Біздің қоғамда жалған бір құндылық бар. Ол – лауазым құндылығы

Біздің қоғамда жалған  бір құндылық бар. Ол – лауазым құндылығы

Әлихан БАЙМЕНОВ, «Ақ жол» партиясының төрағасы:

– Әңгімені жақында ғана билік ба­сын­­да болып өткен өзгеріс­тер­ден бас­та­ғы­мыз келіп отыр. Шенеу­ніктер­дің бір­та­ла­йы қызметтерін ауыстырып үл­гер­­ді. Тіпті кейбірі қош айтысты. Мұны ман­­сап иелерінің қызметін ойдағыдай ат­­қа­­ра алмағаны деп қараған дұрыс па, әлде саяси реформаға жасалған қа­­дам деп санағанымыз жөн бе? Сіз қан­дай пікірдесіз? Қосылғыштар ауыс­қа­­нымен, бәрібір қосынды өзгермейді деп ойлайсыз ба?
– Әрине, Президент әр саланың бас­шы­­ла­рын оқтын-оқтын ауыстыру арқылы сол бағыттағы істерге серпін бергісі келеді. Жә­­не қазіргідей экономикалық-әлеуметтік дағ­­дарыс етек алып тұрған кезде әлеуметтік пси­­хологияға орай қоғам назарын ауда­ра­тын, өзі­не тартатын оқиғалар керек. Сая­сат­­тың айналасындағы әңгімелерге бейім жұрт соған ден қояды да, өздерінше жаңа бір өзгерістер күтеді.
Ал ауыс-түйістің астарынан терең сая­си мағына іздеудің қажеті шамалы. Оның сая­си реформаға да қатысы жоқ. Егер саясатты үл­­кен идеялар мен елді алға дамытудың жол­­да­ры жөніндегі пікір алмасу мен бә­се­ке­лес­тіктің аренасы десек, оған да қа­ты­сы жоқ. Ал саясатты, Макиавеллидің пі­кі­рін­ше, көзге көрінбейтін ішкі қарым-қа­ты­нас­­тың күресі деп қарайтын болсақ, оған қа­тысы бар.
Сапасы жағына келсек, ауысулардан өз­ге­­­ріп кет­кен ештеңе жоқ дер едім. Өйткені осы сала басында отырғандар – Елбасына бе­­­ріл­­ген­дігі және қажет адамдармен тіл та­­бы­са білетін ептілігімен отырғандар. Мен кезін­де олардың көбімен қатарлас жұ­­мыс істе­дім. Кей­бі­реу­ле­рін биліктің бір тар­мағын ұс­тап отырса да, өзі деңгейлес ше­тел­дің ма­ман­дарымен кездескенде, тиісті деңгей­де әң­гіме жүргізеді деп айта ал­­май­мын.
– Ал бүгінгі билікте демократ жас­тар бар ма?
– Биліктің ішінде түрлі көзқарастағы адам­­­дар бар. Жалпы, қоғамда әсіресе би­лік­­те жү­рген не билікте болған топтардың ішін­­де де­мократиялық және реформалық ба­­ғыт­тар­­да ойлайтын, билікке сын көз­бен қа­рай­тын күштердің болуы – заң­ды құ­бы­лыс. Сол себепті де осы ортадан оқ­тын-оқтын жаңашыл күштердің, де­мократиялық бағыттың баламасыз екенін тү­сі­нетін күштердің тууы заңды.
Билікте болған, өзін элитаның бір бө­лі­гімін деп есептейтін адамның бір па­ры­зы – өз білгенін халыққа адал жеткізу. Ха­лық­тың есебінен шетелге шығып, қо­лына ақпарат тиген министр, әкім, не ел­ші­лер көрген-білгенін халыққа теріс жет­кіз­се, ол қате болар еді. Осы тұрғыдан ал­ған­да, мен кейбір өзім сыйлайтын адам­дардың кей істеріне қынжыламын. Мы­салы, Олжас Сүлейменов ағамызды мен қатты сыйлаймын. Кеңес дәуірінде қа­зақ­тың рухының сақталуына үлкен үлес қос­­қан адам. Кезіндегі «Невада-Семей» қоз­ға­лы­сының белсенділерінің бірі ретінде де құр­мет­теймін. Бірақ Фазиль Ескендрдің «құр­мет­теу – ол өткен еңбегін және бүгінгі ат­қа­рып жатқан істерін сыйлау» деген бір сө­зі бар. Сол секілді Олжас ағамыздың өт­кен еңбегі мен үшін өте маңызды. Бірақ бір­де Мемлекеттік кеңестің отырысында «қа­зір Батыс Еуропаның өзі демократияға кү­мән­мен қарайды» дегенді айтып қалды. Мі­не, бұл бар ақпаратты халыққа бұрмалап жет­кі­зудің мысалы. Сосын мен: «Олжеке, сая­сат­кер болып жүріп, демократияға кү­мәнмен қарайтын Батыстағы бір адам­ды айтыңызшы», – дедім. Сол кезде Фран­ция­да президенттік сайлауға Николя Сар­ко­зи түсіп жатқан. Саркози де, тіпті ұлтшыл Ле­пен­нің өзі де демократияға күмәнмен қа­ра­майды. Себебі демократия деген ха­лық­тың, әрбір азаматтың дауысын, орнын, мем­лекет­тің ортақ істерін шешудегі рөлін кө­те­ру болмақ.
Олар халық арқылы ғана мансапқа қо­лы же­тетінін біледі. Сол себепті халықты өз­де­ріне қарсы қойғысы келмейді. Осы жай­лар­дан хабардар, көзі ашық, көкірегі ояу, де­мо­кра­тия­ның баламасыз жол екенін түсінетін жастар бүгінгі билікте жүрген аза­­­маттар ішінде де, сөзсіз, бар. Олар Пре­­зи­дент әкімшілігінде, Үкіметте, «Нұр Отан» пар­тиясының ішінде де жүр деуге болады.
– Олар неге өз көзқарастарын ашық ай­туға ұмтылмайды?
– Өйткені оларды тежейтін бірнеше фак­­тор бар. Біріншіден, біз­­дің қоғамда қалыптасып қалған бір жал­­ған құндылық бар. Ол – лауазым құн­ды­­лығы. Өткенде белгілі бір азамат туралы та­­ныс­тарынан оның жағдайын сұрадым. Сон­­да әлгі танысы «жағдайы жаман емес шы­­ғар, бірақ машинасын өзі жүргізіп жүр» дей­ді. Таңғалмасқа амалың жоқ. Оны ай­тып отырған да білімді адам. Бірақ ми­ға қан­дай теріс ұғымды сіңіріп алған де­се­ңіз­ші!? Бізден он есе бай Англияда өзіне же­ке жүр­гі­зу­ші қажет ететін 15-20 ғана ла­уа­зым иесі бар. Қатардағы министрлер мен бас­­қа да әкімшілік бірліктің басшылары ма­ши­на­ларын өздері жүргізеді. Мен Окс­форд­­қа барған кезімде тұрған үйімнің ие­сі Қазақстан туралы сұрай келіп, менен «сен­­дерде де Ресей секілді бастықтардың бә­­рі­нің жеке жүргізушісі болады дейді ғой, рас па?» деп сұрады. Осы лауазым құн­­дылығының тағы бір келеңсіз көрінісі – әр­­бір облыс әкімдері, қолында машина нө­­мірін пайдалануға ықпалы бар әр адам, 001, 002, 003 нөмірлі машина мінуге ты­ры­­­са­ды. Негізі, KZ – ерекше нөмірлері тек қа­­­на Конституцияда көрсетілген лауазым ие­ле­ріне, сосын арнайы қызметтерге ғана ке­­рек ерекше нөмірлер. Ал басқаларына қа­­жеті жоқ. Себебі облыс әкімінің, ми­нистр­­дің ондай нөмір тағуы – МАИ қыз­мет­ке­­ріне «мен келе жатқанда кө­зің­ді жұм» де­­ген­­мен бірдей нәрсе. Біз ла­уазым емес, тұл­­ға құнды болатын қоғам құ­руы­мыз қа­жет.
Тағы бір кедергі – материалдық игілікті бә­рі­нен жоғары қою көзқарасы. Қарақан бас­тың қамы. Себебі біз соңғы ғасырларда ру­­ха­ни құндылықтарды шайып алдық. Біз да­­мыған елдердегідей діни тәрбие мен зия­­лы қауымның жұмысы арқасында, ға­сыр­­лар бойы жауһарымыз саналған әде­биет пен өнердің арқасында, сонымен бірге философия мен идеологиялық ба­ғыт­тардың күресінің арқасында қалыптасқан ма­териалдық аурудан, дерттен сақтайтын ру­ха­ни екпемен егіле алмадық.
– Демократ адам қандай болуы ке­рек?
– Біріншіден, ол өзгенің пікіріне тө­зім­­ді адам болу керек. Демократия, жал­пы, өзгенің пікірін тыңдай білуден бас­та­­ла­ды. Екіншіден, демократ адам өзін ха­­лық­тың қызметшісімін деп сезінуі қа­жет. Үшіншіден, ол халықтың таңдауына кү­мәнданбауы тиіс. Ал біздің өтпелі ке­зең­дегі демократ адамның тағы бір парызы – аза­маттық тұрғыдан халықтың көзін ашу. Де­мо­кра­тиялық билік пен демократиялық күш­тердің ерекшелігі – балама пікірге жол беруінде. «Мен сіздің пікіріңізбен ке­ліс­пей­мін, бірақ сіз өз пікіріңізді айту үшін мен күресемін» деген адам болу керек. Өт­кенде теледидарда Померанц деген Ре­сей­дің өркениеттанушысы жақсы ой ай­тып қалды. Өзі кеңес дәуірінде түрмеде отыр­ған, қазір 85 жас шамасындағы адам. Сол кі­сі: «кейде пікір алмасудың мазмұнынан гө­рі, оның қандай стильде өткені маңызды», – дей­ді. Бөтен пікірге төзімділік жоқ жерде кез келген пікір алмасу мен басқосу не бі­реу­дің басқаға жекуіне, не жеке бастар шай­қа­сына алып келеді де, мазмұнды әңгі­ме болмайды.
Демократиялық басқарудың бір ар­тық­­шылығы – балама пікірлерге жол бе­ру ар­қылы сапалы шешімдер қабылдау. Ба­ла­­ма пікір иелері өзіне біреулердің өктем сөй­ле­­мейтінін біліп отырса, өзін ешкімнің жау деп есептемейтінін сезсе, билікпен ке­ліс­пеген жағдайда да өз ойлағанын ашып ай­тады. Сол арқылы әр ойлы азаматтың әлеуеті ел мүддесіне жұмыс жасайды. Есті би­лік оны дұрыс пайдаланады. Әрине, бұ­дан мемлекет, ел ұтады.
– Сіздің ойыңызша, демократтық са­на адамның ішкі түйсігі, болмыс-бі­ті­мі арқылы қалыптаса ма, әлде өзі өмір сүріп отырған қоғамның ықпалы, аза­мат­тық көзқарасы адамды демократ бо­луға жетелей ме?
– Кез келген адамның даму ерек­ше­лі­­гі секілді бұған да бірнеше фак­тор әсер ете­ді. Біріншісі – бүкіл адам­зат­тың жүріп өт­кен жолы. Кейде де­мо­кра­тия туралы ай­тыл­ған­да, бізге әлі ерте, асықпау керек деген сөздер бой көр­се­те­ді. Біз – адамзаттың бір бөлігіміз. Енде­ше, адамзатқа ортақ же­тіс­тік­тер­ді пайдалануымыз керек. Мысал үшін алсақ, электр шамын қазақ ойлап тап­қан жоқ деп, пайдаланбай жүрген жоқ­пыз ғой. Еуропа болса оқ-дәріні, қағазды, ком­пас­ты, қағаз басуды қытай ойлап тапты деп одан қашқан жоқ. Соның арқасында олар ұт­ты. Біз – аспаннан салбырап түскен бөлек жа­ратылыс емеспіз. Адамзаттың бөлігіміз. Осы далада мың жыл бұрын жасаған әл-Фа­рабилер сол кезде неше түрлі озық ойлар айт­қан. Оның ішінде мемлекеттік басқару ту­ралы ойды Ма­кие­веллилерден бұрын өмір­ге әкелді. «Ба­тыс философиясының та­рихы» деген кі­тапты қараңыз. Онда орта ға­сырдағы Еу­ропа философтарының әл-Фа­раби еңбек­те­рі­нен қалай үзінділер алып пай­да­лан­ған­­ды­ғы жөнінде жазылған. Біз сол әл-Фрабидің жер­лесі әрі ұрпағы емеспіз бе?!
 Осыдан бір айдай бұрын Қазақстанға кел­­ген ағылшынның Джонатан Айткен де­­ген жазушысымен кездестім. Кезінде қор­­ға­ныс министрінің орынбасары бол­ған, 1972 жылы Никсон туралы кітап жаз­­ған адам. Қазір Қазақстан туралы, Ел­ба­­сы туралы жазып жүр. Сол кісі ма­ған «сіздердің әлі тәжірибелеріңіз аз, де­мо­кра­тияға ақырындап аяқ басқан жөн емес пе» деп сауал қойды. Мен оған: «сіздердегі Азат­тықтың ұлы хартиясы 1200 жылдары қа­был­­дан­ды. Ал әйелдердің саяси құқығы жө­нін­де одан кейін 700 жылдан соң ға­на жетістікке жеттіңіздер. Біз болсақ егемен­дік­ті 1991 жылы ғана алдық. Сонда, сіздің ойы­­ңызша, біз асықпай дайындалып, енді 700 жылдан кейін әйелдерімізге саяси құ­қық беруіміз керек пе?» – дедім.
Сондықтан демократтық көзқарасқа әсер ететін, ең алдымен, адамзаттың жо­лы. Алла тағала адамзатқа тәжірибе ре­тін­де екі Германия, екі Корея нысанын жі­бер­гендей. Бас-аяғы 30-40 жылда де­мо­кратияның арқасында Оңтүстік Корея әлем­дегі ең дамыған өмір деңгейі жоғары ел­дердің қатарына жетті. Ал ақиқатты бір адам, бір партия ғана айтты деп жеке басқа та­бы­нуға жол берген Солтүстік Корея халқы ке­дей­шілікте өмір сүруде. Демократия – ха­лықтың өз еңбегін, өзі төккен терін, ата-ба­ба мұрасын өз игілігіне пайдалану жолы. Эко­номиканың ұзақ мерзімді тұрақты да­муы тек демократиялық елдерге тән. Оны біз­дегі 16 миллион халық бірдей түсіне бер­мейді. Оны дұрыс түсіндіру – өзін зия­лы­мын, элита өкілімін деп есептейтін аза­маттардың міндеті. Сонымен қатар қазақ ха­лқының жолы – Қазақстанның тарихы, бі­зді­ң мәдениетіміз.
– Яғни өткенімізден адасып қалмай, оны алдағы болашаққа үлгі еткеніміз жөн дейсіз ғой?
– Әрине, бірақ онда да ішіндегі кері тартатын жақтарын емес, алға бастайтын дүниелерін пайдалануымыз тиіс. Абай айтқан «дәстүрдің озығы бар, тозығы бар» деп. Қазақ халқының демократияға бейімділігі бірден байқалады.
Бі­ріншіден, қазақ халқы табиғатынан бі­реудің пікіріне төзімді. Екіншіден, қа­зақтар жаңалыққа, ашық үрдіске бе­йім­делгіш. Сол себептен жаңалықты тез қа­был­дай­ды.
Демократ тұлға қалыптасуға керек ке­лесі фактор – биліктің үлгісі. Өйткені Шың­ғысхан заманынан кейін бізде билік ді­ни сенімнен де, заңнан да жоғары бо­лып қалыптасты. Сондықтан билік өзі қа­был­да­ған заңды бұзбай жүрсе, ол қоғамды сол жолмен тез алға бастырады. Мысалы, соң­ғы бір жылға жуық уақытта көлік жо­лындағы тәртіп қалай жақсарғанын көріп жүр­міз. Себебі жол сақшылары да тәртіпті қа­таң қадағалай бастады. Бұрынғыдай жүр­гі­зу­шімен келісе салу азайды. Яғни көлік иелері де соған сай өзгере бас­тад­ы. Қоғамда жаңа үрдіс байқалды. Ағыл­шынның бір ұлы драматургі «мен қо­ғамды­ түсіну үшін көшеге шығып, көлік қоз­ғалыс­ына бір к­өз жүгіртсем болды» депті. Ал енді бір ыңғайсыз жағдайды айта кету керек. МАИ қызметкерлері өз қызметін осылай жақ­сарт­қан кезде, Қауіпсіздік кеңесінде олар сынға ұшырады. Өйткені осы тәртіп ми­­нистр­лер мен әкімдерге ұнамайды.
Әрине, тұлғаға өз ұлтының жинаған тә­­жі­ри­бесі әсер етеді. Бірақ өз ұлтын адам­заттың бір бөлігі деп қарау қажет. Әсі­ресе, же­тек­ші адамдар «қоғамға бейім­делуім ке­рек пе, әлде қоғамды алға тартуым ке­рек пе?» деген ұғымға назар аударуы тиіс. Мы­са­лы, мен Ресейдегі Путиннің жолын қо­ғам­ға бейімделу жолы деп түсінемін. Яғ­ни қо­ғамның кемшіліктерін биліктің мақса­ты­на пай­далану жолы. Біздің биліктегі адам­дар­­дың парызы – қоғамды алға тарту. Мен әлгі айтқан ағылшын жазушысына: «сіз­дер­­дің елдегі билік басындағы адамдар қо­­ғам­­дық пікірдің ортасында болады, біз­дің еліміздегі билік басындағы адамдар қо­­ғам­­дық пі­кірдің алдында болуы керек», – де­­дім. Де­мек, демократтық сезім осы ай­тыл­­ған­дар­дың барлығының арқасында қа­­­лып­­т­а­са­ды.
– Саясат туралы сөз болғанда, адам­дар көбінесе одан аулақ жүру қа­жет­ті­­гін айтып жатады. Онда ластық пен арам­дық бар деген түсініктің де бары рас. Сая­сат­ты тіпті адамдық ізгілікке қар­сы деп қа­рай­тындар да жоқ емес. Өмір­де әрі сая­сат­кер, әрі гуманист, әрі де­мо­крат тұл­ға болып жүру мүмкін бе?
– Әрине, мүмкін. Бірақ «оның билікке же­туі мүмкін бе?» деген сұрақ тағы алдыдан шы­ға­ды. Ол қоғамдық құндылықтарға бай­­ла­нысты. Саясатты лас іс деп түсіндіру би­­лік­тегі идео­ло­гтарға тиімді. Себебі олар ашық саясат­тан, ашық пікір алмасудан қа­ша­ды.
Үлкен ұғымдағы саясат – елді дамыту, ал­ға жылжыту тұрғысындағы ойлардың, іс­тердің тоғысып, бәсекеге түсетін алаңы. Кез келген бәсекелестіктегідей оның ашық тұс­тары да, көлеңкелі жағы да болады. Бұл бә­секелестікке адал, шын оймен келгендер бо­ла­ды және басқаша жолмен жүргісі ке­ле­тін­дер де кезігеді.
Біз ХІХ ғасырдан бастап Ресейдің қол ас­тында болдық. Ресей болса патшалық кезең­де де, кеңестік дәуірде де, қазір де ви­зантиялық басқару моделімен келе жа­тыр. Яғни астыртын қарым-қатынас ашық қарым-қатынастан гөрі көбірек жұ­мыс жасайтын, рухани ізденістер инс­ти­тут­тарын, дінді де билік мүддесіне пай­да­ла­натын тәсіл. Біз де осы Ресей ықпа­лымен қалыптастық. Бүгінгі біздің билікте отыр­ған­дардың көбі – Ресей, кеңес мектебінің тү­лек­тері. Олардың көпшілігі – көзге кө­рін­бейтін көлеңкелі іс-әрекеттер шебері. Да­мыған елдерде олай емес.
Мысалы, әлемдегі соңғы жарты ға­сыр­­дағы жарқын тұлға Барак Обама бо­лып отыр. Өзі 45 жаста. Қара нәсіл өкілі. АҚШ-та қара нәсілдер 15 пайыз ғана. Да­уыс берушілердің көбі ақ нәсілді. Соған қа­рамастан Б.Обама жеңді. Қандай ашық-жарқын бәсеке өтті! Әрине, бұл – бі­рін­ші кезекте АҚШ қоғамының 200 жыл бой­­ғы ішкі орасан зор мәдени еңбегінің кө­рінісі. Бұл – Обаманың ғана емес, Ва­шинг­­тон мен Линкольннің, Джеферсон мен Кеннедидің, Рейган мен Клинтонның да же­ңісі. Бірақ Обама өзінің табиғат бер­ген қа­­сиеті, шешендігі, көсемдігі, ақыл­ды­лы­ғы­мен алға шықты. Ол билікке бас­қа ой­­мен келмейді. Обама – жұмысын қа­ра­па­­йым адамдарға көмектесетін әлеу­меттік қыз­­­­мет­кер ретінде бастаған адам. Өз хал­қы­­ның алдында оның ары таза. Ха­лық­ара­лық қатынастарда әр елдің басшылары өз хал­қының мүддесін бірінші кезекте ой­лауы ке­рек. Сондықтан одан альтуризм кү­те бе­ру­ге болмайды. Бірақ өз елі оны құр­мет­тей­ді. Әлемде Махатма Ганди секілді жа­ңағы талаптарға сай адамдар болған. Ол аш-жалаңаш жүріп, үнді халқының тә­уел­сіздігіне үлес қосты. Оны адал емес деп кім айта алады? Болмаса, саясатта жүрген Нель­сон Манделла. Ондай адамдар көп. Ата Түріктің бір өзі қандай керемет тұлға?!
 Саясатты әділ және ашық бәсекелестіктің аре­насына айналдырған сайын, сая­сат­тағы теріс пиғылдағыларды халық өзі шеттететіні болады. Саясатта өмірдің бас­қа салаларындағыдай періштелер жоқ. Бі­рақ демократиялық дамыған елдерде сая­сат­кер­лерді пенделіктен алыстататын, олар­ды біршама таза жұмыс жасауға мәж­бүр­лейтін билік тармақтарының бір-бі­рі­не жасайтын қадағалауы және билік пен саясаткерлердің қоғам алдындағы жауап­кер­ші­лігі болып табылады.
– Уинстон Черчилдің «демократия – қо­ғамды басқарудың тиімсіз түрі, бі­рақ адамзат одан ыңғайлы жолды әлі тапқан жоқ» деген сөзі бар. Қалай ой­лай­сыз, болашақта, мүмкін жақын уа­қыт­­та адамзат әлемді басқарудың жа­ңа үл­­гісіне көше ме?
– Жоқ. Демократия жаңа мазмұнмен то­­лы­ға түседі. Демократия ұғымының өзі ба­сында Грециядағы кішкентай қала­лар­дан бас­талған. Адамдар келіп дауыс бе­ре­тін бол­ған. Кейін мемлекет үлкейіп, адам­ның бә­рін жинап дауыс бергізу мүм­кін бол­ма­ған соң, парламент секілді құ­ры­лымды ойлап тапты. Парламент би­лік­ті мұра­герлік жолмен басқаратын король­дер­мен тайталасқа түсіп, олардың би­лі­гін шек­тей бастады. Қазір Англияның ко­ро­левасы шын мәнінде өз елінде ештеңе шеш­пейді. Испанияның королі де сондай. Жа­понияның императорының меншігінде тіпті бір қаламсап та жоқ. Өйткені оның мүд­десі азаматтардың мүддесімен қайшы кел­меу үшін солай жасаған. Меншігінде еш­қандай дүние-мүлік жоқ. Демократия да­мып, жергілікті жерлер басшыларын өз­де­рі сайлайтын болды. Салық мәселесін де қолдарына алды. Әйелдердің құқығы да өз жөнін тапты. Мүгедектер де заң арқылы бас­қалармен теңелді.
Мемлекеттік қызмет саласында бір мы­сал келтірейін. Америкада конкурстық сай­­лау ХІХ ғасырдың аяғында енгізілді. Жә­­не Америка президентінің адамдарды та­ға­йындау құқығы арнаулы заңмен шек­тел­ді. Өйткені сол кездегі бір Америка пре­зиденті сайлаудың алдында қалада жү­ріп бі­реуге «маған көмектес, кейін сені штат­тың басқармасының бастығы етемін» деп уә­де береді. Бірақ кейін оны ұмытып кет­кен. Әлгі адам хат жазады. Президенттің қа­­был­дауына кіре алмай жүреді. Артынан пре­зидент өз қаласына келгенде, оған оқ атып, жа­ралайды. Тексере келіп, не­ге атасың де­­се, өзіне берген уәдесін орын­дамағаны үшін атқанын айтады. Содан Америка кон­­­гресс өкілдері ой­ла­нады. «Пре­зидент неге бір штат­тың ада­мына бас­қармаға таға­йын­­даймын деп уә­де береді? Әсі­лі, бұл пре­зи­денттің құ­з­ы­ры­на жатпауы ке­­рек», – дейді де, қан­дай ла­уазым иесін та­ға­йын­дауда пре­зи­­дент­­тің құ­зы­реті болу ке­ректігі ту­ра­лы заң қа­­был­­дай­ды.
Демократия – қатып қалған пішін емес. Де­­мократия – қозғалыс. Ол қозғалыстың мә­ні мен бағыты – өне бойы азаматтың мем­­лекет басқарудағы орнын көтеру. Сол се­­беп­тен біз өзіміздегі демократия ахуалын тек озық елдермен емес, бірінші кезекте ке­шегі күнмен салыстырып, ілгерілеудеміз бе, кері кетіп барамыз ба деген өлшеумен та­разы­лауымыз керек. Кезінде Ленин мен Берн­штейн таласқанда, Бернштейн «түпкі мақ­саттан гөрі, күнделікті сол мақсатқа бас­тар қозғалыс маңызды» деген. Өмір осы таласты оның пайдасына шешіп тұр. Се­бебі түпкі мақсатты желеу қылып, мем­лекеттік мүддені жалған құндылыққа ай­нал­дырып, елін кері кетірген жүйелер аз емес. Жаңағы Солтүстік Корея – соның шек­тік көрінісінің бірі. Адамзат әзір де­мо­кра­тиядан артық басқару жүйесін ойлап тап­­қан жоқ. Ол әлі де даму үстінде.

Автор
Последние статьи автора
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Кадрлық резерв. Ол қай жағдайда компанияны құтқарады, ал қашан қызметкерлерге теріс ықпал етеді?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Қайтыс болған адамның заттарын сақтауға бола ма?
Цифра
50
50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов

50 км/ч – именно с такой средней скоростью промчался вчера по афинской трассе Вячеслав Екимов, чтобы завоевать серебро в велогонке с раздельным стартом.
1900
Году

Бокс был узаконен как вид спорта
2,5
ГРАММА

Масса мячика для игры в настольный теннис
5
Олимпийских колец

символизируют единство пяти континентов, хотя ни одно из них не является символом какого-то конкретного континента. Цвета колец — синий, красный, желтый, зеленый, черный, — были выбраны, как наиболее часто встречающиеся на флагах государств мира.
130
км/час

С такой скоростью летит мяч, после удара профессионального волейболиста