Асанәлі ӘШІМОВ, КСРО және Қазақ КСР халық әртісі, режиссер, Мемлекеттік сыйлықтың лауреаты:
– Аға, сіз жастарды көп сынайсыз. Оңайға жүгіретінін, еңбектен қашатынын айтасыз. Бұл пікіріңіз әлі өзгерген жоқ па?
– Сынағанда мен оларды жаман болсын деп сынамаймын ғой, керісінше, жақсы болсын, жігерленсін, тәлім алсын, намыстансын, тырыссын деп айтамын. Менің түсінігімде қай кезде болса да буын үндестігі жоғалмауы керек. Тарихты әркімнің өзінен бастағанын құп көрмеймін, әсіресе жас режиссурада. Кейінгі толқын деп лепіріп жүргендер «қазақ киносы бізден басталды, «Қыз Жібек» кино емес» дейді. Сондай әділетсіздіктерге, оғаш пікірлерге мен үнсіз қарап отыра алмаймын. Әр жерде сын болсын, ақыл-кеңес болсын, өзімнің ашық көзқарасымды айтып, пікірімді білдіріп жүрмін. Мысалы, біз сонау жылдардағы Күләштарды қазіргі Нұржамалдармен салыстырмаймыз ғой, олар салыстыруға да келмейді. Қазіргі әншілердің диапозондары жоғары, кең болуы мүмкін. Бірақ Күләш – ашық, табиғи дауысы иесі. Оның дауысы арнайы мектеп көрмеген. Кезінде одан бөлек, Әмірелер, Қалибектердің өз саласының білгірі болуы өз кезеңіне жауап берді. Ол кәсібилік өз кезеңінің алдыңғы қатарлы биік өнеріне жол ашып берді. Оны қазіргі кезеңмен салыстыруға болмайды. Біз осы мәселеден қазір көп қателіктер жіберіп жатырмыз. Керісінше, содан бүгінгі жастар үлгі ала отырып, сол кезеңнің жақсылығын өзіне сіңіре отырып, сол кезеңнің патриоттық сезімімен қоректене отырып өз бағытын дамыта берсе оған кім сыншы? Кім оған бұның бұрыс дейді? Өйткені мұның бәрі кез келген адамға керек табиғи құндылық. Менікі жастар осы жағын ұмытпай өссе деген арман ғана. Бұл – театр, кино өнеріндегі бүгінгі салыстырулардың дұрыс еместігін айтқандығым. Сын жастарды өсіреді, намысын жаниды. Олар сахнадағы әдемілік пен шынайы өмірдегі сұлулығын қатар алып жүрсе қандай салтанатты көрінер еді. Мұның бәрі шала-шарпы, елтең-селтеңмен кететін жастарға сабақ болсын деген сөзім. Қазір эстраданың ғасыры болды ғой, кейде кезіндегі Әлібек Дінішевтер мен бүгінгі Сейфуллин Жолбарыстар қатар қойылады. Тіпті сондай таңдауда Сейфуллин Жолбарыстар өтіп кететін жағдайлар көп.
– Көрермен талғамы өзгерді дейсіз бе сонда?
– Иә, мысалы, опера мен эстрада қатар таңдалса, қазір опера қажет болмай қалады. Сол сияқты қазір қай жерге барсаң да, «Тамашаның» сайқымазақтары үлкен драмалық өнердің алдына түсіп жүр. Сол секілді, мәселен, Фара екеуміз қатар келе жатсақ, халық бірінші Фараны қабылдайды. Олар типаж, форма ғана, оның актерлігінің деңгейін білетін адам ғана біледі. Бұл жерде мен ешкімге өкпе артып отырған жоқпын, жалпыхалықтық талғам деңгейін ғана салыстырып айтып отырмын. «Шаншар», «Алдараспан» дегендер концерт берсе, бүгін халық қырылып, есік сындырып кіретін дәрежеге жетті. Ал драмалық өнерде мықты актерлардың ойынын сол сарайға қойсаң, онда сен сол алдыңғы бір бес қатарды ғана әзер толтыруың мүмкін. Әр өнерінен композиция көрінетін әртістер аз бізде.
– Кәсібилікке ұмтылу жоқ па сонда қазіргі жастарда?
– Ұмтылу бар шығар, бірақ іздену, білімі жетпей жатады. Бір жағы бар болса, екінші жағы ақсап тұрады. Бүгінде барлық қырын тең ұстайтын әртіс табу қиын.
– Халықтың қабылдауы да соған сай дейсіз ғой?
– Иә. Ол енді біздегі бір ұлттық құлдырауды көрсете ме деген қорқыныш бар менде. Бірде көшеде менен қолтаңба алу үшін тұра жүгірген жастарға қасымдағы Әшірбек Сығайды нұсқап: «Менен неге қолтаңба ала бересіңдер, міне, алдарыңда Мұхтар Әуезовтің өзі тұр емес пе?» – деп едім, әлгі жастар Әшірбекке тұра ұмтылды: «О, Мұхтар аға, біз сіздің «Абай жолыңызды» оқығанбыз» деп. Бұл шынымен болған жағдай. Осыдан соң жастардың білімі туралы, таным-түсінік ізденісі жайлы қалай терең әңгіме айтарсың? Бірақ ол үшін оларға өкпелей алмайсың. Бізде жалпақшешейлік, жағымпаздық, жалтақтық көбейіп кетті.
– Бүгінгі театр өнері жайлы не айтар едіңіз?
– Жалпы, театрды театр жасайтын – драматургия, режиссура, актерлік өнер. Осы үш таған үндескенде дұрыс шығарма туады. Бізде бірақ соның режиссура жағы нашар.
– Ол бұрыннан келе жатқан кемшілік пе?
– Жоқ. Кезінде Әзербайжан Мәмбетов келген тұста театрдағы режиссурада үлкен жаңалық болған, ол кісі режиссурада төңкеріс жасады. Одақ бойынша қазақ театрын төртінші театр дәрежесіне жеткізген болатын. Театр таланттардың үндестігінен құралады. Рас, режиссер көп нәрсені жасайды. Бірақ актерда өзінің рөлінің авторы болуы тиіс. Сонда ғана керемет бейне туады. Кез келген кейіпкердің рөлін ойнағанда оның өмір сүрген заманын елестетіп, ойын сезіне білу маңызды. Мысалы, актер Абайдың рөлін ойнағанда онымен бірге тамақ ішіп, өзімен тілдесіп көрмегендіктен, ақын өмір сүрген заман туралы көп оқуы тиіс, ақынның өлеңдерін оқи отырып, оның ішкі жан дүниесін, ойын түсінуі керек. Егер актер өзі сомдайтын кейіпкердің тек сыртқы бейнесін, жүрісін аудырмай салса, бұл – қоқибайлық. Егер дарынды адамға тән басты қасиет не десе, мен намысқойлық дер едім. Намыссызды наданға теңеуге болады. Намыспен қаруланған актер ғана ұлттық өнердің мүддесін, мұратын көздейді. Талантты биіктететін намыс екінің бірінде жоқ. Абайдың өзі «Бәсеке неге озасың деп күндеуің болмасын, өзіңді өзің қамшылауың болсын» дейді. Патриоттықтың негізі – намыс. Бізде қазір актерлық өнер жоқ емес, бар, драматургия да жоқ емес, ақсап тұрғаны – режиссура. Жақсы актермен серіктес болудың өзі бақыт. Режиссердің айтқанына әркез бас шұлғи беретін актер шахмат ойынындағы пешкамен тең. Актер өз рөлінің авторы болмай, кейіпкер жасауы мүмкін емес. Актерға тағылар мін де, айтылар сын да көп, өнерпаз болып ғұмыр кешу оңай емес. Өнердегі қазақтың азаматтарына айтарым, тәңірі сыйлаған дарынды өз орнымен пайдалана білмесек, келешектің алдында кешірілмес күнәға қаламыз. Өйткені халыққа сенің атақ-даңқ, дақпыртың керек емес, елді текті өнер басқарады. Өзіңді өзің жиі сынамасаң, қажет болса отқа да, суға да түспесең, жақсы актер болу мүмкін емес.
– Неге біздегі режиссерлық мектеп дамымай қалды?
– Бұрын Одақ болған тұста Мәскеудің режиссерлық мектебі өте күшті еді. Біздің мықты режиссерлар сол жерден тәлім алды. Үйреніп келгенін өзіміздің театрларға алып келді, актерларға берді. Олардың біртіндеп көзі кеткен соң ол үрдіс кенжелеп қалды. Бүгін өнер академиясында режиссурадан сабақ беріп жүргендер не режиссер емес, не тәжірибесі бар маман емес (кейбірі тіпті театрдың маңына да бармаған) кездейсоқ адамдар. Олар балаларға не айтсын? Балалар осыдан соң театрға келеді. Театрларда да ортадан төмен күлді-көмеш режиссура. Олар жас актерларға не айтсын? Өз деңгейіндегі бірдемелерді айтады да қояды. Тобырдың шаңынан озып шығатын сәйгүлік болмай тұр қазір.
– Мәдениет өкілдерінің әлеуметтік нашар қорғалғаны көпшілікке мәлім. Бұл тұрғыда не айтар едіңіз?
– Бұған менің жаным ауырады, ет жүрегім езіледі. Қазір актердің қадір- қасиеті қалмай барады. Бұрын қазақ өнер адамын алақанына салып жүретін. Бұрынғы Қалекең, Елекең, Серкелерді Мұхтар Әуезовтер деңгейлес көретін. Біздің елдің байлығы басы алтынға пара-пар азаматтарын ұлықтауға емес, тек баюға ғана кетіп жатыр, өнерге аударылатын ақша итке сүйек тастағанның ғана кебінде. Егер де ертеңін ойлайтын ел билігі өнерге көңіл аудармаса, оған үлкен жағдай жасамаса, өнер ешқашан өспейді. Неге бүгінгі әртістер халтурамен айналысып кетті дейсің, айлығы шайлығына жетпегеннен кейін, әрине. Әйтпесе сол таланттың әр жерден жылтыңдай беруі өзіне ұнайды дейсің бе?
– Бүгінгі түсіріліп жатқан киноларға деген көзқарасыңыз қандай? Жаңа фильмдерге көңіліңіз тола ма?
– Бұл кезең өзі экшн жанрының өркендеген, киноның азған-тозған, пах-пухқа құрылған уақыты болды. Америка одан баяғыда өтіп кетті. Біздің жастардың бүгінгі талғамы да осы болып тұр. Оларды кинотеатрға алып барып «Қыз Жібекті» көрсетші, біраздан соң залдан шығып кетеді. Оған басы жоқ, аяғы жоқ фильмдерді көрсетсек отыра береді. «Жаужүрек мың бала» фильмі сол экшннің аздаған тарихы бар нұсқасы. Әйтеуір, сол болса да, оның шыққанына қуанып жатырмыз. Ортадан сәл жоғары фильм деуге болады, бірақ шедевр емес. Үлкен салмақты фильмдерге көп қаражат керек.
– Астанада өткен экшн фильмдер фестивалінде Тимур Бекмамбетов «Астана киноиндустрия орталығына айналады» деген пікірді айтты. Болашақтағы қазақтың киноиндустриясының бағытын қалай болады дер едіңіз? Бекмамбетов бізге керек дүниені ұсына ала ма?
– Бекмамбетов – экшннің шебері. Бірақ ол бізге қажетті тарихи деректі немесе қазаққа керекті көркем мәні бар фильмді түсіріп береді деу қиын. Өткенде Тимурмен жолығып қалғанда ол: «Сізде киноға тақырып бар ма?» – дейді, мен оған: «Тақырып деген жетеді, тіпті сен ойлағаннан да көп», – дедім. Біздің қазақта киноға материал жетеді. Мұхтар Әуезов, Ғабит Мүсіреповтен тартып, Оралханға дейінгі классиктердің бәрінің әңгімелері киноға сюжет бола алады. Бірақ біз қазір заман талабы деп амалсыз экшн жанрына жүгініп отырмыз. Мұндай қиындықтан үлкен мемлекеттердің бәрі өткен.
– Біз де өтеміз деп ойлайсыз ба?
– Оны енді мен қайдан білейін? Франция, Англия, Италия өзінің дәстүрін тастамай, бұзбай киноның классикалық үлгісін көрсетіп отыр. Бұларда біздегідей экшн-мекшн дегендер жоқ десе де болады. Бізде еліктеп солықтаушылық көп. Телеарналардың барлығы Мәскеудің телеарналарының көшірмесі ғана. Толған қайталау ғана.
– Әртістік, ұстаздықтан бөлек, қолыңызға қалам алып, жазушылықпен де айналысып жүргеніңізден жұрт хабардар. Бірнеше кітап шығардыңыз. Мұны сіздің хоббиіңіз дейміз бе?
– Мен жазушы емеспін. Жазуда тіпті шаруам жоқ дер едім. Бірдеме түртсем, ол өзім үшін ғана.
– Елде өткізіліп жүрген халықаралық кинофестивальдар жайлы не айтар едіңіз?
– Халықаралық кинофестиваль деген – тек мереке ғана. Ол шара ешкімге кино жасап бермейді. Тек біткен фильмдерді көрсетіп, халыққа мереке жасайды. Біреулер мұны бүгін «қып-қызыл шығын» деп жүр. Онда тұрған не бар? Шетелден бәленбай әртіс шақыруда тұрған ештеме жоқ, оларды да жұрт көрсін, білсін, пікір алмассын, шеберлік дәрістерін алсын деп шақырады. Жалпы, халықаралық кинофестивальдардың мақсаты да осы. Бізде қайта олардың саны өте аз. Ресейдің өзінде 40 шақты халықаралық ірілі-ұсақты кинофестивальдар болып тұрады. Ол елді елмен таныстырады, өнер алмастырады. Сол жағынан алып қарағанда бізге фестивальдар керек. Шығын деп отыра берсек, қонақ шақырмайық онда!?. Бұл қазақта ежелден бар үрдіс. Театрда бұрын жаңа премьера болса, арты үлкен мерекеге айналып кететін. Басты рөлге шыққан әртістер дастарқан жаятын, үлкен әртістер жастарына батасын беріп, ақ жол тілесетін. Қазіргі жастардың миына мұндай бір нәрсе жасайын деген ой кіріп те шықпайды. Үлкенді сыйлау үрдісі қалып бара жатыр. Қонақжай елдің осы мәдениеті жоғалмауы керек. Ол тамақ жеу, ішімдік ішу емес. Мұндай қонақжай мінез қазақтарда ғана бар. Немістер бала-шағасымен мейрамханаға барса, әрқайсысы өз тамағының ақысын өздері төлейді. Бізде ол жабайылық, түк көрмегендік болып есептеледі. Сен балаңа үй алып бересің, машина алып бересің, әйел алып бересің, тойын жасайсың. Кейде тіпті күлкілі, шетелден келген біреуді қонаққа шақырасың ғой үйіңе құрметтеп, солардың ішінде қалтасынан ақшасын шығарып, «мен ішкен асыма қанша төлеуім керек?» деп отыратындары болады. «Ой, мұның бәрі тегін» десең түсінбейді. «Бұл қалай сонда? Неге мен үшін шығындаласың?» дейді. Сен онымен қоймай, оған кетерде шапан кигізіп, сақина сыйлайсың, сөмкесін толтырып жібересің. Оны көріп тіптен шошиды. Мен оларға түсіндіремін, «Саған мен сыйлық сыйласам, сен сол үшін қуанасың, сенің сол қуанғаныңа қарап мен қуанамын. Мен мұны өзімнің қуануым үшін жасаймын» деп. Ол біреуден қорқу, надандықтан немесе жағынғаннан емес. Ол біздің дәстүрдің сондайлығынан.
Мен өнердің адамымын. Менің алаңым, тұғырым, мінберім – сахна. Бар ойымды, өнерімді халық қолдаса, қол соқса, маған одан артық сыйлықтың керегі жоқ. Шапалақтың да бірнеше түрі бар. Баяғыда Петерборда Качалов деген артист көшеде келе жатқанда, адамдар тұра қалып қол соғады екен. Итальяндық Маниани қайтыс болып, көшеде алып бара жатқанда, жұрт тұра қалып оған қол соққан. Бұл – үлкен сый, құрмет. Өлгенде де сені осылай шығарып салып жатса, бұдан артық бақыт жоқ. Бұл ештеңемен бағаланбайтын нәрсе.
Алашқа айтар датым...
Қазақ өзі Құдайы бар халық қой. Көнбіс, төзімді, таңғы асты тәңірден тілеп жататын халық. Бізді ұстап тұрған да осы қасиетіміз. Мынандай бір тәмсіл бар: сонау қызыл қырғынның кезінде бір шал мен кемпір аштан өлгенде, керегенің артында бір асым ет тұр дейді. Көрдіңіз бе, соның өзінде қонақтың сыбағасын сақтап қойған...
Керек кеңес
Менің теориям бойынша, жақсы актерлар ұзақ өмір сүреді, өйткені олардың өз өміріне қоса, сахнадағы екінші өмірі бар. Рөлің жағымды болса да, жағымсыз болса да, образға кіріп, ынты-шынтыңмен ойнасаң, денсаулығың үшін пайдалы, өмір сүруге құштарлығың оянып, шабыттанасың. Актерларға айтарым, өміріңді ұзартқың келсе, берілген рөлді жақсылап ойна, жұмысыңа әрқашан ынтамен, ыждағатпен қара...