, қорқып жүрген болар едім. Бірақ маңдайыма бұйырған бақыт сол шығар, мен кейбір замандастарым секілді әлемді Мәскеу ғана деп таныған жоқпын. Сондықтан Мәскеу болмаса, Ресей болмаса, қалай күн көремін деп қорыққан да емеспін. КСРО Сыртқы істер министрлігінің дипломаты болып қызмет етуімнің арқасында талай жерді, мемлекеттерді көрдім. Кішкентай ғана, екі-үш жүз мың халқы бар мемлекеттерді де көрдім. Солармен жұмыс істедім. Олар да мемлекет болып отыр. Демек, мемлекет болу үшін міндетті түрде ондаған миллион халық болуы керек емес. Айқын бағыт, ұстанар жол, идеология және мықты сенім қажет. Тәуелсіздік алар тұста да, жаңа айттым, тартыншақтап, қорыққандар болды. Машина жасау ошақтарымыз болмағандықтан, қараң қаламыз, Ресейсіз тұралап қаламыз деп қорықты. Алайда әлемдік нарық деген нәрсе бар емес пе?.. Ешқандай мемлекет, қандай күшті ел болмасын, өзіне керек өнімнің бәрін өзі өндіріп шығара алмайды. Сыртқы сауда арқылы қажетін өтейді.
– КСРО-да үлкен қызметтерге жету үшін алдымен Компартияға беріле жұмыс істеу қажет болғанын білеміз. Ал КСРО Сыртқы істер министрлігіне сіз қалай көтерілдіңіз?
– Мен 1963 жылы Кеңес Одағының алғашқы студенті болып, Сириядағы Дамаск университетінде оқыдым. Сол уақыттан бастап шетелдерге шыға бастадым. Ал 1965 жылдан бастап Сыртқы істер министрлігіне келгенмін. Содан бері осы саладан тайған емеспін. Бүгінге дейін Қазақстанда он бес сыртқы істер министрі қызмет еткен болса, соның он екісімен бірге жұмыс істеппін, олармен араластым. Өзім Ә.Шәріповтің кезінде келгенмін. Негізі, мамандығым бойынша шығыстанушымын. Сондықтан ең басында араб елдерімен қарым-қатынас орнату үшін мені қызметке алған. Онда үлкен-үлкен шетел делегацияларды қабылдап, қайнаған жұмыстардың бел ортасында жүрдік. Арада екі жыл өткенде КСРО Сыртқы істер министрлігінің Дипломатиялық жоғарғы мектебіне оқуға жіберді. Ол жерде екінші тіл ретінде француз тілін оқыдым. Сөйтіп, екі шет тілін меңгеріп, қызметімнің аясын кеңейте түстім. Мәскеудің жіберуімен Франция, Алжир, Конго елшіліктерінде жұмыс істедім. Осылайша, тәжірибемнің ауқымы кеңейе берді...
– «Бүгінде Пәленшеұлы, түгеншеұлылар көп. Бірақ Батыршаұлы басқа «ұлылар» секілді емес, нағыз ұлы» деген екен өзіңіз туралы ақын Ұлықбек Есдәулет. Сұрайын дегенім, сіздің фамилияңыз бұрыннан «Батырша-ұлы» ма?
– Мен Жамбыл облысының тумасымын. Туғанымда әкем «Бауыржан Момышұлындай батыр болсын» деп, әдейі ата-тегімді «Батыршаұлы» деп жазған. Ол уақытта құжат жоқ. Кейін мектепке барған кезімнен бастап солай барлық құжатқа «Батырша-ұлы» болып жазылып кеттім ғой. Осы фамилиям үшін «ұлтшыл» атанып, талай таяқ жедім де. Әсіресе өзіміздің шаш ал десе, бас алатын компартия өкілдері аты-жөніме қарап, маған үрке қарады. Қызметте шетқақпайлап отырды.
– Соңғы сұрақты сізге дипломат ретінде қойғым келіп отыр. Қазір Тәуелсіздікті орнықтыра түсу үшін, халықаралық аренадағы орнын айқындай түсу үшін Қазақ елі қай елдермен достыққа ерекше көңіл бөлуі керек деп есептейсіз?
– Ең бірінші, қазақ «көршіңмен тату бол» дейді ғой, көрші мемлекеттермен – Қытаймен, Тәжікстанмен, Қырғызстанмен, Өзбекстанмен, Әзірбайжанмен, Түркиямен, Ресеймен, яғни жақын шетелдермен қарым-қатынасты дұрыс жолға қоюымыз керек. Екінші жағынан, түрік, мұсылман, араб мемлекеттерімен жақындасуымыз керек, олардан біз дипломатиялық, экономикалық жәрдем күте аламыз. Сондай-ақ экономика, сауда саласында барлық қажеттілігімізді бір мемлекетке байлап қоймай, (мәселен, Қытай немесе Ресейге ғана емес) сыртқы сауданы диферсификациялауымыз керек.