Біз шариғат пен дәстүрді сабақтастыра білген халықпыз
Қайрат Жолдыбайұлы, «Әзірет Сұлтан» мешітінің бас имамы:
– Өзіңізді елге танымал дін ғалымдарының бірі деп білеміз. Дінге сіңірген еңбегіңіз ретінде бірнеше кітап шығардыңыз. Әсіресе бүгінгі қазақ қоғамында өзекті әрі даулы деп танылған, тура жол мен адасушы ағымның арасындағы мәселелердің тамырын дөп басып жауап берген «Дін мен діл», «Күдікпен күрес» секілді еңбектеріңіз көпшілікке жол тартты. Бүгінгі қазақ жастарының шатақ дінге шырмалып, жат ағымның етегінен ұстап, жетегіне кетуі өзекті өртеп тұр. Оның ішінде уахабилік ағымын айтуға болады. Жалпы, бұл ағымның дәстүрлі дін ұстанымына кереғар тұстарын айтып берсеңіз.
– Уахабилік, яғни сәләфилік деген – бұл тек Қазақстанда ғана емес, әлемде болып жатқан құбылыс. Бұл ағымның артында үлкен институттар жұмыс істеп, оған үлкен қаржы құйылып жатыр. Мұның артында сыртқы күштердің де ықпалы болуы мүмкін. Жалпы, сәләфилік немен ерекшеленеді дегенге келетін болсақ, бұл ағым буквализммен ерекшеленеді. Яғни аят-хадистердің астарына, мақсатына үңілмей, бетін қалқып қана алып, үстінен желіп өтіп кететін түсініктен барып осындай ағым пайда болады. Себебі Пайғамбарымыздың (с.а.у.) хадисіне, оны қандай заманда, қалай, кімге арнап айтты, қандай жағдайда, қандай мақсатта айтты, осының бәрі әбден зерттеліп барып қана амал етіледі. Пайғамбарымыздың 23 жылда әртүрлі жағдайда, әртүрлі адамға айтылған хадистерін жалпы ұстаным ретінде қабылдап, соны берік ұстанып қалу 14 ғасыр бойы жасап келе жатқан дәстүрлі исламға кереғар түсініктер туындатады. Дін деген кең нәрсе. «Менікі ғана дұрыс» деп өзімшілдік таныту – ақиқаттан монополия жасаудың бір түрі. Сәләфилік те «біздікі ғана дұрыс, қалғандардың барлығы адасып жүр» деген сенімге байланған. Бұдан қоғамда шиеленіс туады. Сондықтан да бұл дәстүрлі исламға қайшы ағым. «Сәләф» сөзі «бұрынғылар» дегенді білдіреді. Яғни діни терминологияда «салихалы салафтар» делінген кезде сахабалар, оларды көзі көрген табиғиндердің және оларды көзі көрген табаға табиғиндер меңзеледі. Бірақ діни терминологияда белгілі бір ағымға «салафтар» делінбейді. Айтып отырған ағым өкілдері осыны бетперде етіп, яғни «бұрынғы Пайғамбар заманындағы мұсылмандардың жолын ұстанамыз» деп, жекелеген адамдардың идеясын насихаттап жүргендер.
Олар өздерін «мәзһаб ұстанбаймыз» деп айтады. Бірақ шын мәнінде олар мәзһаб ұстайды. Өз көсемдерінің пікірінен шыға алмаған соң, ол соның мәзһабында деген сөз. Бірақ ол – шатақ мәзһаб. Басқа мәзһабтарды танымайтын, қоғамда ши шығаратын, бүлік жасайтын, анархия туғызатын мәзһаб. Төрт мәзһабты мойындамаған соң әркім Құранды өз нәпсісіне, түсіну деңгейіне қарай тәпсірлеп, талқылайды. Бұдан қоғамда анархия, хаос пайда болады. Ал төрт мәзһаб – осындай жағдайға жібермей отырған үлкен күш, дінді реттеудің тетігі. Әркім өзінің білім деңгейіне қарай пәтуа беретін болса, онда бір-біріне кереғар, қайшы, бір-бірін мойындамайтын ағымдар пайда болады. Сондықтан кез келген мемлекетте белгілі бір мәзһабқа басымдық беріліп, қолдау көрсетіледі. Қазақ даласында ханафи мәзһабы салт-дәстүрлерімізбен сабақтасып кең етек жайған. Қазақ осы мәзһабты ұстана отырып өзінің әдет-ғұрпын да сақтап қалған, намазын оқи отырып қымызын да ішкен, оразасын ұстап, бәйгеде ат шаптырған, бір Аллаға дұға ете отырып баласының тұсауын да кескен, Аллаға сәжде ете отырып келініне құрмет ретінде сәлем де салдырған, азанын шақыра отырып домбырасын да тартқан. Осының бәрі ұлттық келбетімізді сақтап, дінімізді қорғау болып саналады. Біз шариғат пен дәстүрді сабақтастыра білген халықпыз.
– Қазақстан мұсылмандары діни басқармасына бағынған әрбір мешіттің осындай ағыммен күресі қандай сипатта болуы керек?
– Расын айту керек, біз Тәуелсіздікке қол жеткізген кезде қолымызда Шәкерімнің дін туралы өлеңдері мен «Мұсылмандық шартынан», Ыбырай Алтынсариннің «Мұсылмандық тұтқасынан» және Абайдың қара сөздері мен діни өлеңдерінен өзге діни еңбек болған жоқ. Бұл дінге келіп жатқан жастарымыздың күнделікті сұранысын заман ағысына қарай қажетті деңгейде өтей алмайтыны анық еді. Тіпті шариғатты талдап беретін ауыз толтырып айтатындай ғалым-ғұламаларымыз болған жоқ. Былайша айтқанда, рухани тоқырауды бастан кештік. Біздің дініміз кеңес кезінде тек қана салт-дәстүр, әдет-ғұрыптарымыздың арқасында ғана сақталып қалған еді. Ұлт ретінде жойылып кетпеуіміздің, дінімізден мүлдем ажырап кетпеуіміздің үлкен себебі осы болды.
Осындай рухани тоқырауды өткергеннен кейін халықтың рухани сауаты да төмен болатыны табиғи жағдай. Дәл осы кезде жастарымыз да еш қадағалаусыз, бей-берекетсіз шетелден оқып келе бастады. Олар сол жерде көрген мектебін парқына бармай, ақиқаты осы деп өзінікін насихаттады. Он бес-он алты жастағы бұғанасы бекіп, қанаты қатаймаған жастар діннің парқын білмей, біржақты оқығанын елге жайды. Діни сауаты төмендеу халық та солардікін жөн деп санап, қабылдап алды. Енді мұнымен күресудің бір-ақ жолы бар. Ол, біріншіден, шетелге діни ілім алуға кетіп жатқан жастарымызды қадағалап, қолға алу. Бұрыс бағытта оқып жатқан жастарды депортациялап, кері қайтаруымыз керек. Жастарды қай жерде оқыту керектігін дұрыстап шешуіміз қажет.
Менің ойымша, осындай ағартушылық жол ғана жарамызға ем, дертімізге шипа болады. Оларға қысым көрсету мәселені толықтай шеше алмайды. Әрине, құқық қорғау органдары тарапынан қатаң қадағалау болуы тиіс. Десек те, негізгі күрес жолы – ағартушылық. Ол үшін бізге ғылыми-зерттеу орталығы жұмыс істеуі қажет. Бізде қазір исламды зерттеп, зерделеп, дер кезінде әртүрлі ағымның бетпердесін ашып, пәтуа беретін беделі жоғары институт жоқ. Оның өзіндік себептері де жоқ емес.
«Нұр Мүбәрәк» университеті жанынан Бас мүфти хазіреті Әбсаттар қажы Дербісәлінің бастамасымен «Әбу Ханифа» ғылыми-зерттеу орталығын ашқан едік. Бірақ ол орталық әлі күнге дейін етек-жеңін жинап, аяғынан тік тұрып кете алмай жатыр. Себебі қаржы жоқ. Міне, сондай ғылыми-зерттеу орталығында білікті де білімді мамандар шоғырланса, олардың жағдайын жасасақ, олар арнайы жоспармен жұмыс істеп, пәтуалар шығарып, қоғамға қажетті еңбектер жазса дейміз.
Бұдан басқа, қазаққа ұлттық-діни бағытта жұмыс істейтін радио қажет. Оның 60 пайызы ұлттық нақышта болса, қалған 40 пайызы дін болуы керек. Бүгінде радио тыңдамайтын адам жоқ. Осы бағытта діни басқарма ұсыныстарын жоғары жаққа жеткізіп жатыр. Құдай қаласа, ұсыныс қолдау тауып, қаржы мәселесі шешіліп жатса, мұны алып кетуге біздің қауқарымыз жетеді. Тіпті бұл міндетті маған жүктесе де, бұл шаруаны дөңгелетіп алып кетеміз деген сенімдемін.
– Түрікменстан шетелде дін оқуында жүрген оқушыларын елге қайтарып алды. Татарстан да Ресейден басқа жерде оқуға тыйым салып жатыр. Сіз шетелде дін оқып келген еліміздің алғашқы түлектерінің бірісіз. Біздің ел де шәкірттерді шетелге жіберіп оқытуды қысқартып жатқан секілді. Жалпы, шәкірттерімізді өзімізде оқытуға дайынбыз ба? Яғни діни білім жағынан еліміздің әлеуеті қаншалықты?
– Әрине, шетелге мүлдем жібермей өзімізде де оқытуға болады. Бірақ ол үшін өзімізде ашылған діни оқу орындарының деңгейін мейлінше жоғары көтеруіміз қажет. Ол жерге әлемде мойындалған, ханафи мәзһабын ұстанатын шетелдік мамандарды арнайы келісімшартпен тартқанымыз дұрыс. Мұндай тәжірибе барлық салаларда бар, мейлі экономика не қаржы саласында болсын. Яғни білікті маманның тәжірибесімен, білімімен бөлісу деп аталады. Сол кезде жастар да шетелге шығу құмарлығынан арылады. Өзімізде білікті мамандар жүрсе, жастар шетелде оқып не қылады, Отанын, елін, туған-туысқанын сағынып?..
– Шәкірттерді шетелге жіберіп оқыту дегеннен шығады, бүгінгі күні еліміздің жастары Сауд Арабиясына, яғни Мекке мен Мәдинеге барып оқуға құмар. Бұл екі қала қазаққа қасиетті саналғандықтан солай ма, білмейміз. Сұрамағымыз, бұл елдің біліміне қандай баға берер едіңіз?
– Мекке мен Мәдинаға келетін болсақ, ол жердегі негізгі идеология – сәләфилік, уахабизм. Мекке мен Мәдинадағы идеология қазақ даласында қабылдануы тиіс деген нәрсе емес.
– Дін істері агенттігінің төрағасы Қайрат Лама Шәріп өзінің бір сөзінде еліміздегі дін өкілдеріне Қазақстан аумағында уағыз жүргізуге рұқсат беретін куәлік үлестіру жайында бір жаңалықтың ұшын шығарып қалып еді. Яғни ондай куәлік енгізілгеннен кейін куәлігі жоқ кез келген адамға елді жиып алып уағыз айтуына рұқсат жоқ. Егер ондай куәліксіз уағыз жүргізетін болса, оны құқық қорғау органдары жауапкершілікке тарта алады. «Бұл елде дәстүрлі дінімізге жат ағымдарды уағыздаушылардың әрекетіне тосқауыл қояды» деп есептейді Қайрат Лама Шәріп. Егер мұндай бастама шығып жатса, қолдар ма едіңіз?
– Мен ондай ұсынысты толық қолдаймын. Көлденең жүрген көк аттылар елімізде уағыз айтпауы керек. Уағыз айтушы діни басқарманың рұқсаты арқылы куәлік алған дін қызметкерлері ғана болуға тиіс. Алда-жалда басқа салада жүріп дінді насихаттаймын деген, біздің дәстүрлі діннен сауаты бар, ханафи мәзһабын қолдайтын мамандар болса, оларды да діни басқарманың ғұламалар кеңесінде қарап, куәлік беруге болады.
– Кезінде бабаларымыздың сопылықты ұстанғанын әдебиеттен, тарихтан білеміз. Бүгін де елімізде «сопылық жолдамыз» деген бір топ бар. Сол топтың кейбір ұйымдары экстремистік деп те танылып жүр. Кезіндегі бабаларымыздың ұстанған сопылығы мен қазіргі солардың ұстанып жүрген сопылығының айырмашылығын айтып берсеңіз...
– Ең әуелі сопылық деген не, соған тоқталып өтсек. Сопылықтың діндегі негізі ардақты Пайғамбарымыздың (с.а.у) хадистерінде анық көрініс тапқан. Мысалы, «Жәбірейіл хадисі» деп аталып кеткен хадисте Алла Елшісі (с.а.у.) дініміздің үш негізін тілге тиек етеді. Біріншісі – иман, яғни сенім мәселелері, екіншісі – ислам, яғни құлшылық, қарым-қатынас түрлері, үшіншісі – ихсан. «Ихсан деген не?» дегенде, Пайғамбарымыз: «Алланы көріп тұрғандай ғибадат ету. Сен оны көрмесең де, Ол сені көріп тұр», – деп жауап берген. Демек, ихсан – терең имани кемелдікке жету. Ал сопылық ілім осы ихсаннан бастау алады. Яғни сопылық – әрбір әрекетімізді Алла көріп тұрғандай жасауға ұмтылу деген сөз. Сопылық – рухани кемелденуге бастайтын діни ілім.
Тарихқа үңілсек, нақшбандия, қадария, руфаия, йассауия, шазилия сияқты көптеген сопылық мектептер болған. Сопылықты, тариқатты ұстанатын адам ең әуелі шариғат ілімін жақсы меңгеруі тиіс. Ясауи бабамыз «Миратул-Қулуб» (Жүректердің айнасы) атты шығармасында әуелі шариғатты, одан кейін ғана тариқат, мағрифат, ақиқат деп сопылық жолының мәртебелерін көрсеткен. Ендеше, бұл жолды ұстануда білімнің орны ерекше. Әубәкір Кердері атамыз бұл турасында:
Сопылық жолы ауыр жол,
Ұстап көрсең тәуір жол,
Сопылықты ұстансаң,
Оқыған көп ғалым бол, – деп, ілімсіз сопылықтың болмайтындығын білдірген.
Сондай-ақ әйгілі имам Ғазали еңбектерінің бірінде Әл-Жунейдтің: «Менің ұстазым маған: «Алла сені алдымен хадис білгірі, содан соң сопы етсін, әуелі сопы, сосын хадис білгірі ете көрмесін» деп бата берді», – деген сөзіне төмендегідей түсініктеме берген: «Кім алдымен хадис білгірі болып, сосын сопы болса, үлгереді. Ал кімде-кім хадис ілімін үйренбей жатып сопылыққа түссе, өз басын қатерге тіккені». Ясауи бабамыздың өзі білімсіз сопылықты:
«Тариқатқа шариғатсыз кіргендердің
Шайтан келіп, имандарын алар екен» деп мінеген.
Демек, сопылық ілімінің бірегей шарты – шариғатты білу. Жалпы, халықты, білім деңгейі төмен жұртты жаппай сопылыққа үгіттеу қате нәрсе. Міне, біздің бабамыздың ұстанған сопылығы осы.
Әр нәрсенің төлнұсқасы мен жасандысы, ақиқаты мен жалғаны болатыны секілді сопылықтың да жалғаны, көзбояушысы, адастырушысы кездеседі. Бұрын да болған, қазір де бар. Бүгінде өздерін зікіршіміз деп жүрген азаматтар – сол бағыты күмәнді сопылықтың шырмауына іліккендер. Оның өзіндік себептері жоқ емес. Меніңше, бұл соңғы 15 жылда елімізде бой көрсетіп жүрген сәләфилік, уахабилік секілді ағымдардың іс-әрекеттеріне қайшы туындаған реакцияның әсері. Жалпы, кез келген бір ағымның қоғамда қалыптасып, қанат жаюы үшін сол ортада оған ықпал ететін жағдай болуы керектігі заңды. Мысалы, 1995 жылдардан бастап шетелдерде оқып келген кейбір жастар қазақтың салт-дәстүрлеріне, ұлттық мұраларға, тарихымызға, мәдениетімізге шүйліге бастағанын білеміз. Ал бұл дүмшелерге қарсы тұруға азаматтарымыздың діни терең білімі жоқ болды. Сөйтіп жүргенде Ясауиді, Абайды, Шәкерімді аузына алған, «Ясауи бабамыздың мұрагерімін» деп өз жарнамасын жасаған біреу шықты. Аузында Ясауидің хикметтері мен Шәкерімнің шумақтарын айтқан адамды көрген кезде бар ашуы іште қайнаған ұлтжанды азаматтар «біздің іздегеніміз осы еді» деп оны қуана қолдай кетті. Өз іздеген нәрселерін тапқаннан кейін оның арғы жағына назар аударып жатпады. Себебі ол ұлтжанды азаматтарда өзінің ұлтына деген шынайы махаббаты болғанымен, оны терең талдап, таразылайтын діни білімдері жоқ еді. Сіз сұрап отырған ағым осылай салафизм мен уахабизмге реакция ретінде пайда болды.
– Қазақ қоғамына қай ағым ерекше қауіпті: «сопымыз» деген зікіршілер ме, әлде сол зікіршілерге өш уахабшылар ма?
– Негізінде, қазіргі біздің қоғамға жалған сопылық та, сәләфилік те қауіпті. Өйткені жалған сопылықтың белең алу қарқыны тоқтады. Себебі жалған сопылықтың сүйенетін негізі жоқ. Жалған сопылықтың қауіптілігі сол – адамдар оларға қарап шынайы таза сопылықтың өзіне күмәнмен қарайтын болады. Тіпті кейде жалған сопылықтан қашамын деп уахабилікке ұрынатындар да бар. Былайша айтқанда, жалған сопылық сәләфиліктің күшеюіне белгілі бір дәрежеде әсер етуі мүмкін. Екеуі де қауіпті дейтінім сол себепті. Бірақ сәләфилік өте қауіпті. Ал өз басым шынайы таза сопылыққа қарсы емеспін. Сопылыққа қатысты сауалдарға «Дін мен діл» атты кітабымның екінші томында кеңірек жауап жазып жатырмын.
– Еліміздің діни басқармасы «Зекет» қорын құрғанын білеміз. Қордың аяқ алысы қалай?
– Өздеріңіз білесіздер, діни басқарма мемлекет тарапынан қаржыландырылмайды. Қаржыға байланысты көптеген мәселелерді біз өз күшімізбен, мешітке түсетін садақаның көмегімен шешіп отырмыз. Мешіттің жылуы, суы, жарығы, күзеті, қызметкерлердің айлығы, осылардың барлығы халықтың берген садақасы есебінен қамтамасыз етіледі. Еліміздегі тоғыз медреседегі оқу тегін. Соларды да қамтамасыз етіп отыру үшін қаржы қажет. Кей адамдар «мешіттегі садақалар қайда кетіп жатыр осы» деп мешіт қызметкерлеріне күдікпен қарайды. Оларға садақалардың бәрін біз жамбастап алып жатқанға ұқсаймыз. Кейбір отбасылар пәтерінің төлемақыларын төлей алмай қиналып жатады. Соның орнына үлкен мешітті қойып, шығынын салыстырып көріңіз.
Бірақ көптеген ауылдардағы, аудандардағы мешіттерде сол аймақтарда кәсіпорындардың болмауынан, халықтың аздығынан имамдардың әлеуметтік мәселелері шешілмей жатады. Ол жердегі имамдарымыз көп жағдайда айлықсыз жұмыс істейді. Қосымша қызметкерлер де ала алмайды. Былайша айтқанда, мешіттің отымен кіріп, күлімен шығатын өздері. Ал әлеуметтік мәселесі шешілмеген жерлерде діни бағытта дұрыс жұмыс жүргізілмейді. Өйткені «сананы тұрмыс билейді». «Отбасымды қалай бағам, мешіттің жарығы мен жылуына ақшаны қайдан табам» деп тұрған имамдар қайтіп өз білімін жетілдіреді, қайтіп ағартушылықпен айналысады? Сол себепті осындай күрделі мәселелерді шешу үшін Әбсаттар қажы Дербісәлінің бастамасымен «Зекет» қорын құрдық. Қазіргі таңда барлық облыстарда қордың филиалдары ашылып, жұмыс істеп жатыр. Қазір, құдайға шүкір, қарқын жаман емес. Әрине, мемлекет тарапынан да қолдау керек. Мәселен, Ақтөбе, Тараз, Павлодар облыстарының әкімдері «Зекет» қорына қолдау көрсетіп отырғанын айтуымыз керек. Соның арқасында бүгінде осы облыстардағы ауыл-аудан имамдарының әлеуметтік мәселелері шешімін тапты. «Зекет» қоры бүкіл облыстарда қайырымдылық іс-шараларын жасап шықты. Барлық облыстардағы балалар үйіне, қарттар үйіне, мұқтаж адамдарға көмектесті.
– Қазақ жастарына қандай кітап оқуға кеңес бересіз?
– Діни кітаптарды айтатын болсақ, Қазақстан мұсылмандары діни басқармасының діни сараптау комиссиясынан өткен кез келген кітап жастарымызға пайдалы деп ойлаймын. Ал адамдармен қарым-қатынасты реттеуде көп көмегі тиетін Дейл Карнегидің кітаптарын оқуға кеңес беремін. Әдеби кітаптардан Смағұл Елубайдың шығармаларын өз басым жақсы оқимын. Ал «мен қазақпын» деген адам міндетті түрде «Абай жолын» бір оқып шығуы керек.
– Қазір қандай еңбек жазып жатырсыз?
– Қазір «Дін мен ділдің» екінші кітабын жазып жатырмын. Құдай қаласа, бұл еңбегім бірнеше айда оқырманның қолына тиіп қалады деп отырмын.
Алашқа айтар датым...
Ата-бабаларымыздың ғасырлар бойы иманның рухымен, найзаның ұшымен, білектің күшімен қорғап қалған осынау байтақ жеріміз бізге аманат. Оны сақтап қалу – біздің міндетіміз. Сол бағытта бәріміз жұмыс істеуіміз керек. Әрине, аз халықтың осындай ұшса қанаты талатын, шапса тұяғы сынатын байтақ жерге ие болып қалу оңай емес. Сондықтан да біз аз болсақ та, сапалы, білімді, иманды, интеллектуалы жоғары, қазақы жастарды тәрбиелеуге тиіспіз. Сонда ғана біздің болашағымыз жарқын болады.
Алашымыз, қазағымыз аман болсын. Елімізден татулық кетпесін.